Виховна година до дня народження Т.Шевченка

Про матеріал

Матеріал знайомить учнів середньої школи з життєписом великого сина українського народу Т.Г. Шевченка. У процесі роботи над сценарієм в учнів виробляються вміння зв'язно висловлювати свої думки, розвиваються акторські здібності в декламуванні віршів, виховується любов і повага до спадщини, яку залишив поет, до історії України.

Перегляд файлу

Виховна година. ТАРАСОВА ДОЛЯ – ТО ПРАВДА ЖИВА. (6 клас)

Мета. Ознайомити учнів з життєписом великого сина українського народу Т.Г. Шевченка. Виробляти в учнів уміння зв’язно висловлювати свої думки. Розвивати  акторські здібності в декламуванні віршів. Продемонструвати красу і чарівність Шевченкового слова. Виховувати любов і повагу до спадщини, яку залишив поет, до історії України.

Оформлення. Святково прибрана сцена. Портрет Тараса Шевченка, рушники. Біля сцени стіл з творами Т.Шевченка.

Хід виховної години

Ведуча 1. Україна… В одному вже тільки цьому слові бринить музика смутку і жалю. Україна-країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше мають її.

Україна-це тихі води ї ясні зорі.

Пісня у виконанні учнів «Україна-це я…»

Ведуча 2. Україна-це край, де широка і довга стрічка Дніпра оперізує  жовті лани пшениці, де бездонна блакить неба купає золотосяйне сонце.

Хто бував в Україні? Хто знає Україну? Хто бував і знає, той нехай згадає, а хто не бував і не знає, той нехай собі уявить, що там скрізь білі хати у вишневих садах, і весною там дуже гарно, як усі садочки зацвітуть, і усі соловейки защебечуть.

Танець у виконанні учнів під українську пісню.

Ведуча 1. В похилій хаті край села,

Над ставом чистим і прозорим

Життя Тарасику дала

Кріпачка-мати, вбита горем

(Входить молода мати з немовлям на руках)

Мати: Сину мій, прости, що доля твоя буде тяжкою, бо народжений ти невільником – кріпаком. Сину мій, моя дитино! Яким воно буде, твоє майбутнє? Чи матимеш кусень хліба, свою господу, стріху над головою

Ведуча 2. Кажуть в народі: весна дарує всім життя, в природі все прокидається, оживає, молодіє. А людині весна дарує мрії, віру в щасливе майбутнє.

Щороку в березні до нас

Значний приходить час

Це ж народився наш Тарас

Творець палких пісень.

Благословен той день і час,

Коли прослалась килимами

Земля, яку сходив Тарас

Своїми босими ногами.

Земля, яку скропив Тарас

Дрібними росами-сльозами.

Сценка

 (Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить її на столик біля портрета Т.Г. Шевченка. До неї підходить хлопчик).

Хлопчик. Матусю, а правда що небо на залізних стовпах тримається?

Мати. Так, синку, правда.

(Жінка сідає на лаву, хлопчик біля неї, кладе голову на коліна матері, вона співає “Колискову”)

Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?

Мати: Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив.

Хлопчик: Бачив, матусю, бачив... Марусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, ясно і світло це далеко видно.

Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

Мати. Старайся мій хлопчику. (Гладить його по голові).

 Ведуча 1: І мати кинула цей світ

Як мав Тарас лиш десять літ.

Потім два роки не привало,

Ще й батька рідного не стало.

Ведуча 2. Зостався круглий сирота

І гірко попливли літа.

Ходив, шукав що було сили,

Людей, щоб добра навчили.

Сценка

Учениця.

Мені тринадцятий минало,

Я пас ягнята за селом.

Чи то так сонечко сіяло,

Чи так мені чого було…

Оксанка. Чом же плачеш ти? Ох дурний Тарасе. Давай я сльози витру. Не сумуй ти читаєш, найкраще за всіх Тарасику, адже кажуть найкраще від усіх співаєш, ще й кажуть малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?

Тарас. Еге є малярем.

Оксана. І ти розмалюєш нашу хату?

Тарас. Еге є. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні я не ледащо. Я буду таки малярем.

Оксанка. Авжеж будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята! Ой бідні ягняточка, що чабан у них такий – вони ж питоньки хочуть!

 

Ведуча 1. Тарас мріяв про малювання.Знайшов – таки одного маляра,який погодився взяти його в науку, проте Тарасові треба було отримати дозвіл від пана Енгельгарта.

Сценка

Тарас:

 – Пане управителю, я до вас! Я дуже хочу вчитися малювати і дяк з Хлипнівки погодився взяти мене в учні.Я прийшов, щоб ви дозволили й документа дали.

Управитель:

 – А батьки в тебе є ?

Тарас :

– Ні,померли ,сам я.Так дасте документа ?

Управитель:

 –Якого документа ? Дурниці ! Оце я одержав листа від пана, йому саме таких хлопців , як ти , треба в козачки набрати.

Тарас:

 – В козачки !? Які козачки ??

Управитель :

– А такі козачки ,пан уже знає.Так що я тебе до кухаря нашого пошлю.

Тарас:

 – Пане управителю...я хочу на маляра вчитися...

Управитель:

 – Ну,годі там базікати ! Одведіть його до кухаря .

Учень  декламує вірш Т.Шевчека  « Доля»

Ти не лукавила зо мною,
Ти другом,братом і сестрою
Сіромі стала.Ти взяла
Мене,маленького ,за руку
І в школу хлопця одвела
До п"яного дяка в науку.
"Учися ,серденько,колись
з нас будуть люде ",-ти сказала.
А я послухав ,і учивсь,
І вивчився. А ти збрехала.
Які з нас люде?

Ведуча 1: Охота до малювання не покидала його.Пан сварив його,тяжко карав,лютував.Виїжджаючи до Петербурга, взяв його з собою.Один з видатних митців дорадив панові віддати хлопця в науку до Ширяєва.

Ведуча 2. У Петербурзі пощастило Тарасу познайомитись зі славними художниками і письменниками, які зібрали гроші і 22.квітня 1838 року викупили його з кріпацтва.

Танець  під пісню на слова Т.Шевченка

Ведуча 1. Життєвий шлях Шевченка був дуже важким. Ви тільки вдумайтесь у ці цифри!: із прожитих ним 47 літ він 24 роки був кріпаком, 10 років провів у засланні, у військовій муштрі, без права писати і малювати.

Ведуча 2. 3 роки з гаком поет провів під постійним наглядом поліції, і лише 9 років – він прожив вільною людиною. Все життя його – то важкий труд, де було так мало місця для щастя. Але великий поет понад усе любив свою Україну.

Учні декламують уривок з послання «І мертвим, і живим..» (фрагмент від слів"І смеркає..."до слів...

1. … Світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає.

2. Тихесенько вітер віє,

Степи, лани мріють,

Між ярами над ставами

Верби зеленіють.

3. Сади рясні похилились,

Тополі поволі

Стоять собі, мов сторожа,

Розмовляють з полем.

Пісня на слова Т.Шевченка « Тече вода з під явора» у виконанні учнів

1.До мене сьогодні всміхнувся Шевченко

З картини, що там на стіні.

Читає вірші його залюбки ненька,

Розказував батько мені:

Як вівці він пас – ще малий був хлопчина,

А виріс – великий дав дар:

Для всіх поколінь, для всієї Вкраїни,

Цю книгу, що зветься «Кобзар»

2.Буду й я любити Вкраїну рідненьку,

То може й мені ще не раз

З портрету ласкаво всміхнеться Шевченко,

Наш батько, великий Тарас.

3.Ти зорею сяєш у прийдешнім віку,

Сходиш хлібом духовним на яр-рушнику.

У розкриллі земних і заобрійних трас

Височієш над світом, великий Тарас

4.Твій голос – повнить пшеничний колос,

Бо те, за що ми жили і боролись, -

Твій сон щасливий, зоря твоя,

Велика, вольна, нова сім’я…

 

 


 

doc
Додано
13 січня 2023
Переглядів
397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку