Матеріал знайомить учнів середньої школи з життєписом великого сина українського народу Т.Г. Шевченка. У процесі роботи над сценарієм в учнів виробляються вміння зв'язно висловлювати свої думки, розвиваються акторські здібності в декламуванні віршів, виховується любов і повага до спадщини, яку залишив поет, до історії України.
Мета. Ознайомити учнів з життєписом великого сина українського народу Т.Г. Шевченка. Виробляти в учнів уміння зв’язно висловлювати свої думки. Розвивати акторські здібності в декламуванні віршів. Продемонструвати красу і чарівність Шевченкового слова. Виховувати любов і повагу до спадщини, яку залишив поет, до історії України.
Оформлення. Святково прибрана сцена. Портрет Тараса Шевченка, рушники. Біля сцени стіл з творами Т.Шевченка.
Хід виховної години
Ведуча 1. Україна… В одному вже тільки цьому слові бринить музика смутку і жалю. Україна-країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше мають її.
Україна-це тихі води ї ясні зорі.
Пісня у виконанні учнів «Україна-це я…»
Ведуча 2. Україна-це край, де широка і довга стрічка Дніпра оперізує жовті лани пшениці, де бездонна блакить неба купає золотосяйне сонце.
Хто бував в Україні? Хто знає Україну? Хто бував і знає, той нехай згадає, а хто не бував і не знає, той нехай собі уявить, що там скрізь білі хати у вишневих садах, і весною там дуже гарно, як усі садочки зацвітуть, і усі соловейки защебечуть.
Танець у виконанні учнів під українську пісню.
Ведуча 1. В похилій хаті край села,
Над ставом чистим і прозорим
Життя Тарасику дала
Кріпачка-мати, вбита горем
(Входить молода мати з немовлям на руках)
Мати: Сину мій, прости, що доля твоя буде тяжкою, бо народжений ти невільником – кріпаком. Сину мій, моя дитино! Яким воно буде, твоє майбутнє? Чи матимеш кусень хліба, свою господу, стріху над головою
Ведуча 2. Кажуть в народі: весна дарує всім життя, в природі все прокидається, оживає, молодіє. А людині весна дарує мрії, віру в щасливе майбутнє.
Щороку в березні до нас
Значний приходить час
Це ж народився наш Тарас
Творець палких пісень.
Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Своїми босими ногами.
Земля, яку скропив Тарас
Дрібними росами-сльозами.
Сценка
(Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку, ставить її на столик біля портрета Т.Г. Шевченка. До неї підходить хлопчик).
Хлопчик. Матусю, а правда що небо на залізних стовпах тримається?
Мати. Так, синку, правда.
(Жінка сідає на лаву, хлопчик біля неї, кладе голову на коліна матері, вона співає “Колискову”)
Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?
Мати: Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив.
Хлопчик: Бачив, матусю, бачив... Марусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей, ясно і світло це далеко видно.
Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати. Старайся мій хлопчику. (Гладить його по голові).
Ведуча 1: І мати кинула цей світ
Як мав Тарас лиш десять літ.
Потім два роки не привало,
Ще й батька рідного не стало.
Ведуча 2. Зостався круглий сирота
І гірко попливли літа.
Ходив, шукав що було сили,
Людей, щоб добра навчили.
Сценка
Учениця.
Мені тринадцятий минало,
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було…
Оксанка. Чом же плачеш ти? Ох дурний Тарасе. Давай я сльози витру. Не сумуй ти читаєш, найкраще за всіх Тарасику, адже кажуть найкраще від усіх співаєш, ще й кажуть малюєш. От виростеш і будеш малярем. Еге ж?
Тарас. Еге є малярем.
Оксана. І ти розмалюєш нашу хату?
Тарас. Еге є. А всі кажуть, що я ледащо і ні на що не здатний. Ні я не ледащо. Я буду таки малярем.
Оксанка. Авжеж будеш! А що ти ледащо, то правда. Дивись, де твої ягнята! Ой бідні ягняточка, що чабан у них такий – вони ж питоньки хочуть!
Ведуча 1. Тарас мріяв про малювання.Знайшов – таки одного маляра,який погодився взяти його в науку, проте Тарасові треба було отримати дозвіл від пана Енгельгарта.
Сценка
Тарас:
– Пане управителю, я до вас! Я дуже хочу вчитися малювати і дяк з Хлипнівки погодився взяти мене в учні.Я прийшов, щоб ви дозволили й документа дали.
Управитель:
– А батьки в тебе є ?
Тарас :
– Ні,померли ,сам я.Так дасте документа ?
Управитель:
–Якого документа ? Дурниці ! Оце я одержав листа від пана, йому саме таких хлопців , як ти , треба в козачки набрати.
Тарас:
– В козачки !? Які козачки ??
Управитель :
– А такі козачки ,пан уже знає.Так що я тебе до кухаря нашого пошлю.
Тарас:
– Пане управителю...я хочу на маляра вчитися...
Управитель:
– Ну,годі там базікати ! Одведіть його до кухаря .
Учень декламує вірш Т.Шевчека « Доля»
Ти не лукавила зо мною,
Ти другом,братом і сестрою
Сіромі стала.Ти взяла
Мене,маленького ,за руку
І в школу хлопця одвела
До п"яного дяка в науку.
"Учися ,серденько,колись
з нас будуть люде ",-ти сказала.
А я послухав ,і учивсь,
І вивчився. А ти збрехала.
Які з нас люде?
Ведуча 1: Охота до малювання не покидала його.Пан сварив його,тяжко карав,лютував.Виїжджаючи до Петербурга, взяв його з собою.Один з видатних митців дорадив панові віддати хлопця в науку до Ширяєва.
Ведуча 2. У Петербурзі пощастило Тарасу познайомитись зі славними художниками і письменниками, які зібрали гроші і 22.квітня 1838 року викупили його з кріпацтва.
Танець під пісню на слова Т.Шевченка
Ведуча 1. Життєвий шлях Шевченка був дуже важким. Ви тільки вдумайтесь у ці цифри!: із прожитих ним 47 літ він 24 роки був кріпаком, 10 років провів у засланні, у військовій муштрі, без права писати і малювати.
Ведуча 2. 3 роки з гаком поет провів під постійним наглядом поліції, і лише 9 років – він прожив вільною людиною. Все життя його – то важкий труд, де було так мало місця для щастя. Але великий поет понад усе любив свою Україну.
Учні декламують уривок з послання «І мертвим, і живим..» (фрагмент від слів"І смеркає..."до слів...
1. … Світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
2. Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Між ярами над ставами
Верби зеленіють.
3. Сади рясні похилились,
Тополі поволі
Стоять собі, мов сторожа,
Розмовляють з полем.
Пісня на слова Т.Шевченка « Тече вода з під явора» у виконанні учнів
1.До мене сьогодні всміхнувся Шевченко
З картини, що там на стіні.
Читає вірші його залюбки ненька,
Розказував батько мені:
Як вівці він пас – ще малий був хлопчина,
А виріс – великий дав дар:
Для всіх поколінь, для всієї Вкраїни,
Цю книгу, що зветься «Кобзар»
2.Буду й я любити Вкраїну рідненьку,
То може й мені ще не раз
З портрету ласкаво всміхнеться Шевченко,
Наш батько, великий Тарас.
3.Ти зорею сяєш у прийдешнім віку,
Сходиш хлібом духовним на яр-рушнику.
У розкриллі земних і заобрійних трас
Височієш над світом, великий Тарас
4.Твій голос – повнить пшеничний колос,
Бо те, за що ми жили і боролись, -
Твій сон щасливий, зоря твоя,
Велика, вольна, нова сім’я…