Виховна година до Дня української писемності й мови для учнів 3-4 класів" Мова моя калинова"

Про матеріал

Мета заходу формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності.

Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою

Перегляд файлу

Виховна година до Дня української писемності й мови

 для учнів 3-4 класів

Мова моя калинова

Мета. Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови.  Пробудити почуття національної гідності.

Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.
Обладнання. Вишивані рушники, хліб, калина, портрети письменників,  квіти (соняшники й маки), хустки, презентація, книги.

 Свято розпочинається презентація до пісні «Рідна мова».

Сьогодні в українців свято –

Писемності та мови день,

Вітати поспішаємо завзято,

Вірші складаємо, співаємо пісень.

 

Бажаєм мові процвітати,

Народу, щоб її не забував.

В писемності та мові наша сила.

 Як націю єднає нас.

 

Щоб наша гордість не пропала,

Надії вогник, щоб не згас.

Усіх вітаємо зі святом.

 

Щиросердно зичимо добра.

І хай у світі різних мов багато.

 Солов’їна мова в нас одна!

 

Мій друже, брате,
Звертаюсь сьогодні до тебе
Мовою землі твоєї,
Мовою матері твоєї,
Народу твого мовою.

 

 Отак воно усе й пішло, 
Що на початку було Слово, 
Тоді на світ з’явилась Мова, 
Назвімо третім – Джерело. 

 

Ви не дивуйтесь! 
Все, як треба, 
Була такою воля Неба: 
Сам Бог послав нам цей струмок, 
Що став володарем 
Людина в світі б не жила, 
Коли б не мала Джерела – 

Не цурайтесь мови, люди, 
Рідного джерельця, 
Хай вона струмочком буде, 
Хай дійде до серця, 


Хай вона в казках лунає 
І щодня, і в свято, 
Соловейком хай співає 
В українських хатах

КАЗКА ПРО УКРАЇНСЬКУ МОВУ  (інсценізація)
На сцені бабуся, хлопчик та дівчинка. 
Хлопчик. Матусю, розкажи казочку. 
Дівчинка. Так, так, розкажи. 
Матуся. Ну, добре, слухайте. Багато тисяч років тому 
жила в Україні прекрасна дівчина. Була вона до- 
бра, ласкава, щира й привітна, готова всім допомог- 
ти. А співала так гарно, що, здавалося, то соловейко 
співає. Маленькі діти й молодь прагнули бути з нею 
разом. А вона розповідала діточкам про чудові речі, 
співала їм українські пісні й тим вливала любов 
до України й українського народу. А називалася ця 
красуня УКРАЇНСЬКА МОВА. Україна мала багато 
сусідів. Деякі почали зазіхати на нашу землю. Поча- 
лися війни, вороги поневолювали наш народ, вони 
забороняли українську мову, а нав’язували свою — 
чужу — мову. Свої діти відрікалися від рід- 
ного слова й ставали чужинцями для свого народу. 
З частиною українського народу помандрувала 
й МОВА, шукаючи доброї долі на чужині. 
Голос за сценою. Одного разу потрапила в Америку 
та й побачила маківки церкви. 

Мова. Ось тут я відпочину. Дозвольте, священику, 
будь ласка, перепочити в церкві. 
Бабуся. Але священик її не прийняв, бо тут уже 
господарює англійська мова.

Голос за сценою. Потрапила МОВА в Польщу. 
Мова. От стоїть хатинка, схожа на нашу, можливо, 
саме тут я знайду людей, які розмовляють укра- 
їнською мовою, та й заспіваємо українську пісню. 
Матуся. Але там панує польська мова. Не пустили 
її навіть на поріг хати. 

 Голос за сценою. Пішла МОВА далі. Де не зупинить- 
ся — ніде не приймають. Таким чином дійшла 
МОВА до Московії. Але там те саме: викидають 
із хат українську мову, а надають перевагу російській. 
Матуся Іде, іде МОВА доріжкою й бачить хатинку 
під стріхою, стіни біленькі, а перед нею ростуть 
барвисті квіти. А збоку — садок вишневий. На вер- 
хівці хати гордо стоїть лелека. Як узрів УКРАЇН- 
СЬКУ МОВУ, то заклекотав — наче її привітав. 
Мова. Ось, це, напевно, українська хата, бо лелек 
на Московщині нема — вони люблять Україну. 
(Стукає.) Люди добрі, впустіть до хати перепочити. 
Голос за сценою. Ти, УКРАЇНСЬКА МОВО, нам і тут 
не потрібна.

 Мова. Все кругом українське є, а в хату мене, рід- 
ну мову, не впускають. Невже доведеться мені десь 
на світових роздоріжжях загинути? Де ж мені по- 
дітись? Ось відпочину тут, під липою в холодочку. 
Матуся Заснула наша дівчина. Аж ось їй сниться: над 
нею літають янголята. Всі повбирані у вишиванки. 
Вони взялися за ручки й, літаючи, співають (звучить 
пісня). І тут вони стали рядочком перед сплячою 
УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ і всі гуртом сказали… 
Янголята. Не журися, МОВО, ми тебе понесемо на на- 
ших крилах до всіх українських дітей цілого світу, бо 
ми є їхніми янголятами-хоронителями й покажемо 
їм твою красу. Українські діти мають добрі й щирі 
серця, і вони тебе, УКРАЇНСЬКА МОВО, приймуть. 
Мова прокинулась, а навколо неї стояв гурт дітей. 
Хлопчик. А що ви тут робите на самоті? 
Мова. Я блукаю світом, шукаю край, у якому люб- 
лять і шанують українську мову. А хто ви такі? 
Дівчинка. Ми діти, які хочемо відродити рідну мову. 
Нас уже багато по широкому світі. І тому ми при- 
йшли до тебе, УКРАЇНСЬКА МОВО, щоб тобі до- 
помогти й щоб ти завжди була з нами. 
Разом. УКРАЇНСЬКА МОВО, ми з тобою й не дамо 
тобі загинути та ще й розбудимо любов до тебе 
у тих українських дітей, які від тебе відцурались.

Пісня «Українська мова» (в руках дітей книги, квіти, портрети письменників)

Ведуча:Любі гості раді вітати вас на нашому святі!

Вчитель:Чи знаєте ви, яке багатство є у кожного з нас,його ми не завжди помічаємо,не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Ви здогадалися,що я маю на увазі(це наша рідна мова).
Ведуча:Сьогодні свято!Свято мови! Свято рідної мови,отієї,що вперше забриніла у глибинах нашої історії ,в літописах зазоріла.
Ведучий:Українська мова за кількістю людей,які розмовляють нею,посідає
у світі 15 місце.

Вчитель:Багата і милозвучна  наша рідна українська мова . Вона – найпрекрасніше диво,скарбниця,в якій зберігається історія нашого народу,його душа,культура.
Ведуча:Рідне слово…Скільки в тобі чарівних звуків,животворного трепету і вогню. Скільки в тобі доброти і лагідності,мудрості земної,закладеної ще славними вільнолюбними предками . Що може бути дорожче для людини як рідне слово..

Ведучий коріння українької мови сягає сивої давнини. Прийшла вона до нас з тисячолітніх віддалей такою, як була створена нашими пращурами.
Ведучий: Перші спроби письма це була гілочка пальми - знак миру, пізніше - так зване вузликове письмо. Вузлики були  різних кольорів, які древні люди вміли розуміти. Дещо пізніше схематично зображувались предмети й навіть явища, потім були ієрогліфи.  Пройшло  не одне століття аж поки  створилися літери... 

Ведучий: Перше ж слов'янське письмо з'явилося  майже 1200років тому ,у IX столітті нашого літочислення, а алфавіт створили брати Кирило та Мефодій

Ведучий: Люди вже давно збагнули, що треба навчитися записувати побачене й придумане так, щоб воно залишалось надовго і щоб про нього могли дізнатися інші. Вони  пробували писати на різних матеріалах: глиняні дощечки, березова кора, на шовковій тканині, на металевих пластинах, навіть на пальмовому листі – папірусі.

Ведучий: Нарешті люди винайшли пергамент - дуже тонку, спеціально вичинену і відбілену шкіру тварин. Ось тоді вперше й народилося таке диво, як книги. Вони старанно писалися від руки, прикрашалися різними малюнками. Обкладинку виготовляли з дерев’яної дошки, обтягнутої товстою шкірою, оздоблювали її дорогоцінним камінням золотою застібкою. Та коштували книги дуже дорого: за одну книгу можна було виміняти череду корів або табун коней. Зрозуміло, що такі дорогі книги могли бути лише у дуже багатих людей.

 Ведучий:

Найбільшого розмаху книготворча справа набула за часів Ярослава Мудрого. Князь хотів подивувати світ високим на той час рівнем писемності й культури свого народу, для чого створив при дворі, в приміщеннях Святої Софії Київської, знамениту школу переписувачів книжок зі своєї і чужих мов.

Ведучий: Одним з найосвіченіших людей Київської Русі того часу був  Нестор-літописець   

 Ведучий:   

З його праць збереглися розповіді про життя святих. Та найвизначніший його твір – «Повість временних літ», складений за раніше написаними літописами, архівними і народними переказами та оповіданнями з поєднанням сучасних авторові подій.    

Ведучий: Помер Нестор – літописець 9 листопада бл. 1113 р., похований у Києво-Печерській лаврі. Тому за церковним календарем 9 листопада вшановують пам’ять Преподобного Нестора-літописця.

Ведучий: А в Україні, починаючи з  листопада 1997 р.,  згідно Указу Президента України встановлено  День української писемності та мови, який відзначають  щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.

Ведучий:

У нашому ліцеї щороку до дня писемності проводяться святкові заходи:конкурс віршів,конкурс знавців української мови, конкур української пісні.

Ведучий: Скільки чудових віршів, оповідань, казок, пісень написано нашою рідною, українською мовою! 

Гуморески

Павло Глазовий   «КУХЛИК»

Дід  приїхав  із  села,  ходить  по  столиці.     

Має  гроші    не  мина  жодної  крамниці. 

Попросив  він:          

  Покажіть  кухлик  той,  що  з  краю.       

 Продавщиця:          

Что?  Чево?  Я  нє  понімаю. 

  Кухлик,  люба,  покажіть,  той,  що  збоку  смужка. 

  Да  какой  же  кухлік  здєсь,  єслі  ето  кружка.   

Дід  у  руки  кухлик  взяв  і  нахмурив  брови: 

   На  Вкраїні  живете  й  не  знаєте  мови.   

Продавщиця  теж  була  гостра  та  бідова. 

  У  мєня  єсть  свой  язик,  ні  к  чему  мнє  мова.   

   І  сказав  їй  мудрий  дід:    Цим  пишатися  не  слід, 

Бо  якраз  така  біда  в  моєї  корови: 

Має,  бідна,  язика  і  не  знає  мови.

 

 «ВИСТУПАЙЧЕНКО»

Виступайченко Панас

Завжди виступає.

А для чого? В котрий раз?

Сам того не знає.

 

А рука його, рука—

Мов крило у вітряка.

А язик — ой леле! —

Лопотить та меле!

 

Захлинається, кричить

І веде до того,

Як в порожнє перелить

Воду із пустого.

 

Може, є і серед вас

Виступайченко Панас?

Ви йому, братове,

Не давайте слова!

 

Галина Малик

Геть усе, усе на світі
Геть усе, усе на світі
Переплутав хлопчик Мітя.
Каже: – Діти вчаться в полі,
А комбайн працює в школі.

Всіх людей стрижуть в лікарні,
А лікують в перукарні.
Ми книжки берем в аптеці,
Ліки – у бібліотеці.

От який Мітьок дивак!
Ти ж бо знаєш – це не так!
Діти звісно вчаться в …
А комбайн працює в …

Ми лікуємся в …
А стрижемся в …
Ліки беремо в …
А книжки – в …
                           Частівки(4 а клас)

 

 

  • КОНКУРС      « ХВИЛИНКА » 

  ( запитання  і  відповіді  даються  протягом  1 хвилини.  За  правильну  відповідь – 1 бал або смайли, порахували в кого більше той і переміг. ).

               4 команди (по трипредставника від кожного класу)

  • Державна  мова  України  (українська).
  • Найбільша  одиниця  мови   (текст).
  • Частина  мови, яка  називає  ознаку (прикметник).
  • Знак у  кінці  питального  речення  (?).
  • Чим  починається  репліка  діалогу  на  письмі (-).
  • Слова з  протилежним  значенням (антоніми).
  • Перша буква у власній  назві (велика).
  • Знак у  слові  з-поміж  (дефіс).
  • Наука  про  звуки мови  (фонетика).
  • Розписне  яйце (писанка).
  • Скільки   -н-  у  слові  незрівнянний  (чотири).
  • Головні  члени  речення  (підмет,  присудок).
  • Документ  про  середню  освіту  (атестат).
  • Словниковий  склад мови  (лексика).
  • Місцеві  різновиди  мови (діалекти,  говори).
  • Символ  українців, що  оберігає (оберіг).
  • Частина  мови  «Ой!» (вигук).
  • Речення  з  другорядними  членами  ( поширені).
  • Зміна  букв  у  корені  (чергування).
  • Префікс  у  слові  прекрасний  (пре-).
  • Стиль  художньої  літератури  (художній).
  • Частина  мови  а (сполучник).
  • Список  літер  встановленого  порядку ( алфавіт).
  • Речення  з  однією  граматичною  основою ( просте).
  • Слово з   багатьма  значеннями  ( багатозначне).
  • Займенник  з  однієї букви ( Я).
  • Частина  тексту  з  нового  рядка  (абзац).
  • Складне  речення  з  сурядним  сполучником (складносурядне).
  • Остання  буква  у  слові  шістдесят  (т).
  • Розділ  науки  про  правопис  (орфографія).
  • Без  чого  зникає  народ?  (без  мови).
  • Найменша  одиниця  мови (звук).
  • Слова  спільного  кореня (спільнокореневі).
  • Частина  мови  слова  сьогодні (прислівник).
  • Знак  у  кінці  розповідного  речення (крапка).
  • Розділовий  знак  при  звертанні (кома  або  знак  оклику).
  • Словник  про  значення  слів  (тлумачний).
  • Власний  життєпис  (автобіографія).
  • Чужа  дослівна  фраза  (цитата).
  • Знак  у  слові  пів-Європи  (дефіс).
  • Правила  спілкування  (етикет).
  • Сьомий  відмінок  мови  (кличний).
  • Стиль  підручника  (науковий).
  • Остання  частина  слова  (закінчення).
  • Документ  про  хід  зборів  (протокол).
  • Розмова  двох  осіб  (діалог).
  • Українці  за  кордоном  (діаспора).
  • Речення  без  другорядних  членів  (непоширені).
  • Частина  мови про  кількість  (числівник).
  • Опис  природи  (пейзаж).
  • Речення  з  однією  граматичною  основою  (просте).
  • Помилка  в  правописі  (орфограма).
  • Що  стоїть  перед  коренем  (префікс).
  • Новостворені  слова  (неологізми).
  • Слова,  близькі  за  значенням  (синоніми).
  • Речення  лише  з   підметом  (називне).
  • Остання  літера  алфавіту  (я).
  • Буква,  яка  не  є   звуком  (ь).
  • Невеличкий  алегоричний  твір  повчального  змісту (байка).

 

  • КОНКУРС     « ЗАКІНЧИ  ПРИСЛІВ'Я» 

(По 3 учня, працюють 2 хвилини, початок прислів’я на столі, а відповіді перевернуті окремо)

Що  маєш  казати -…  (наперед  обміркуй).

Говори  мало,  слухай  багато,  а…     (думай  ще  більше).

Не  хочеш  почути  поганих  слів, …    (не  кажи  їх  сам).

Умій  вчасно  сказати  і  вчасно…        (змовчати).

Краще  мовчати,  аніж…   (брехати).

Дав  слово -        (дотримай  його).

 Шабля  ранить  голову, а  слово -…     (душу).

Від  теплого  слова  і…   (крига  скресне).

Слово   старше  за…   (гроші).

Більше  діла -        (менше  слів).

Їж  борщ  з  грибами  і  …(тримай  язик  за  зубами).

 Дурний  язик  голові  не …(приятель).

 Довгим  язиком  тільки…  (полумиски  лизати). 

 Хто  людей  питає,   …(той  розум  має).

 

 

 

 

 

 

 

  • КОНКУРС    «ДОПИШИ     ВІРШИКА»  

        (по 3 представника, усно загадуються загадки діти швиденько продовжують

                    ЇЖАЧОК

Ходить лісом їжачок,

В нього шубка з... (ниток, дроту, колючок)

 

               ЩО ЇЙ СНИТЬСЯ?

Вночі їй завжди півник сниться.

Вона не курка, а... (гуска, ворона, лисиця)

 

                НА ПРОГУЛЯНКУ

У неділю на Хрещатик

Квочка вивела... (голубів, курчаток, вівців)

 

                   ХТО ТАКА?

Великі очі й голова.

Не Колобок це, а... (слон, сова, коза)

 

                    РИБАЛКА

Ярослав на камінь сів,

Ловить в річці... (щук, карасів, мух)

 

           

          РОЗУМНИЦЯ

Має Галя добру звичку

Класти книги на... (вікно, підлогу, поличку)

 

                МАЙСТЕР

Меблі, двері й чобіток

Ремонтує... (голка, ложка, молоток)

 

             ЛІСОВЕ ТАКСІ

По дорозі жук повзе,

На спині листок... (фарбує, малює, везе)

 

                   А ЯК У НИХ

Є ім’я у мене і в сестрички,

А щеня і котик мають... (рибу, клички, назву)

 

                          НОВИЙ  ГЕРОЙ

Їжак згорнувся   у клубок.

– Я, – каже, – не їжак, а... (пиріжок, булочка, Колобок)


В  кожному  рядку  вірша  відкинути  зайві  синоніми і залишити  тільки той,  який  допоможе  розказати  про свою  мрію  у  віршованій    формі.

                          МРІЯ

Як   виросту    збудую  (дім, хату, оселю),

Поставлю,  колесо   (приладнаю приб’ю, прикріплю).

А  там  я  поселю  (крилату, летючу, літаючу)

Лелечу  клекітну   (родину, сім’ю, пару)

Нехай   розводиться,   (селиться, гніздиться)

По  всіх  деревах  і  (будинках, хатах, оселях)

Нехай  мені  щоночі  (здається, сниться, ввижається)

Що  я  літаю,  наче  (пташка, птиця, птах).

 

  • Спробуємо потренуватися добирати риму.

По долині жук повзе,

На спині жука …  везе.

 

Облизала кішка кришку

І пішла ловити …  мишку.

 

Я поклала спати кішку

У м’яке котяче … ліжко.

Ворона вчила солов’я:

-Співай, сусідо  мій, як …я.

 

Їжак ожину в лісі їв

І слухав пісню … солов’їв.

 

Пожовтів і пересох

На городі цар …горох.

 

До землі зігнулась гілочка,

Як по ній пробігла … білочка.

 

Собі мама купила праску,

А мені новорічну … маску.

 

Усміхнулася Лукерка,

Як поглянула в … люстерко.

 

Ярослав у човен сів,

Ловить в річці … карасів.

 

-Обережним будь, Іванку,

Не розбий з варенням … банку.

 

Має Галя добру звичку

Класти книжку на … поличку.

 

Підсумок конкурсу, нагороджуємо всі класи солодкими пирогами і звучить фінальна пісня

Текст пісні «Батьківська мова»

І радісно й святково, і гордо і велично

Я мову солов’їну несу в піснях у світ,

Бо українське слово, як та вода кринична,

Як у саду калина, що свій дарує цвіт. / -2р.

П-в:

Вона – сонцесяйна, вона – промениста,

У ній – правіків течія.

Така життєдайна і праведно чиста –

Це Батьківська мова, це мова моя. / -2р.

 

В ній – серця насолода, моєї долі крила,

Вона – барвиста мова, батьківський заповіт.

У ній – душа народу і непоборна сила,

У ній – незгасна пісня, що лине з роду в рід./ -2р.

П-в: + п-ш (мод.) + П-в: -2р


Додаткові матеріали

 

  • КОНКУРС  «РОЗМИНКА»
  • Перевіримо швидкість вашого мислення. Я буду називати тлумачення понять, а ви – називати  їх   одним словом. Це своєрідний  словник.

                                             І команда

  • Мати батька або матері (бабуся)
  • Народнообрядова пісня, в якій оспівується пробудження природи, кохання, надії на врожай (веснянка)
  • Прикраси з перлів, коралів, які носять жінки на шиї (намисто)
  • Старовинна обрядова новорічна пісня, що виконується 31 грудня та 1 січня за старим стилем (щедрівка)
  • Квіти, листя, гілки, сплетені в коло, яким зазвичай прикрашають голову дівчата (вінок)
  • Спосіб числення днів у році, а також таблиця  з переліком усіх днів року (календар)
  • Прилад для визначення сторін світу(компас)
  • Машина для їзди, яку рухають ногами (велосипед)
  • Страва з варених крупів (каша)
  • Наука про минуле (історія)

                                   

ІІ команда

  • Вигадка, розповідь про те, чого насправді не було й не може бути (байка)
  • Чоловік стосовно своїх дітей (батько)
  • Дерево або кущ з гнучким гіллям, продовгуватими вузькими листками і зібраними в сережки квітками (верба)
  • Гра-задача, коли необхідно вписати літери в перехресні рядки клітинок накресленої фігури (кросворд)
  • Особа, що керує оркестром чи хором (диригент)
  • Крупа з проса (пшоно)
  • Небесне тіло, яке обертається навколо сонця і отримує від нього світло і тепло (планета)
  • Мати дружини (теща)
  • Мати чоловіка (свекруха)
  • Одна дванадцята частина року (місяць)
  • Свійський птах з червоним гребенем на голові і пишним хвостом, самець курки (півень)

 

 

 

 

Додатки

 

Текст песни «Батьківська мова»

 

І радісно й святково, і гордо і велично

Я мову солов’їну несу в піснях у світ,

Бо українське слово, як та вода кринична,

Як у саду калина, що свій дарує цвіт. / -2р.

П-в:

Вона – сонцесяйна, вона – промениста,

У ній – правіків течія.

Така життєдайна і праведно чиста –

Це Батьківська мова, це мова моя. / -2р.

 

В ній – серця насолода, моєї долі крила,

Вона – барвиста мова, батьківський заповіт.

У ній – душа народу і непоборна сила,

У ній – незгасна пісня, що лине з роду в рід./ -2р.

П-в: + п-ш (мод.) + П-в: -2р


Що  маєш  казати -…

…наперед  обміркуй.

Говори  мало,  слухай  багато, …

 а думай  ще  більше.

Не  хочеш  почути  поганих  слів,

 …не  кажи  їх  сам.

Умій  вчасно  сказати  і  вчасно…       

змовчати.

Краще  мовчати, аніж… 

 брехати.

Дав  слово -        дотримай  його.

 Шабля  ранить  голову, а  слово -…   

 душу.

Від  теплого  слова  і…   крига  скресне.

Слово   старше  за…   гроші.

Більше  діла -        менше  слів.

 

Їж  борщ  з  грибами  і ... тримай  язик  за зубами.

Дурний  язик  голові  не …приятель.

Довгим  язиком тільки…

полумиски  лизати. 

 Хто  людей  питає,   …той  розум  має.

 

 

 

 

 дім,хату,оселю,

 приладнаю

приб’ю,

прикріплю.

 крилату,летючу, літаючу

 родину, сім’ю, пару селиться,

гніздиться

 будинках, хатах, оселях

 здається, сниться, ввижається

пташка, птиця, птах.

 

 

 

docx
Додано
27 листопада 2021
Переглядів
336
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку