Ця виховна година націлена на формування в учнів ціннісної орієнтації. Дає змогу розвивати здатність формулювати моральні судження, уміння відрізняти погане від доброго, виховує позитивне світосприйняття.
Доброта починається з дитинства.
Мета: формувати в учнів ціннісну орієнтацію, розвивати здатність формулювати моральні судження, уміння відрізняти погане від доброго, виховувати позитивне світосприйняття. Коригувати увагу та психічні процеси.
Обладнання: аудіозапис музики, плакати з українськими народними прислів'ями та приказками на тему «Доброта».
Хід заняття
На класній дошці вгорі прилаштовано плакати з приказками та прислів'ями на тему «Доброта».
І. Нервово-психологічна підготовка.
Звучить музика з твору І. Чайковського «Пори року».
Слово вихователя.
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його у долонях і подумав: «Запитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик улетить. Ось тоді усі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший: живий чи мертвий?». І мудрець, який й насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
Як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?(Що від самої людини залежить, житиме метелик, чи помре.)
Правильно, але в цих мудрих словах є іще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла. (Учитель звертає увагу учнів на плакати із приказками та прислів'ями).
ІІ. Основна частина.
Сьогодні ми поведемо розмову про доброту — дуже важливій і потрібній для кожного з нас чесноті. Але спочатку давайте спробуємо скласти невеличкий словничок «добрих» слів — слів, частиною яких є слово «добро».
Творче завдання «Словничок добрих слів».
Учні перелічують «добрі» слова, вихователь допомагає учням дібрати слова з коренем «добро» і записує їх на дошці. Наприклад: «Добрий, добросердний, доброзичливий, добродійний, добропорядний, доброчесний, добросусідський».
Як ви розумієте слово «добрий»? Що означає бути добрим по-справжньому?
Слово вихователя.
Бути добрим — це значить допомагати одне одному у біді, дарувати радість знайомим і незнайомим людям, захищати молодших і піклуватися про старших.
Бесіда.
Учні розповідають про свої добрі вчинки (допоміг літній людині донести додому важку торбу, сходив за хлібом для хворої сусідки, допоміг маленькому школяру перейти вулицю, прибирав територію біля школи та ін.)
Яка людина у вашому житті є найдобрішою, найласкавішою? (Мама.)
А як вона піклується про вас?
У народі кажуть: «Біля сонця тепло, а біля матері добре». Як ви гадаєте, чому? Чим схожі між собою сонечко та мама?
Як ви піклуєтесь про своїх матусь? Як допомагаєте їм по господарству?
До повернення батьків з роботи можна зробити чимало корисних і добрих справ: навести лад у квартирі, вимити посуд, купити хліба до вечері, почистити взуття, попіклуватися про молодших братика або сестричку.
Яка радість спалахне в очах матусі, коли вона побачить, що ви за власним бажанням, самостійно взялися допомогти їй. А від теплої маминої усмішки і вам на серці стане тепліше.
Отже, запам'ятайте: ваші добрі безкорисливі вчинки — це радість не лише для тих, кому їх адресовано, але й для вас. І ще треба завжди пам'ятати, що на добро, зроблене для вас іншими, треба відповідати також добром.
Творча гра «Збери приказки та прислів'я».
Вихователь читає учням початок приказки або прислів'я. Завдання учнів — закінчити вислів і пояснити його значення.
Добре діло твори...(сміливо.)
Добрі діла тихо ходять, а злі. (як дзвони дзвонять.)
Від добра добра.(не шукають.)
За добро. (добром і платять.)
Як ви вважаєте, як слід поводитись, якщо вам не відплатили добром за ваш добрий вчинок?
Слово вихователя.
Послухайте байку.
Трапилася ця історія у лісі. Якось маленьке білченя стрибало з гілки на гілку і раптом зірвалося і впало на сплячого вовка. Вовк прокинувся і схопив білченя.
«Не їж мене, вовче, відпусти»,— стало проситися мале. «Гаразд,— відповів вовк,— я відпущу тебе. От тільки скажи мені, чого ви, білки, завжди такі веселі. Як погляну на вас, ви весь час стрибаєте та граєте. А мені увесь час сумно».
«Спочатку пусти мене на дерево, а звідти я скажу тобі, чого ти весь час сумуєш».
Вовк відпустив білченя. Воно скочило на гілку і сказало вовкові: «Ти хочеш знати, чого тобі завжди сумно? Тому що ти злий. Тобі злість серце пече. А ми веселі тому, що добрі і нікому зла не робимо».
Так відповіло вовку білченя і пострибало собі далі.
Скажіть, чого навчає ця байка? (Якщо чиниш добре, то і на серці добре, а злі справи нікому радості не приносять, навіть тому, хто їх чинить.)
Тестування «Що означає бути добрим?».
Вихователь читає учням запитання. Вони мають відповідати на неї «так» або «ні».
Чи можна примусити людину бути доброю?
Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?
Чи можна стати добрим лише на деякий час?
Чи потрібно виявляти доброту у відношенні до будь-кого?
Чи можна сказати, що доброта — найбільша окраса душі?
Чи легко бути добрим?
Чи можна доброту порівняти із сонцем?
Чи є у вас бажання чинити добрі справи?
Після проведення тестування учні пояснюють свої відповіді.
Слово вихователя.
У вас виявилось більше відповідей «так». Отже, бачу, що ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Тож не слід забувати про це.
ІІІ. Підсумок заняття.
Поспішайте, друзі, робити добро! Нехай ніколи не затьмарить вашу душу зла справа. Хай тепло ваших сердець зігріває усіх — і рідних, і друзів, і навіть незнайомих людей. І тоді настане час, коли ви зможете сказати: «Я роблю важливу справу — приношу людям радість!»