Виховна година
Тема: «Друг – це означає другий Я!!!!»
Мета: вчити учнів сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; виховувати у дітей правильне ставлення до таких понять, як «дружба», «друг»; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти.
Форма виховної години: бесіда з елементами дискусії
Обладнання: тести, аркуші, гілки, чайний пакетик
До початку виховної години учні поєднані у групи
Хід заняття
На дошці записані цитати про дружбу:
«Хто не шукає дружби з ближнім, той сам собі заклятий ворог»
Шота Руставелі
«Людина з друзями – степ із квітами, а людина без друзів – жменя попелу»
Прислів’я
«Ні раб, ні повелитель дружбі не потрібні. Дружба любить рівність»
І. Гончаров
«У дружби багато крил, а закон у неї один – вірність»
А. Макаренко
Вступне слово вихователя:
У житті кожного з нас є друзі, приятелі, знайомі. Спілкування з ними, як правило, приносить радість. Але в нашому оточенні є й такі люди, яких ми недолюблюємо, якими нехтуємо, і спілкування з такими людьми нас дратує. Іноді трапляється, що наш найближчий друг виявляється недругом. Як же уникнути таких неприємних ситуацій? Напевно, спочатку необхідно розібратися в своєму оточенні.
Запитання до учнів:
Дружба – це близькі стосунки, засновані на взаємній допомозі, прихильності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей. Без друзів у наш час важко жити. У всі часи дружба вважалася великою цінністю. У скифів вона перевірялася кров’ю. Дружба оформлялася спеціальною угодою і клятвою: надрізавши пальці, побратими зливали свою кров у чашу і змочивши в ній кінці мечів, куштували цю кров. Після цього вже ніщо не могло їх розлучити. В епоху середньовіччя лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище кохання і сім’ї.
Справді, знайти і мати друга – це щастя. А як знати, що людина – саме той друг, якого ти хочеш мати, що ця людина – допоможе, зрозуміє, підтримає?
Дружбу кожен розуміє по-своєму. Більшість із вас погодяться з думкою, що щастя – це коли тебе розуміють, і тому кожен постійно прагне знайти друга, який би зрозумів, вислухав і підтримав, став вашим дзеркалом чи двійником, вашим другим «Я».
Міцна дружба об’єднує зовсім різних за характером людей: боязких із товариськими, молодих із літніми, не надто кмітливих з дуже розумними, зовнішньо непривабливих з дуже гарними. Вони доповнюють один одного і їх завжди поєднує одне – відкритість. У людині приваблює її щирість і неповторність. По-справжньому щасливі люди поводяться вільно, природно, розкуто, не намагаються підлаштувати друзів під себе або чимось вразити інших.
Дружба — це не тільки великий дарунок, а й великий талант, велика праця. І не кожен здатний витримати такий іспит. Усі ми хочемо мати гарного друга, на якого можна покластися. Але чи відповідаємо ми тим вимогам, що пред'являємо до друга?
Зараз я вам пропоную таке завдання. Кожна група отримає риси характеру, вам необхідно розмістити ці риси в певному порядку, тобто спочатку ви обираєте найважливішу рису характеру, яка повинна бути у вашого друга:
Щирість
Винахідливість
Краса
Скромність
Цікавість
Розум
Дружні відношення мають різні прояви. Зараз кожній групі я пропоную свою модель. Ваше завдання аргументувати та переконати інших, що саме ваш вислів вірний!
Дружба – служба: дуже розповсюджений вид дружби між підлітками. Один з приятелів – захисник та опора більш слабкому, а другий вірний паж своєму покровителю. Тут друг - скоріше всього фон для видатної особи. Король без світи, як відомо, - не король. І в кінці кінців, буває, не розібратися: хто кому в більшій мірі потрібен.
Дружба – суперництво. Тут сходяться натури рівносильні. Їх постійно тягне один до одного. Їм би бути разом - повели б за собою клас. Але і відношення нестійкі: разом затівають якусь справу, раптом – суперечки, сварка, туга, досада, а зовсім розійтися сил немає. До речі, надалі друзі – суперники стають справжніми друзями.
Дружба – компанійство. Тут сходяться підлітки з'єднані спільним інтересом. Тут дружать не хтось з кимсь, а скопом. Їх об'єднує захоплення спортом, технікою, вулиця. Зовні цих занять - кожний сам по собі.
Читання оповідання Бруно Ферерро
«Рішення класу»
Олена вибухнула плачем. Це її найефективніша зброя.
У 23 інших сім’ях розігрувалася подібна сцена. Це були діти із 2-Б класу середньої школи імені Карла Альберта у Савої. У той день було прийнято важливе рішення. Однак учнів у 2-б класі було 24. Справді, лише у 24-й сім’ї все виглядало інакше.
Елізабет була, наче клубок неспокою. Мама й тато намагалися її підбадьорити. Дівчинка удвадцяте розглядала себе у дзеркалі.
Тато спокійно дивився на неї:
Лікування мало побороти рак крові, який було виявлено 2 місяці тому, і воно спричинило цілковите випадіння волосся.
Мама обнімала її проводжаючи до школи:
Дівчинка поправила шапочку, взяла рюкзак і вийшла шморгаючи носом.
Перед дверима 2-Б класу у неї сильно забилося серце. Вона заплющила очі й увійшла.
Коли відкрила очі, щоб дійти до своєї парти, побачила щось неймовірне: всі, геть усі однокласники й однокласниці мали на головах шапочки! Усміхаючись, повернулися до неї і, з вигуком: «Привіт, Елізабет!» - зняли шапочки.
Всі мали поголені голови, навіть Марійка, котра так пишалася своїми кучерями.
І Паоло й Елен, і Джордано, і Франческа всі підвелися зі своїх місць і кинулися обіймати дівчинку, яка не знала сміятися чи плакати і лише тихенько шепотіла: «Дякую!»
Біля дошки усміхався вчитель Донатій, який насправді не зголив собі волосся, оскільки був уже геть лисий.
Ви отримали завдання написати твір-мініатюру «Дружба у нашому класі». Давайте зараз послухаємо, що у вас вийшло.
Зараз хотіла би звернути вашу увагу на казку «Батьківський заповіт»
У казці розповідається про батька, який перед смертю покликав своїх синів, дав їм по гілці в руки і попрохав їх переламати. Сини виконали батькову волю і переламали ці гілочки. Тоді батько зібрав ті гілочки докупи, перев’язав їх і знову попросив зробити те саме, але сини не змогли переломити цей оберемочок. Тоді батько сказав: «Ось так і в житті кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, то ніякі вороги вас не зламають і всі негаразди ви легко здолаєте»
Давайте зберемо наші гілочки в оберемок. Хай він стане символом єдності нашого класу, символом дружби.
Нехай ваші друзі почуваються з вами вільно, залишаючись самими собою. Щаслива людина приймає інших такими, які вони є, з усіма їх слабостями й вадами. Хочеш знайти друга – сам стань другом!
Друзі не тільки примножують радість, а й розділяють горе. Але не можна очікувати, що друзі вирішать всі ваші проблеми. Це корисливе ставлення до друзів.
У друзів має бути багато спільного, збігатися смаки, захоплення. Вони підтримують один одного у скрутну хвилину, дають поради, діляться досвідом і застерігають від багатьох помилок, заряджаючи своєю бадьорістю й ентузіазмом.
«Чайний пакетик»
А зараз давайте з вами трошечки пофантазуємо. Уявіть собі, що це ви. Кожного з нас наповнює добро та зло, але ми завжди повинні намагатися позбутися від зла. Давайте зараз разом з вами спробуємо знайти відповідь на запитання: «Що буває з душею людини, коли вона наповнена тільки добром?»
Підсумок виховної години
У цьому житті багато чого залежить від нас самих. Та іноді, те, як ми себе поведемо в тій чи іншій ситуації визначає наші відносини з оточуючими. Бережіть один одного та будьте гарними друзями!
1