Виховна година дя учнів 5 - 6 класів, метою якої є розкриття змісту понять " дружба",
" справжній друг", дати поняття безкорисливої дружби, ознайомити учнів з правилами дружби ,прищепити учням повагу до цінностей дружби. Розвивати доброзичливість, прагнення мати вірного друга з яким можна розділяти і радощі і печалі.
Дружба - чарівне слово!
Мета:
- розкрити зміст понять «дружба», «дійсний друг»; прищепити учням повагу до цінностей дружби; дати поняття справжньої безкорисливої дружби; Ознайомити з правилами дружби, показати важливість істинних друзів в житті людини, показати, що людина не може жити одна, їй потрібні вірні друзі.
- розвивати доброзичливість, прагнення розуміти один одного, вчити розділяти радощі і печалі.
- виховувати пошану до оточуючих, ввічливе звернення однокласників один до одного.
Хід виховної години
І Вступна частина
- Добридень.Рада всіх бачити. Учні, привітайтеся з нашими гостями. Нашу зустріч я хочу почати з казки. (Звучить музика, розказується казка.)
Жила-була на землі дівчина на ім'я Любов. Сумно їй було жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до старого, сивого, прожившого сто років чарівника:
- Допоможи мені, дідусь, вибрати подружку, щоб я могла спілкуватися з нею все відпущене мені Богом життя.
Подумав чарівник і сказав:
- Приходь до мене завтра вранці, коли перші птахи заспівають і роса ще не просохне.
Вранці, коли яскраво-червоне сонце освітило землю, прийшла Любов в назначене місце. Прийшла і бачить: стоять п'ять прекрасних дівчат, одна іншої красивіше.
- Ось вибирай, - сказав чарівник. – одну звуть Радість, іншу – Доброта, третю – Краса, четверту – Печаль, п'яту –Дружба.
- Вони всі прекрасні, - сказала Любов. – не знаю, кого і вибрати.
- Твоя правда, – відповів чарівник, - вони всі добрі, і ти в житті ще зустрінешся з ними, але вибери одну з них. Вона і буде тобі подружкою на все твоє життя.
Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі кожної. Задумалася Любов.
А кого вибрали б ви? Чому? (Звучи музика і продовження казки):
Любов підійшла до дівчини на ім'я Дружба і протягнула їй руку.
- Чому Любов вибрала Дружбу? (Відповіді дітей).
- Яке прекрасне слово – “дружба”! Вимовляєш його – і відразу згадуєш свого друга, з яким тобі цікаво провести час, поговорити, або поділитися секретом.
ІІ Оголошення теми.
Учитель. - Наша класна година називається «Дружба – чудове слово». Ми поговоримо про дружбу. Як ви розумієте слово «дружба»? Хто такий «друг»? Яким повинен бути друг?
Ми з’ясували, що поняття дружби старе, як світ і ось що про неї думали у давні часи. Давайте разом розберемося, що ж воно таке ДРУЖБА ?
ІІІ Основна частина
Учень. Багато для кого друг - це той хто поділяє його погляди, допомагає йому в складних ситуаціях, тобто той кому можна довіряти особисте, знаючи, що він тебе не зрадить.
Учень 1. Дружбу як особливі людські взаємини високо цінували в усі часи. Ще у Стародавній Греції відомий філософ Платон підносив дружбу понад усі людські чесноти. За словами Сократа, спілкування між людьми без дружби втрачає всяку цінність.
Учень 2 . Існує версія, що праслов'янське слово друг в індоєвропейській мові мало первісне значення міцний, надійний, вірний.
Учень 3 . Дружба — це святе слово, святе почуття, яке можливе тільки на основі взаємоповаги. Справжньою основою для дружби є рівність. В усі часи вважалось великою цінністю мати друга. У скіфів дружба перевірялась кров'ю і оформлялась спеціальним договором і великою клятвою. Після цього ніщо не могло їх розлучити.
Учень 4 . У епоху середньовіччя дружба вважалась втіленням благородства й вірності.
Учень 5 . Дружба – ушляхетнює життя. Вона надзвичайно високо оцінюється в українській культурі. Піднесено про дружбу писав М.В. Гоголь: „Немає уз, святіших за товариство, і батько любить своє дитя і мати любить, дитя любить батька й матір, але це не те, любить і звір своє дитя. А поріднитись по душі, а не по крові може тільки людина.”
Учень 6. Сучасні словники й підручники визначають дружбу як близькі стосунки, що засновані на взаємній допомозі, прив'язаності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей, активній зацікавленості один в одному.
Вчитель: Отже ми з’ясували, що дружба У кожної людини є життєва необхідність - бажання мати друзів. Недаремно в народі кажуть: «Людина без друга – як їжа без солі». З другом завжди цікаво, бо є спільні інтереси, йому можна довірити свої думки, поділитися переживаннями.
Що це значить – не дружити Розправлятись самотужки
Жити так – одинаком З апельсином нашвидку.
Не дружити – як ходити В школі жити й не дружити
Не дверима , а вікном. Це повірте все одно,
Це без друга, без подружки Що заплющившись сидіти
На перерві у кутку І дивитись у вікно.
Зараз усі ви – школярі. Основна ваша праця – навчання. Воно вимагає вміння жити в колективі, довіряючи одне одному, організованості, дисципліни, відповідальності за свої слова та вчинки. Саме в школі ви вчитеся підпорядковувати свої інтереси інтересам класу, шанувати старших, довіряти й поважати товаришів.
Якби люди були неуважні одне до одного, не раділи успіхам своїх товаришів, не співчували їм у невдачах, життя стало б нестерпно важким і сумним. Товариськість, дружба — важливі показники вихованості учнів. Уважно послухайте вірш.
Нема ні миру, ні любові – Смикнули Соню за косичку
Розтанули і зникли вмить. Вона ображена мовчить,
Розбив Віталик носа Вові, З книжками скинули поличку…
І той заплаканий стоїть. Ну як в такому класі жить?
Замазали весь зошит Каті, Де хлопці і дівчата б’ються
Погане слово хтось сказав. І прозиваються весь час,
Пішла біда гуляти далі… Де над бідою всі сміються…
Хтось Колі ручку поламав. Скажіть мені, хіба це клас?
Вчитель. Скажіть, хіба таким має бути клас? (НІ) А яким? Відповіді дітей.
Учень . Якщо друг у тебе є, Учень. Якщо друг тебе почує,
Життя радісним стає. Твоє серце не сумує.
Разом можна все зробити. Горе зменшиться удвічі
То ж без друга не прожити! Радість загляне у вічі.
Учень .Якщо друг у тебе є, Учень. Якщо дружить увесь клас,
люби його над усе. Успіх буде повсякчас.
Ти не зрадь його ніколи, Все вам легко удається,
Помагай йому в усьому. Весело усім живеться.
Учень. Вислухати його вчись,
З ним секретом поділись.
І цукерку вдвох ви з'їжте.
Яблуко навпіл розріжте.
(У виконанні учнів звучить пісня “Если с другом вышел в путь“.)
Учитель. Наше життя дуже складне. І всього людині випадає на її життєвій дорозі: і радощів, і щастя, і гіркоти, і болю, і розчарувань. . Ніщо до людини не приходить просто так. Дружити дуже важко. Ще важче знайти собі справжніх, вірних друзів. Для цього треба немало потрудитись. Якщо ми будемо бездіяльними, у нас ніколи не буде друзів. Людина має прагнути робити добро, приносити радість не собі, а іншим, інколи забувати про себе, зате завжди пам’ятати про своїх друзів. Вміти аналізувати свої вчинки і ніколи не відповідати на зло злом, на зраду зрадою. Знайте: якщо вас зрадив друг, значить це був друг несправжній, а тому шкодувати не варто.
Перед вами так звана «Абетка дружби». Прочитайте її, чи згодні ви з тим, що для справжньої, міцної дружби ми всі повинні мати названі риси? Виберіть із цієї абетки і запишіть по три риси характеру, які ви вважаєте потрібними для вас і ваших друзів, запишіть їх на листку і прикріпіть до нашого «Дерева дружби»
«Абетка дружби»
А — акуратність Н – надійність К - красота
Б — бадьорість О – освіченність Л - любов
В — веселощі П – повага М – милосердя( мудрість)
Г — гідність Р – радість Ш - шанування
Ґ –– ґречність (учтивость) С – сміливість Щ - щирість
Д — доброта (дружба) Т – талановитість Ю - юність
Е — ерудованість У – уміння Я - ясність
Є — єдність Ф – фантазія І - інтелігентність
Ж — життєрадісність Х – хоробрість Ч - чесність
З — злагода Ц - цілеспрямованість
Учитель. Людина, яка не вміє дружити – нічого не варта. Головне у нашому житті – навчитися не руйнувати хороших стосунків. А для цього потрібно намагатися бути стриманим, обережним, поміркованим, розсудливим, цінувати те, що саме тільки людина може дружити.
Так, дійсно, дружити може тільки людина, але дружбу кожен розуміє по-своєму. В основі юнацької дружби лежить величезна потреба у сприйнятті іншими. Більшість людей дотримуються думки, що щастя є тоді, коли є розуміння. І тому кожен постійно прагне знайти друга, який би зрозумів, вислухав і підтримав, став вашим дзеркалом чи двійником, вашим другим “Я“. Але друзі бувають різні. Григорій Сковорода навчав бути обачним у виборі друзів. Він писав : “Через те, що дружба така божественна, така приємна річ, то здається, ніби вона – сонце життя, то слід найбільше дбати, щоб не вважати нам вовка вівцею, скорпіона – раком, змію – ящіркою. Нема нічого небезпечнішого, ніж підступний ворог, але немає нічого отрутнішого від удаваного друга... Жоден диявол ніколи не приносить лиха більше, ніж такі удавані друзі“.
- Діти, як ви думаєте, а чи може дружба розпастися? Із яких причин вона може розпастися? Як ви вважаєте, чому виникають труднощі між кращими друзями?
Зразкові варіанти відповідей:
- ваш кращий друг поводиться неоднаково з вами наодинці й у присутності інших людей;
- ваш кращий друг іноді, не подумавши, допускає грубі зауваження,
- чіпляється до вас або своїми вчинками ображає ваші почуття;
- ваш кращий друг ображається, якщо ви дружите з кимсь ще;
- Ваш друг залишив вас у біді
- ваш друг не зберігає ваших секретів.
Учитель. Так, діти, і такі бувають друзі! І їх немало серед нас. А тому треба бути завжди обережним, щоб зрозуміти: “Хто є хто“. Про таких друзів існує багато гуморесок та байок. Послухайте одну з них. Її написав Павло Глазовий. І називається вона “Фальшиві друзі“.
(Учень читає гумореску “Фальшиві друзі“.)
Двоє друзів тихо йшли Ну й великий же ведмідь !
Полем, попід гаєм. Більших не буває.
Раптом дивляться : ведмідь Як же він тебе не з’ їв?
З яру вибігає. Мабуть не голодний.
Перший вигукнув: « Біда! - Ні, друзяко, видно, він
Буде нам рахуба!» Добрий, благородний.
Кинув друга і притьмом Ти повіриш, розмовлять
Вискочив на дуба Вміє по – людському.
Другий скрикнув і упав Він обнюхував мене
На краю дороги Й говорив при тому:
З переляку задубів « Ти дружи з людьми та знай:
І відкинув ноги. Совісті немає
До лежачого ведмідь Той, хто в горі та біді
Підійшов поволі Друга покидає»
Довго нюхав, потім чхнув Байку вигадав Езоп
Та й побрів по полю Цим себе прославив.
Зліз із дуба, той, що втік А мораль , - ведмідь сказав…
- Ти живий? – питає, - Крапку я поставив.
Учитель. Уміти дружити – це справжнє мистецтво, якому ми вчимося протягом усього життя. І дуже важливо не тільки мати хорошого, вірного друга, але й самому бути справжнім другом. А бути справжнім другом – це значить навчитися поступатися чимось своїм ради когось, вміти радіти чужим успіхам, віддавати тепло своєї душі і серця. І запам’ятайте: “Віддавати – куди приємніше, ніж брати“.
Перегляд мультика « Просто так»
Учитель. Бути другом нелегко, але коли потрудитись, всього можна навчитись, всього можна досягти, якщо хотіти. Кожна людина слабка і недосконала. І протягом усього свого життя ми всі вчимося, виховуємо себе, намагаємось бути кращими. І обов’язково хочемо бути щасливими. Пам’ятайте: для того, щоб стати щасливим, треба вміти робити щасливими інших. А для цього забудьмо про байдужість, оточімо увагою людей, що живуть поруч нас і потребують уваги, підтримки, поради, просто доброго слова. У кожного у житті виникають різні ситуації, і кожен з нас по-своєму виходить із них. А життя складне, і в ньому стільки болю, розчарування, прикрощів, але щоб не сталось з вами на вашій життєвій дорозі, завжди пам’ятайте, якого ви роду, чиї ви діти. Пам’ятайте, що ви, перш за все, – люди, а значить повинні мати людську гідність. І як важко б вам не було, ніколи не зраджуйте друзів.
(Учень читає поради.)
1.Виявляйте щирий інтерес до людей, виключно увагу до того, хто з вами розмовляє, це забезпечує успіх.
2.Пам’ятайте, що кожна людина вважає своє ім’я найкращим. Тому при розмові частіше вживайте ім’я співрозмовника.
3.Вмійте уважно слухати співрозмовника, заохочуйте його говорити про себе.
4.Прагніть дати людині можливість відчути її неповторність. Робіть це щиро.
5. Починайте розмову на тему, що цікавить вашого співрозмовника.
6.Частіше посміхайтесь, ви повинні зустрічати людей з радістю, якщо хочете, щоб вони раділи зустрічі з вами.
(Учні виконують пісню “Посмішка“.)
ІV. Підведення підсумків.
Учитель. Тепер ми можемо підвести підсумок. Дружба – це моральне збагачення людини. Вона випробовується у біді та небезпеці. Друг, якщо це справжня дружба, стає частинкою тебе самого. Бути вірним у дружбі – означає ділити з ним не тільки радість, але й горе. У дружбі людина пізнає свій внутрішній світ та світ інших. У дружбі виховуються почуття відповідальності. Дружба – це стосунки, які засновані на допомозі, спільності інтересів, смаків, поглядів. Дружба – немов мотузка. Якщо її порвеш, то скільки невяжи ,все одно буде вузол.
Проводиться інтерактивна гра « Клубочок»
Кожен учень говорить прислів’я про дружбу і передає другому клубочок ниток. Клубочок передають до тих пір доки весь клас не буде обмотаний нитками мов павутинка.
Пісня про дружбу.
Вчитель: Бажаю Вам, діти, міцної, справжньої дружби, щоб не було в ній ніяких вузликів та поривів. На цьому виховна година закінчена. Дякую за увагу.