ВИХОВНА ГОДИНА "ДРУЖБА - вчить, як на світі жить"

Про матеріал

Виховна година " ДРУЖБА"

Мета, якої: вчити учнів правильно і мудро поводити себе в колективі однокласників, жити між собою у дружбі й мирі. Розвивати вміння спілкуватися, розуміти і поважати думку інших. Виховувати почуття обов'язку, толерантності.

Перегляд файлу

ВИХОВНА ГОДИНА

Тема.  ДРУЖБА

Мета: вчити учнів правильно і мудро поводити себе в колективі однокласників, жити між собою у дружбі й мирі. Розвивати вміння спілкуватися, розуміти і поважати думку інших. Виховувати почуття обов’язку, толерантності.

 

Вчитель. Нашу сьогоднішню виховну годину я хочу розпочати словами:

 

Я вірю в силу доброти, добро завжди сильніше злого.

Дає наснагу, щоб цвісти і світлу вибирать дорогу.

Я вірю в силу доброти, що на торгах не продається,

Що кривди розбива пласти, красою тулиться до серця.

Я вірю в силу доброти, що має долю роботящу;

Що хоче, щоб і я, і ти, і все на світі стало кращим!

 

Двоє хлопців спочатку кричать, а тоді починають битися. Старший хлопець починає розводити забіяк.

 

Старший хлопець. Ви чого?

 

1 забіяка. А він чого? Перший поліз із кулаками!

 

2 забіяка. Чого образив песика мого?

 

1 забіяка. А я пожаліюся твоїй мамі!

 

2 забіяка.

 

Подумаєш! А пса не ображай...

Бо відпущу, щоб покусав!

І рот на мого пса не розкривай!

 

Старший. Що ж на твого собаку він сказав?

 

2 забіяка. Та я уже не пам’ятаю...

 

Старший. А билися ж чого?

 

1 забіяка. ...Не знаю...

 

Старший.

 

Отак завжди за будь-яку дрібницю

У бійку лізуть хлопчаки.

Подумайте спочатку, розберіться...

Та ж ні, поб’ються ліпше залюбки.

 

Діти розходяться в різні боки насуплені і злі. З’являються, стрибаючи, дві дівчинки. Одна з них кричить дражнилки на іншу.

 

1 дівчинка.

 

Галка-палка. Галка-скакалка.

Весело скакала, доки не упала.

А як упала, то заридала...

Галка-палка, Галка-скакалка...

 

Підбігає до другої дівчинки і б’є її портфелем по спині.

 

2 дівчинка.

 

І як не соромно? Язик, як помело.

Лепечеш тут на людях, що попало.

 

1 дівчинка.

 

Ти, вискочка! Тобі ще повезло,

Що я сказала зовсім мало!

 

Знову замахується портфелем. Але її за руку затримує старший учень.

 

Старший.

 

Розбороняв я хлопців у бою,

А тут побитися і дівчинка бажає.

Ти нащо кривдиш подружку свою,

Вона тебе не кривдить, не чіпає...

 

1 дівчинка.

 

Бо вискочка вона, усе найкраще знає,

І руку догори завжди дере!

Списати не дає, а ще й повчає,

Тому усіх у класі зло бере.

 

Старший хлопець.

 

Що ж, зло — поганий помічник, та що й казати,

І до добра не приведе, не ж:ди!

То, може, краще вам книжки у руки взяти,

Щоб також бути кращими завжди?

 

1 дівчинка.

 

Подумаєш! Нащо книжки ці брати,

Я не зубрилка, як вона.

Я можу завжди в подруги списати,

Нехай ця учиться, якщо дурна!

 

2 дівчинка.

 

Одні не хочуть, а розумні вчаться,

Щоб в світ іти із багажем знання.

Навчання — це ж бо труд, велика праця,

Яку виконувати треба всім щодня.

 

Старший.

 

Звертається до першої дівчинки.

 

Це правильно. Завжди потрібно вчиться,

Щоб в світ чарівний мудрими іти.

Знання людині кожній знадобиться,

А ще прекрасно в мирі всім рости.

І подобрішати тобі іще не пізно,

Навчитись в мирі і у дружбі жить.

Якщо ти мудра і розумна, звісно.

Повинна зрозуміти слово вмить!..

 

Усі розходяться в різні боки.

      Сьогодні ми з вами поговоримо про дружбу. Про дружбу написано тисячі сторінок, сотні віршів, поем, романів. Говорять, що дружба потрібна людині тільки трішечки менше, ніж їжа та повітря.

       У Святому письмі є багато посилань на дружбу. Наприклад: «Правдивий друг любить за всякого часу, в недолі ж він робиться братом», «Є товариші на розбиття, та є й приятель, більше від брата прив’язаний».

      Зараз  усі ви – школярі. Основна ваш праця – навчання. Воно вимагає вміння жити в колективі, довіряючи одне одному, організованості, дисципліни, відповідальності за свої слова та вчинки. Саме в школі ви вчитеся підпорядковувати свої інтереси інтересам класу, шанувати старших, довіряти й поважати товаришів.

      Якби люди були неуважні одне до одного, не раділи успіхам своїх товаришів, не співчували їм у невдачах, життя стало б нестерпно важким і сумним.

Вам ще довго доведеться крокувати з класу в клас пліч – о – пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви принесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою.

     Дружба – це близькі стосунки, засновані на взаємній допомозі, прихильності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей. Це активна зацікавленість один в одному.

     Давайте послухаємо, що означає мати справжнього друга в давні часи.

 

Учениця. У всі часи дружба вважалася великою цінністю. У скіфів вона перевірялася кров’ю. Дружба оформлялася спеціальним договором і клятвою: надрізавши пальці, побратими зливали цю кров. Після цього вже ніщо не могло їх розлучити. В епоху середньовіччя дружба була втіленням шляхетності, вірності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище кохання і сім'ї.

 

Учениця. Наш народ споконвіку культивував лицарські традиції. Товариство, дружба і братерство, народжені не спорідненням крові, а спорідненням думок, мети, справ – це велика сила. Дружба ушляхетнювала життя. Вона надзвичайно високо цінувалася в українській культурі. Оспівувалася дружба у багатьох творах української літератури, про неї писали Леся Українка, Г.Тютюнник, І.Франко.

 

Учитель. Справді, знайти і мати друга – це щастя. А як знати, що ця людина – саме той друг, якого ти хочеш мати, що ця людина – допоможе, зрозуміє, підтримає. А чи можете ви підібрати синоніми до слова «дружба»?

(можливі відповіді: взаєморозуміння, злагода, чесність, братерство, єдність, співчуття, товариськість, взаємовиручка, турбота, повага, ввічливість, чуйність, допомога, відвертість, надійність,безкорисливість… )

 

Учитель: Чи всі  ми вміємо дружити? Наведіть приклади того, що є головним у дружбі!

У нас на дошці знаходиться квітка і вислови ,що характеризують як хорошого друга так і поганого ,нам потрібно  вибрати вислови і скласти правила дружби

(Можливі відповіді: допомагати одне одному, не видавати секрети друга, не ображати, вміти пробачати, довіряти другові, мати спільні інтереси, не критикувати друга публічно, радіти успіхам і досягненням друга, не бути заздрісним…)

Пісня «А у нашому класі»

 

- А зараз послухайте вірш і скажіть, що це значить не дружити:

Що це значить – не дружити

Жити так – одинаком

Не дружити – не ходити

Не дверима , а вікном,

Це без друга, без подружки

На перерві у кутку

Розправлятись самотужки

З апельсином нашвидку

Це дивитись, наче в книжку

Набік з видом пом’ятим.

А насправді тишком-нишком.

Роздавати штурхани.

 

В школі жити не дружити

Це повірте все одно,

Що заплющивши сидіти

І дивитись у вікно.

 

  • А зараз послухайте оповідання «Антон і Харитон» і скажете мені чи була між ними справжня дружба.

Жили на світі Антон і Харитон.

- Давай з тобою дружити, - сказав Харитон. –

 Будемо один з одним все ділити навпіл – і горе, і радість. –

Давай, - погодився Антон, - коли поруч друг, жити легше і веселіше.

Йшли вони якось полем. Сонце палить. А сховатися ніде – ні деревця, ні кущика.

 - Дай мені твій бриль, сказав Харитон, - а то мені сильно голову припікає. Антон віддав Харитону свого великого солом’яного бриля. Сонце почало і йому пекти в голову, але Антон подумав: «Нічого потерплю. Зате Харитону добре!» Раптом набігла величезна хмара, линув дощ.

 - Дай мені скоріше свою парасолю, - закричав Харитон, - хіба не бачиш, твій друг мокне! Антон віддав йому свою парасолю. Дощик поливав Антона, але він думав: «Ну що ж, заради дружби і промокнути можна».

Пройшов дощ, засяяло сонечко. Харитон віддав Антонові його парасолю і великого бриля.

 - Візьми, - каже він, - а то мені нести важко.

     Антон узяв мокру парасолю і бриль. А сам замислився. Тим часом друзі дійшли до перехрестя.

 - Тобі куди? – запитав Антон.

 - Мені ліворуч, - відповів Харитон.

 - Ну, а мені праворуч, сказав Антон.

 - Та ми ж хотіли разом йти! – закричав Харитон.

 – Ми ж друзі з тобою!

Але Антон ішов усе далі і далі. Так і пішов. Жодного разу не оглянувся.

  • Чи була в них справжня дружба? Чому?

( Тому, що Харитон використовував друга для своєї користі, а сам нічого не робив, щоб дружба була щирою, взаємною).

- А зараз проведемо з вами невеличкий тест:вам потрібно розфарбувати предмети одягу у колір який вам найбільше подобається

 

Червоному кольору надають перевагу люди з альтруїстичними схильностями. Як правило, одяг, в якому переважає такий колір, носять сміливі, вольові, рішучі й товариські люди. Тим часом ті, кому цей колір не подобається, швидше за все, страждають комплексом неповноцінності й не прагнуть бути в центрі уваги.

 

Жовтогарячому кольору надають перевагу ті, у кого добре розвинена інтуїція, або невиправні мрійники.

 

Жовтому кольору надають перевагу ті, хто любить спокій і мир; як правило, з такими людьми завжди легко спілкуватися. Шанувальники цього кольору впевнені в собі, своїми діями вони приносять задоволення тим, хто їх оточує; вони швидко знайомляться з новими людьми, дають слушні поради, не зосереджують увагу на своїх невдачах.

 

Зелений колір приваблює того, хто бажає якомога швидше досягти мети, є надзвичайно наполегливим і не схильним до компромісів. Як правило, таким людям важко перебувати в колективі через свою прямолінійність і критичність.

 

Синій колір — це колір скромних і м'яких людей. Зазвичай, ті, хто надає перевагу цьому кольору, легко знаходять собі приятелів у будь-якому колективі, схильні йти на компроміс, не дратівливі й завжди готові допомогти у важку хвилину.

 

Рожевий колір виказує емоційних і вразливих людей. Ці люди аж ніяк не прагматики, вони готові любити увесь світ і прагнуть зробити його добрішим.

 

Коричневий колір полюбляють шанувальники норм, правил та традицій. Зазвичай, це статечні люди, з гарним матеріальним становищем, вони чітко знають, що добре, а що погано.

 

Білий колір виказує охайних акуратистів. Але, на жаль, він дає обмаль інформації, за допомогою якої можна розкрити психологію людини.

 

Чорному кольору надають перевагу ті, хто не дуже впевнений у сьогоднішньому дні й у своєму становищі, для шанувальників цього кольору життя розфарбоване в похмурі тони.

 

Сірому кольору надають перевагу обережні люди; вони готові сто разів подумати, перш ніж прийняти якесь рішення, але й від нього можуть відмовитися в останню мить. Як правило, ці люди надзвичайно обережно налагоджують стосунки й не схильні заводити нові знайомства.

 

  • На початку виховної години ми говорили, що про дружбу складено багато віршів. Деякі з них ми зараз пригадаємо.

 

Без друга вірного людині просто туга,

Без нього й затишку нема ніде.

Для друга вірного — так хоч коня із плуга,

Бо він на допомогу теж прийде.

Тому давайте в мирі й дружбі жити,

І доброту у серденьку нести.

Щоб з нами всім хотілося дружити

 

А вірний друг — це та людина,

Яка не кине у біді.

І як прийде лиха година,

Пізнаєш друга ти тоді.

 

Він захистить і допоможе,

Й не вимагатиме подяк.

І сонце вигляне погоже,

І сонечку зрадіє всяк.

А душу затишок обійме,

Бо поруч тебе — вірний друг.

Й захопиш ти його в обійми,

Бо стане світлим все навкруг.

І друзями чудовими зрости.

 

Друг у вічі хвалити ніколи не буде

Й поза очі не буде поганити теж.

Дружбу несуть в свому серденьку люди,

Друзів люблять й цінують без меж.

Бо громада, як кажуть, велика людина.

В дружбі, в мирі чудово по світу іти.

Друзів щирих ще змалку шукає дитина,

Щоб радіти, сміятись, рости.

 

Хворостинку одненьку зламає й дитина,

А от сто хворостинок докупи зв’яжи...

Не зламає їх навіть доросла людина,

Хоч і сильна та дужа, що тут не кажи.

З цього висновок дітям потрібно зробити,

І нести, ніби прапор, в своє майбуття.

Що у дружбі, у мирі усім треба жити.

З другом стане чарівним і гарним життя.

Як не маєш ще друга — потрібно шукати,

Щоб одному по білому світу не йти.

Як знайшов, треба друга свого цінувати

І тримати його, й завжди берегти.

 

Та й самому потрібно хорошому бути,

Вірним слову і ділу, і другові теж.

Щоб повагу до себе у друзів здобути,

Треба відданим бути й самому без меж.

Завжди друзям любов і тепло дарувати,

Щось порадити добре, біду відвести.

Навіть іноді слово хороше сказати, 

Руку стиснути, поруч із другом пройти...

І за словом належить також слідкувати,

Бо воно може ранити глибше, як меч.

Правду завжди у вічі потрібно сказати,

Але щоб голова не злетіла із плеч.

 

  • Ми вже багато говорили про дружбу, тож тепер ми можемо скласти загальні правила про дружбу.

Складання загальних правил  дружби:

 Уникати сварок;

 Допомагати один одному;

 Бути доброзичливими;

 Бути турботливими;

 Не глузувати один з одного;

 Вміти вибачати та поступатися…

 

  • Ви багато часу проводите в школі. І зараз ми послухаємо гуморески та смішинки, про шкільне життя, які ви підготували до виховної години.

Жартівник

В нас жартун у класі є,

Всім він прізвиська дає.

Каже: — Я мастак до жартів! —

Та чого ті жарти варті?

Зве він «Савою» — Савенка,

«Головою» — Головенка,

А Саченкову — «Сачок»,

Маслаченка «Маслачок»

Зве Зарудного — «Заруда»...

А його всі звуть — «Зануда».

(Грицько Бойко)

 

Взяв приклад

— Приклад списував у кого? —

Запитав учитель строго.

— Та казали ж ви у класі,

І казав мій тато,

Що з відмінника Івася треба приклад брати...

Не роззява ж я з роззяв, —

Я у нього приклад й взяв.

(Грицько Бойко)

 

Секрет по секрету

Я вмію держать

За зубами язик.

А от мій товариш до цього не звик.

Секрет він почує від мене —

І зразу ж секрет у Семена.

Семен по секрету розкаже рідні,

І мій же секрет

По секрету — мені!

(Грицько Бойко)

 

Найсильніший

Запитали раз у Васі:

— Найсильнішй хто у класі?

— Певно, я, бо позавчора

Говорили всі на зборах,

Що вже третій рік підряд

Сам тягну весь клас назад...

(Михайло Хижко)

 

Самоаналіз «Чи можна мене назвати справжнім другом?»

- Зараз я прочитаю твердження, якщо ви згодні з ним, покажіть зелену картку, якщо ні – червону.

1. Справжній друг – це той, хто ніколи не обманює свого друга.

2. Справжній друг – це той, хто нікому не розповість про секрети свого друга.

3. Справжній друг радіє, коли товариш отримав двійку.

4. Справжній друг – завжди намагається захистити від образ.

5. Справжній друг насміхається, коли в його товариша невдача.

6. Справжній друг – це той, хто не шкодує для друга нічого, що має.

 

- А зараз я вам розповім одну історію, а ви уважно слухайте, а потім скажете мені чи є головні герої товаришами.

Два товариша

Одного літнього ранку двоє кращих друзів пішли на прогулянку до лісу, а там їм зустрівся великий ведмідь. Один з друзів відразу зник, а інший зостався. Хлопчик дуже злякався, ліг на землю і затаївши подих прикинувся мертвим.

Серце страшенно калаталося, але ведмідь понюхав хлопчика і пішов геть.

 Потім до хлопчика підійшов товариш і запитав чи той дуже злякався, а хлопчик відповів:  «не може називатись другом той, хто утікаючи залишає друга у біді».

 

  • Отже, чи можна цих хлопчиків назвати товаришами?  (Чому?)
  • Чи була дружба щирою?
  • Як повівся перший приятель у скруті?
  • Що б ви порадили йому?

 

Вчитель. Дійсно, друзі пізнаються в біді – стверджує народне прислів’я. А про дружбу їх дуже багато.                                   

    Без вірного друга — велика туга.

    Один ніколи не стане по обидва боки.

    Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.

    Товаришів багато, а друг — один.

    У лиху годину пізнаєш вірну людину.

    З добрим дружись, а лихих стережись.

    Друга шукай, а знайдеш — тримай.

    Людина без друзів, як дерево без коріння.

    Самотнє дерево ламає вітер.

    Друг хвалить поза очі, а ворог — у вічі.

    Для вірного друга — і коня з плуга.

    Хоч — ох, та вдвох.

    Дружні і хлібом ситі бувають.

    Вкуси себе спершу за язик, ніж щось скажеш.

    Що собі немило, те й людям не зич.

 

Вчитель. А тепер усі разом зробимо висновок з усього сказаного і складемо вірш про дружбу. Останнє слово кожного другого рядочка ви будете добирати самі в риму.

 

Щоб могли ми гарно жити,

Треба вчитися... (дружити).

А не кидатись словами,

Щоб не стати ... (ворогами).

І запам’ятай собі —

З другом легше у... (журбі).

Друг нас виручити може,

У біді він ... (допоможе).

А як пісня, жарт чи сміх —

Радість ділиться на... (всіх).

Друг нас може захистити

Може з класом ... (помирити).

Друг не стане кепкувати

І на людях нас... (повчати).

А як сварять всі навкруг —

Йде на захист справжній... (друг).

І ніколи не забудь!

Й ти для друга — вірним... (будь)!

Й ще одне запам’ятай:

Друзів ти... (не забувай)!

Знай, моя дитино мила,

Дружба — це велика... (сила)!

 

Заключне слово

Любі діти! Відкривайте серця для добра!

Всім, хто поруч, подаруйте крихітку тепла!

Сильні будьте, не лякайтесь боротьби зі злом

Пам’ятайте, перемога завжди за добром!

 

 

 

 

Завантаження...
doc
Додано
12 жовтня 2018
Переглядів
1067
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку