Виховна година " ДРУЖБА"
Мета, якої: вчити учнів правильно і мудро поводити себе в колективі однокласників, жити між собою у дружбі й мирі. Розвивати вміння спілкуватися, розуміти і поважати думку інших. Виховувати почуття обов'язку, толерантності.
ВИХОВНА ГОДИНА
Тема. ДРУЖБА
Мета: вчити учнів правильно і мудро поводити себе в колективі однокласників, жити між собою у дружбі й мирі. Розвивати вміння спілкуватися, розуміти і поважати думку інших. Виховувати почуття обов’язку, толерантності.
Вчитель. Нашу сьогоднішню виховну годину я хочу розпочати словами:
Я вірю в силу доброти, добро завжди сильніше злого.
Дає наснагу, щоб цвісти і світлу вибирать дорогу.
Я вірю в силу доброти, що на торгах не продається,
Що кривди розбива пласти, красою тулиться до серця.
Я вірю в силу доброти, що має долю роботящу;
Що хоче, щоб і я, і ти, і все на світі стало кращим!
Двоє хлопців спочатку кричать, а тоді починають битися. Старший хлопець починає розводити забіяк.
Старший хлопець. Ви чого?
1 забіяка. А він чого? Перший поліз із кулаками!
2 забіяка. Чого образив песика мого?
1 забіяка. А я пожаліюся твоїй мамі!
2 забіяка.
Подумаєш! А пса не ображай...
Бо відпущу, щоб покусав!
І рот на мого пса не розкривай!
Старший. Що ж на твого собаку він сказав?
2 забіяка. Та я уже не пам’ятаю...
Старший. А билися ж чого?
1 забіяка. ...Не знаю...
Старший.
Отак завжди за будь-яку дрібницю
У бійку лізуть хлопчаки.
Подумайте спочатку, розберіться...
Та ж ні, поб’ються ліпше залюбки.
Діти розходяться в різні боки насуплені і злі. З’являються, стрибаючи, дві дівчинки. Одна з них кричить дражнилки на іншу.
1 дівчинка.
Галка-палка. Галка-скакалка.
Весело скакала, доки не упала.
А як упала, то заридала...
Галка-палка, Галка-скакалка...
Підбігає до другої дівчинки і б’є її портфелем по спині.
2 дівчинка.
І як не соромно? Язик, як помело.
Лепечеш тут на людях, що попало.
1 дівчинка.
Ти, вискочка! Тобі ще повезло,
Що я сказала зовсім мало!
Знову замахується портфелем. Але її за руку затримує старший учень.
Старший.
Розбороняв я хлопців у бою,
А тут побитися і дівчинка бажає.
Ти нащо кривдиш подружку свою,
Вона тебе не кривдить, не чіпає...
1 дівчинка.
Бо вискочка вона, усе найкраще знає,
І руку догори завжди дере!
Списати не дає, а ще й повчає,
Тому усіх у класі зло бере.
Старший хлопець.
Що ж, зло — поганий помічник, та що й казати,
І до добра не приведе, не ж:ди!
То, може, краще вам книжки у руки взяти,
Щоб також бути кращими завжди?
1 дівчинка.
Подумаєш! Нащо книжки ці брати,
Я не зубрилка, як вона.
Я можу завжди в подруги списати,
Нехай ця учиться, якщо дурна!
2 дівчинка.
Одні не хочуть, а розумні вчаться,
Щоб в світ іти із багажем знання.
Навчання — це ж бо труд, велика праця,
Яку виконувати треба всім щодня.
Старший.
Звертається до першої дівчинки.
Це правильно. Завжди потрібно вчиться,
Щоб в світ чарівний мудрими іти.
Знання людині кожній знадобиться,
А ще прекрасно в мирі всім рости.
І подобрішати тобі іще не пізно,
Навчитись в мирі і у дружбі жить.
Якщо ти мудра і розумна, звісно.
Повинна зрозуміти слово вмить!..
Усі розходяться в різні боки.
Сьогодні ми з вами поговоримо про дружбу. Про дружбу написано тисячі сторінок, сотні віршів, поем, романів. Говорять, що дружба потрібна людині тільки трішечки менше, ніж їжа та повітря.
У Святому письмі є багато посилань на дружбу. Наприклад: «Правдивий друг любить за всякого часу, в недолі ж він робиться братом», «Є товариші на розбиття, та є й приятель, більше від брата прив’язаний».
Зараз усі ви – школярі. Основна ваш праця – навчання. Воно вимагає вміння жити в колективі, довіряючи одне одному, організованості, дисципліни, відповідальності за свої слова та вчинки. Саме в школі ви вчитеся підпорядковувати свої інтереси інтересам класу, шанувати старших, довіряти й поважати товаришів.
Якби люди були неуважні одне до одного, не раділи успіхам своїх товаришів, не співчували їм у невдачах, життя стало б нестерпно важким і сумним.
Вам ще довго доведеться крокувати з класу в клас пліч – о – пліч. Перед вами буде виникати безліч проблем, але я хочу сподіватись, що ви принесете у своїх серцях довіру до людей, добро, уміння дорожити дружбою.
Дружба – це близькі стосунки, засновані на взаємній допомозі, прихильності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей. Це активна зацікавленість один в одному.
Давайте послухаємо, що означає мати справжнього друга в давні часи.
Учениця. У всі часи дружба вважалася великою цінністю. У скіфів вона перевірялася кров’ю. Дружба оформлялася спеціальним договором і клятвою: надрізавши пальці, побратими зливали цю кров. Після цього вже ніщо не могло їх розлучити. В епоху середньовіччя дружба була втіленням шляхетності, вірності. Лицарська мораль ставила чоловічу дружбу навіть вище кохання і сім'ї.
Учениця. Наш народ споконвіку культивував лицарські традиції. Товариство, дружба і братерство, народжені не спорідненням крові, а спорідненням думок, мети, справ – це велика сила. Дружба ушляхетнювала життя. Вона надзвичайно високо цінувалася в українській культурі. Оспівувалася дружба у багатьох творах української літератури, про неї писали Леся Українка, Г.Тютюнник, І.Франко.
Учитель. Справді, знайти і мати друга – це щастя. А як знати, що ця людина – саме той друг, якого ти хочеш мати, що ця людина – допоможе, зрозуміє, підтримає. А чи можете ви підібрати синоніми до слова «дружба»?
(можливі відповіді: взаєморозуміння, злагода, чесність, братерство, єдність, співчуття, товариськість, взаємовиручка, турбота, повага, ввічливість, чуйність, допомога, відвертість, надійність,безкорисливість… )
Учитель: Чи всі ми вміємо дружити? Наведіть приклади того, що є головним у дружбі!
У нас на дошці знаходиться квітка і вислови ,що характеризують як хорошого друга так і поганого ,нам потрібно вибрати вислови і скласти правила дружби
(Можливі відповіді: допомагати одне одному, не видавати секрети друга, не ображати, вміти пробачати, довіряти другові, мати спільні інтереси, не критикувати друга публічно, радіти успіхам і досягненням друга, не бути заздрісним…)
Пісня «А у нашому класі»
- А зараз послухайте вірш і скажіть, що це значить не дружити:
Що це значить – не дружити
Жити так – одинаком
Не дружити – не ходити
Не дверима , а вікном,
Це без друга, без подружки
На перерві у кутку
Розправлятись самотужки
З апельсином нашвидку
Це дивитись, наче в книжку
Набік з видом пом’ятим.
А насправді тишком-нишком.
Роздавати штурхани.
В школі жити не дружити
Це повірте все одно,
Що заплющивши сидіти
І дивитись у вікно.
Жили на світі Антон і Харитон.
- Давай з тобою дружити, - сказав Харитон. –
Будемо один з одним все ділити навпіл – і горе, і радість. –
Давай, - погодився Антон, - коли поруч друг, жити легше і веселіше.
Йшли вони якось полем. Сонце палить. А сховатися ніде – ні деревця, ні кущика.
- Дай мені твій бриль, сказав Харитон, - а то мені сильно голову припікає. Антон віддав Харитону свого великого солом’яного бриля. Сонце почало і йому пекти в голову, але Антон подумав: «Нічого потерплю. Зате Харитону добре!» Раптом набігла величезна хмара, линув дощ.
- Дай мені скоріше свою парасолю, - закричав Харитон, - хіба не бачиш, твій друг мокне! Антон віддав йому свою парасолю. Дощик поливав Антона, але він думав: «Ну що ж, заради дружби і промокнути можна».
Пройшов дощ, засяяло сонечко. Харитон віддав Антонові його парасолю і великого бриля.
- Візьми, - каже він, - а то мені нести важко.
Антон узяв мокру парасолю і бриль. А сам замислився. Тим часом друзі дійшли до перехрестя.
- Тобі куди? – запитав Антон.
- Мені ліворуч, - відповів Харитон.
- Ну, а мені праворуч, сказав Антон.
- Та ми ж хотіли разом йти! – закричав Харитон.
– Ми ж друзі з тобою!
Але Антон ішов усе далі і далі. Так і пішов. Жодного разу не оглянувся.
( Тому, що Харитон використовував друга для своєї користі, а сам нічого не робив, щоб дружба була щирою, взаємною).
- А зараз проведемо з вами невеличкий тест:вам потрібно розфарбувати предмети одягу у колір який вам найбільше подобається
Червоному кольору надають перевагу люди з альтруїстичними схильностями. Як правило, одяг, в якому переважає такий колір, носять сміливі, вольові, рішучі й товариські люди. Тим часом ті, кому цей колір не подобається, швидше за все, страждають комплексом неповноцінності й не прагнуть бути в центрі уваги.
Жовтогарячому кольору надають перевагу ті, у кого добре розвинена інтуїція, або невиправні мрійники.
Жовтому кольору надають перевагу ті, хто любить спокій і мир; як правило, з такими людьми завжди легко спілкуватися. Шанувальники цього кольору впевнені в собі, своїми діями вони приносять задоволення тим, хто їх оточує; вони швидко знайомляться з новими людьми, дають слушні поради, не зосереджують увагу на своїх невдачах.
Зелений колір приваблює того, хто бажає якомога швидше досягти мети, є надзвичайно наполегливим і не схильним до компромісів. Як правило, таким людям важко перебувати в колективі через свою прямолінійність і критичність.
Синій колір — це колір скромних і м'яких людей. Зазвичай, ті, хто надає перевагу цьому кольору, легко знаходять собі приятелів у будь-якому колективі, схильні йти на компроміс, не дратівливі й завжди готові допомогти у важку хвилину.
Рожевий колір виказує емоційних і вразливих людей. Ці люди аж ніяк не прагматики, вони готові любити увесь світ і прагнуть зробити його добрішим.
Коричневий колір полюбляють шанувальники норм, правил та традицій. Зазвичай, це статечні люди, з гарним матеріальним становищем, вони чітко знають, що добре, а що погано.
Білий колір виказує охайних акуратистів. Але, на жаль, він дає обмаль інформації, за допомогою якої можна розкрити психологію людини.
Чорному кольору надають перевагу ті, хто не дуже впевнений у сьогоднішньому дні й у своєму становищі, для шанувальників цього кольору життя розфарбоване в похмурі тони.
Сірому кольору надають перевагу обережні люди; вони готові сто разів подумати, перш ніж прийняти якесь рішення, але й від нього можуть відмовитися в останню мить. Як правило, ці люди надзвичайно обережно налагоджують стосунки й не схильні заводити нові знайомства.
Без друга вірного людині просто туга,
Без нього й затишку нема ніде.
Для друга вірного — так хоч коня із плуга,
Бо він на допомогу теж прийде.
Тому давайте в мирі й дружбі жити,
І доброту у серденьку нести.
Щоб з нами всім хотілося дружити
А вірний друг — це та людина,
Яка не кине у біді.
І як прийде лиха година,
Пізнаєш друга ти тоді.
Він захистить і допоможе,
Й не вимагатиме подяк.
І сонце вигляне погоже,
І сонечку зрадіє всяк.
А душу затишок обійме,
Бо поруч тебе — вірний друг.
Й захопиш ти його в обійми,
Бо стане світлим все навкруг.
І друзями чудовими зрости.
Друг у вічі хвалити ніколи не буде
Й поза очі не буде поганити теж.
Дружбу несуть в свому серденьку люди,
Друзів люблять й цінують без меж.
Бо громада, як кажуть, велика людина.
В дружбі, в мирі чудово по світу іти.
Друзів щирих ще змалку шукає дитина,
Щоб радіти, сміятись, рости.
Хворостинку одненьку зламає й дитина,
А от сто хворостинок докупи зв’яжи...
Не зламає їх навіть доросла людина,
Хоч і сильна та дужа, що тут не кажи.
З цього висновок дітям потрібно зробити,
І нести, ніби прапор, в своє майбуття.
Що у дружбі, у мирі усім треба жити.
З другом стане чарівним і гарним життя.
Як не маєш ще друга — потрібно шукати,
Щоб одному по білому світу не йти.
Як знайшов, треба друга свого цінувати
І тримати його, й завжди берегти.
Та й самому потрібно хорошому бути,
Вірним слову і ділу, і другові теж.
Щоб повагу до себе у друзів здобути,
Треба відданим бути й самому без меж.
Завжди друзям любов і тепло дарувати,
Щось порадити добре, біду відвести.
Навіть іноді слово хороше сказати,
Руку стиснути, поруч із другом пройти...
І за словом належить також слідкувати,
Бо воно може ранити глибше, як меч.
Правду завжди у вічі потрібно сказати,
Але щоб голова не злетіла із плеч.
Складання загальних правил дружби:
Уникати сварок;
Допомагати один одному;
Бути доброзичливими;
Бути турботливими;
Не глузувати один з одного;
Вміти вибачати та поступатися…
Жартівник
В нас жартун у класі є,
Всім він прізвиська дає.
Каже: — Я мастак до жартів! —
Та чого ті жарти варті?
Зве він «Савою» — Савенка,
«Головою» — Головенка,
А Саченкову — «Сачок»,
Маслаченка «Маслачок»
Зве Зарудного — «Заруда»...
А його всі звуть — «Зануда».
(Грицько Бойко)
Взяв приклад
— Приклад списував у кого? —
Запитав учитель строго.
— Та казали ж ви у класі,
І казав мій тато,
Що з відмінника Івася треба приклад брати...
Не роззява ж я з роззяв, —
Я у нього приклад й взяв.
(Грицько Бойко)
Секрет по секрету
Я вмію держать
За зубами язик.
А от мій товариш до цього не звик.
Секрет він почує від мене —
І зразу ж секрет у Семена.
Семен по секрету розкаже рідні,
І мій же секрет
По секрету — мені!
(Грицько Бойко)
Найсильніший
Запитали раз у Васі:
— Найсильнішй хто у класі?
— Певно, я, бо позавчора
Говорили всі на зборах,
Що вже третій рік підряд
Сам тягну весь клас назад...
(Михайло Хижко)
Самоаналіз «Чи можна мене назвати справжнім другом?»
- Зараз я прочитаю твердження, якщо ви згодні з ним, покажіть зелену картку, якщо ні – червону.
1. Справжній друг – це той, хто ніколи не обманює свого друга.
2. Справжній друг – це той, хто нікому не розповість про секрети свого друга.
3. Справжній друг радіє, коли товариш отримав двійку.
4. Справжній друг – завжди намагається захистити від образ.
5. Справжній друг насміхається, коли в його товариша невдача.
6. Справжній друг – це той, хто не шкодує для друга нічого, що має.
- А зараз я вам розповім одну історію, а ви уважно слухайте, а потім скажете мені чи є головні герої товаришами.
Два товариша
Одного літнього ранку двоє кращих друзів пішли на прогулянку до лісу, а там їм зустрівся великий ведмідь. Один з друзів відразу зник, а інший зостався. Хлопчик дуже злякався, ліг на землю і затаївши подих прикинувся мертвим.
Серце страшенно калаталося, але ведмідь понюхав хлопчика і пішов геть.
Потім до хлопчика підійшов товариш і запитав чи той дуже злякався, а хлопчик відповів: «не може називатись другом той, хто утікаючи залишає друга у біді».
Вчитель. Дійсно, друзі пізнаються в біді – стверджує народне прислів’я. А про дружбу їх дуже багато.
Без вірного друга — велика туга.
Один ніколи не стане по обидва боки.
Яку дружбу заведеш, таке й життя поведеш.
Товаришів багато, а друг — один.
У лиху годину пізнаєш вірну людину.
З добрим дружись, а лихих стережись.
Друга шукай, а знайдеш — тримай.
Людина без друзів, як дерево без коріння.
Самотнє дерево ламає вітер.
Друг хвалить поза очі, а ворог — у вічі.
Для вірного друга — і коня з плуга.
Хоч — ох, та вдвох.
Дружні і хлібом ситі бувають.
Вкуси себе спершу за язик, ніж щось скажеш.
Що собі немило, те й людям не зич.
Вчитель. А тепер усі разом зробимо висновок з усього сказаного і складемо вірш про дружбу. Останнє слово кожного другого рядочка ви будете добирати самі в риму.
Щоб могли ми гарно жити,
Треба вчитися... (дружити).
А не кидатись словами,
Щоб не стати ... (ворогами).
І запам’ятай собі —
З другом легше у... (журбі).
Друг нас виручити може,
У біді він ... (допоможе).
А як пісня, жарт чи сміх —
Радість ділиться на... (всіх).
Друг нас може захистити
Може з класом ... (помирити).
Друг не стане кепкувати
І на людях нас... (повчати).
А як сварять всі навкруг —
Йде на захист справжній... (друг).
І ніколи не забудь!
Й ти для друга — вірним... (будь)!
Й ще одне запам’ятай:
Друзів ти... (не забувай)!
Знай, моя дитино мила,
Дружба — це велика... (сила)!
Заключне слово
Любі діти! Відкривайте серця для добра!
Всім, хто поруч, подаруйте крихітку тепла!
Сильні будьте, не лякайтесь боротьби зі злом
Пам’ятайте, перемога завжди за добром!