Виховна година
«Кажімо більше ніжних слів»
Мета: поглибити в учнів знання з теорії літератури; розвивати у них творчу діяльність; виховувати за допомогою поезії почуття гуманності, милосердя.
Страшні слова, коли вони мовчать,
коли вони зненацька причаїлись,
коли не знаєш, з чого їх почать,
бо всі слова були уже чиїмись.
Хтось ними плакав, мучився, болів,
із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди, і мільярди слів,
а ти їх маєш вимовити вперше.
Все повторилось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.
Поезія — це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі.
(Л. Костенко)
Як ви гадаєте, чому інколи слова бувають страшними? (Можна зробити боляче, поранити, образити людину). А які ви знаєте страшні слова? (Війна, біль, смерть, кривда, несправедливість...). Дійсно, це страшні слова, їх неприємно чути кожній людині. І тому тема нашого заняття: «Кажімо більше ніжних слів...».
Сьогодні ми разом із вами будемо пригадувати ніжні, добрі слова, говорити їх один одному, складатимемо з ними поезії, і я маю надію, що після сьогоднішнього заняття у світі стане більше ніжних слів, люди стануть добрішими, і в цьому буде і наша з вами заслуга.
А що ж таке доброта? (Прагнення робити добро; доброзичливість). А які правила доброти ви знаєте? (Допомагати слабким, маленьким, хворим, старим, тим, хто потрапив у біду, пробачати помилки, не бути жадібними, не заздрити).
Давайте зараз спробуємо скласти римоване правило доброти, користуючись кінцевими словами у рядках.
..... пробачай,
..... не звертай,
..... пожалій,
..... зігрій.
У кожного з вас — різні вірші, свої правила доброти, але ідея у них одна. Хто її назве? (Будьмо добрими, говорімо більше ніжних слів).
Давайте зараз назвемо і запишемо добрі й ніжні слова, нехай вони постійно зігрівають наші серця. (На дошці — «сердечка» з паперу, діти заповнюють їх словами: добро, милосердя, ніжність, мама, кохання, ласка, доброта, радість, сміх...).
Я зараз назву вам одне слово — експромт. Воно не відноситься до почуттів, бо експромт — невеликий вірш, складений без підготовки. Давайте запишемо його визначення і потім спробуємо скласти експромт із будь-яким словом, яке ви бачите у «сердечку».
Зверніть увагу на дошку. На ній розміщено піктограми (зображення людських облич у різному емоційному стані). Хто розпізнає їх настрій?
А яка серед них, на вашу думку, добра людина? (Всі, крім сердитої). Чому? (Бо сердита - зла людина, вона завжди чимось незадоволена, а добрі слова для неї не властиві).
Давайте спробуємо скласти вірш, але не звичайний, а вірш-присвята доброті. Як ви гадаєте, що таке вірш-присвята? (Відповіді учнів).
Запишемо визначення. Присвята — невеликий поетичний твір, присвячений кому-небудь, чи чому-небудь. А тепер складаємо вірші-присвяти. Хто відчуває складність, використовуйте кінцеві слова, які ви бачите на дошці:
..... ти,
..... в людині,
..... святині,
..... доброти.
Хто бажає прочитати вірш про почуття?
Про яке почуття йдеться? Чи завжди воно приносить радість? А коли — сум? Хто ще бажає виступити?
Дійсно, треба поспішати жити, творити гарні справи, говорити добрі слова. І саме про це йдеться у вірші нашого поета-земляка Сергія Малишка «Не скупімось на добрі слова». Давайте зараз послухаємо цю поезію, покладену на музику, і спробуємо визначити її віршовий розмір, риму, римування. (Звучить фонограма).
Ми прослухали пісню. Чому навчає нас дана поезія? А які люди вам подобаються: привітні чи байдужі, усміхнені чи похмурі, ті, котрі володіють собою чи легко вибухають?
Володіти собою — це велике мистецтво. Недарма почуття інколи порівнюють із стихією: грозою, штормом, землетрусом, цунамі. І я вам зараз пропоную заочну подорож у природу. Уважно прислухайтесь до звуків. Чи можна те, що ви почуєте, порівняти з почуттями? Якими саме? Тож подорожуємо.
(Фонограма «Звуки природи»).
Звуки чого ви чули? (Водоспаду). Із яким почуттям його можна порівняти? (Коханням, дружбою). Чому? (Кохання несе із собою радість і сум, захоплення і розчарування, бо це стрімке почуття).
Я дуже хочу почути вірші й пропоную вам їх прочитати під супровід музики. Бо ніщо не зворушує так душу, як поезія і музика.
(Діти читають вірші)
Молодці, ви добре справилися із завданням.
Я впевнена, що ви станете творчими людьми бо тільки творчі люди так тонко відчувають оточуючий світ, вміють висловлювати свої почуття. А ще, як учитель, я хочу, щоб ви були тактовними, ввічливими. І тому, щоб виховати у вас ці риси, на закінчення нашого заняття я пропоную вам гру «Мікрофон». Зверніться до своїх однокласників зі словами-побажаннями. (Доброго здоров'я, хорошого дня, доброго дня, вітаю, гарного настрою, приємного відпочинку, зичу щастя, моє щире вітання, успіхів вам, всього доброго...).
Молодці! Ви справді сьогодні творчі, виховані, добрі й ніжні. Залишайтесь такими і надалі.
А зараз я пропоную декілька вправ:
Вправа «П'ять добрих слів» Учасники розбиваються на підгрупи по п'ять чоловік. Кожен з учасників повинен обвести контури своєї руки на аркуші паперу й на долоні написати своє ім'я. Потім він передає свій аркуш сусідові праворуч, а сам одержує малюнок від сусіда ліворуч. На одному з «пальців» отриманого чужого малюнка учасник записує яку-небудь привабливу, на його погляд, рису її власника (наприклад, «Ти дуже добрий», «Ти завжди заступаєшся за слабких», «Мені дуже подобаються твої вірші» і т.і.). Інший учасник робить запис на іншому „пальці” й т.д., поки аркуш не повернеться до власника. Коли всі надписи будуть зроблені, ведучий збирає малюнки й зачитує «компліменти», а група повинна здогадатися, кому вони призначаються. Наприкінці вправи учасники забирають аркуші із зображенням контурів своєї долоні.
Обговорення в групі:
- Якими почуттями ти проймався, коли читав надписи на своїй «руці»?
Чи всі твої достоїнства, про які написали інші, були тобі відомі?
Вправа «Очі в очі» Пропонує учасникам розбитися на пари та протягом трьох хвилин, намагаючись зрозуміти думки і почуття партнера, мовчки дивитися один одному в очі. Потім учасники повинні поділитися своїми відчуттями з групою. Пропонується обговорити такі питання:
1. Чи вдалося їм зрозуміти один одного без слів?
2. Що почувають люди при тривалому контакті очима?
3. Чи виникає відчуття розуміння, духовної близькості?
Кажімо більше ніжних слів,
Знайомим, друзям і коханим.
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану.
(Чи перший біль, чи то останній) —
Коли б то знати наперед!
Кажімо більше ніжних слів,
Комусь всміхаймось ненароком.
То не життя людське коротке,
Короткі в нас слова черстві.
Кажімо більше ніжних слів.
А на закінчення я хочу побажати кожному з вас: людського щастя, милосердя, доброти, ніжності.
Кажімо більше ніжних слів!