Виховна година "Людські чесноти. Намагайся не обманювати"

Про матеріал
Виховна година для учнів 4-го класу на тему: " Людські чесноти. Намагайся не обманювати"
Перегляд файлу

      Тема:  Людські чесноти.  Намагайся не обманювати

 

Мета:

 - сприяти формуванню комунікативної компетентності, формуванню уявлення про людські чесноти й недоліки, а саме про правдивість і брехливість;

- розвивати й удосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, планувати шляхи до самовдосконалення, оцінювати свої та чужі вчинки з морального боку;

- вчити добувати інформацію з різних джерел знань;

- формувати риси соціально компетентної особистості, а саме :

  • здатності до самоаналізу й самопізнання,
  • здатності до співпраці та взаєморозуміння;

- виховувати бажання завжди говорити правду.

   Обладнання:

  • Відеопроектор зі слайдами: сюжетні малюнки; модель уроку; правила чесності, мультфільм «Маша та варення»             
  • картки – чесноти,картки-недоліки
  • «галявина чеснот»

Тип уроку: комбінований

Хід урока

I. Актуалізація опорних знань або чуттєвого досвіду

1. Настанова на успіх:

Усміхнися  всім довкола:

Небу,сонцю,квітам,людям.

І тоді обов'язково

Світ для всіх щасливим  буде.

- Діти, побажайте один одному успіхів!

 2. Опитування:

1. Давайте пригадаємо,про що ми говорили на минулих уроках.

(На дошці   картки:

доброта , лінь, працьовитість, жадібність,  

 боягузство, сміливість, злість,      щедрість)     (правдивість, брехливість)                    

Учитель:

- В які групи можна об’єднати ці слова – назви рис людини?

(людські чесноти, людські недоліки) Діти розклеюють в два стовпчики

2. Вправа «Галявина  чеснот»

Учитель:

Вдома, разом з родиною ви повинні були обговорити  ваші особисті чесноти та недоліки.  У вас на партах лежить «квіточка» і «плямка».  Напишіть на «квіточці»  рису,  якою ви пишаєтесь, а на «плямці», рису, від якої хотіли б позбутися.

 Діти виходять до дошки, називають риси. Квіточки клеють на галявину. 

- Подивіться, як розквітла наша галявина.  Давайте недоліки кинемо у сміття. А щоб вони не повернулися, ми сміття сдамо у макулатуру і отримаємо нові підручники та зошити.

Давайте подяукуємо один одного за сміливість.

II. Повідомлення теми, мети уроку

Мотивація навчальної діяльності

  1. Розповідь з елементами бесіди:

Учитель:

- Сьогодні ми продовжимо говорити  про людські чесноти та недоліки. Я пропоную послухати притчу талановитого митця Леонардо да Вінчі «Язик та зуби».                

***

Жив собі на світі хлопчик, уражений серйозною хворобою, - він розмовляв, не знаючи міри.

 - Що за напасть цей язик, - бурчали зуби. Коли він уже заспокоїться й  помовчить хоч трохи?

 - Яке вам до мене діло? – зухвало відповідав язик. Я нікому не дозволю сувати носа в мої справи, а ще й давати дурні поради.

    І хлопчик продовжував белькотати до речі й не до речі.

    Але одного разу хлопчик так захопився, що дозволив язику сказати брехню. От тоді вже зуби не витримали, зімкнулися й боляче вкусили брехунця.

Язик став багряним від крові, а хлопчик гірко заплакав…

Запитання проблемного характеру:

- За що зуби покарали язика?

- Чому заплакав хлопчик? (Тільки від болю?)

- Про який недолік будемо говорити на уроці? А яка чеснота цей недолік переможе?

Дуже часто в нашому житті люди говорять неправду.Але ми повинні з вами намагатися бути чесними. Тому тема нашого уроку буде як заклик.Давайте її прочитаємо 

                                       Намагайся на обманювати!

 А працювати ми будемо за таким планом. 

                 

 

 

 

 

Учитель:

1.Спочатку з'ясуємо,   що таке правда і брехня

2.Далі розкриємо причини брехні  чому не можна брехати

3.Потім складемо правила чесності  як подалати брехню

  • Наприкінці підведемо підсумок: для чого це потрібно. А найголовніше – Брехня – це ворог. Ми з вами маємо виробити звичку й навички боротися з цим ворогом . А найкращий спосіб боротьби із брехнею - це побачити, зрозуміти і викрити.

Фізкультхвилинка №1

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1.Бесіда з елементами практичної діяльності ( Що таке брехня?)  

Учитель:

- Правда й брехня…, чесність  і брехливість – ці поняття дуже часто супроводжують людину.   Щоб знати, як діяти, треба чітко розуміти   значення цих слова. І допоміг нам у цьому тлумачний словник. При підготовці до уроку було організовано дві пошкуових групи, які працювали у бібліотеці над значенням необхідних нам сьогодні слів.

Слово першій групі.

 Правда –  це  те, що відповідає дійсності.

Правдивий – той, хто говорить правду.

Учитель:

 - З давніх часів правда  була в пошані у людей. Чесність оспівувалася в легендах,   піснях, оповідках. 

А брехня ніколи серед людей не була у честі. Брехунів ніколи не любили і не шанували.

 Слово другій групі.

Брехня– це  те, що не є правдою.

Брехун- людина,яка говорить неправду

  - Таким чином, правдивість і брехливість – це риси людини.  Поповнимо наш словничок. (вивішуються до інших карток)

2. Робота за ілюстраціями до українських казок:

- А тепер давайте звернемося до українських казок. Вчинки яких персонажів повязані з брехнею? Увага на екран.

   Як називається ця казка? З яким персонажем повязана брехня? 

 

3.  Чому не можна брехати?

а) бесіда:

  Учитель пропонує питання проблемного характеру:

- Як ви вважаєте, чому діти, хоч і розуміють, що говорити неправду – погано,  все ж таки обманюють?  У чому ж причини брехні?

 

б)  обговорення    сюжетних малюнків на відео: Що ви бачите на малюнку?

1 малюнок: хлопчик отримав «двійку»;  Що змусило його брехати? СТРАХ

2 малюнок: хлопчик нудьгує; Що змусило його брехати?  НУДЬГА

3 малюнок: дівчинка пліткує.    Що змусило її брехати? ПЛІТКУВАННЯ

4 малюнок: дівчинка вихваляється;  Що змусило її брехати? ХВАСТОЩІ 

в) відповіді учнів, висновок:

- Отже,  назвіть ще раз причини, за яких діти вдаються до брехні.

 5. Робота за підручником та відео  з використанням прийомів роботи за технологією з розвитку критичного мислення (с.49)

   

1.  Діти, відкрийте, будь ласка, підручник. Візьміть олівець. Мовчки прочитайте статтю "Намагайся не обманювати". Позначте олівцем речення,  в якому автор  пояснює, чому треба намагатись не обманювати.

Учні читають з підручника

 - Таким чином, ми з'ясували, чому треба намагатися не обманювати.

 

2. А що ж допоможе   подолати брехню?   Перегляньте мультфільм і спробуйте відповісти чому головна героїня збрехала і як вона подолала свою брехню?

Мультфільм (озвучка)

Зварила бабуся на зиму малинове варення.

  • До зими ще далеко – подумала Маша, поки бабусі немає, з`їм я усього одну-єдину ложечку, вона і не помітить.

Та хіба ж можна з однієї ложки посмакувати варенням? Зїла Маша одну ложку, потім ще одну, ще одну, аж доки варення у банці не скінчилося. А  тут бубуся повертається.

  • Машо, а хто ж це варення усе з`їв? – спитала вона
  • Це не я, -  відповідає Маша, - це….це….це…. Мурка наше варення зїла.
  • Невже це Мурка? Бідолаха. Що ж з нею тепер буде? Варення це непросте, а чарівне.  Хто більше однієї ложки з`їсть – стане маленьким, як наперсточок.

І уявила Маша,що вона стала маленькою-премаленькою. А тут і Мурка до неї підходить.

  • Машо-Машо, як тобі не соромно? Навіщо ти сказала бабусі, що це я з`їла варення? Що тепер бабуся про мене подумає? 

І стало Маші соромно за свій вчинок. Почала вона кликати бабусю. 

  • Бабусю,бабусю, вибач мені, це я з`їла усе варення.Я  більше ніколи небуду казати неправду.
  • А я з самого початку знала, що це ти зїла варення,- сказала бабуся,- тому що кішки варення не їдять!

 

Відповіді дітей. (збрехала – страх, визнала - стало соромно)

 Інколи брехня приводить до гірких наслідків. Звернемося до підручника

 Читання й обговорення оповідання "Брехун" ( с. 49)

Запитання для обговорення:

- Чому Степан почав дурити людей?

- Чому вперше люди прибігли на допомогу, а потім –ні.

- Прочитайте речення, де висловлена головна думка твору.

Фізкультхвилинка №2

 6. Складання правил чесності

  Як же подалати брехню?

Треба скласти правила  чесності. Звернемося знов до підручника.

Читання «Розбита чашка»

Який зробимо висновок?

1. Завжди кажи правду, якою б гіркою вона не була. (слайд)

Нам дуже повезло що багато дітей нашого класу є акторами шкільної театральної студії. І зараз вони запропонують нам декілька ситуацій, які також допоможуть знайти правила чесності

 Ситуація 1

  • У мене є  диск з  усіма серіями Гаррі Потера.
  • От класно. А чи не даси і мені подивитися?
  • А чому б не дати? Звичайно дам. Завтра принесу.

На слідуючий день.

  • Ну, що приніс диск?
  • Ой, пробач, забув. Принесу завтра.
  • Ну добре.

Пройшов ще день

  • Що там з Гаррі Поттером?
  • От, невдача, знову забув. Завтра точно.

Прийшло завтра, а потім  післязавтра, а потім ще тиждень.

  • У мене теж вже є такий диск. А ти – просто брехун!
  • Чого обзиваєшся? Мені просто мама не дозволила.

 Який зробимо висновок?

2. Пообіцяв – зроби, не впевнений – не обіцяй.(слайд)

Ситуація 2

- Ти вкрала мою ручку

- Ні, я не брала

- А де ж вона ділася? Це ти!

- Чого  ви сваритися?

- Вона поцупила мою ручку.

- А ти уважно дивилиася в портфелі?

- Уважно. Вона була у цьому відділенні.

- А ти і в іншому подивись.

Достає ручку.

  • Ось вона!
  • Який зробимо висновок?

3.   Помилився - визнай, збрехав – зізнайся.(слайд)

 V. Первинне застосування знань, формування умінь

1. Учитель:

- Сьогодні ми продовжуємо працювати з нашою чарівною скринькою, до якої ми збираємо перлини народної мудрості. Але спочатку ці перлини треба зібрати.

Правда світліша за сонце.

Правда і в морі не втоне.

Правда очі коле.

Правду не сховаєш.

Брехень багато, а правда одна. 

Брехні слухають, а брехунів б'ють. 

Правда і вночі дорогу вкаже.

Краще гірка правда, ніж солодка брехня.

Хто правду говорить – той щасливий.

VI. Підсумок.

1. Бесіда:

- Яку тему ми опрацювали?

- Як же подолати брехню? (хором прочитати правила)

 - Для чого це потрібно кожному з вас?

2.Вправа "Вільний мікрофон".

Короткі вислови

  • Коли брешеш – с тобою ніхто не дружить.
  • З   брехунів усі сміються.
  • Якщзо щось зробив погане, а потім признався -  стає легше.
  • Як що кажеш правду – мама ніколи не сварить.

Домашнеє завдання.Опрацюйте оповідання підручника,обговоріть з батьками те що відбувалось на уроці.

Оцінювання

Працювало  сьогодні багато дітей. Але особливо мені хотілося відмітити…..

Особливо я сьогодні рада за_______________. 

 

1

 

doc
Додано
22 жовтня 2021
Переглядів
2396
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку