Тема: Людські чесноти. Намагайся не обманювати
Мета:
- сприяти формуванню комунікативної компетентності, формуванню уявлення про людські чесноти й недоліки, а саме про правдивість і брехливість;
- розвивати й удосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, планувати шляхи до самовдосконалення, оцінювати свої та чужі вчинки з морального боку;
- вчити добувати інформацію з різних джерел знань;
- формувати риси соціально компетентної особистості, а саме :
- виховувати бажання завжди говорити правду.
Обладнання:
Тип уроку: комбінований
Хід урока
I. Актуалізація опорних знань або чуттєвого досвіду
1. Настанова на успіх:
Усміхнися всім довкола:
Небу,сонцю,квітам,людям.
І тоді обов'язково
Світ для всіх щасливим буде.
- Діти, побажайте один одному успіхів!
2. Опитування:
1. Давайте пригадаємо,про що ми говорили на минулих уроках.
(На дошці картки:
доброта , лінь, працьовитість, жадібність,
боягузство, сміливість, злість, щедрість) (правдивість, брехливість)
Учитель:
- В які групи можна об’єднати ці слова – назви рис людини?
(людські чесноти, людські недоліки) Діти розклеюють в два стовпчики
2. Вправа «Галявина чеснот»
Учитель:
Вдома, разом з родиною ви повинні були обговорити ваші особисті чесноти та недоліки. У вас на партах лежить «квіточка» і «плямка». Напишіть на «квіточці» рису, якою ви пишаєтесь, а на «плямці», рису, від якої хотіли б позбутися.
Діти виходять до дошки, називають риси. Квіточки клеють на галявину.
- Подивіться, як розквітла наша галявина. Давайте недоліки кинемо у сміття. А щоб вони не повернулися, ми сміття сдамо у макулатуру і отримаємо нові підручники та зошити.
Давайте подяукуємо один одного за сміливість.
II. Повідомлення теми, мети уроку
Мотивація навчальної діяльності
Учитель:
- Сьогодні ми продовжимо говорити про людські чесноти та недоліки. Я пропоную послухати притчу талановитого митця Леонардо да Вінчі «Язик та зуби».
***
Жив собі на світі хлопчик, уражений серйозною хворобою, - він розмовляв, не знаючи міри.
- Що за напасть цей язик, - бурчали зуби. Коли він уже заспокоїться й помовчить хоч трохи?
- Яке вам до мене діло? – зухвало відповідав язик. Я нікому не дозволю сувати носа в мої справи, а ще й давати дурні поради.
І хлопчик продовжував белькотати до речі й не до речі.
Але одного разу хлопчик так захопився, що дозволив язику сказати брехню. От тоді вже зуби не витримали, зімкнулися й боляче вкусили брехунця.
Язик став багряним від крові, а хлопчик гірко заплакав…
Запитання проблемного характеру:
- За що зуби покарали язика?
- Чому заплакав хлопчик? (Тільки від болю?)
- Про який недолік будемо говорити на уроці? А яка чеснота цей недолік переможе?
Дуже часто в нашому житті люди говорять неправду.Але ми повинні з вами намагатися бути чесними. Тому тема нашого уроку буде як заклик.Давайте її прочитаємо
Намагайся на обманювати!
А працювати ми будемо за таким планом.
Учитель:
1.Спочатку з'ясуємо, що таке правда і брехня
2.Далі розкриємо причини брехні чому не можна брехати
3.Потім складемо правила чесності як подалати брехню
Фізкультхвилинка №1
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1.Бесіда з елементами практичної діяльності ( Що таке брехня?)
Учитель:
- Правда й брехня…, чесність і брехливість – ці поняття дуже часто супроводжують людину. Щоб знати, як діяти, треба чітко розуміти значення цих слова. І допоміг нам у цьому тлумачний словник. При підготовці до уроку було організовано дві пошкуових групи, які працювали у бібліотеці над значенням необхідних нам сьогодні слів.
Слово першій групі.
Правда – це те, що відповідає дійсності.
Правдивий – той, хто говорить правду.
Учитель:
- З давніх часів правда була в пошані у людей. Чесність оспівувалася в легендах, піснях, оповідках.
А брехня ніколи серед людей не була у честі. Брехунів ніколи не любили і не шанували.
Слово другій групі.
Брехня– це те, що не є правдою.
Брехун- людина,яка говорить неправду
- Таким чином, правдивість і брехливість – це риси людини. Поповнимо наш словничок. (вивішуються до інших карток)
2. Робота за ілюстраціями до українських казок:
- А тепер давайте звернемося до українських казок. Вчинки яких персонажів повязані з брехнею? Увага на екран.
Як називається ця казка? З яким персонажем повязана брехня?
3. Чому не можна брехати?
а) бесіда:
Учитель пропонує питання проблемного характеру:
- Як ви вважаєте, чому діти, хоч і розуміють, що говорити неправду – погано, все ж таки обманюють? У чому ж причини брехні?
б) обговорення сюжетних малюнків на відео: Що ви бачите на малюнку?
1 малюнок: хлопчик отримав «двійку»; Що змусило його брехати? СТРАХ
2 малюнок: хлопчик нудьгує; Що змусило його брехати? НУДЬГА
3 малюнок: дівчинка пліткує. Що змусило її брехати? ПЛІТКУВАННЯ
4 малюнок: дівчинка вихваляється; Що змусило її брехати? ХВАСТОЩІ
в) відповіді учнів, висновок:
- Отже, назвіть ще раз причини, за яких діти вдаються до брехні.
5. Робота за підручником та відео з використанням прийомів роботи за технологією з розвитку критичного мислення (с.49)
1. Діти, відкрийте, будь ласка, підручник. Візьміть олівець. Мовчки прочитайте статтю "Намагайся не обманювати". Позначте олівцем речення, в якому автор пояснює, чому треба намагатись не обманювати.
Учні читають з підручника
- Таким чином, ми з'ясували, чому треба намагатися не обманювати.
2. А що ж допоможе подолати брехню? Перегляньте мультфільм і спробуйте відповісти чому головна героїня збрехала і як вона подолала свою брехню?
Мультфільм (озвучка)
Зварила бабуся на зиму малинове варення.
Та хіба ж можна з однієї ложки посмакувати варенням? Зїла Маша одну ложку, потім ще одну, ще одну, аж доки варення у банці не скінчилося. А тут бубуся повертається.
І уявила Маша,що вона стала маленькою-премаленькою. А тут і Мурка до неї підходить.
І стало Маші соромно за свій вчинок. Почала вона кликати бабусю.
Відповіді дітей. (збрехала – страх, визнала - стало соромно)
Інколи брехня приводить до гірких наслідків. Звернемося до підручника
Читання й обговорення оповідання "Брехун" ( с. 49)
Запитання для обговорення:
- Чому Степан почав дурити людей?
- Чому вперше люди прибігли на допомогу, а потім –ні.
- Прочитайте речення, де висловлена головна думка твору.
Фізкультхвилинка №2
6. Складання правил чесності
Як же подалати брехню?
Треба скласти правила чесності. Звернемося знов до підручника.
Читання «Розбита чашка»
Який зробимо висновок?
1. Завжди кажи правду, якою б гіркою вона не була. (слайд)
Нам дуже повезло що багато дітей нашого класу є акторами шкільної театральної студії. І зараз вони запропонують нам декілька ситуацій, які також допоможуть знайти правила чесності
Ситуація 1
На слідуючий день.
Пройшов ще день
Прийшло завтра, а потім післязавтра, а потім ще тиждень.
Який зробимо висновок?
2. Пообіцяв – зроби, не впевнений – не обіцяй.(слайд)
Ситуація 2
- Ти вкрала мою ручку
- Ні, я не брала
- А де ж вона ділася? Це ти!
- Чого ви сваритися?
- Вона поцупила мою ручку.
- А ти уважно дивилиася в портфелі?
- Уважно. Вона була у цьому відділенні.
- А ти і в іншому подивись.
Достає ручку.
3. Помилився - визнай, збрехав – зізнайся.(слайд)
V. Первинне застосування знань, формування умінь
1. Учитель:
- Сьогодні ми продовжуємо працювати з нашою чарівною скринькою, до якої ми збираємо перлини народної мудрості. Але спочатку ці перлини треба зібрати.
Правда світліша за сонце.
Правда і в морі не втоне.
Правда очі коле.
Правду не сховаєш.
Брехень багато, а правда одна.
Брехні слухають, а брехунів б'ють.
Правда і вночі дорогу вкаже.
Краще гірка правда, ніж солодка брехня.
Хто правду говорить – той щасливий.
VI. Підсумок.
1. Бесіда:
- Яку тему ми опрацювали?
- Як же подолати брехню? (хором прочитати правила)
- Для чого це потрібно кожному з вас?
2.Вправа "Вільний мікрофон".
Короткі вислови
Домашнеє завдання.Опрацюйте оповідання підручника,обговоріть з батьками те що відбувалось на уроці.
Оцінювання
Працювало сьогодні багато дітей. Але особливо мені хотілося відмітити…..
Особливо я сьогодні рада за_______________.
1