Тема: Милосердя – перший крок до людяності
Мета: поглибити та узагальнити знання учнів про милосердя як людську чесноту, ознайомити з поняттями «альтруїзм», «егоїзм»; вдосконалювати навички висловлювати власне розуміння милосердя та співчуття, характеризувати прояви егоїзму у власній поведінці та поведінці інших; формувати навички проявів альтруїзму; розвивати усне зв’язне мовлення учнів, увагу, мислення, пізнавальний інтерес учнів, творчість, навички комунікації; виховувати повагу один до одного, позитивні риси характеру, загальнолюдські цінності
Обладнання: роздатковий матеріал, ілюстрації, надписи для асоціативного куща
Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
Доброго дня дітки
Мене звуть Юлія Віталіївна, і на цьому уроці з вами працювати буду я.
Усміхніться, „зніміть” усмішку зі свого обличчя долонею та „подаруйте” своєму сусідові. „Прийміть” усмішку, „прикрасьте” нею своє обличчя.
2.1 Вправа «Компліменти»
А тепер давайте ми продовжимо піднімати настрій один одному. Поверніться до сусіда по парті і скажіть йому якийсь комплімент.
Як ви себе почувати слухаючи хороші слова про себе? Як змінився ваш настрій?
2.2 Аналіз вірша «Людина починається з добра»
Людина починається з добра.
Сказав мудрець:
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро та в вищу правду віра,
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
Скажіть, що автор хотів донести до нас цим віршем?
А як по іншому можна назвати добру людину?
Сьогодні ми будемо говорити про милосердя, яке завжди ототожнювалося з добром.
Милосердя і доброта ― як два крила, на яких тримається людство. Що таке милосердя; як же могло так трапитися, що воно втратило сьогодні свою цінність, а його зміст звівся лише до милостині; чому ми часто глухі до чужого горя; кого називають егоїстом, а кого ― альтруїстом; як проявляти милосердя словом і ділом ― на всі ці запитання ми спробуємо знайти сьогодні відповідь
Діти ви вже знаєте про добро і зло і визначилися, який зміст вкладаємо у ці поняття.
Проведемо гру «Правда – неправда» і пригадаємо, що називаємо добром, а що ― злом.
Я читаю речення, яке може містити як правильне, так і помилкове твердження. Якщо воно правильне, ви плескаєте в долоні.
Яка ж неправда в останньому реченні?
То ж із чим в усі часи пов'язувалося добро?
2.5 Словникова робота
Милосердя - діяльне прагнення допомогти кожному, хто має в цьому потребу, це милість серця, жалісливість, м'якість, співчуття, ніжність, любов до людей.
2.6 Гра «Склади серце милосердної людини»
Одним із символів милосердя є серце. Яким же воно повинно бути у милосердної людини? Давайте зараз це з'ясуємо. Кожна парта отримала конверт з частинками серця, ви повинні з цих малесеньких частинок скласти одне сердечно, вибираючи лише ті якості, які відповідають хорошій та милосердній людині.
Які сердечка ви візьмете? Чому?
сердечність скупість заздрість
байдужість людяність співчуття злість
співпереживання доброзичливість зазнайство
То ж чи буде слушною думка німецького педагога Х. Келлера: «Справжнє милосердя ― це бажання приносити користь іншим людям, не думаючи про винагороду»?
2.8 Робота над ілюстраціями «Порівняйте малюнки»
Перед вами два малюнки. Порівняйте їх, звернувши увагу на центрального персонажа. У чому різниця між ними? На підставі яких ознак ви зробили такий висновок?
На основі тих знань та уявлень, які ви маєте, спробуйте зобразити милосердя за допомогою характерного для нього символу.
3. Підсумок заняття
3.1. Складання Асоціативного куща
Підсумовуючи все сьогодні сказане про милосердя, складемо асоціативний кущ зі словом «милосердя». Цей вид роботи вам знайомий. Отже, які асоціації виникають у вас при слові милосердя? (Доброта, чуйність, співчуття, допомога іншим, любов до ближніх, добра порада, співпереживання, уважність).
3.2 Рефлексія. Вправа «Незакінчені речення»
- Сьогодні на уроці я дізнався…
- Зрозумів…
- відчув…
- не знав, а тепер знаю…
- зробив висновок…