Виховна година «Моя рідна українська мова»
(сценарій свята рідної мови)
Мета: - розвивати правильну літературну вимову;
-збагачувати словниковий запас;
-поглиблювати знання про українську мову;
-виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: - таблички з написами:
1)«Математика»;
2)«Граматика»;
3)«Слово»;
4)«Мова»;
5)«Іменник»;
6)«Прикметник»;
7)«Займенник»;
8)«Дієслово»;
9)«Прислівник»;
10)«Числівник».
Хід свята
І. Оргмомент
Вчит. – Сьогодні, на цій виховній годині я хочу повернутися до однієї дуже важливої теми. А якої? - Відгадайте загадку і вона підкаже вам…
Загадка
Тепла, мила, золотава,
Дзвінка і ласкава,
У ній минуле і обнова –
Це …. (українська рідна мова).
-Молодці.
Мово моя українська,
Батьківська, материнська.
Я знаю тебе невивчену –
Просту, домашню, звичну,
Не з-за морів покликану,
Не з словників насмикану.
Та у мені із кореня,
Полем мені наговорена,
Дзвоном коси прокована,
Полем очей продивлена,
Смутком багать продимлена,
З хлібом у душу всмоктана,
В поті людському намокнута.
З кров'ю моєю змішана,
І аж до скону залишена
В серці моїм. Ти звеш сюди
Добрих людей до бесіди.
- А допоможуть мені провести цю бесіду з вами дві особи. А хто вони – відгадайте:
1) Точних наук і графіки
Вчить вас наука математика.
А слово і мову знати,
Вчить, як правильно писати
Наука відома … (граматика).
2) Дзвінкотюче і чудове
Українське рідне … (слово).
ІІ. Опрацювання нової теми.
Слово. Розмовляючи щодня вдома, у школі, на вулиці, ми іноді й не замислюємося над особливостями, відтінками слів, доцільністю їх вживання.
Граматика: Ви сприймаєте слово, як щось звичайне, само собою зрозуміле.
Вед. А тим часом мова – одне із багатьох див, створених людьми. Вона – дзеркало душі народної, його історії.
Слово. Українська мова із сім'ї східнослов'янських мов. Російська й білоруська мови – рідні сестри. Ось послухайте як звучить заключна строфа Шевченкового «Заповіту» братніми мовами:
(укр.) І мене в сім'ї великій,
В сім'ї новій, вольній
Не забудьте пом'янути
Незлим тихим словом.
Граматика. (рос.) И меня в семье великой,
В семье вольной, новой
Не забудьте – помяните
Добрым, тихим словом.
Вед. (білор.) І мяне у сям'ї вялікай,
Сям'ї вольнай, новай
Пам'януць вы не забузьке
Нязлым ціхім словам.
Слово. Насолоджувався українським словом Пушкін. Часто вводив до своїх слів українські слова, вирази, прізвища – Гоголь; поважав і славив українське слово Маяковський.
Разучите
эту мову
на знаменах –
лексиконах алых, -
эта мова величава и проста:
«Чуєш, сурми заграли,
Час розплати настав»…
Граматика. Не можна бути байдужим до того, як виражаємо свої думки, як цінуємо рідне слово.
Вед. Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має, -
Говорив поет.
Слово. Слово буває ніжним і грізним, закличним і ласкавим… Недарма кажуть, що словом можна вбити, але можна, і це краще, окрилити.
Граматика. Ти даєш поету дужі крила,
Щоб підносить правду в вишину.
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину.
Слово. Купана – цілована хвилями дніпровими,
Граматика. Люблена – голублена сивими дібровами.
Вед. З колоска пахучого, з кореня цілющого,
Слово. Із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози
Усі. Наша мова.
Граматика. Як осмута матерів,
Вед. Думи сивих кобзарів,
Слово. І дівочі переспіви синіх вечорів,
Граматика. Виплекана веснами
Вед. І серцями чесними
Усі. Наша мова.
Мова. Як путівець між нивами – проста,
Барвиста, наче далеч веселкова.
Такою увійшла до нас в уста,
І в долі заясніла наша мова.
З роси, проміння, шуму колосків
Я вам дарую дарую чисте першослово,
Аби з ясних слов'янських берегів
У світі засвітитися дніпрово.
Іменник. Є в світі слів багато,
Але дорожчі всіх
Іменники: син, мати,
Оселя, дім, поріг.
А ще слова: родина
І ненька-Україна.
Не забуваймо їх.
Прикметник. Мово моя люба! Мово кольорова!
Ой яке барвисте кожне твоє слово:
Синій, червоненький, любий, дорогенький,
Щирий, добрий, золотий, -
Ось прикметник я який.
Займенник. Є добрий друг в іменника,
В числівника й прийменника.
А звуть його займенником –
Така от арифметика.
Як втомляться іменники
У реченнях стоять,
До себе звуть займенників
Від втоми рятувать.
Дієслово. Трудитись, працювати, любити і чекати,
Сіяти, ростить, збирати,
Вирости - до зір дістати.
Скільки різних дієсправ
На сьогодні я почав.
Числівник. Можу вам порахувати
Скільки є озер, морів,
Скільки є зірок на небі,
Скільки в морі кораблів.
Прислівник. Зустрілося слово,
Спинилося слово:
- Полюби мене калиново. –
Зникало в степу
І з'являлось, як мрево:
- Полюби мене тополево. –
Виходило вдаль
І верталося знову:
- Полюби мене ще й кленово.
Усі. Всі ми любим нашу мову,
Наче пісню вечорову, -
І служити будем їй,
Нашій мові дорогій.
(Звучать пісні у виконанні дітей – по класах)
1.Велична, щедра і прекрасна мова!
Прозора, чиста, як гірська вода.
2.Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молола.
3.О, мово, ти, як дивная сопілка,
То звеселяєш, то хвилюєш нас.
4.Тобі вклонялись Леся Українка
Й благословенний наш Тарас.
5. Від інших мов вона не гірша,
Для українців наймиліша,
Пісенна, ніжна і дзвінка
Мова Шевченка і Франка.
Слово. Ну, що б, здавалося, слова?...
Слова та голос – більш нічого.
А серце б'ється, ожива,
Як їх почує..
(Т. Шевченко)
Граматика. Мова… Слово… Здавна люди розуміли їхню силу…
Вед. Великий Кобзар Т. Г. Шевченко на сторожі людської гідності, честі поставив слово:
Добре, ведіть, показуйте,
Нехай стара мати
Навчається, як дітей тих
Нових доглядати.
Показуйте! За науку
Не турбуйтесь, буде
Материнська добра плата.
Розпадеться луда
На очах ваших неситих,
Побачите славу,
Живу славу дідів своїх
І братів лукавих.
Не дуріте самі себе,
Учітеся, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають.
Слово. Поезія Лесі Українки також була чиста і міцна, мов криця.
Я не на те, слова, ховала вас,
І поїла кров`ю свого серця,
Щоб ви лилися, як отрута млява,
І посідали у душі, мов іржа.
Граматика. Промінням ясним, хвилями буйними,
Прудкими іскрами, летючими зірками,
Палкими блискавицями, мечами
Хотіла б я вас виховать, слова!
Вед. В одинадцятитомному «Словнику української мови» зареєстровано понад 135 тисяч слів. Але це лише загальновживані. А ще існують терміни, діалекти. Отож підрахувати геть усі існуючі українські слова майже неможливо. Вчені підрахували, до речі, що Пушкін і Шевченко використовували в своєму лексичному запасі до 20 тисяч слів. Звичайна людина в середньому вживає до 4 тисяч слів.
Слово. А хто першим вас, діти, познайомив з рідною українською мовою?
(Відповідь дітей: Мама.)
Граматика. Правильно. Від мами ви почули перші ласкаві слова рідної мови, з нею вчилися говорити, мама співала вам колискової.
Вед. Проспівайте колискову, діти. (Або чиясь мама проспіває.)
Мова. Відгадайте загадки-жарти:
1.Чого немає у вола, а є у корови, кози, коня? (Букви «кА».)
2.Що стоїть посеред Одеси? (Буква «е»)
3.Яке трискладове слово об'єднує 33 літери?
4.який числівник наказує? (Три)
5.Пригадайте, до яких назв міст України входять … деякі назви нот. (До – Донецьк, ре – Березань, мі – Сміла, фа – Фастов, ля – Теребовля, сі – Сімферополь.)
6.Додаючи лише одну літеру на початку чи в кінці слова, утворіть нове слово з новим лексичним значенням. (Линок – млинок, буря – буряк, міх – сміх, буква – буквар, їжа – їжак, кобза – кобзар.)
7.Загадки:
8.1) Лежить, мовчить, а сто дурнів навчить. (Книжка)
2) На базарі не купиш, на вагах не зважиш. (Розум)
3) Його за плечима не важко носити. (Знання)
Слово. Послухайте сонет Дмитра Павличка «Якби я втрати в очі, Україно…»
Граматика. Якби я втратив очі, Україно,
То зміг би жить, не бачачи ланів,
Поліських плес, подільських ясенів,
Дніпра, що стелить хвилі, наче сіно.
У глибині моїх темнот і снів
Твоя б лунала мова солов'їна.
Той світ, що ти дала мені у віно,
Від сяйва слова знову б заяснів.
Я глухоти не зможу перенести,
Бо не вкладе ніхто в печальні жести
Шум Черемоша, співи солов'я,
Дивитися на радості обнови,
Та материнської не чути мови –
Ото була б загибель – смерть моя.
Спасибі, доле, що нам судила
У цьому краї пізнати світ.
Спасибі, нене, що навчила
Дзвінкої мови з дитячих літ.
У тій мові ми співаєм,
В ній казки ми кажем.
У тій мові ми минувшість
Нашу відкриваєм.
Ось тому плекаймо, діти,
Рідну свою мову.
Вчімося складно говорити
Своїм рідним словом.
Виховна година «Моя рідна українська мова»
(сценарій свята рідної мови)
Мета: - розвивати правильну літературну вимову;
Обладнання: - таблички з написами:
10)«Числівник».
Хід свята
І. Оргмомент
Вчит. – Сьогодні, на цій виховній годині я хочу повернутися до однієї дуже важливої теми. А якої? - Відгадайте загадку і вона підкаже вам…
Загадка
Тепла, мила, золотава,
Дзвінка і ласкава,
У ній минуле і обнова –
Це …. (українська рідна мова).
Мово моя українська,
Батьківська, материнська.
Я знаю тебе невивчену –
Просту, домашню, звичну,
Не з-за морів покликану,
Не з словників насмикану.
Та у мені із кореня,
Полем мені наговорена,
Дзвоном коси прокована,
Полем очей продивлена,
Смутком багать продимлена,
З хлібом у душу всмоктана,
В поті людському намокнута.
З кров’ю моєю змішана,
І аж до скону залишена
В серці моїм. Ти звеш сюди
Добрих людей до бесіди.
- А допоможуть мені провести цю бесіду з вами дві особи. А хто вони – відгадайте:
1) Точних наук і графіки
Вчить вас наука математика.
А слово і мову знати,
Вчить, як правильно писати
Наука відома … (граматика).
2) Дзвінкотюче і чудове
Українське рідне … (слово).
ІІ. Опрацювання нової теми.
Слово. Розмовляючи щодня вдома, у школі, на вулиці, ми іноді й не замислюємося над особливостями, відтінками слів, доцільністю їх вживання.
Граматика: Ви сприймаєте слово, як щось звичайне, само собою зрозуміле.
Вед. А тим часом мова – одне із багатьох див, створених людьми. Вона – дзеркало душі народної, його історії.
Слово. Українська мова із сім’ї східнослов’янських мов. Російська й білоруська мови – рідні сестри. Ось послухайте як звучить заключна строфа Шевченкового «Заповіту» братніми мовами:
(укр.) І мене в сім’ї великій,
В сім’ї новій, вольній
Не забудьте пом’янути
Незлим тихим словом.
Граматика. (рос.) И меня в семье великой,
В семье вольной, новой
Не забудьте – помяните
Добрым, тихим словом.
Вед. (білор.) І мяне у сям’ї вялікай,
Сям’ї вольнай, новай
Пам’януць вы не забузьке
Нязлым ціхім словам.
Слово. Насолоджувався українським словом Пушкін. Часто вводив до своїх слів українські слова, вирази, прізвища – Гоголь; поважав і славив українське слово Маяковський.
Разучите
эту мову
на знаменах –
лексиконах алых, -
эта мова величава и проста:
«Чуєш, сурми заграли,
Час розплати настав»…
Граматика. Не можна бути байдужим до того, як виражаємо свої думки, як цінуємо рідне слово.
Вед. Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має, -
Говорив поет.
Слово. Слово буває ніжним і грізним, закличним і ласкавим… Недарма кажуть, що словом можна вбити, але можна, і це краще, окрилити.
Граматика. Ти даєш поету дужі крила,
Щоб підносить правду в вишину.
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину.
Слово. Купана – цілована хвилями дніпровими,
Граматика. Люблена – голублена сивими дібровами.
Вед. З колоска пахучого, з кореня цілющого,
Слово. Із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози
Усі. Наша мова.
Граматика. Як осмута матерів,
Вед. Думи сивих кобзарів,
Слово. І дівочі переспіви синіх вечорів,
Граматика. Виплекана веснами
Вед. І серцями чесними
Усі. Наша мова.
Мова. Як путівець між нивами – проста,
Барвиста, наче далеч веселкова.
Такою увійшла до нас в уста,
І в долі заясніла наша мова.
З роси, проміння, шуму колосків
Я вам дарую дарую чисте першослово,
Аби з ясних слов’янських берегів
У світі засвітитися дніпрово.
Іменник. Є в світі слів багато,
Але дорожчі всіх
Іменники: син, мати,
Оселя, дім, поріг.
А ще слова: родина
І ненька-Україна.
Не забуваймо їх.
Прикметник. Мово моя люба! Мово кольорова!
Ой яке барвисте кожне твоє слово:
Синій, червоненький, любий, дорогенький,
Щирий, добрий, золотий, -
Ось прикметник я який.
Займенник. Є добрий друг в іменника,
В числівника й прийменника.
А звуть його займенником –
Така от арифметика.
Як втомляться іменники
У реченнях стоять,
До себе звуть займенників
Від втоми рятувать.
Дієслово. Трудитись, працювати, любити і чекати,
Сіяти, ростить, збирати,
Вирости - до зір дістати.
Скільки різних дієсправ
На сьогодні я почав.
Числівник. Можу вам порахувати
Скільки є озер, морів,
Скільки є зірок на небі,
Скільки в морі кораблів.
Прислівник. Зустрілося слово,
Спинилося слово:
- Полюби мене калиново. –
Зникало в степу
І з’являлось, як мрево:
- Полюби мене тополево. –
Виходило вдаль
І верталося знову:
- Полюби мене ще й кленово.
Усі. Всі ми любим нашу мову,
Наче пісню вечорову, -
І служити будем їй,
Нашій мові дорогій.
(Звучать пісні у виконанні дітей – по класах)
Прозора, чиста, як гірська вода.
Така багата й вічно молола.
То звеселяєш, то хвилюєш нас.
Й благословенний наш Тарас.
5. Від інших мов вона не гірша,
Для українців наймиліша,
Пісенна, ніжна і дзвінка
Мова Шевченка і Франка.
Слово. Ну, що б, здавалося, слова?...
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється, ожива,
Як їх почує..
(Т. Шевченко)
Граматика. Мова… Слово… Здавна люди розуміли їхню силу…
Вед. Великий Кобзар Т. Г. Шевченко на сторожі людської гідності, честі поставив слово:
Добре, ведіть, показуйте,
Нехай стара мати
Навчається, як дітей тих
Нових доглядати.
Показуйте! За науку
Не турбуйтесь, буде
Материнська добра плата.
Розпадеться луда
На очах ваших неситих,
Побачите славу,
Живу славу дідів своїх
І братів лукавих.
Не дуріте самі себе,
Учітеся, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають.
Слово. Поезія Лесі Українки також була чиста і міцна, мов криця.
Я не на те, слова, ховала вас,
І поїла кров`ю свого серця,
Щоб ви лилися, як отрута млява,
І посідали у душі, мов іржа.
Граматика. Промінням ясним, хвилями буйними,
Прудкими іскрами, летючими зірками,
Палкими блискавицями, мечами
Хотіла б я вас виховать, слова!
Вед. В одинадцятитомному «Словнику української мови» зареєстровано понад 135 тисяч слів. Але це лише загальновживані. А ще існують терміни, діалекти. Отож підрахувати геть усі існуючі українські слова майже неможливо. Вчені підрахували, до речі, що Пушкін і Шевченко використовували в своєму лексичному запасі до 20 тисяч слів. Звичайна людина в середньому вживає до 4 тисяч слів.
Слово. А хто першим вас, діти, познайомив з рідною українською мовою?
(Відповідь дітей: Мама.)
Граматика. Правильно. Від мами ви почули перші ласкаві слова рідної мови, з нею вчилися говорити, мама співала вам колискової.
Вед. Проспівайте колискову, діти. (Або чиясь мама проспіває.)
Мова. Відгадайте загадки-жарти:
2) На базарі не купиш, на вагах не зважиш. (Розум)
3) Його за плечима не важко носити. (Знання)
Слово. Послухайте сонет Дмитра Павличка «Якби я втрати в очі, Україно…»
Граматика. Якби я втратив очі, Україно,
То зміг би жить, не бачачи ланів,
Поліських плес, подільських ясенів,
Дніпра, що стелить хвилі, наче сіно.
У глибині моїх темнот і снів
Твоя б лунала мова солов’їна.
Той світ, що ти дала мені у віно,
Від сяйва слова знову б заяснів.
Я глухоти не зможу перенести,
Бо не вкладе ніхто в печальні жести
Шум Черемоша, співи солов’я,
Дивитися на радості обнови,
Та материнської не чути мови –
Ото була б загибель – смерть моя.
Спасибі, доле, що нам судила
У цьому краї пізнати світ.
Спасибі, нене, що навчила
Дзвінкої мови з дитячих літ.
У тій мові ми співаєм,
В ній казки ми кажем.
У тій мові ми минувшість
Нашу відкриваєм.
Ось тому плекаймо, діти,
Рідну свою мову.
Вчімося складно говорити
Своїм рідним словом.