Виховна година "Моя рідна українська мова"

Про матеріал

Виховна година «Моя рідна українська мова»

(сценарій свята рідної мови)

Мета: - розвивати правильну літературну вимову;

-збагачувати словниковий запас;

-поглиблювати знання про українську мову;

-виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: - таблички з написами:

1)«Математика»;

2)«Граматика»;

3)«Слово»;

4)«Мова»;

5)«Іменник»;

6)«Прикметник»;

7)«Займенник»;

8)«Дієслово»;

9)«Прислівник»;

10)«Числівник».

Хід свята

І. Оргмомент

Вчит. – Сьогодні, на цій виховній годині я хочу повернутися до однієї дуже важливої теми. А якої? - Відгадайте загадку і вона підкаже вам…

Загадка

Тепла, мила, золотава,

Дзвінка і ласкава,

У ній минуле і обнова –

Це …. (українська рідна мова).

-Молодці.

Мово моя українська,

Батьківська, материнська.

Я знаю тебе невивчену –

Просту, домашню, звичну,

Не з-за морів покликану,

Не з словників насмикану.

Та у мені із кореня,

Полем мені наговорена,

Дзвоном коси прокована,

Полем очей продивлена,

Смутком багать продимлена,

З хлібом у душу всмоктана,

В поті людському намокнута.

З кров'ю моєю змішана,

І аж до скону залишена

В серці моїм. Ти звеш сюди

Добрих людей до бесіди.

- А допоможуть мені провести цю бесіду з вами дві особи. А хто вони – відгадайте:

1) Точних наук і графіки

Вчить вас наука математика.

А слово і мову знати,

Вчить, як правильно писати

Наука відома … (граматика).

2) Дзвінкотюче і чудове

Українське рідне … (слово).

ІІ. Опрацювання нової теми.

Слово. Розмовляючи щодня вдома, у школі, на вулиці, ми іноді й не замислюємося над особливостями, відтінками слів, доцільністю їх вживання.

Граматика: Ви сприймаєте слово, як щось звичайне, само собою зрозуміле.

Вед. А тим часом мова – одне із багатьох див, створених людьми. Вона – дзеркало душі народної, його історії.

Слово. Українська мова із сім'ї східнослов'янських мов. Російська й білоруська мови – рідні сестри. Ось послухайте як звучить заключна строфа Шевченкового «Заповіту» братніми мовами:

(укр.) І мене в сім'ї великій,

В сім'ї новій, вольній

Не забудьте пом'янути

Незлим тихим словом.

Граматика. (рос.) И меня в семье великой,

В семье вольной, новой

Не забудьте – помяните

Добрым, тихим словом.

Вед. (білор.) І мяне у сям'ї вялікай,

Сям'ї вольнай, новай

Пам'януць вы не забузьке

Нязлым ціхім словам.

Слово. Насолоджувався українським словом Пушкін. Часто вводив до своїх слів українські слова, вирази, прізвища – Гоголь; поважав і славив українське слово Маяковський.

Разучите

эту мову

на знаменах –

лексиконах алых, -

эта мова величава и проста:

«Чуєш, сурми заграли,

Час розплати настав»…

Граматика. Не можна бути байдужим до того, як виражаємо свої думки, як цінуємо рідне слово.

Вед. Мово рідна, слово рідне,

Хто вас забуває,

Той у грудях не серденько,

А лиш камінь має, -

Говорив поет.

Слово. Слово буває ніжним і грізним, закличним і ласкавим… Недарма кажуть, що словом можна вбити, але можна, і це краще, окрилити.

Граматика. Ти даєш поету дужі крила,

Щоб підносить правду в вишину.

Вченому ти лагідно відкрила

Мудрості людської глибину.

Слово. Купана – цілована хвилями дніпровими,

Граматика. Люблена – голублена сивими дібровами.

Вед. З колоска пахучого, з кореня цілющого,

Слово. Із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози

Усі. Наша мова.

Граматика. Як осмута матерів,

Вед. Думи сивих кобзарів,

Слово. І дівочі переспіви синіх вечорів,

Граматика. Виплекана веснами

Вед. І серцями чесними

Усі. Наша мова.

Мова. Як путівець між нивами – проста,

Барвиста, наче далеч веселкова.

Такою увійшла до нас в уста,

І в долі заясніла наша мова.

З роси, проміння, шуму колосків

Я вам дарую дарую чисте першослово,

Аби з ясних слов'янських берегів

У світі засвітитися дніпрово.

Іменник. Є в світі слів багато,

Але дорожчі всіх

Іменники: син, мати,

Оселя, дім, поріг.

А ще слова: родина

І ненька-Україна.

Не забуваймо їх.

Прикметник. Мово моя люба! Мово кольорова!

Ой яке барвисте кожне твоє слово:

Синій, червоненький, любий, дорогенький,

Щирий, добрий, золотий, -

Ось прикметник я який.

Займенник. Є добрий друг в іменника,

В числівника й прийменника.

А звуть його займенником –

Така от арифметика.

Як втомляться іменники

У реченнях стоять,

До себе звуть займенників

Від втоми рятувать.

Дієслово. Трудитись, працювати, любити і чекати,

Сіяти, ростить, збирати,

Вирости - до зір дістати.

Скільки різних дієсправ

На сьогодні я почав.

Числівник. Можу вам порахувати

Скільки є озер, морів,

Скільки є зірок на небі,

Скільки в морі кораблів.

Прислівник. Зустрілося слово,

Спинилося слово:

- Полюби мене калиново. –

Зникало в степу

І з'являлось, як мрево:

- Полюби мене тополево. –

Виходило вдаль

І верталося знову:

- Полюби мене ще й кленово.

Усі. Всі ми любим нашу мову,

Наче пісню вечорову, -

І служити будем їй,

Нашій мові дорогій.

(Звучать пісні у виконанні дітей – по класах)

1.Велична, щедра і прекрасна мова!

Прозора, чиста, як гірська вода.

2.Це України мова барвінкова,

Така багата й вічно молола.

3.О, мово, ти, як дивная сопілка,

То звеселяєш, то хвилюєш нас.

4.Тобі вклонялись Леся Українка

Й благословенний наш Тарас.

5. Від інших мов вона не гірша,

Для українців наймиліша,

Пісенна, ніжна і дзвінка

Мова Шевченка і Франка.

Слово. Ну, що б, здавалося, слова?...

Слова та голос – більш нічого.

А серце б'ється, ожива,

Як їх почує..

(Т. Шевченко)

Граматика. Мова… Слово… Здавна люди розуміли їхню силу…

Вед. Великий Кобзар Т. Г. Шевченко на сторожі людської гідності, честі поставив слово:

Добре, ведіть, показуйте,

Нехай стара мати

Навчається, як дітей тих

Нових доглядати.

Показуйте! За науку

Не турбуйтесь, буде

Материнська добра плата.

Розпадеться луда

На очах ваших неситих,

Побачите славу,

Живу славу дідів своїх

І братів лукавих.

Не дуріте самі себе,

Учітеся, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

Бо хто матір забуває,

Того Бог карає,

Того діти цураються,

В хату не пускають.

Слово. Поезія Лесі Українки також була чиста і міцна, мов криця.

Я не на те, слова, ховала вас,

І поїла кров`ю свого серця,

Щоб ви лилися, як отрута млява,

І посідали у душі, мов іржа.

Граматика. Промінням ясним, хвилями буйними,

Прудкими іскрами, летючими зірками,

Палкими блискавицями, мечами

Хотіла б я вас виховать, слова!

Вед. В одинадцятитомному «Словнику української мови» зареєстровано понад 135 тисяч слів. Але це лише загальновживані. А ще існують терміни, діалекти. Отож підрахувати геть усі існуючі українські слова майже неможливо. Вчені підрахували, до речі, що Пушкін і Шевченко використовували в своєму лексичному запасі до 20 тисяч слів. Звичайна людина в середньому вживає до 4 тисяч слів.

Слово. А хто першим вас, діти, познайомив з рідною українською мовою?

(Відповідь дітей: Мама.)

Граматика. Правильно. Від мами ви почули перші ласкаві слова рідної мови, з нею вчилися говорити, мама співала вам колискової.

Вед. Проспівайте колискову, діти. (Або чиясь мама проспіває.)

Мова. Відгадайте загадки-жарти:

1.Чого немає у вола, а є у корови, кози, коня? (Букви «кА».)

2.Що стоїть посеред Одеси? (Буква «е»)

3.Яке трискладове слово об'єднує 33 літери?

4.який числівник наказує? (Три)

5.Пригадайте, до яких назв міст України входять … деякі назви нот. (До – Донецьк, ре – Березань, мі – Сміла, фа – Фастов, ля – Теребовля, сі – Сімферополь.)

6.Додаючи лише одну літеру на початку чи в кінці слова, утворіть нове слово з новим лексичним значенням. (Линок – млинок, буря – буряк, міх – сміх, буква – буквар, їжа – їжак, кобза – кобзар.)

7.Загадки:

8.1) Лежить, мовчить, а сто дурнів навчить. (Книжка)

2) На базарі не купиш, на вагах не зважиш. (Розум)

3) Його за плечима не важко носити. (Знання)

Слово. Послухайте сонет Дмитра Павличка «Якби я втрати в очі, Україно…»

Граматика. Якби я втратив очі, Україно,

То зміг би жить, не бачачи ланів,

Поліських плес, подільських ясенів,

Дніпра, що стелить хвилі, наче сіно.

У глибині моїх темнот і снів

Твоя б лунала мова солов'їна.

Той світ, що ти дала мені у віно,

Від сяйва слова знову б заяснів.

Я глухоти не зможу перенести,

Бо не вкладе ніхто в печальні жести

Шум Черемоша, співи солов'я,

Дивитися на радості обнови,

Та материнської не чути мови –

Ото була б загибель – смерть моя.

Спасибі, доле, що нам судила

У цьому краї пізнати світ.

Спасибі, нене, що навчила

Дзвінкої мови з дитячих літ.

У тій мові ми співаєм,

В ній казки ми кажем.

У тій мові ми минувшість

Нашу відкриваєм.

Ось тому плекаймо, діти,

Рідну свою мову.

Вчімося складно говорити

Своїм рідним словом.

Перегляд файлу

Виховна година «Моя рідна українська мова»

(сценарій свята рідної мови)

Мета: - розвивати правильну літературну вимову;

  • збагачувати словниковий запас;
  • поглиблювати знання про українську мову;
  • виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: - таблички з написами:

  1. «Математика»;
  2. «Граматика»;
  3. «Слово»;
  4. «Мова»;
  5. «Іменник»;
  6. «Прикметник»;
  7. «Займенник»;
  8. «Дієслово»;
  9. «Прислівник»;

10)«Числівник».

Хід свята

І. Оргмомент

Вчит. – Сьогодні, на цій виховній годині я хочу повернутися до однієї дуже важливої теми. А якої?  - Відгадайте загадку і вона підкаже вам…

Загадка

Тепла, мила, золотава,

Дзвінка і ласкава,

У ній минуле і обнова –

Це …. (українська рідна мова).

  • Молодці.

Мово моя українська,

Батьківська, материнська.

Я знаю тебе невивчену –

Просту, домашню, звичну,

Не з-за морів покликану,

Не з словників насмикану.

Та у мені із кореня,

Полем мені наговорена,

Дзвоном коси прокована,

Полем очей продивлена,

Смутком багать продимлена,

З хлібом у душу всмоктана,

В поті людському намокнута.

З кров’ю моєю змішана,

І аж до скону залишена

В серці моїм. Ти звеш сюди

Добрих людей до бесіди.

- А допоможуть мені провести цю бесіду з вами дві особи. А хто вони – відгадайте:

1) Точних наук і графіки

Вчить вас наука математика.

А слово і мову знати,

Вчить, як правильно писати

Наука відома … (граматика).

2) Дзвінкотюче і чудове

Українське рідне … (слово).

ІІ. Опрацювання нової теми.

Слово. Розмовляючи щодня вдома, у школі, на вулиці, ми іноді й не замислюємося над особливостями, відтінками слів, доцільністю їх вживання.

Граматика: Ви сприймаєте слово, як щось звичайне, само собою зрозуміле.

Вед. А тим часом мова – одне із багатьох див, створених людьми. Вона – дзеркало душі народної, його історії.

Слово. Українська мова із сім’ї східнослов’янських мов. Російська й білоруська мови – рідні сестри. Ось послухайте як звучить заключна строфа Шевченкового «Заповіту» братніми мовами:

(укр.) І мене в сім’ї великій,

           В сім’ї новій, вольній

           Не забудьте пом’янути

           Незлим тихим словом.

Граматика. (рос.) И меня в семье великой,

                               В семье вольной, новой

                               Не забудьте – помяните

                               Добрым, тихим словом.

Вед. (білор.) І мяне у сям’ї вялікай,

                       Сям’ї вольнай, новай

                       Пам’януць вы не забузьке

                       Нязлым  ціхім словам.

Слово. Насолоджувався українським словом Пушкін. Часто вводив до своїх слів українські слова, вирази, прізвища – Гоголь; поважав і славив українське слово Маяковський.

Разучите

                эту мову

                                на знаменах –

                                лексиконах алых, -

эта мова величава и проста:

«Чуєш, сурми заграли,

Час розплати настав»…

Граматика. Не можна бути байдужим до того, як виражаємо свої думки, як цінуємо рідне слово.

Вед. Мово рідна, слово рідне,

         Хто вас забуває,

         Той у грудях не серденько,

         А лиш камінь має, -

Говорив поет.

Слово. Слово буває ніжним і грізним, закличним і ласкавим… Недарма кажуть, що словом можна вбити, але можна, і це краще, окрилити.

Граматика. Ти даєш поету дужі крила,

                     Щоб підносить правду в вишину.

                    Вченому ти лагідно відкрила

                    Мудрості людської глибину.

Слово.         Купана – цілована хвилями дніпровими,

Граматика. Люблена – голублена сивими дібровами.

Вед.             З колоска пахучого, з кореня цілющого,

Слово.         Із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози

Усі.              Наша мова.

Граматика. Як осмута матерів,

Вед.            Думи сивих кобзарів,

Слово.        І дівочі переспіви синіх вечорів,

Граматика. Виплекана веснами

Вед.            І серцями чесними

Усі.             Наша мова.

Мова. Як путівець між нивами – проста,

           Барвиста, наче далеч веселкова.

           Такою увійшла до нас в уста,

           І в долі заясніла наша мова.

           З роси, проміння, шуму колосків

           Я вам дарую дарую чисте першослово,

           Аби з ясних слов’янських берегів

           У світі засвітитися дніпрово.

Іменник. Є в світі слів багато,

                Але дорожчі всіх

      Іменники: син, мати,

      Оселя, дім, поріг.

      А ще слова: родина

      І ненька-Україна.

      Не забуваймо їх.

Прикметник. Мово моя люба! Мово кольорова!

                       Ой яке барвисте кожне твоє слово:

                       Синій, червоненький, любий, дорогенький,

                       Щирий, добрий, золотий, -

                       Ось прикметник я який.

Займенник. Є добрий друг в іменника,

                     В числівника й прийменника.

                    А звуть його займенником –

                    Така от арифметика.

                     Як втомляться іменники

                     У реченнях стоять,

                     До себе звуть займенників

                     Від втоми рятувать.

Дієслово.  Трудитись, працювати, любити і чекати,

                   Сіяти, ростить, збирати,

                   Вирости - до зір дістати.

                   Скільки різних дієсправ

                   На сьогодні я почав.

Числівник. Можу вам порахувати

                   Скільки є озер, морів,

                   Скільки є зірок на небі,

                    Скільки в морі кораблів.

Прислівник. Зустрілося слово,

                      Спинилося слово:

             - Полюби мене калиново. –

            Зникало в степу

            І з’являлось, як мрево:

            - Полюби мене тополево. –

            Виходило вдаль

            І верталося знову:

            - Полюби мене ще й кленово.

Усі. Всі ми любим нашу мову,

        Наче пісню вечорову, -

        І служити будем їй,

        Нашій мові дорогій.

(Звучать пісні у виконанні дітей – по класах)

  1. Велична, щедра і прекрасна мова!

Прозора, чиста, як гірська вода.

  1. Це України мова барвінкова,

Така багата й вічно молола.

  1. О, мово, ти, як дивная сопілка,

То звеселяєш, то хвилюєш нас.

  1. Тобі вклонялись Леся Українка

Й благословенний наш Тарас.

     5.  Від інших мов вона не гірша,

          Для українців наймиліша,

          Пісенна, ніжна і дзвінка

          Мова Шевченка і Франка.

Слово. Ну, що б, здавалося, слова?...

            Слова та голос – більш нічого.

            А серце б’ється, ожива,

            Як їх почує..

   (Т. Шевченко)

Граматика. Мова… Слово… Здавна люди розуміли їхню силу…

Вед. Великий Кобзар Т. Г. Шевченко на сторожі людської гідності, честі поставив слово:

             Добре, ведіть, показуйте,

             Нехай стара мати

             Навчається, як дітей тих

             Нових доглядати.

             Показуйте! За науку

             Не турбуйтесь, буде

             Материнська добра плата.

             Розпадеться луда

             На очах ваших неситих,

            Побачите славу,

            Живу славу дідів своїх

            І братів лукавих.

            Не дуріте самі себе,

 

           Учітеся, читайте,

           І чужому научайтесь,

           Й свого не цурайтесь.

           Бо хто матір забуває,

           Того Бог карає,

           Того діти цураються,

            В хату не пускають.

Слово. Поезія Лесі Українки також була чиста і міцна, мов криця.

                   Я не на те, слова, ховала вас,

                    І поїла кров`ю свого серця,

                    Щоб ви лилися, як отрута млява,

                    І посідали у душі, мов іржа.

Граматика. Промінням ясним, хвилями буйними,

                    Прудкими іскрами, летючими зірками,

                    Палкими блискавицями, мечами

                    Хотіла б я вас виховать, слова!

Вед. В одинадцятитомному «Словнику української мови» зареєстровано понад 135 тисяч слів. Але це лише загальновживані. А ще існують терміни, діалекти. Отож підрахувати геть усі існуючі українські слова майже неможливо. Вчені підрахували, до речі, що Пушкін і Шевченко використовували в своєму лексичному запасі до 20 тисяч слів. Звичайна людина в середньому вживає до 4 тисяч слів.

Слово. А хто першим вас, діти, познайомив з рідною українською мовою?

(Відповідь дітей: Мама.)

Граматика. Правильно. Від мами ви почули перші ласкаві слова рідної мови, з нею вчилися говорити, мама співала вам колискової.

Вед. Проспівайте колискову, діти. (Або чиясь мама проспіває.)

Мова. Відгадайте загадки-жарти:

  1. Чого немає у вола, а є у корови, кози, коня? (Букви «кА».)
  2. Що стоїть посеред Одеси? (Буква «е»)
  3. Яке трискладове слово об’єднує 33 літери?
  4. який числівник наказує? (Три)
  5. Пригадайте, до яких назв міст України входять … деякі назви нот. (До – Донецьк, ре – Березань, мі – Сміла, фа – Фастов, ля – Теребовля, сі – Сімферополь.)
  6. Додаючи лише одну літеру на початку чи в кінці слова, утворіть нове слово з новим лексичним значенням. (Линок – млинок, буря – буряк, міх – сміх, буква – буквар, їжа – їжак, кобза – кобзар.)
  7. Загадки:
  8. 1) Лежить, мовчить, а сто дурнів навчить. (Книжка)

2) На базарі не купиш, на вагах не зважиш. (Розум)

3) Його за плечима не важко носити. (Знання)

Слово. Послухайте сонет Дмитра Павличка «Якби я втрати в очі, Україно…»

Граматика. Якби я втратив очі, Україно,

То зміг би жить, не бачачи ланів,

Поліських плес, подільських ясенів,

Дніпра, що стелить хвилі, наче сіно.

У глибині моїх темнот і снів

Твоя б лунала мова солов’їна.

Той світ, що ти дала мені у віно,

Від сяйва слова знову б заяснів.

Я глухоти не зможу перенести,

Бо не вкладе ніхто в печальні жести

Шум Черемоша, співи солов’я,

Дивитися на радості обнови,

Та материнської не чути мови –

Ото була б загибель – смерть моя.

Спасибі, доле, що нам судила

У цьому краї пізнати світ.

Спасибі, нене, що навчила

Дзвінкої мови з дитячих літ.

У тій мові ми співаєм,

В ній казки ми кажем.

У тій мові ми минувшість

Нашу відкриваєм.

Ось тому плекаймо, діти,

Рідну свою мову.

Вчімося складно говорити

Своїм рідним словом.

 

docx
Додано
6 липня 2018
Переглядів
974
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку