Виховна година у 5 класі на тему "Духовне багатство – найбільший скарб у житті"
Мета: збагачувати уявлення дітей про складові духовного багатства, такі як: дружба, ввічливість, доброта, родина, любов, патріотизм; допомогти учням усвідомити, що духовне багатство є найбільшим скарбом у житті; сприяти розвитку в дітей мотивації до добрих вчинків, самовдосконалення; розвивати мислення учнів, творчу уяву, пізнавальний інтерес, етичні та естетичні смаки, мовлення школярів, поповнювати їхній словниковий запас; формувати в учнів моральні цінності: вчити бути ввічливими, добрими; шанувати батьків, сповідувати любов і повагу до людей, виховувати почуття патріотизму та відповідальності за свої вчинки.
Очікувані результати: діти розрізняють поняття матеріального й духовного багатства, розуміють, що таке дружба, ввічливість, доброта, родина, любов, патріотизм, усвідомлюють, що духовне багатство є найбільшим скарбом у житті, вміють знайти правильний вихід із ситуації, проявляють доброзичливе ставлення до оточуючих.
Тип: виховна година.
Форма: подорож «Як п'ятикласники допомагали козакам справжні скарби шукати».
Методи й прийоми: мікрофон, робота в парах, аналіз конкретних ситуацій (кейс-метод), інсценування , релаксація, ігрові методи (подорож, вікторина, загадки, ребус), прийом рефлексійної бесіди.
Міжпредметні зв'язки: етика, історія, українська мова, література, художня культура, музичне мистецтво.
Обладнання: технічні засоби (комп'ютер, проектор, екран), презентація, уривок із мультфільму «Як козаки куліш варили», аудіозаписи («Пісня про дружбу», голос «козака», інструментальна музика для релаксації, лірична мелодія-фон для віршів), наочність (лист від козаків, карта подорожі, самоцвіти, інформація з довідкового бюро; порожня скринька), роздатковий матеріал (подорожня карта, самоцвіти, сувої).
Виховна година
Тема. Духовне багатство – найбільший скарб у житті
Дата: __________ Клас: 5 Учитель: Герасименко С.В.
Мета: збагачувати уявлення дітей про складові духовного багатства, такі як: дружба, ввічливість, доброта, родина, любов, патріотизм; допомогти учням усвідомити, що духовне багатство є найбільшим скарбом у житті; сприяти розвитку в дітей мотивації до добрих вчинків, самовдосконалення; розвивати мислення учнів, творчу уяву, пізнавальний інтерес, етичні та естетичні смаки, мовлення школярів, поповнювати їхній словниковий запас; формувати в учнів моральні цінності: вчити бути ввічливими, добрими; шанувати батьків, сповідувати любов і повагу до людей, виховувати почуття патріотизму та відповідальності за свої вчинки.
Очікувані результати: діти розрізняють поняття матеріального й духовного багатства, розуміють, що таке дружба, ввічливість, доброта, родина, любов, патріотизм, усвідомлюють, що духовне багатство є найбільшим скарбом у житті, вміють знайти правильний вихід із ситуації, проявляють доброзичливе ставлення до оточуючих.
Тип: виховна година.
Форма: подорож «Як п’ятикласники допомагали козакам справжні скарби шукати».
Методи й прийоми: мікрофон, робота в парах, аналіз конкретних ситуацій (кейс-метод), інсценування , релаксація, ігрові методи (подорож, вікторина, загадки, ребус), прийом рефлексійної бесіди.
Міжпредметні зв’язки: етика, історія, українська мова, література, художня культура, музичне мистецтво.
Обладнання: технічні засоби (комп’ютер, проектор, екран), презентація, уривок із мультфільму «Як козаки куліш варили», аудіозаписи («Пісня про дружбу», голос «козака», інструментальна музика для релаксації, лірична мелодія-фон для віршів), наочність (лист від козаків, карта подорожі, самоцвіти, інформація з довідкового бюро; порожня скринька), роздатковий матеріал (подорожня карта, самоцвіти, сувої).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя, привітання. (слайд 2)
Доброго дня, дорогі діти!
Всі на мене подивіться!
Один одному всміхніться!
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
Я вітаю вас із початком нового навчального року, і сьогодні ми зібралися на виховну годину для того, щоб…(Стук у двері). Ой, а хто це до нас завітав?! Заходить хлопець, перевдягнений у козака: Вітаю, шановне товариство! Я приніс вам листа! (передає листа і йде) Бувайте здорові!
Учитель: Дякуємо! Цікаво, а від кого ж цей лист?!
ІІ. Установчо-мотиваційний етап.
Учитель читає лист, текст якого виведено на екран (слайд 3)
Дорогі діти!
До нас надійшла звістка, що в Миколаївській ЗОШ № 28, у 5-А класі, навчаються найкращі в світі учні, і вони охоче приходять усім на допомогу. Ось і ми вирішили звернутися саме до вас.
У нашому козацькому товаристві виникла суперечка стосовно поняття «багатство». Наші побратими впевнені в тому, що багатство – це багато грошей. Ми ж хочемо їм розказати про справжнє багатство… Допоможіть нам його віднайти! З повагою та любов’ю, Грай, Око і Тур
P.S. У нагоді вам стане карта. (слайд 4)
Учитель:
Отже, ми зрозуміли, від кого лист. Тепер нам необхідно розібратися з іншим. Про яке ж багатство йде мова?! Дайте відповідь на питання «Що для вас є багатством?»
Вправа «Відкритий мікрофон» (слайд 5)
(діти висловлюють свої думки, тримаючи в руках мікрофон)
Учитель: Я дуже рада, що більшість із вас багатством вважає моральні й духовні цінності. (слайд 6)
Є речі, які можна купити,
Є речі, що не мають ціни,
Є речі, що можна згубити,
Є й такі, що їх слід берегти.
Рідну матір за гроші не купиш,
Батьківщину теж син не продасть,
Не біда, як гроші ти згубиш,
Тільки совість свою не розтрать.
Кожен повинен розуміти, що матеріальне багатство – це не головне у житті, є речі набагато важливіші. Але, як ми прочитали в листі від козаків, не всім відомо про духовне багатство і його цінність. Ну що, діти, допоможемо козакам відшукати справжні скарби?!
Очікувана відповідь дітей: Та-а-ак!
Слово вчителя.
Отже, вирушаймо! Щоб ми не заблукали під час подорожі, козаки передали нам карту. Зверніть на неї увагу. (слайд 7)(На екрані з’являється карта подорожі до країни Духовного Багатства. Така ж карта кріпиться на дошку)
Ми з вами будемо прямувати до країни Духовного Багатства. На нас чекає нелегкий, але дуже цікавий шлях. Під час подорожі найактивніші з вас будуть отримувати різнокольорові самоцвіти.
ІІІ. Основна частина.
Учитель: Діти, скажіть, а з ким будь-яка подорож стає більш веселою та захоплюючою?
Очікувана відповідь дітей: З друзями. (слайд 8) (На карті з’явилась позначка-самоцвіт фіолетового кольору «Дружба»)
Учитель: Правильно! Саме завдяки друзям! А що ж таке дружба?! Давайте звернемось до довідкового бюро. (Довідкове бюро складається з кількох груп дітей, які отримали випереджувальне завдання - підготувати довідку щодо того чи іншого поняття (довідка складається з тлумачення поняття, думок видатних людей, народної мудрості). За добре підготовлені повідомлення учні отримують самоцвіти).
І група учнів
1-й учень Тлумачення (слайд 9)
Дружба — безкорисливі особисті взаємовідносини між людьми, засновані на довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних інтересах і захопленнях. Обов'язковими ознаками дружби є довіра і терплячість. Людей, які пов'язані дружбою, називають друзями.
2-й учень Думки видатних людей (слайд 10)
Дружба подвоює радощі і скорочує навпіл горе. (Ф.Бекон).
Дружба – найнеобхідніше для життя, тому що ніхто не побажає собі життя без друзів, навіть якби він мав всі інші блага життя. (Арістотель).
Друг – це найкраще, що в тебе може бути, і найкраще, чим можеш бути ти. (Дуглас Пейджест).
3-й учень Народна мудрість (слайд 11)
Дерево міцне корінням, людина — друзями.
Як будемо в дружбі жити — нас нікому не зломити.
Дружба та братство – найбільше багатство.
Учитель: Отже, дружба – це наш скарб. І щоб його не розгубити, треба вміти дружити. До вашої уваги уривок із мультфільму «Як козаки куліш варили». Переглянувши його, скажіть: «У чому виявилась дружба козаків?».(слайд 12)
Отже, прикладом справжньої дружби є стосунки козаків. А ще нам відомо, що козаки мали певний статут, якого вони беззаперечно дотримувались, та закони, за якими вони жили. (слайд 13) Наприклад: «Бути хоробрим, правдивим, терпляче й охоче, з доброю волею, переносити всякий нестаток, виконувати доручену справу та допомагати друзям». А зараз спробуйте уявити себе козаками та придумати свої закони. Ваше завдання – скласти кодекс дружби. Кодекс – це зведення правил, законів у певній сфері. (слайд 14)
Вправа «Кодекс дружби» (робота в парах)
Кожній парі учнів дають сувій. Завдання — за дві хвилини придумати якнайбільше добрих законів дружби, за якими мають жити люди.
Орієнтовний список законів:
(Найактивніші з дітей отримують самоцвіти)
Учитель: Ось ми і зрозуміли, що дружба – це величезне багатство, яким кожен із нас володіє.
Разом із справжніми друзями ми йдемо далі. Нам весело й радісно. Так і хочеться співати й танцювати. До вашої уваги виступ учениці ______________ із «Піснею про дружбу». (слайд 15)
(Під час виконання пісні проводиться рухлива гра «Роби, як я»: два-три учня показують рухи, інші за ними повторюють)
Учитель: Діти, а чому це раптом стало так похмуро надворі? (на екрані з’являться сонечко без промінців).(слайд 16) Подивіться, хмарки закрили сонечку всі промінчики. Нам необхідно це змінити! Давайте спробуємо зробити так, щоб стало знову світло й тепло. Що нам у житті допомагає в таких випадках?
Очікувана відповідь дітей: Добрі слова (слова ввічливості).
Учитель: Так, правильно! Ввічливість – це дуже важлива складова духовно багатої людини. (слайд 17) (На карті з’явилась позначка-самоцвіт жовтого кольору «Ввічливість»). А що з цього приводу скаже нам довідкове бюро?!
І
ІІ група учнів
1-й учень Тлумачення (слайд 18)
Ввічливість – це позитивна риса характеру людини, яка виражається в умінні шанобливо, тактовно, привітно спілкуватися з людьми, в готовності знайти компроміс і вислухати протилежні точки зору.
2-й учень Народна мудрість (слайд 19)
Ввічливість нічого не коштує, але багато дає.
Ввічливість потрібна кожному.
Ласкаве слово і лагідний погляд і лютого до рук приманять.
3-й учень Думки видатних людей (слайд 20)
Ввічливість породжує і викликає ввічливість. (Еразм Роттердамський).
Ввічливість – перша і найголовніша приємна чеснота. (Джонн Локк).
Ніщо не обходиться нам так дешево і не цінується так дорого, як ввічливість. (Сервантес).
Учитель: Дійсно, ввічливість – це ще один скарб у житті людини. А чи володієте ви цим скарбом? Зараз ми це перевіримо. (слайд 21)
Вікторина «Сонечко ввічливості»
Я буду ставити питання, а ви на них відповідайте. З кожною правильною відповіддю у нашого сонечка з’явиться промінчик.
Слова для довідок: Добрий ранок. Дякую. Вибачте. Будь ласка. На добраніч, Смачного. До побачення.
Учитель: Подивіться, завдяки вашій ввічливості у сонечка з’явилися всі промінчики (на екрані з’являється сонечко з усіма промінчиками), і всім одразу стало тепло на душі. Отже, який висновок ми можемо зробити?
Очікувана відповідь дітей: Добре слово здатне створити диво. Ввічливість – це людське багатство.
(Найактивніші з дітей отримують самоцвіти)
Учитель: А ми продовжуємо нашу подорож. Діти, послухайте цікаву історію, яку нам переповіли козаки, та дайте відповідь на питання: «Про яку чесноту йде мова?». (слайд 22)
Колись, за часів запорозького кошового отамана Сірка, наші прадіди допомагали навіть ворогам. Чуєте: ворогам. Це було тоді, коли в Криму вирувала епідемія чуми. Козаки дали змогу кримським татарам переселитися на українські землі, щоб перебути нещастя.
А ми ніколи не замикали землянок! Будь-який подорожній міг зайти, розвести вогонь, зварити страву, відпочити. А прийде хазяїн, ще й радий буде гостеві, привітає його. А буває, що господар, як їде куди, так ще й залишає страву для перехожого. Наїдяться мандрівники та зроблять хрест, поставлять його серед землянки – це, значить, що були гості й дякують хазяїнові.
Учитель: Які прекрасні стосунки! Дітки, скажіть, що ж лежить в основі цих стосунків?
Очікувана відповідь дітей: Доброта.
Учитель: Правильно. Ось ми з вами віднайшли ще один скарб. (слайд 23) (На карті з’явилась позначка-самоцвіт зеленого кольору «Доброта»).
Учитель: Саме доброта є запорукою гарних взаємостосунків. А що нам про доброту розкаже довідкове бюро?
ІІІ група учнів
1-й учень Тлумачення (слайд 24)
Доброта – це чутливе, дружнє ставлення до людей; привітність, ласка, прихильність.
2-й учень Народна мудрість (слайд 25)
Не шукай красоти, а шукай доброти.
Добрий чоловік надійніше кам'яного мосту.
Хто людям добра бажає, той і собі має.
3-й учень Думки видатних людей (слайд 26)
Доброта — це те, що може почути глухий і побачити сліпий. (Марк Твен).
Доброта вдвічі могутніша за силу. (Ф. Достоєвський).
Коли ти маєш вчинити щось погане, сім разів подумай – і не вчини, а добро роби не думаючи. (М.Рильський).
Учитель: Дякуємо учням за таку цікаву інформацію та рухаємось далі. (слайд 27) Діти, погляньте на небо, здається, починається дощик. Але це – не привід сумувати. Ніщо не завадить нашим пошукам. Заховаймося в хатинку та перечекаємо негоду. А щоб час проминув швидше, послухайте притчу «Красиві слова і красиві вчинки». Можливо, дехто з вас не знає, що таке притча. Звернемось у довідкове бюро. (слайд 28)
ІV група учнів
Тлумачення
1-й учень Притча – це невелика оповідь алегорично-повчального змісту, мета якої - викласти духовні чи моральні істини. Сюжет притчі будується в образній формі, на життєвих ситуаціях, на повсякденних спостереженнях суспільного життя.
2-й учень Алегорія (гр. allegoria — іносказання) – образ, в якому все зображення має переносне значення; вираження ідеї в предметному обpазi (лисиця — хитрість, вовк — хижацтво).
Отже, дізнавшись, що таке притча, зробіть висновок із прослуханої оповіді. (слайд 29)
Серед лісу стоїть маленька хатинка. Її побудували, щоб у негоду люди могли сховатися і пересидіти у теплі.
Одного разу серед літнього дня захмарило, і пішов дощ. А в лісі було в цей час двоє хлопців. Вони сховалися в хатинці і дивилися, як з неба ллє дощ.
Коли бачать: до хатини біжить ще один хлопчик. Незнайомий. Мабуть, з іншого села. Одяг на ньому мокрий. І сам він тремтить від холоду.
І ось один із тих хлопчиків, що сиділи в сухому одязі, сказав: «Як страшно опинитись у зливу серед поля! Мені шкода тебе!».
А інший не сказав ні слова. Він мовчки зняв із себе сорочку і подав її змокрілому хлопчику!Той скинув мокру сорочку та одягнув суху.
Учитель: Діти, у чому ж полягає повчальний зміст цієї притчі?
Очікувана відповідь дітей: Потрібно не лише добре говорити, а й робити.
Учитель: Доброта – категорія не абстрактна. Вона в конкретних вчинках людей. А довести це ви спробуєте, проаналізувавши конкретні ситуації.
«Кейс-метод» (слайд 30)
(робота за рядами)
Для 1 ряду
Ви йде вздовж скверу. Ось і ріг будинку. Але що це?
Перед вами на тротуарі лежить людина. Від страху ви зупиняєтесь... (Ваші дії далі)
Для 2 ряду
Попереду вас йде старенький дідусь. В одній руці у нього важка сумка, в іншій – палиця. Дідусь зупинився відпочити, поставив сумку і паличку біля будинку. Раптом палиця упала. Ви проходите поруч і все це бачите. (Що ви зробите?)
Для 3 ряду
Закінчилися уроки. Ви вийшли на шкільне подвір’я і побачили, що старшокласник відбирає м’яч у першокласника. Малюк міцно тримав м’яч і не віддавав його. Тоді старший хлопець ударив першокласника. (Які ваші дії в цій ситуації?)
Учитель: Молодці! Ви довели, що володієте таким скарбом, як доброта.
(Найактивніші з дітей отримують самоцвіти)
Учитель: Усі добре попрацювали, а тепер час відпочити.
Психоемоційна релаксація
Вправа на саморегуляцію «Врятуй пташеня» (слайд 31)
(звучить спокійна мелодія, на екрані з’являється зображення пташеняти)
Учитель: Уявіть, що у ваших долонях безпорадне пташня. Зігрійте його. Повільно, по одному пальчику складіть долоньки, сховайте у них пташеня, подихайте на нього, зігріваючи рівним спокійним диханням. Прикладіть долоні до своїх грудей, віддайте пташеняті добро і ласку свого серця і дихання. А тепер розкрийте долоні — пташеня одужало і намагається злетіти. Посміхніться йому і відпустіть. Не сумуйте — воно ще прилетить до вас. Адже, як відомо, (слайд 32) добро, зроблене вами, обов’язково до вас повернеться.
Учитель: Отже, всі відпочили, зробили добру справу, можемо рухатися далі, тим паче, що і дощик пройшов. Але що це?! Знову перешкода на нашому шляху. (слайд 33) Немає дороги, лише розкидані камінці, на яких щось написано. Подивімось уважніше. Це ж загадки. Я думаю, із цим завданням ви швидко впораєтесь.
Гра «Відгадай загадки»
Ніжна, лагідна і мила,
На цей світ нас народила.
Я до неї пригорнуся,
Це ріднесенька… (матуся)
***
Хто усіх нас захищає,
Матінці допомагає?
З ним нічого не боюсь,
Здогадались? Це… (татусь)
***
Ще рідня у мене є!
Всім питання задає,
І вертлява, й невеличка,
Моя люба це … (сестричка)
***
З ним ніколи не сварюся,
Іграшками поділюся.
Буду з ним дружити, грати.
Познайомтесь, це мій … (братик)
***
Ще голубонька рідненька –
Добра, мила і старенька.
Я ніколи не журюся,
Бо у мене є … (бабуся)
***
Сивий, мудрий і поважний.
Заклопотаний, відважний.
Всього я в житті навчусь,
Бо зі мною мій … (дідусь)
(Найактивніші з дітей отримують самоцвіти)
Учитель: Діти, як а як всіх цих людей назвати одним словом?
Очікувана відповідь дітей: Родина (сім’я).
Учитель: Так, родина – це наш скарб (слайд 34)(на карті з’явилась позначка-самоцвіт блакитного кольору «Родина»), це основа нашого життєвого шляху Тож розкидані камінці тепер склалися в дорогу, яке веде нас до квітучого поля любові (слайд 35) (на екрані з’явилось зображення квітучого поля). Адже саме в родині народжується таке прекрасне почуття, як любов. Діти, подумайте і скажіть, а чому квіток любові так багато?
Очікувана відповідь дітей: Любов буває різною: до батьків, до друзів, до тварин, природи, рідного краю
Учитель: Як квітка має пелюстки, так і самоцвіт любові має багато граней. Любов – це ще одне наше багатство. (слайд 36) (на карті з’явилась позначка-самоцвіт червоного кольору «Любов»). Любов – поняття всеохоплююче, безмежне, вона супроводжує кожного впродовж усього життя, відтворюючись у різних проявах та значеннях. Ще маленьким немовлятком дитина вже пізнає перші прояви любові – до матері та батька, до рідних і близьких. Любов до природи, навколишнього світу – це теж один із аспектів любові, адже так формується відчуття відповідальності, турботи та співпереживання: пізнаючи світ, діти виявляють любов до сонечка за віконцем, до теплого дощику, до зеленої травички та всього живого…Все на світі починається з любові! (слайд 37)
Інсценування
(діти за ролями декламують вірш про любов під музику)
Донька:
Від чого сонце в небі сяє,
Чому так скрипка ніжно грає?
Скажи, матусю, для людини
Що є незвідані глибини?
Мати:
Звичайно, доню, є одна
Таємна, чиста глибина.
Це ніжність лугу, шум дібров,
Це дар небесний, це любов.
Донька: А що таїться в цьому слові?
Мати:
Все починається з любові.
І зір бентежне мерехтіння,
Душі до ніжності стремління,
Людини кожної буття
Й твоє, дитиночко, життя.
(посилюється звучання музики)
Хлопчик: Усе на світі від любові:
Дівчинка: І перші зорі вечорові,
Хлопчик: І доброта, і щирість гожа,
Дівчинка: І милосердя, й милість Божа.
(посилюється звучання музики)
Хлопчик: Любіть людину на землі
Дівчинка: Та рідну землю і єдину.
Хлопчик: І сонце, й в небі журавлі,
Дівчинка: Світанки й в полі тополину.
(посилюється звучання музики)
Хлопчик: Якщо любов у серці є,
Дівчинка: Якщо вона любов дарує,
Хлопчик: Життя для всіх вона дає -
Дівчинка: Хай кожен з нас любов шанує!
Учитель: Дякуємо учням за такий чудовий виступ! Діти, подивіться на карту, ми вже майже наблизились до країни Духовного Багатства. (слайд 38) На брамі, яка веде до цієї країни, якийсь незрозумілий напис. (слайд 39) Спробуйте його розшифрувати. Тоді брама нам обов’язково відчиниться.
Гра «Розшифруй ребус»
Очікувана відповідь дітей: патріотизм (слайд 40) (на карті з’явилась позначка-самоцвіт білого кольору «Патріотизм»).
Учитель: Правильно! А зараз послухаємо довідкове бюро.
V група дітей
1-й учень Тлумачення (слайд 41)
Патріотизм — це любов та відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам.
2-й учень Народна мудрість (слайд 42)
Без Батьківщини немає людини.
Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
Бережи Вітчизну, як око, і вона тебе завжди берегтиме.
3-й учень Думки видатних людей (слайд 43)
Люблять батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя. (Сенека).
Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може. (Д. Байрон)
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину. (В. Симоненко)
Учитель: Так, дітки, справді, багато речей у світі можна вибрати, але тільки не батьківщину, (слайд 44) вона – наше багатство, передане у спадок, яке ми повинні берегти для себе та майбутніх поколінь. Хай у кожної дитини живе любов до Батьківщини. Наші друзі козаки люблять свою країну і знають про неї все. Ось вони і вирішили пересвідчитися, чи добре ви знаєте свою країну. (слайд 45) Запорожці передали нам декілька, на перший погляд, звичайних картин. Але щось тут не так. Подивіться уважно.
Гра «Що тут не так?»
Дітям демонструються зображення, пов’язані з Україною. У кожному з них є «помилка». Учні повинні назвати її.
(Найактивніші з дітей отримують самоцвіти)
Учитель: Отже, ви впорались із останнім завданням. (слайд 52) І нарешті ми з вами потрапили до країни Духовного Багатства. А ось і скриня із скарбами. Відкриймо її. Але вона чомусь порожня…(слайд 53) (на екрані з’являється порожня скриня). Не біда. Погляньте, скільки у вас назбиралось скарбів-самоцвітів упродовж подорожі. Давайте заповнимо цю скриню вашими скарбами.
ІV. Підсумок уроку
Рефлексія
Вправа «Портрет духовно багатої особистості» (слайд 54)
Кожен із дітей виходить, кладе самоцвіт, який він заробив упродовж подорожі, у скриню і говорить, якою повинна бути духовно багата особистість.
Учитель: Дивіться, скриня наповнилась скарбами. (слайд 55) Отже, ми можемо зробити висновок, що дружба, ввічливість, доброта, любов, родина, батьківщина – це складові духовного багатства, яке є найбільшим скарбом у житті. Не забувайте, що ці скарби є у кожного з вас.(стук у двері) О, до нас знову завітав посланець від козаків.
Заходить хлопець, перевдягнений у козака: Доброго дня! Для вас ще один лист (передає лист і йде). До побачення!
Учитель читає лист, текст якого виведено на екран. (слайд 56)
Любі друзі!
Увесь цей час ми з побратимами спостерігали за вами. Під час подорожі ви знайшли справжні скарби. Тепер ні в кого не виникає жодних сумнівів стосовно того, що саме духовне багатство є найбільшим скарбом у житті людини. Щиро вдячні вам за допомогу!
З найкращими побажаннями, Грай, Око і Тур.
Учитель: Діти, наш урок завершено, але не завершуються пошуки духовних скарбів. Спробуйте продовжити подорож удома. (слайд 57) Висловіть власне бачення духового багатства у вигляді малюнку, міні-твору, вірша, презентації (завдання на вибір). Дякую вам за таку цікаву подорож і бажаю всім бути духовно багатими! (слайд 58)
Список використаних джерел