Виховне заняття на тему: «Хай добрим ваше серце буде»
Мета: ознайомити учнів із поняттями і законами доброти, честі,справедливості;формувати у школярів найвищі людські цінності: ввічливість,милосердя, людську гідність, чуйність, любові і поваги до ближнього; розвивати творчу уяву, мислення, пізнавальний інтерес; виховувати почуття людської гідності, бажання духовновдосконалюватися та творити добро.
Обладнання: ілюстрації до теми, роздатковий матеріал, презентація, чарівний капелюшок., кошик, відео.
Хід заняття
I.Організаційна частина
1.Привітання
Пролунав дзвінок-
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 4-А класі
Діти-просто молодці.
- Доброго дня , діти, мене звати Анжеліка Михайлівна і сьогодні я проведу у вас виховне заняття.
2. Емоційне налаштування учнів на позитивний настрій
Вправа « Подаруй тепло»
Поверніться, будь ласка, один до одного, візьміться за руки. Коли ми беремось за руки ми відчуваємо тепло душі, тепло серця. А тепер подаруйте один одному посмішку. Давайте щиро усміхнемося один одному ще раз, а тепер «зніміть» усмішку зі свого обличчя долонею і подаруйте своєму сусідові.
- Скажіть, діти, чи веселіше і приємніше ви себе тепер відчуваєте? (так)
II. Основна частина
1. Повідомлення теми заняття
Риторичне запитання.
- Діти, а що, на ваш погляд означає слово доброта? (Доброта – чутливість, стан душі людини, що спонукає творити добро, щось корисне, потрібне для інших). З яким словом у вас асоціюється це поняття? (добро, милосердя, доброзичливість, щедрість, людяність, чуйність)
- Яких людей ми можемо назвати добрими?
- Наведіть приклади добрих, на ваш погляд, вчинків.
- Діти, а чи вважаєте, себе добрими?
Пропоную завдання : у вас на аркуші паперу зображено кружечок. Той, хто вважає себе добрим, замалюйте цілий кружечок.
Хто вважає себе добрим, але не завжди задоволений своїми вчинками, замалюйте половину кружечка. А хто не вважає себе добрим, обведіть кружечок по контуру. Це ви визначили для себе. Щоб знати правду.
- А хто з вас хотів би поділитися з нами своїми результатами? Поміркуйте над тим, як би ви могли підтердити свою думку ? Дякую за відвертість.
4.Сократівська бесіда
- Діти , заплющіть, будь ласка, очі (легка музика) уявіть собі щось хороше: добру справу, приємне для вас? Що вам уявилося ?( відповіді дітей)
- Що хороше, добре робили ви? Чи це хороше, приємне , добре робилося з вами? (відповіді дітей)
- А давайте спробуємо описати добро за допомогою певних якостей. Воно тепле чи холодне? А чому? (припущення дітей) світле чи темне? А чому? (припущення дітей)
Отже, напевно, добро нам уявляється чимось теплим, бо від нього стає радісніше і тепліше на душі тим, кому ми робимо добро. І світлим, оскільки світла радість оселяється і в серці тих, хто зробив добру справу.
Проблемне запитання
А ми з вами домовлялися, що будемо сьогодні міркувати про те, як стати добрішими. Адже ви цього хочете, чи не так? Тому пропоную вам послухати оповідання, ситуації, які я для вас підготувала і висловити свої думки про те, як можна подобрішати.
5. Розповідь «Історія про рай і пекло»
Одного разу іудейський мудрець попрохав Господа показати йому Рай і Пекло.
Господь відвів мудреця у приміщення, де билися, плакали і страждали голодні люди. Посеред кімнати стояв великий казан зі смачною їжею, у людей були ложки, але вони були довші за руку і тому люди не могли потрапити ложкою до рота. « Так, це справжнє пекло!», - сказав мудрець.
Далі вони зайшли до наступного приміщення. Всі люди там були ситі і веселі. Але коли мудрець придивився, то побачив там такий самий казан та такі самісінькі ложки! Що ж робили їхнє життя райським? .. Вони вміли годувати один одного ! Люди вміли взаємодіяти між собою, і в цілому їм допомогло уміння спілкуватися.
Запитання до учнів :
Скажіть, що допомогло людям у другому приміщенні почуватися щасливими, тоді як у першому люди почувалися злими і роздратованими?
- Як ви думаєте, чи можна прожити без доброти? Чому?
Отже, який перший висновок ми можемо зробити?
Висновок : Треба намагатися розуміти і допомагати один одному в будь-яких ситуаціях.
6. Міні-тренінг «Я би вчинив так»
А зараз я вам пропоную кілька ситуацій , а ви поміркуєте, чи добре вчинили його дійові особи. А як би вчинили ви?
1. Даринка разом з батьками жила у невеличкому будинку, де поряд з ними мешкала стара бабуся. Час від часу стареньку жінку навідували її син, невітска та дорослі онуки. Однак часто траплялося і так, що їй потрібно було придбати якісь необхідні речі, а рідних у цей час не було. Тоді бабця Ганя зверталася до сусідських дітей з проханням купити їй найнеобхідніше.
Даринка вважала себе доброю дівчинкою. Так про неї думали й її батьки. Та одного разу під час розмови з донькою вони випадково дізналися про те, що бабця Ганя ще кілька днів тому дала Даринці гроші, щоб та купила їй ліки. Вона цього не зробила. Дочка пояснила батькам свій вчинок тим, що в той день аптека, яка була поблизу, була зачинена, а потім вона просто забула , завтра вона обов’язково купить ці ліки. «А, зрештою, у неї є онуки, - додала Дарина, не обов’язково просити мене». Матір здивовано поглянула на дочку ...- «невже це моя добра Даринка?»
Висновок з ситуації : Дітки, потрібно допомагати людям похилого віку, вони потребують нашої підтримки.
2. Карло був дуже несміливим хлопчиком, вразливим і тихим. Якось , прийшовши зі школи, він сказав мамі, що з нагоди свята Валентина дуже хоче приготувати побажання для всіх дівчаток і хлопчиків зі свого класу.
- Але це ж безглуздо! – невдоволено вигукнула мама.
Вона-бо щодня спострігала , як діти повертаються зі школи. Карло завжди йшов останній. Інші діти весело сміялися , галасували у гурті, а Карло тримався побіч. Проте невдовзі мама таки вирішила допомогти синові у здійсненні його задуму. Вона купила кольорові олівці, аркуші картону і все, що було для цього необхідне. Три тижні поспіль, день у день, Карло проводив вечори, акуратно розмальовуючи аркуші, аж доки не підготував тридцять п’ять побажань-валентинок. Надійшло свято Валентина. Карло із хвилюванням поскладав картки, запхав їх до ранця і побіг до школи. Мама вирішила, що приготує його улюблені тістечка і горнятко гарячого шоколаду. Вона хотіла, аби сина по поверненні зі школи чекала несподібна. Знала-бо, що хоч він приготував побажання для кожного, сам напевно не отримає жодної картки. Мама побоювалася , що Карло повернеться зі школи розчарований, і хотіла хоч якось полегшити його біль.
Пополудні все було вже готове. Коли почула надворі галас, виглянула через вікно. Побачила гурт дітей. Карло, як звичайно, йшов останній. І сам. Хлопчина вбіг до хати і кинув ранець на крісло. В руках у нього не було нічого, отож мама очікувала, що син зараз вибухне плачем. Тамуючи клубок у горлі, вона прошепотіла :»Я приготувала тобі тістечка і шоколад». Але Карло, здавалося, не чув маминих слів. Він відійшов до столика і з розпроміненим обличчям вигукнув :»Я не оминув нікого! Нікого!»Мама занепокоєно глянула на сина.
Він повторив :»Я не забув нікого. Нікого не оминув».
Висновок : треба бути милосердним та щирим для ближніх.
3. Ситуація стосується хлопчика-інваліда з дитинства, якого дражнили інші хлопці, коли він хотів з ними пограти у футбол. Вони йому сказали , що він мов «кривенька качечка» і йому з ними не місце ( використовую відео).
Висновок : Треба бути співчутливим і не насміхатися з чужого горя, а навпаки вміти підтримати та завжди бути ввічливими.
7. «Кошик доброти» . Робота з прислів’ями.
У нас є три комади. Завдання таке : з кожної команди одна дитина витягає прислів’я і пояснює його, якщо необхідність вона може звернутися по допомогу до команди. Після пояснення прислів’я ви прикріплюєте його на дошку. І так по черзі (6 разів)
Світ не без добрих людей.
Хто не чинить лихого, тому нестрашно нічого.
Добра людина надійніша від кам’яного мосту.
Життя дано людині на добрі справи.
Вчися робити добро, тоді погане на розум не прийде.
Хто людям добра бажає, той і собі має. .
- Пісня про добро (відео)
Висновок: Потрібно поважати і любити своїх друзів, адже друг завжди допоможе і підтримає у важкій ситуації.
8. Слухання фрагменту оповідання Ю. Козакова «Стара черепаха»
Васько хотів мати молодих веселих черепах і для цього продати свою стару черепаху . Цілий день він був щасливий з новими друзями . Ввечері , перед сном, мама сказала:Виходить, давній друг не кращий за нових двох?Є звичайні слова, здатні перевернути нам душу, якщо вони сказані доречно і своєчасно.
«Вперше» , - пише письменник, - Васі пересталося здаватися, що він найкращий хлопчик, гідний мати найкращу в світі маму, найкращі іграшки, найкращі втіхи. «Але що я такого зробив», - сумно запитував він себе. -Продав стару , зовсім непотрібну черепаху», « Так, вона тобі не потрібна, - почулося у відповідь, - та ти їй потрібен. Все , що було доброго в світі, було для тебе, а ти для кого був? – «Я годую пташку, риб, я міняю воду». «Так, доки тобі весело з ними, а не буде весело, ти зробиш з ними та як з Машкою».А чому не можна так робить?
Вася не знаходив відповіді, але вона жила в його розбентеженому серці, що вперше пізнало просту, невідому досі істину : не лише світ існує для тебе , а й ти для світу. І ця думка змусила Васю скочити з ліжка, швидко одягтися і піти в нічне місто, щоб повернути давнього друга.
Висновок : Ми відповідаємо за тих, кого приручаємо.
9.. Презентація про « Матір Терезу»
- Скажіть, будь ласка, хто, на ваш погляд, найбільше потребує чи потребують нашої доброти, допомоги? ( наші рідні, люди похилого віку, діти - сироти, діти з особливими потребами, воїни –АТО).
- А якою може бути ваша допомога?
10. Гра «Якщо людина добра»
Якщо людина добра, то з нею хочеться говорити, сміятись, її всі поважають і люблять. Діти, давайте пограємо в гру. Умови гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви плескаєте в долоні, якщо ні – мовчите.
Уважно слухайте :
шанувати батьків.
Подивіться на дошку . Навколо «нашого» серця є зображення, які нагадують нам про те, як ми можемо допомогти нашому серцю стати добрішим.
Давайте нагадаємо їх ( протягом заняття у нас були з одніїє сторони дошки ілюстрації , а з іншої серце, після кожного виконаного завдання, ви прикріплювали потрібно ілюстрацію до серця та робили висновок.
Рефлексія « Як би чарівником був я».
Уявімо собі, що у вас на голові чарівний капелюшок, щоб ви хотіли змінити навколо? Які б добрі справи вчинили? ( 5-6 дітей)
.
Отже, наше заняття на цьому завершується «До побачення!»
1