Мандрівка в країну Права
Віртуальна подорож
Мета:
Обладнання: мультимедійна презентація, відео, великі картки, на яких написані основні права дитини, визначені відповідною Конвенцією, сигнальні картки, тестові завдання.
План заходу
1. Організаційний момент
2. Основні цілі та завдання заходу
3. Міні-доповіді учнів
4. Перегляд відеофрагментів
5. Розв’язання правових ситуацій
6. Казкова вікторина
7. Підведення підсумку
Хід заходу
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми заходу, постановка цілей та завдань
Учитель. Ми зібралися сьогодні для того, щоб поговорити про права дітей, тобто про ваші права. Як ви гадаєте, коли й як наші пращури дійшли до розуміння того, що права людини слід захищати? Учні висловлюють власні думки щодо запитання. Учитель доповнює й узагальнює відповіді.
ІІІ. Основна частина.
Розповідь учителя
Учитель. Давним-давно, ще у стародавні часи, у людей виникла необхідність відстоювати свої права. Спочатку це робили силою. Слабка людина не мала жодних прав, якщо в неї не було сильного покровителя, що бажав би допомогти їй у вирішенні спорів. Тривалий час діяв неписаний закон «Хто сильний, той і правий». Але коли виникли перші держави, правителі яких прагнули встановити загальний справедливий порядок і норми життя для всіх громадян, у людське суспільство прийшов закон права. Тепер держава ставала на захист сильного і слабкого. Головним критерієм права стала справедливість, а не сила. З тих пір минуло чимало століть. Держави створювалися, розросталися, процвітали або гинули. Чому? Як свідчить історія, правителі й уряд не завжди піклувалися про свій народ. Так, оголошуючи сусідній країні війну чи приймаючи яке-небудь політичне рішення, правитель прагнув задовольнити лише свої інтереси й зовсім не замислювався над долею простих людей. Отже, людству потрібно було щось придумати, знайти такого захисника, який міг би примусити державу поступитися своїми інтересами заради інтересів своїх громадян і постійно піклуватися про них. Місію такого захисника взяла не себе міжнародна організація ООН. Що ви знаєте про цю організацію?
Учні відповідають на запитання
1-й учень. 1945 року, після закінчення Другої світової війни – найжахливішої і найжорстокішої війни на всю історію людства –народи багатьох країн вирішили, що задля збереження миру їм слід об'єднатися. Навіщо? Для того, щоб будь-які конфлікти та суперечки між країнами в подальшому вирішувались не воєнним шляхом, а мирним, за столом переговорів. Саме з цією метою 1945 року була створена Організація Об'єднаних Націй (ООН). До речі, одним із її засновників була Україна.
2-й учень. А 10 грудня 1948 року держави, що увійшли до ООН, підписали загальну декларацію прав людини - документ, у якому вони пообіцяли одна одній і своїм народам забезпечити громадські права й свободи, рівність усіх перед законом, особисту недоторканність, свободу совісті, можливість дотримуватись своєї релігії й багато іншого.
Учитель. Загальна декларація прав людини - важливий і корисний документ. Але в ньому говориться про людей загалом – і жодного слова про дітей. Але ж діти потребують особливої уваги й захисту з боку держави.
3-й учень. Саме тому 1989 року ООН прийняв окремий документ під назвою «Конвенція про права дитини». Конвенція – це міжнародна угода. У ній держави беруть зобов'язання дотримуватись прав кожної дитини. І наша держава також підписалася під цим документом, а значить - пообіцяла світові піклуватися про своїх маленьких громадян.
Учитель. Пригадаймо, про які права дітей ідеться у Конвенції, на що кожен із вас має незаперечне право? На столах у вас лежать роздруковані аркуші, на яких перелічені основні права дітей - основні статті цієї Конвенції.
Учні по черзі читають по одній статті Конвенції
і своїми словами коротенько пояснюють її зміст.
Право на життя.
Право на щасливе дитинство.
Право знати, вчитися.
Право на мир у світі.
Право на любов і піклування.
Право на власну думку.
Право на особисте життя.
Право на освіту.
Право на медичну допомогу.
Право на повноцінне харчування.
Право на відпочинок.
Право на захист від насильства.
Учитель. Здавалося б, все дуже просто і зрозуміло, але ж ні. У житті далеко не всі права, що гарантовані юним громадянам нашої держави, виконуються. На прикладі казкових героїв спробуємо пояснити, які права порушуються. Увага на екран.
Відео №1 (фрагмент із казки «Попелюшка»)
Учитель. Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх сестер. Яке право порушено стосовно Попелюшки? (Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають їхньому віку).
Відео №2 (фрагмент із казки «Червона шапочка»)
Учитель. Яке право порушено стосовно Червоної шапочки? (Право на життя. З Червоною Шапочкою сталася біда, бо дівчинка була дуже довірлива. До речі, коли Вовк проковтнув бабусю, він зайняв її житло. Чи мав Вовк на це право? Кожна людина має право на житло. Ніхто не має право силоміць забиратись у наш дім. Дорослі і діти, мають почуватись у себе вдома у повній безпеці).
Відео №3 (фрагмент із мультфільму «Мауглі»)
Учитель. Мауглі майже з народження жив у тваринному середовищі. Чи можна вважати, що він має рівні права зі звичайною дитиною. (Так, звичайно, Конвенція визначає, що дитиною вважається кожна людська істота, що не досягла вісімнадцяти років).
Відео №4 (фрагмент із казки «Івасик-Телесик»)
Учитель. Баба Яга викрадає Івасика-Телесика й відносить його далеко від рідного дому. Які права дитини порушила злодійка? (Згідно з Конвенцією, дитина має право не розлучатися з батьками, окрім випадків, визначених законом. Конвенцією заборонено незаконне переміщення дітей (викрадення).
Учитель. «Я маю право!», «Чому ви порушуєте мої права?» - ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама неправа. Дуже часто ми заявляємо про свої права, забуваючи про обовязки. Зараз, друзі, перед вами будуть розіграні невеличкі ситуації, у яких діти недоречно заявляють про свої права. Ваше завдання – визначити, чому той чи інший герой неправий. Що б ви на місці дорослого відповіли йому? А можливо, він усе ж таки правий у своїх вимогах?
Сценки
Сценка 1. Звучить музика. Наперед виходять Перша мати і Син.
Мати. Скільки можна казати тобі - після одинадцятої години ти маєш провести своїх гостей. Ваша жахлива музика дратує всіх!
Син. Але ж, мамо! Ти все одно не спиш у цей час. До того ж, я маю право на свободу мирних зібрань!
Учитель. Про що слід знати матері хлопчика, щоб обґрунтувати неприйнятність його дій? (Стаття Конвенції, що визначає право дитини на свободу асоціацій та мирних зібрань, передбачає певні обмеження. У даному випадку поведінка сина утискує права і свободи інших членів родини, що є порушенням порядку.)
Сценка 2. Звучить музика. Наперед виходить Учитель та Учень.
Учитель (звертається до учня). Скажи, будь ласка, чому ти не готовий до уроку?
Учень. Я вирішив зовсім не відвідувати ваші уроки фізики. Вони мені нецікаві, до того ж я збираюся після школи поступати до гуманітарного вузу.
Учитель. Але шкільну програму з фізики ти маєш вивчати.
Учень. У такому випадку я вимагаю, щоб мене навчав інший учитель. Ви - занадто суворі, хоча самі, на мою думку не дуже добре знаєте предмет, який викладаєте.
Учитель. Ти поводишся зневажливо й дуже грубо. Я змушена викликати твоїх батьків.
Учень. Це не грубість, а моя думка. Я маю право вільно висловлювати свої погляди з будь-яких питань, що стосуються мене.
Учитель. Звичайно, ми добре розуміємо, як неприємно, коли твоїх батьків викликають до школи. І, звичайно, ми вільні у висловлюванні власних думок. Проте закон у цьому випадку на боці вчителя. Подумайте, чого не можна припускатися, заявляючи про свої права? (Дійсно, Конвенція визнає за дитиною право вільно висловлювати власні думки, але це право обмежується в деяких випадках. Зокрема, якщо висловлювання власної думки завдає шкоди репутації та гідності іншої особи).
Сценка 3. Звучить музика. Наперед виходить Друга мати і Донька.
Мати. Доню, я йду на роботу. Будь ласка, прибери у своїй кімнаті, помий після себе посуд, сходи в магазин.
Донька. Але ж, мамо, у мене завтра контрольна!
Мати. Якщо поквапишся, встигнеш і хатню роботу виконати, і до контрольної підготуватися.
Донька. Між іншим, Конвенція про права дитини захищає мене від будь-якої роботи, що перешкоджає здобуттю освіти.
Учитель. Про що забула донька, відмовляючись виконати хатню роботу? (У Конвенції йдеться мова не про щоденну хатню, посильну для дитини, роботу, а про економічну експлуатацію дітей та прийом їх на роботу. Самообслуговування не може стати на заваді здобуттю освіти.)
Учитель. Який висновок ми можемо зробити, розглянувши запропоновані ситуації? (Коли згадуєш про свої права, не забувай про обовязки).
Гра «Закінчи речення»
Я маю право на відпочинок, але не повинен (заважати відпочивати іншим).
Я маю право на любов і піклування, але не повинен (ображати людей, які мене люблять).
Я маю право на їжу, але не повинен (забирати її в інших людей, вони теж мають на це право).
Я маю право на власну думку, але повинен (прислуховуватись до думки інших).
Мене ніхто не має права скривдити (але і я не повинен кривдити інших).
Я маю право на освіту, але не повинен (заважати під час уроків учителю та однокласникам, бо вони теж мають право на навчання).
Твердження учнів.
- У мене є друзі, які вважають, що дрібні правопорушення у школі або дрібні хуліганські вчинки ( по відношенню до вчителів чи ровесників) – це просто розвага, щоб не було нудно жити. Та я знаю, що це не так, адже є різні види покарання за такі вчинки. Що ви можете сказати з цього приводу?
Відповідь гостя.
- Деякі підлітки вживають спиртні напої, палять. Про це знають батьки та вчителі. Але ніякі бесіди на них не впливають, бо вони вважають , що нічого кримінального не скоюють, що це зовсім не злочин. Але ж існує закон, який забороняє вживати неповнолітнім спиртні напої та тютюнові вироби. А також відповідальність несуть ті особи , які все продають неповнолітнім. Та чи діють ці закони у нашій країні?
Відповідь гостя.
- Мій друг надає перевагу пізнім прогулянкам. І вважає, якщо батьки дозволяють – він може гуляти скільки завгодно, навіть після 10 ночі, не зважаючи на заборону. Чи правомірна його поведінка? Яку відповідальність за таку поведінку несе підліток та його батьки?
Відповідь гостя.
ІV. Закріплення нової інформації.
Учитель. Щоб перевірити, як ви зрозуміли та засвоїли інформацію, проведемо гру. У кожного з вас є сигнальні картки: права, обовязки. Я зачитую текст, а ви повинні просигналізувати відповідною карткою.
Берегти книги.
Дотримання правил дорожнього руху.
Навчатися.
Старанно витися.
Ігри, відпочинок, розваги.
Користуватися бібліотекою, спортзалом.
Охороняти природу.
Піклуватися про здоровя.
Поважати батьків.
Дотримуватися правил поведінки.
Повноцінне харчування.
Завдання 1. Казка Г.-Х. Андерсена «Дюймовочка». Який злочин учинили проти
Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?
а) шахрайство;
б) вбивство;
в) викрадення;
г) розбій.
Завдання 2. Мультфільм «Ну, постривай!» Чи правомірно діяв Вовк, хапаючи чужі
транспортні засоби і кидаючись у погоню за Зайцем?
а) так;
б) ні;
в) у нього не було іншого виходу.
Завдання 3. Казка О.Толстого «Золотий ключик або Пригоди Буратіно». Які
персонажі займалися у казці шахрайством?
а) пудель Артемон і папа Карло;
б) Буратіно і Мальвіна;
в) кіт Базіліо і лисиця Аліса.
Завдання 4. Який злочин учинив Кощій Безсмертний проти Василиси Прекрасної?
а) розбій
б) шахрайство;
в) викрадення;
Завдання 5. Чи порушив Буратіно закон своїм небажанням учитися?
а) ні;
б) так;
в) це його особиста справа.
Завдання 6. Казка «Червона Шапочка». Допоможіть дівчинці та вовку обрати
найбільш оптимальний для кожного з них і правомірний варіант.
а) для Червоної Шапочки настає заборона ходити одній по лісі;
б) вовк вивчає Кримінальний Кодекс і діє правомірно;
в) дівчинка засвоює прийоми рукопашного бою та займається легкою
атлетикою;
Завдання 7. Казка Г.-Х. Андерсена «Снігова королева». Який злочин учинила
Снігова королева?
а) хуліганство;
б) шахрайство;
в) розбій;
г) викрадення;
Завдання 8. Хто з тварин у казці «Колобок» учинив найнебезпечніший злочин?
а) вовк;
б) лисиця;
в) ведмідь;
г) слон.
Завдання 9. Казка «Вовк і семеро козенят». Який злочин учинив вовк?
а) хуліганство;
б) шахрайство;
в) викрадення.
Взаємоперевірка.
VІ. Підсумок.
Я сподіваюсь, що після сьогоднішньої подорожі ви поповнили свій багаж знань, підвищили рівень правової культури, розширили кругозір, обрали для себе справжні цінності в житті і , в разі необхідності, можете цим скористатись.
Заради повноцінного, щасливого життя суспільства варто виховувати в собі такі якості, як:
Життєрадісність
ВвічлИвість
ЧеснісТь
ПоряднісТь
ЛюдЯність
У кожного з нас є права і ми повинні добре знати їх, щоб захистити себе, якщо хтось хоче нас образити. Але слід знати не лише свої права, але й обов'язки. Прагнучи відстояти свою свободу, не утискайте свободу інших.
Наша мандрівка підійшла до закінчення. Дякую всім за активну співпрацю.