Дана розробка спрямована на формування понять «право», «обов'язок» , умінь учнів аналізувати ситуації, пов'язані з порушенням прав дитини. Під час проведення заходу діти в ігровій, напримусовій формі узагальнюють свої знання про основні правові документи, відбувається формування громадянської свідомості та виховування поваги до законів України.
ДОДАТОК 21
Скарбничка творчих розробок
Правова година для малят
Тема: Подорож букви Я в країну права і добра
Мета:вчити учнів розрізняти поняття «право», «обов’язок» , аналізувати ситуації, пов’язані з порушенням прав дитини, вчити дотримуватись правових обов’зків та користуватися своїми правами, узагальнювати знання учнів про основні правові документи, формувати громадянську свідомість, виховувати повагу до законів України.
Форма проведення: гра - подорож
Обладнання:костюми Букви Я,грибів – мухоморів, зайчика, їжачка, лисички, скринька з дзеркальцем, слова для гри «Розсипанка», словник – довідник, картки – «скарби», правові документи, «розмовний жезл», номер телефону довіри, телеграма, відео - тест,ілюстрації для гри «Хрестики – нулики» , слайд – шоу, гра «Правовий лабіринт», мікрофон, програма «Аура»
Хід заняття
I Організація класу
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми вам раді, добрі люди,
І вітаєм щиро вас,
Та запрошуєм ласкаво
На годину спілкування у третій клас.
- Сідайте,будь ласка.
II Мотивація учнівської діяльності
- У мене в руках чарівна скринька,у ній-найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити,може зазирнути,але поки що не розповідати,кого він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитлівіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.
(Діти зазирають до скриньки,де лежить дзеркальце і бачать у дзеркалі себе).
-То кого ви побачили в чарівній скриньці?
-Так, у дзеркальці кожен побачив себе. Людина і є найціннішим скарбом на планеті. Кожен з вас – особистість, і саме такої людини , як ви , більше на цій землі немає і не буде.
2.Показ слайд-шоу з розповіддю вчителя.
- Ви, діти, - найцінніше, що є у батьків.
Але, на жаль, в Україні багато дітей, які, за певних несприятливих обставин, змушені залишити свої домівки,жити та харчуватися, як доведеться.
Вони не ходять до школи. Більшість з них – малолітні злочинці, наркомани, не потрібні батькам. Ці діти нещасні, зневажені…
III Повідомлення теми і завдань спілкування
- Дітвора, а давайте відправимося сьогодні у подорож до країни, якої немає на жодній карті – у країну Правляндія …
Країн на світі є чимало -
Великі,дружні і малі.
Ми ж вирушаємо у Право -
Країну мрій людей всіх на Землі.
Хоч не знайдеш її на карті,
Вона порадник добрий у житті.
Дає знання громадянина
Заради спільної мети:
Щоб розквітала ненька Україна -
Велика,рідна,мила Батьківщина.
- Як ви думаєте, з яким словом пов‘язана назва цієї країни?
-Так. Це незвичайна країна, бо її населяють зовсім не люди, а ігри, вправи і завдання, які допомагають вивчити права дітей…
- Ой, і договорити не встигла… Хтось у двері, наче постукав?!
4. (Звучить повільна музика. До класу заходить дівчинка у костюмі букви «Я». Вона дуже стомлена).
Буква Я.- Почекайте, почекайте ! Ледь не запізнилась. Добрий день! Нарешті я зустрілась з учнями 3-а…
Пробачте, забулась представитись.
Я чемна і велична,
Я буква симпатична.
Абетка-це моя сім’я.
Найкраща з літер,
Звичайно,я.
Ви знаєте,на нараді старійшин Я висунула свою кандидатуру для поїздки на конференцію з прав дитини .
Вхід до конференційної зали старанно оберігали два мужні і надійні охоронці:Закон і Порядок. Саме вони видавали перепустки до зали тим, хто має правові знання.
А я… я… нічогісінько не знаю. Від сорому за себе я швидко вискочила на вулицю, а тут , на щастя, зустріла Надію Василівну, завуча вашої школи. Саме вона і підказала , що ви – знавці з прав дитини, а до того ж у країну Правляндія збираєтесь. Візьміть мене з собою (жалісно).
(Впевнено і настирно). Хочу дізнатись , що діти можуть робити,а що ні; що вони зобов’язані робити і що не зобов’язані, на що мають права,а на що ні! Думаю, без відповіді на ці запитання й моє життя ,певне, перетвориться на жах і нерозбериху .
Учитель. – Ну,що,діти, візьмемо Букву Я у подорож до країни Правляндія ?
А щоб вона все добре запам’ятала, створимо для неї помагалку – Правовий словник – довідник. (Прикріпляється до дошки).
III Робота над правовим матеріалом
1.- Перш ніж відправитись у подорож, треба,певне, речі скласти і документи з собою взяти. Речі,бачу, ваші на місці. А от які документи візьмемо, дізнаємось,погравши в гру «Розсипанка ».
1 група складає слово Конституція. Слово заносить буква Я до Словничка.
1 учень. У кожної держави є один найголовніший закон – Конституція.
2 учень. Від Конституції залежить щастя і доля нашого народу і кожної
людини.
3 учень. Кожний громадянин повинен добре знати Конституцію своєї
держави.
4 учень. Розуміти її, виконувати і боронити.
(На дошку виставляється Конституція України).
2 група складає слово Декларація. Слово заноситься до Словничка.
Декларація – це просто
Оголошення всіх прав.
Є права й в дітей,звичайно,
Треба,щоб усяк їх знав.
(На дошку виставляється Декларація).
3 група складає слово Конвенція. Слово заноситься до Словничка.
1 учень. Конвенція – головний міжнародний документ щодо захисту дітей.
2 учень. Конвенція має 54 статті,написані шістьма мовами.
3 учень. Книга прав дитини – це закон,
Вона називається – конвенція ООН.
(На дошку виставляється Конвенція).
2.Фізкультхвилинка.
- Думаю перед довгою дорогою треба сил набратися. А тому пропоную
перепочити у весняному лісі.
(Звучить музика «Звуки лісу»).
Учитель. - Ой, а ви хто такі?
1 гриб. - Я – Обов’язок.
2 гриб. - Я – Право.
Разом. - Без нас нема держави.
Гриб – Право. Щоб життя було щасливе,
Щоб прославити свій край,
Ти працюй,живи по правді,
І права свої вивчай…
У класі заховані скарби – права дітей, записані на яскравих папірцях. Ваша задача, відшукати «правові скарби» всією групою.
(Звучить музика, діти шукають папірці).
Корінне американське населення, або «індіанці», виробили певний спосіб слухати один одного так, щоб кожен мав нагоду висловитися. Для цього вони використовували так званий «розмовний жезл». Кожен,хто отримував жезл, мав право говорити, а інші повинні були слухати. Ми з вами будемо говорити про права дітей. Отже, кожна дитина має право…
(Діти передають «жезл» і називають право дитини, а вчитель, тим часом, виставляє на дошці відповідні малюнки).
6.- Бачу права дітей ви знаєте непогано. А з чим нерозривно пов’язані права, що вони породжують?
-А що таке обов’язок?
(Слово заноситься до Словничка).
Гриб-Обов’язок. Мій синонім-неодмінно.
А це значить,що сумлінно,
А також обов’язково
Слухайся законів мови.
-А які обов’язки у вас,дітей?
-А зараз ми спробуємо пройтись лабіринтом Грибочка і прочитати важливий обов’язок усіх дітей.
Б С В
Е И О И В И Й З
Р Т Ю Л Ж А В А
Е Г С І М ‘ Ю К О Н
(Звучить музика).
7.Вчитель. - Діти , поки ми з вами з грибами завдання виконували. До галявини дібрались. Здається, тут щось трапилось?!
Гриб-Право. - А що тут трапилось,Їжаче?
Їжак. - Та ось не можемо розібратись, хто порушив права, кого треба наказати,
Вчитель. - А Ви,Їжаче, розкажіть,що трапилось та зверніться за порадою до знавців законів. Діти, підкажете Їжачкові,як називають знавців правових законів?
(Слово юрист заноситься до Словничка).
-А ви хочете допомогти розібратись,які права порушено?
Тоді на мить перетворимося на юристів і уважно послухаємо,що ж трапилось.
Їжак. 1,2,3,4.5-
Вийшов Зайчик погулять .
Зайчик. В мене є смачна цукерка,
Є скакалка, є люстерко.
Лисиця. Йди сюди,малюк вухатий!
Мусиш все мені віддати!
Дай скакалку! Дай цукерку!
Та й нащо тобі люстерко?
Це мені воно згодиться,
Я ж – красунечка Лисиця!
Їжак. Декларації,Лисице,
Ти,звичайно,не читала.
Є такий закон на світі,
Це серйозна дуже справа:
Ображать не маєш права
Слабших себе і малих!
Тож,віддай все зайченяті,
Бо такий закон для всіх!
Вчитель. - Яке право Декларації порушила Лисиця, шановні юристи?
8. Вчитель. – Добре ,що ми з вами так гарно вирішили проблему з лісовими мешканцями,але,на жаль, не завжди так усе добре в справжньому житті. Ось яка історія трапилась в одній із шкіл.
Автор. Двоє учнів на подвір’ї шкільному зустрілись.
Ось послухайте,шановні,
Що там приключилось.
Старшокласниці назустріч
Йшов молодший учень.
Та схопила його за ранець,
Давай його мучать.
Старшокласниця. Швидко свій знімай портфель,
Мій носити мусиш,
А якщо не понесеш,
Стусана получиш.
Автор. Той у сльози.
Учень. Відпусти! Мені треба на урок!
Автор. А не може зрушити з місця ні на крок.
Старшокласниця. А іще біжи в буфет,
Та біжи скоріше.
Купиш мені пиріжок,
Купиш два-ще ліпше!
Автор. Ось така розмова між ними случилась .
Не підкажете мені,
Чим це закінчилось?
Вчитель. – Шановні юристи! Вам слово! Так чим все це могло скінчитися?
9. Вправа «Мікрофон»
- Куди і до кого можна звертатися у школі,якщо виникла проблема порушення прав?
(До Словничка заноситься телефон довіри).
10.(Стук у двері. Вчителю передають телеграму).
Вчитель. - Діти, на нашу адресу надійшла телеграма. …, зачитай,будь ласка, її текст.
Звертаємось за допомогою! Захистіть наші права!
Літературні герої
- Діти , а до якої організації треба звертатися у разі порушення прав?
(До Словничка заносяться слова суд,судді).
Тоді пропоную вам розв’язати суддівські справи,з якими звернулися літературні герої і пограти у правові «Хрестики-Нулики».
(Кожна група вибирає секретаря і категорію. Секретарі грають в гру і отримують певні ілюстрації до казок з ситуаціями).
Хрестики 1. Чи правильно вчинили поліцейські,коли схопили Буратіно,не
давши промовити йому жодного слова? Яке право вони
порушили?
3.Яке правопорушення скоїла Лисиця у казці «Котик і Півник»?
5.Яке право порушив Іван-Царевич у казці «Царівна-жаба»?
Нулики 2.Хто у казці «Колобок» учинив найнебезпечніший злочин? Який?
4.Які права в казці «Червона Шапочка» хотів порушити вовк?
6.Яке право порушила Коза-Дереза по відношенню до Зайчика?
11. Учитель. – Ось і підходить до кінця час нашої подорожі країною Правляндія . Чи здобула ти, Букво Я, правові знання? Якщо так, то позмагаємось і виконаємо тест «Чи добре знаю я права?»
(Буква Я виходить до дошки,де прикріплено аркуш з кружечками. Якщо право дійсно записане в Конституції, то в кружечку Буква Я ставить «+», якщо ні - «-». Діти в цей час виконують тест на місцях.
1.Усі діти мають право на любов і піклування.
2.Усі діти рівні в своїх правах.
3.Кожна дитина має право їсти тільки цукерки,морозиво і чіпси.
4..Усі діти мають право на повноцінне харчування.
5.Усі діти мають право відмовлятися від обіду.
6.Усі діти мають право на освіту.
7.Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
8.Кожна дитина має право одержувати сніданок у ліжко.
9.Жодна дитина не повинна мити посуд.
10.Усі діти мають право на здоров’я та медичну допомогу.
11.Діти мають право на інформацію.
12. Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату.
13. Діти мають право висловлювати свої погляди.
14. Кожна дитина має право мати вдома собаку або кішку.
15.Кожна дитина має право на життя.
Вчитель. – Молодці,діти. Молодець, Букво Я. Думаю,що тепер тобі не соромно і конференцію з прав дитини відвідати. Ось,як і обіцяли, тобі на допомогу Словник-довідник.
Буква Я. - Дякую за допомогу! Мені час! До побачення.
Вчитель. – Діти, час і нам підсумки підвести.
1.Хоч ми малі ще,
Та в нас закон є і права.
І ми навік запам’ятали
Із Декларації слова.
2.Всі діти вільні і всі рівні,
І треба всім нам дружно жить .
Тож ми ще змалечку вчимося
Всіх поважати і любить.
3.І ми вже учимось у школі,
Бо право нам таке дано.
Та ми усі дружити будем
І мирно жити будем все одно!
Ми даємо обіцянку нині:
Вчитись так,щоб набуті знання
Згодились моїй Батьківщині!
5.Присягаєм:наш край рідний
Над усе любити,
Рідний народ шанувати
І для нього жити.
6.Як завтра день угледять люди,
Як зійде сонце золоте,
Так Україна жити буде,
Так наша доля процвіте.
Вчитель. Будьте всі щасливі,діти,
З усмішкою в світ ідіть.
Хай вам щиро сонце світить,
Всі здоровими ростіть.
(Звучить пісня «Не давайте суму жити»).
IV Підсумок заняття
Вчитель. – Діти, в народі говорять,що ані щастя, ані здоров’я і любов
за гроші не купиш. А в мене в руках чарівні солодкі монетки
щастя. Сподіваюсь,що,пригостившись такою монеткою,
і ,загадавши бажання, ви станете ще щасливішими у всьому
світі.
А от про те, чи сподобалась вам наша подорож, як ви себе
почували під час роботи, який настрій був у вас,нехай
розкажуть квіточки,що лежать у кожного з вас на парті.
Оберіть певну кольорову квітку і прикрасьте нею місто
Правляндія .