Виховна година для учнів початкових класів на тему "Подорож до Країни Енергія". Презентація до виховної години - в наступному файлі.
ВИХОВНА ГОДИНА
НА ТЕМУ:
«ПОДОРОЖ У КРАЇНУ ЕНЕРГІЯ
(ЕНЕРГОЕФЕКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ПОБУТІ)»
Підготувала:
вчитель початкових класів Лисичанської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 4
Банник Марина Олександрівна
М.Лисичанськ
Тема. Подорож у країну Енергія (Енергоефективні технології в побуті)
Мета: дати уявлення про джерела енергії, необхідність зберігати електроенергію у побуті, шляхи збереження енергії; розвивати увагу, творче мислення, уяву, пам’ять; виховувати бажання зберігати електроенергію вдома та в школі.
Обладнання: мультимедійна презентація, квітка семицвітка, смайлики.
Зміст:
І. Організація класу
ІІ. Мотивація діяльності
Учитель:
Учитель:
Діти:
Все навколо нам покажи.
Знання отримати допоможи.
ІІІ. Подання нових знань
а) Дуже-дуже давно, у ті далекі часи, коли ще не було світла, а воду брали з колодязів, жив собі Іванко, але не дурник. Вирішив Іванко, що вода в його колодязі несмачна та пити не годиться. Вирішив він викопати інший колодязь. День копає, другий копає… Скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться… Бачить Іванко, а замість води в новому колодязі якась темна масляниста рідина з’явилася. Думає Іванко: спробую я в цій рідині ганчірочку намочити ти запалити. Так і зробив. Загорілася ганчірочка яскравим полум’ям. Зрадів Іванко, що тепер можна собі лампадку запалити, а не лучинку. Став Іванко поживати та цю рідину в побуті застосовувати.
- Про яку рідину йде мова? Ось і запалала перша лампочка.
б) А щоб запалити другу лампочку, потрібно відгадати, що лежить у цій скарбничці. (Учень виходить і намагається на дотик упізнати предмет – шматок кам’яного вугілля).
- Ось іще одна лампочка запалала.
в) Нафта, газ та кам’яне вугілля залягають дуже глибоко. Дістати їх нелегко. Потрібно глибокі свердловини пробурити або шахти побудувати. Вчені довго думали, як же можна цю проблему вирішити. Та й знайшли рішення, яке дуже велику економію дає. Що ж це за рішення? (Відповіді учнів: енергія Сонця, вітру, рухомої води).
- Ось і запалала третя лампочка. Тепер ми можемо розгледітися в цій кімнаті.
На стінах цієї кімнати висять малюнки та картини. Давайте подивимося на них ближче. Ви впізнали, що це за споруди? (ГЕС, ТЕС, вітряна , сонячна електростанції).
Всі вони виробляють електроенергію. Ми з вами звикли до того, що в наших будинках та квартирах є світло, працює телевізор, комп’ютер, магнітофон. Мама пере ваші речі у пральній машинці, у холодильнику ми завжди зможемо знайти смачний борщ або суп. Нам здається, що все дуже просто: електроенергії, яку виробляють електростанції, вистачить на всіх. Але це не зовсім так. Енергетичні ресурси, такі як газ, нафта, кам’яне вугілля, з часом вичерпуються. Та й їх спалювання наносить шкоди навколишньому середовищу. Енергія Сонця, вітру, води доступні нам не завжди та не всюди. Чим більше ми використовуємо електроенергії в побуті, тим більше наша держава повинна витрачати коштів та те, щоб знайти або купити потрібні енергетичні ресурси. Нерозумне використання електрики призводить до зношення обладнання. А це веде до додаткових розходів.
Чи знаєте ви, що п’ята частина всієї виробленої в Україні електроенергії витрачається на освітлення вулиць, квартир, будинків, шкіл, дитячих садків, лікарень тощо. Наша фея запрошує нас у музей країни Енергія, де ми зможемо побачити, як люди намагалися освітлювати свої приміщення в давні часи. Ви готові? Тоді використаємо нашу квітку. (Діти промовляють чарівні слова).
Розповідь учителя за слайдами презентації.
1-й слайд:
Давайте уявимо, що одного разу на всій планеті Земля загасили усі лампи та лампочки, вогні реклам. Згасли навіть фари машин, пропали всі сірники разом. Страшно? Мабуть, з того часу людина й мріяла завести вдома маленьке приручене сонечко.
Мільйон років тому. Перед нами - житло печерної людини. Посередині горить вогнище, яке не лише освітлює печеру, а й слугує джерелом тепла та потрібне для приготування їжі. А прогулюватися ввечері доводиться з палаючою деревиною в руці, хоча моторошно все одно.
2-й слайд:
Ось ми бачимо похмурі замки феодалів. Замість палаючої деревини – факели. Це такі палиці із заглибленням для смоли.
3-й слайд:
Масляна лампа з’явилася у греків. Багато століть коптила вона, тому що лампове скло винайшли лише у 18 столітті.
Свічка була придумана в Давньому Римі близько 2000 років тому. Це були рослини, покриті смолою та воском. Воскові свічки з’явилися лише в 10 столітті.
А у наших хатах аж до 20 століття горіла тоненька суха щепка – лучина. Вона закріплювалася над посудиною з водою, куди падали вуглинки.
4-й слайд:
У середині 19 століття з нафти вперше отримують гас, і гасові лампи починають свою ходу по планеті.
5-й слайд:
У 19 столітті десятки винахідників намагалися створити лампу розжарювання. Але невдача слідувала за невдачею, й на ідею її створення вже махнули рукою. Але винахідник Олександр Лодигін зміг зробити першу лампу, яка горіла лише півгодини.
Американський винахідник Томас Едісон вніс свій внесок у історію лампочки: 6 000 дослідів – ось ціна, яку від заплатив за своє відкриття. Його лампа могла горіти сотні годин не перегораючи. З того часу лампа розжарювання майже не змінилася: та сама скляна колба та нитка розжарювання, через яку проходить електричний струм.
6-й слайд:
Але історія лампочки на цьому не закінчується. Ще в 19 столітті було помічено, що деякі гази в скляній трубці будуть світитися під дією струму. Так були створені перші газорозрядні лампи. На їх основі академік Сергій Вавілов винайшов люмінесцентні лампи, які стали популярними при освітленні магазинів та офісів. Наприкінці 20 столітті вчені удосконалили їх. Так з’явилася компактна люмінесцентна енергозберігаюча лампа.
Ой, хто це? Хтось хоче з нами познайомитися!
7-й слайд:
Але сьогодні місце люмінесцентних ламп вже почали займати набагато ефективніші джерела світла – світлодіодні лампи. Почалася нова ера в освітленні завдяки найенергоефективнішим з існуючих видів ламп – світлодіодним.
А тут теж хтось є!
8-й слайд:
Свєтік та Люмік хочуть нам розповісти про те, чим же вони кращі за звичайні лампи розжарювання. Основні переваги енергоефективних ламп полягають у економії електроенергії та тривалості їх служби.
Характеристика ламп |
Лампи розжарювання |
Люмінесцентні лампи |
Світлодіодні лампи |
Потужність |
100 Вт |
20 Вт |
12 Вт |
Тривалість служби |
1 рік |
10 років |
50 років |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Перегляд мультфільму.
а) Урок математики
- У кімнаті горіла лампа розжарювання на 100Вт. Тато замінив її люмінесцентною лампою на 20 Вт. Скільки електроенергії зекономив тато? А якщо таких лампочок буде 2?
- Якщо замінити 1 лампу розжарювання на світлодіодну лампу, то можна зменшити викиди шкідливих речовин у повітря, що рівноцінно насадженню 45 дерев. Скільки дерев замінять 2 світлодіодні лампи?
б) Урок читання
Але навіть найсучасніші лампи можуть спалити величезну кількість електроенергії, якщо будуть горіти й вдень, і вночі. Учні місцевої школи навіть склали про це казку. Хочете послухати?
Сергійкове електрогоре
Жив собі хлопчик Сергійко. Одного разу, прийшовши додому зі школи, він забіг до себе в кімнату та ввімкнув телевізор, комп’ютер, світильник, настільну лампу та ще деякі електроприлади.
Потім хлопчик побіг гуляти, а пристрої вимкнути забув. Працювали, працювали електроприлади та й втомилися.
І сказав голосно Телевізор:
І заспівали тихенько лампи:
І сказав Комп’ютер:
І пішли від Сергійка усі прилади, але залишили листа для хлопчика.
Прийшов з прогулянки Сергій:
- Що сталося? Нічого не розумію. Де мій комп’ютер, де магнітофон? А чайник де? А телефон?
Та ось хлопчина знайшов листа: «Дорогий ти наш Сергійко-горенько. Жити з тобою ми не хочемо, від тебе ми втечемо. Ти, Сергійко, нас не любив, з розетки нас не відключив. Дарма енергію спалив!»
Побіг за приладами Сергійко :
- Ой-ой-ой! Поверніться ви додому!
А прилади відповідають:
- Краще в полі пропадемо, а до Сергія не повернемося!
Сергійко заволав:
- Я все зрозумів, я буду економити її величність Електрику. Не буду вас ображати, буду відключати. Пам’ятатиму правила економії!
Змилостивилися прилади й повернулися до Сергія.
Вчитель:
IV. Закріплення матеріалу
Вчитель:
а) Ніна, йдучи зі своєї кімнати на кухню, залишає горіти світло в своїй кімнаті. На питання мами, чому вона так вчинила, Ніна відповідає: «Я ж за 15 хвилин знову повернуся сюди, навіщо вимикати світло?».
б)Марійка, йдучи до школи, обходить усю квартиру і ретельно перевіряє: чи не забула вона скрізь вимкнути світло та інші електроприлади.
в) Артемко - завзятий меломан. У кожній кімнаті квартири Артема звучить якась музика: у залі по телевізору йде концерт, у дитячий кімнаті в комп’ютері включені відео-кліпи, а в кухні лунає гучна мелодія з радіоприймача.
г) Тато Тетянки замінив звичайні лампи розжарювання на люмінесцентні та світлодіодні лампи, і Тетянка всім у школі розповідає, як можна зекономити електроенергію вдома.
Вчитель:
V. Підсумок заняття
Щовечора на планеті
Багато лампочок нам світять.
Розжарювання лампи не купуй –
І світ від катастрофи ти врятуй!
1