Виховна година на тему "Справедливість"

Про матеріал

Виховна година для 6-8 класів. Розробка є досить широкою, наведені декілька притч, які можна використовувати відповідно до особливостей свого класу. Цікавою є творча робота «Створення моделі справедливої людини як прототипу себе».

Перегляд файлу

Що означає  бути справедливим?

Мета:  сформувати уявлення про справедливість; навчити оцінювати події в навколишньому світі та власному житті з позицій справедливості; формувати вміння висловлювати свою думку про важливість дотримання принципу справедливості в повсякденному житті, у взаєминах із людьми; розвивати почуття справедливості, уміння протистояти несприятливим умовам; виховувати справедливе ставлення до людей, що нас оточують.

Епіграф:     «Справедливість полягає в тому, щоб віддати кожному належне»  (Цицерон).

Вислови:    «Щоб навчити людей любити справедливість, потрібно показати їм її результати» (С. Сміт).

«Справедлива людина — не та, яка не чинить несправедливості, а та, яка могла завдати образи, але не захотіла цього зробити» (Філон Александрійський).

«Перш ніж бути великодушним, потрібно бути справедливим, подібно до того як сорочка потрібна раніше, ніж мережива» (Шамфор).

«Найголовнішою з усіх згубних пристрастей є заздрість — мати інших пристрастей і беззаконня» (Г. Сковорода).

Хід уроку

  1. ВСТУПНА ЧАСТИНА.

Учитель. Сьогодні ми поговоримо про справедливість; спробуємо навчитися оцінювати події в навколишньому світі і власному житті з позицій справедливості; навчимося висловлювати свою думку про важливість дотримання принципу справедливості в повсякденному житті, у взаєминах із людьми; поговоримо про почуття справедливості, уміння протистояти перешкодам; про справедливе ставлення до тих людей, що нас оточують.

У Стародавній Греції богиню правосуддя Феміду зображали із зав’язаними очима й із терезами в руці. Чому? (Феміду зображають з пов’язкою на очах як символ неупередженості, з мечем і терезами в руках (іноді — з рогом достатку). Терези — давній символ міри та справедливості. На терезах правосуддя зважуються добро і зло, вчинки, здійснені смертними за життя. Посмертна доля людей залежала від того, яка чаша переважить. Меч у руках Феміди — символ відплати. Він двосічний, оскільки закон не тільки карає, але й попереджає.)

Додаткова інформація для вчителя.

Феміда (рим. — юстиція) — богиня правосуддя, дочка Урана і Геї, титаніда, друга законна дружина Зевса, мати мойр та ор. Однією з дочок Феміди була гора Діке — богиня справедливості. Зевс вершив правосуддя тільки в присутності Діке і Феміди. Феміда ніколи не повстає проти Зевса, оголошує його рішення, дає добрі поради. Стоїть вона завжди праворуч від олімпійського владики.

Від Зевса Феміда народила трьох мойр — богинь долі. Їх імена — Лахесіс («яка дає долю»), Клото («яка пряде»), Атропос («невідворотна»).

Лахесіс призначає долю ще до народження людини, Клото пряде нитку її життя, Атропос невідворотно наближає майбутнє.

Також дочками від Зевса і постійними супутницями Феміди є три ори: Евномія («благозаконня»), Діке («справедливість») і Ейрена («мир»).

Мудра Феміда володіла даром пророцтва, вона була другою після Геї покровителькою оракула Дельфійського, якого згодом передала Аполлону. Феміда застерегла Зевса від шлюбу з Фетідою, оскільки її син буде сильніший за свого батька. Саме Феміда дала пораду Девкаліону і Піррі, як відродити рід людський після насланого громовержцем усесвітнього потопу. Вона ж попередила атланта, що одного разу син Зевса викраде золоті яблука у його дочок гесперид.

Феміда була великою богинею, яка управляла 13-місячним роком, розділеним на два сезони літнім і зимовим сонцестоянням.

ІІ. Основна частина

Учитель. Чи завжди ми можемо чесно сказати, що це справедливо по відношенню до нас? (Не завжди.) Пригадайте ситуації, коли вам доводилося вибирати між «хочу» і «потрібно». У багатьох випадках ви себе почували ображеними, вважали, що порушується справедливість стосовно вас? Що легше: виконати уважно домашнє завдання чи, розповідаючи вдома про урок і «двійку», сказати, що вчитель вчинив несправедливо щодо вас?

Бесіда.

Учитель пропонує учням розглянути плакат і дати визначення понять «справедливий» і «несправедливий». (Проводиться «мозкова атака».)

Ставиться до всіх однаково

Ставиться добре лише до окремих осіб

Діє за правилами

 Діє за власною вигодою

Правдивий

Брехливий

Непідкупний

 Бере хабарі

Ділить нарівно між усіма

Ділить нечесно

Вправа «Мікрофон».

Чи порушували ви коли-небудь правила?

Хто постраждав чи міг постраждати, коли ви порушили правила?

Чи були випадки, коли ви постраждали від порушення правил іншими людьми?

Тестова робота «Чи є я справедливим в різних життєвих ситуаціях?»

1. Вам допомогли заробити гроші. Чи готові ви віддати частину з них тому, хто вам допоміг?

2. Вам повідомили, що ваш друг (подруга) невтішно відгукувався про вас. Чи позначиться таке повідомлення на вашому ставленні до нього ?

3. Якщо сваряться ваші батьки, то намагаєтеся ви їх примирити?

4. Якщо вчитель робить вам заслужене зауваження, то чи погоджуєтеся ви з ним?

5. Якщо у вашій присутності говорять те, з чим ви не згодні, то чи підтримуєте ви сказане?

6. Кидаєте ви гру, коли починаєте програвати?

7. Якщо ви впевнені у своїй правоті, то вислухуєте ви того, хто з вами не згоден?

8. Чи намагаєтеся ви відплатити за нанесену раніше образу?

9. Підсміюєтеся ви над ким-небудь, щоб розвеселити оточуючих?

10. Якщо вам приписують чужі заслуги, то чи погоджуєтеся ви з цим?

Ключ до тесту:

Зараховано собі по одному балу за відповідь «ТАК» на питання 1, 3, 4, 7 і за відповідь «НІ» на питання 2, 5, 6, 8, 9, 10.

8 балів і більше. Ви досить справедливі, і люди, мабуть, відчувають це. Вони не будуть чіплятися до вас з плітками і пустими звинуваченнями на адресу тих, хто поруч, - це марно. Ви можете бути хорошим суддею або прокурором. Хотілося б застерегти від категоричності в вираженні своєї думки. Це часто відштовхує хороших людей. Будь-яку думку потрібно висловлювати так, щоб воно не було сприйнято як повчання або єдина істина.

Від 3 до 8 балів. Ваша справедливість - справа випадку. Для одних ви справедливі, а для інших - не дуже. Є небезпека стати «флюгером». Так називають людей, які повертаються в ту сторону, в яку «дме вітер». Постарайтеся не ділити людей на «своїх» і «чужих». Від цього програєте, перш за все, ви: люди, які, можливо, потрібні вам більше за інших, пройдуть повз.

Менше 3 балів. Ви дуже несправедлива людина. Багато оточуючих вас людей впевнені, що до вас звертатися зі своїми потребами марно: ви можете «порадити» не те, що потрібно і корисно людині, а те, що вигідно вам. А вам може бути вигідно все, що не вигідно іншим. Будьте справедливі до людей, і вони будуть частіше допомагати вам.

Творча робота з притчами

Слово «справедливість» споріднене зі словом «правда». Справедливість — ставлення до кого-небудь, яке характеризуешься безсторонністю й відповідає морально-етичним нормам. Справедливість — це якість, якою ми вимірюємо, тобто оцінюємо, людські взаємини.

Справедливість — 1. Правильне (правдиве), неупереджене ставлення до кого-небудь або чого-небудь.

 2. Людські стосунки, що ґрунтуються на моральних принципах

Принцип справедливості бере початок ще з періоду Давнього Риму, про що свідчать висловлювання тогочасних юристів. Так, Павло стверджував: «коли відсутній чіткий правовий припис, бажано справу вирішувати по справедливості» (Дигести 39.3.2.), а Ульпіан наполягав: «коли право суперечить справедливості, повинна панувати остання» (Дигести 15.1.32) Аналізуючи джерела римського права, можна дійти висновку, що принцип справедливості має такі прояви:

1) рівність

2) вільне волевиявлення;

3) виконання договорів;

4) гарантії виконання договорів.

 

Що міг би відповісти суддя скнарі?

 

Сучасна епоха з її процесами глобалізації особливо вимагає міжкультурного діалогу з обґрунтування справедливості і, отже, розробки принципів універсальної справедливості. У зміст універсальної справедливості включає:

  •                  а) вимога рівності ( «діяти однаково в однакових умовах»), яке формулюється як вимога неупередженості і заборона свавілля;
  •                  б) ідея взаємозв'язку скоєного та розплати за це, що знайшло втілення в «золотому правилі»;
  •                  в) вимогу рівноваги між втратою та придбанням ( «справедливого обміну») яка має сенс не лише для господарської діяльності.

Універсальну справедливість характеризує, насамперед, визнання таких правових цінностей, як життя, власність, добре ім'я ( «честь»), які втілюються у визнанні прав людини, і головним чином, його права на свободу, які можна знайти вже в древньому кримінальному праві.

Притча про справедливість

Старця Паїсія часто питали, що таке справедливість, які вчинки справедливі?

Старець сказав:

- Є справедливість людська, а є Божа.

- А що каже Божа справедливість?

Тоді старець наводить такий приклад:

- Уявіть, що чоловік прийшов у гості до приятеля, той поставив на стіл таріль з десятьма сливами. Один з них з’їв вісім. А іншому залишилося дві. Це справедливо?

- Ні. – відповіли всі. – Це не справедливо.

Отець Паїсій говорив далі:

- Тоді так - двоє приятелів мали 10 слив, вони поділили їх на рівно по п’ять і з’їли. Це справедливо?

- Так, справедливо, - сказали всі.

- Це людська справедливість, сказав отець Паїсій, - існує ще інша справедливість. Уявіть, що один приятель, здогадавшись, що його друг дуже любить сливи сказав: «будь ласкавий, їж ті сливи, я їх не дуже люблю і до того ж у мене від них болить живіт, я можу з’їсти тільки одну» - оце справедливість Божа.

– Віддай іншому те, що він хоче а не половину, віддай йому добре, а собі залиш погане. У цьому полягає Божа справедливість, - закінчив свою розповідь старець.

Без справедливості як якості особистості, без відповідних ціннісних орієнтацій не може функціонувати і справедлива правова система. Так само для підтримки цих ціннісних орієнтації на справедливість правові інститути повинні бути відповідним чином організовані.

Справедливість – загальний конституційний принцип. Наприклад, Конституційний Суд України неодноразово посилався на принцип справедливості.

 

Творча робота «Визначення справедливості».

Учитель поділяє учнів на групи по 5—6 осіб і просить обговорити в групах, що таке справедливість, потім сформулювати і записати її визначення.

Щоб полегшити роздуми над тим, що таке справедливість, учитель ставить запитання до учнів:

— Чи є справедливість важливою для людей? Чому?

— Чи можете ви пригадати епізод вашого життя, коли сталося щось справедливе або несправедливе?

— Що робить вчинки несправедливими?

— Що ви відчували, коли до вас були несправедливі?

— Чи можна завжди бути справедливим?

Учитель під час роботи в групах може за необхідності втручатися і надавати допомогу учням.

Учитель. Оцінювати ж людські взаємини нам допомагають моральні цінності та якості великодушної людини.

Моральні (етичні) цінності — моральні взірці, поняття, вимоги, приписи, що дають людині можливість оцінювати дійсність та орієнтуватися в ній.

Назвіть ці моральні (етичні) цінності. (Добро, Справедливість, Милосердя, Любов, Дружба.)

Творча робота «Створення моделі справедливої людини як прототипу себе»

(Учні з паперу руками створюють силует людини, а потім підписують основні якості, які вони вважають за потрібні)

  1. Посередині (на тулубі) -  якість, що є найголовнішою для характеристики справедливої людини
  2. Ноги – які якості потрібні, щоб бути справедливою і успішною людиною?
  3. Руки – які якості потрібні людині щоб інші вважали її справедливою?

Для підказки використовується малюнок

Результат пошуку зображень за запитом "справедливі та несправедливі якості особистості перелік"

 

    Чи легко бути справедливим?

Учитель. Іноді нам здається, що правда тільки на нашому боці, але, якщо поставити себе на місце іншої людини, ми зрозуміємо, що нам це тільки здається. Тож які якості допоможуть нам бути справедливими з погляду морального досвіду людства? (Чесність, щирість, великодушність.)

 Як протистояти несправедливості?

Прокоментуйте буддійську мудрість: «Перемагай лють любов’ю, відповідай добром на зло, скупість перемагай щедрістю, брехуна — словом правди». (Коментарі дітей.)

Учитель. Пам’ятайте, що добро породжує добро, а зло породжує зло. Насильство та благодіяння — несумісні поняття. Одне насильство породжує інше, і насильство множиться. Протистояти злому вчинку можна добром.

Та все-таки найголовніший принцип етики — це «золоте» правило моральності.

«Як ти хочеш, щоб ставились до тебе, так і ти стався до людей».

Притча

Якось в Ісуса запитали:

— А що робити, коли кривдять?

— Пожалійте цю людину, — сказав Христос. — Адже Бог покарає його за зло, яке він заподіяв вам. Невже його не жаль? Тому моліться, щоб Бог пробачив людині, яка кривдить вас. Зла людина на зло відповідає злом. Але якщо добру людину образили, вона відповідає тільки добром. Цим вона і відрізняється від злої.

Уявіть, що зла людина — це сліпець. Адже справді, якщо не бачиш доброти й не чуєш, про що говорить Бог, то ти — сліпий. А сліпих таких дуже багато. Що б було, якби не зустрічалися нам люди зрячі? Якщо сліпий веде сліпого, то обидва вони впадуть до ями. Тому потрібно допомагати сліпим.

Подумайте над цією притчею, а також висловами відомих людей:

Справедливість без мудрості значить багато, мудрість без справедливості не означає нічого. (Цицерон)

Справедливість і неупередженість - Хранителі - близнюки, що оберігають людей. Від них виходять слова настільки благословенні і мудрі, що несуть вони світу благополуччя, народам - захист. (Бахаулла)

Якщо принцип справедливості не зрозумілий, як тоді діяти? Якщо людина йде по дорозі, але не бачить куди, як він може йти?(Чжу Сі)

Щоб не мати потреби в тому, хто творить справедливість, будь справедливий сам. (Східна мудрість)

Справедливість полягає в розумінні всіх обставин. (У. Уадлер)

Правда - служниця справедливості, свобода - її дочка, світ - вірний її товариш, благополуччя ходить за нею по п'ятах, перемога - серед її найвідданіших шанувальників ... (Сідней Сміт)

(Учні висловлюють свої думки)

III.        ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.

Висновки.

Які висновки ми можемо зробити з сьогоднішньої  теми  «Що означає бути справедливим»? (Справедливість вимагає неупередженого ставлення до інших, яке відповідає морально-етичним нормам.

Справедливе ставлення до інших вимагає іноді поступитися власними інтересами, обмежити себе в чомусь.

Несправедливе ставлення — це упереджене ставлення, яке не відповідає морально-етичним нормам.

Протистояти несправедливості можна, запропонувавши щось справедливе.

Насилля і благодіяння — несумісні поняття.)

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Черевко Наталія Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Турчин Ірина
    Дякую за розробку виховної години.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
10 липня 2018
Переглядів
14935
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку