Виховна година на тему «Толерантність»

Про матеріал

Розробка виховної години допоможе показати значущість толерантної поведінки, формувати навички безоціночного спілкування.

Перегляд файлу

Мета: Показати значущість толерантної поведінки  під час взаємодії з іншими, формувати  навички безоціночного  спілкування.

Оснащення:  аркуш паперу А-4, картки із завданнями,  плакат, набір фломастерів.                                         

Хід заняття:

І. Активізація    учнів.

Вправа  1. “ Створи  собі  настрій”.

 Вчитель:

Сьогодні ми продовжимо розмову  про спілкування.

Готові?  Поверніться один до одного і  посміхніться,  скажіть один      одному: “Доброго дня, друг!”.

Дякую !

Знову поверніться один до одного і  скажіть : “ Я тебе  ненавиджу”.

Так, добре.  Що ви відчули під час  першого спілкування і під час другого?

А тепер ще раз посміхніться один одному і побажайте що-небудь доброго.

Добре, дякую.

Скажіть мені, що є  найважливішим у спілкуванні?

 Діти :

  • бути доброзичливими!
  • частіше посміхатися!
  • бути толерантними

 Вчитель :     

Добре. Це так, а що ви розумієте під толерантністю?

Вправа 2. Повідомлення “Толерантність”

Завдання: За допомогою діалогу “питання – відповідь” скласти повідомлення про толерантність.

Толерантність

    Поняття толерантності вперше зустрічається у 18 столітті. У своєму “Трактаті  про віротерпимість” відомий французький філософ  Вольтер писав, що “безумством є переконання, що всі   люди мають однаково думати про певні предмети”.

    Розуміння  толерантності не однакове в різних культурах, тому що залежить від історичного досвіду народів. У англійців толерантність розуміється як готовність і здатність без протесту стримати особистість, у французів – як певна свобода іншого, його думок, поведінки, політичних та релігійних поглядів. У китайській мові бути толерантним означає дозволяти великодушність по відношенню до інших. В арабському світі толерантність – прощення, терпимість, співчуття іншому, а  в персидському – ще й готовність до примирення.

    Зараз толерантність розуміється як повага  і визнання рівності, відмова від домінування та насилля, визнання прав інших на свої думки та погляди. Отже, толерантність, перш за все, має на меті прийняття інших такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.

    Здатність поводити себе толерантно може стати особистісною рисою, а відтак – забезпечити успіх у спілкуванні. Толерантні люди більше  знають  про свої недоліки та переваги. Вони критично ставляться до себе і не прагнуть у своїх бідах звинуватити інших. Вони не перекладають відповідальність на інших. Толерантна людина не ділить світ на два кольори – чорний та білий. Вона не акцентує на розбіжностях  між “своїми” та “чужими”, а тому готова вислухати та розуміти інші точки зору.

    Почуття гумору і здатність посміятися над своїми слабкими сторонами – особлива риса толерантної людини. У того, хто здатний до цього, менша потреба  домінувати  та зверхньо ставитися до інших.

   Отже, толерантна особистість знає і правильно оцінює себе. Її добре ставлення до себе співіснує з позитивним та доброзичливим ставленням до інших.

Під час діалогу всі учні  слухають і  записують риси толерантної людини.

3.Вправа “Мозкова  атака”.  “Риси  толерантної  людини”.

Вчитель: Підведемо підсумок.

 Зараз  візьміть аркуш А-3, напишіть 2 риси толерантної  людини.

 Аркуші вішають на дошці. Учні доводять свої думки. Бажано, щоб риси  були різні.

 Вчитель: Дякую всім учням. Ми вивели ще одне, дуже важливе правило спілкування. А зараз ми практично з’ясуємо, чи  добре бути толерантним у спілкуванні .

 4.вправа. “ Плакат”

Вчит.: Що зображено на плакаті ?

    Доведіть. ( Грають 2  учні).:

1-й учень:  це шість.

    2-й учень: ні, це дев’ятка.

  1. Та ні, це шістка.
  2.  Яка це шістка коли це дев’ятка
  1. Це сама  справжня шістка.
  2. Ти щось плутаєш. Це  справжня дев’ятка.

    1-   Ти що. не при розумі? Дивишся і не бачиш !

  1. - Скоріше за все це тобі треба лікуватися .

     Вчитель: Що відбувалося між учнями?

                       Хто правий із хлопців?

        Підсумок:

     Тобто, небажання зрозуміти іншого, впевненість, що ваша думка єдино правильна, невміння зняти свої  “стереотипні окуляри” -  найкоротший шлях до непорозуміння, а часто й до виникнення  конфлікту.

     Отже, якщо ми прагнемо продуктивного спілкування, необхідно  поводитися так, якби  не ображати  партнера, поважати точку зору іншого та його особистість, незалежно від соціального  статусу, національності, індивідуальних  уподобань тощо. Таке  спілкування і називається толерантним.

5.Вправа “Ситуації”

 Вчитель: Я пропоную кожній групі розглянути деякі ситуації і вибрати один із зразків вирішення її.

1 ситуація.

Батьки Антона переїхали на нову квартиру, і він перейшов в іншу школу. Спочатку Антон почувався ніяково в компанії   однокласників, які поводилися досить впевнено і здавалися старшими, ніж його друзі. Але потім він потоваришував з  однокласниками і  вони часто зустрічалися.

І ось  одного разу, коли вони  зібралися , Антону запропонували  спробувати сигарету…  Антон ніколи не палив …

Зразки  вирішення питання:

-Ви не думаєте, що робите!  Це небезпечно для здоров’я. Я ніколи не палив і вам не раджу!

-За півгодини я повинен іти на карате, а там – залізна дисципліна.

-Я не хочу пробувати палити.

2 ситуація.

Оксана дружить з Сергієм, але він багато і часто палить. Оксані неприємно дихати димом, і вона   вирішила сказати Сергію про це.

Зразки вирішення проблеми:

-Мені не подобається дихати димом. Не пали, будь ласка, поряд зі мною.

-Чому ти так багато палиш? Адже це шкідливо. перестань палити, якщо хочеш зі мною дружити.

- Знаєш, я недавно хворіла, і тому в мене болить горло, коли я дихаю димом. Ти не міг би не палити в моїй присутності.

3 ситуація.

Подруга Ліля запросила Оксану на день народження, де зібралися знайомі хлопці та дівчата. Деякі із юнаків того самого віку, що й дівчата, а деякі із запрошених – старші. Вони принесли з собою вино і запропонували Олені і Лілі. Ліля випила бокал, а Олена ніколи раніше не пила так багато вина. Якось спробувавши невелику кількість, вона відчула легке сп’яніння і зараз не хоче пити.

Зразки вирішення проблеми:

- Дякую, але мені треба зараз зателефонувати ( і виходить  із  кімнати)

- Дякую. Я не хочу вина.

- Ліля не пий тієї гидоти. Я п’ю тільки дуже гарно вино.

4 ситуація.

Руслан дружить з Олегом. Одного разу Олег запросив Руслана у компанію незнайомих хлопців, які були старші за віком.

Вони запропонували йому спробувати наркотичну речовину. Думаючи про небезпеку і не маючи бажання пробувати наркотик, Руслан хоче піти.

Зразки вирішення проблеми:

- Ви що робите, це  ж дуже небезпечно!

-Я займаюся спортом, і це мені не потрібно. До того ж, у нас дуже суворий тренер.

-Я взагалі не хочу це пробувати.

Оцінка та обговорення ситуацій.

  Кожна група не тільки розглядає ситуації, а й дає оцінку діям інших учасників  заняття за планом:

1.Яке рішення вибрано: герой виявився пасивною, агресивною чи  відповідальною людиною?

2.В чому проявилася толерантність (чи не проявилася),чому?

Додатковий матеріал, який можна використовувати під час висловлювання своїх думок:

Пасивні люди – порушують свої права через:

  • ігнорування особистих інтересів;
  • розповідь про свої потреби невпевнена, із почуттів провини перед іншими;
  • придушення власних почуттів;
  • бояться висловлювати власні думки;
  • підкоряються іншим думкам та бажанням.

Таким чином вони намагаються заспокоїти інших, уникнути конфліктів та неприємностей. За будь-яку ціну.

Агресивні люди  висловлюють свої думки, переконання, почуття, порушуючи права інших, почуваються з ними ніяково. Вони поводяться зверхньо, принижуючи інших, знаходячи їхні вразливі сторони. Вони ніби кажуть : “Я так думаю, я так хочу, я так відчуваю, і мене не хвилює, що з тобою”.

Таким чином вони прагнуть домінувати, вигравати, наказувати, змушувати інших програвати, щось втрачати.

Відповідальні люди  (толерантні) :

  • виражають свої думки, переконання та  почуття прямо та відкрито, поважаючи права інших;
  • діють певним чином, не тому, що відчувають провину чи тривогу, їхні дії природні;
  • відповідають за свої вчинки, не перекладаючи відповідальність на інших;
  • розуміють власні потреби і можуть  прямо про щось попросити;
  • якщо їм відмовляють, вони можуть бути невдоволені, розчаровані. але розуміють, що інші  люди можуть мати особисті бажання;
  • можуть допомагати іншим, але за їхнім бажанням і проханням, не нав’язуючи  своєї допомоги або свого світосприйняття.

ОЗНАКИ ТОЛЕРАНТНОЇ ЛЮДИНИ

ТОЛЕРАНТНА  ЛЮДИНА:

  • ДОБРЕ СПІВПРАЦЮЄ З ІНШИМИ НА ЗАСАДАХ ПАРТНЕРСТВА.
  • ГОТОВА СПРИЙМАТИ  ДУМКИ      ІНШИХ.
  • ПОВАЖАЄ  ПРАВА  ІНШИХ.
  • ПОВАЖАЄ  ЛЮДСЬКУ  ГІДНІСТЬ.
  • СПРИЙМАЄ ІНШОГО ТАКИМ,  ЯКИМ ВІН Є.
  • ЗДАТНА  ПОСТАВИТИ СЕБЕ НА МІСЦЕ ІНШОГО.
  • ПОВАЖАЄ ПРАВО БУТИ ІНШИМ.
  • ВИЗНАЄ  РІЗНОМАНІТНІСТЬ.
  • ВИЗНАЄ РІВНІСТЬ ІНШИХ.
  • ТЕРПИМА ДО ЧУЖИХ ДУМОК, ВІРУВАНЬ, ПОВЕДІНКИ.
  • ВІДМОВЛЯЄТЬСЯ ВІД ДОМІНУВАННЯ Й НАСИЛЬСТВА.

ІІ. Тести

№ 1.Уміння слухати

Багато із нас не вміють слухати и не чують, що їм говорять. Є у тебе таке вміння. Дай відповіді на питання цього тесту.

  1. Чи не чекаєш  ти нетерпляче, поки співрозмовник скінчити говорити і дасть висловитися тобі?
  2.  Чи не поспішаєш ти прийняти рішення до того, як зрозумієш проблему?
  3. Чи не чуєш ти лише  те, що тобі подобається?
  4. Чи не заважають тобі слухати виникаючі по ходу бесіди емоції?
  5. Чи не починаєш ти думати про стороннє, коли говорять інші?
  6. Чи не запам'ятовуєш ти замість основних моментів бесіди що-небудь несуттєве?
  7. Чи не заважає тобі слухати упередження проти співрозмовника або теми бесіди?
  8. Чи припиняєш ти слухати, якщо тобі важко зрозуміти предмет розмови?
  9. Чи займаєш ти негативну позицію, коли слухаєш?
  10. Чи буває, що ти тільки прикидаєшся, що слухаєш?
  11. Чи ставиш ти себе на місце співрозмовника, щоб зрозуміти, що змусило його розповідати це?
  12. Чи враховуєш ти, що ви зі своїм співрозмовником можете обговорювати те саме питання з різних аспектів?
  13. Чи розумієш ти, що для тебе і твого співрозмовника слова можуть мати різний сенс?
  14. Чи намагаєшся ти зрозуміти, чи викликана суперечка розходженням точок зору або ж різною постановкою питання?
  15. Коли ти слухаєш іншого, чи уникаєш ти його  погляду, чи не дивишся ти в кут або по сторонах?
  16. Чи виникає в тебе нездоланне бажання перервати співрозмовника, почати говорити за нього, зробити за нього висновки?

Якщо на всі питання, крім питань 11-14, ти щиро відповів «ні», ти - гарний слухач.

Якщо ж у тебе були інші відповіді – тобі потрібно вчитися слухати співрозмовника!  Як потрібно слухати? Питання тесту і були переліком порад.

№ 2. Уміння спілкуватися

  1. Чи любиш ти слухати більше, ніж говорити?
  2. Чи завжди ти можеш знайти тему для розмови навіть з малознайомою людиною?
  3. Чи завжди ти уважно слухаєш співрозмовника?
  4. Чи любиш давати поради?
  5. Якщо тема розмови не цікава тобі, чи покажеш ти це співрозмовникові?
  6. Чи дратуєшся ти, коли тебе не слухають?
  7. Чи є   у тебе  власна думка з будь-якого питання?
  8. Якщо тема розмови тобі мало знайома, чи станеш ти розвивати її?
  9. Чи любиш ти бути в центрі уваги?
  10.         Чи є хоча б три предмети, у яких ти добре розбираєшся і маєш міцні знання?
  11.         Чи гарний  ти оратор?

Постав собі по одному балу за відповідь «так» на питання 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11.

Підрахуй результати:

1-3 бала

На жаль, спілкуватися з тобою украй важко і неприємно. Чи  ти мовчун, з якого  не витягнеш ані слова, чи ти, навпаки, такий товариський, що оточуючі тебе друзі намагаються уникати с тобою спілкування… Прийми це до уваги!

4-9 балів

Ти, здебільшого, приємний і уважний співрозмовник, хоча іноді буваєш і досить розсіяним. Найчастіше це відбувається тоді, коли ти не в дусі, однак адже в цей час ти і не вимагаєш особливої уваги до своєї персони…

9-11балів

З тобою на рідкість приємно спілкуватися! Друзі просто не можуть без тебе обійтися. Ти  - душа будь-якої   компанії! От тільки постає питання – чи щирий ти  с друзями або просто відіграєш роль?

 

doc
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
828
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку