Виховна година "Народні символи України"

Про матеріал
Мета виховної години: ознайомити вихованців з народними символами України; поглиблювати й розширювати знання про природу рідного краю; формувати вміння чітко відповідати на питання, висловлювати власну думку; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати когнітивні якості дітей; виховувати любов до своєї Батьківщини.
Перегляд файлу

1

 

Мета:

  • ознайомити вихованців з народними символамиУкраїни;
  • поглиблювати й розширювати знання про природу рідного краю;
  • формувати вміння чітко відповідати на питання, висловлювати власну думку;
  • збагачувати словниковий запас учнів;

-  розвивати когнітивні якості дітей;

- виховувати любов до своєї Батьківщини.

Засоби проведення (Додаток А):

  • обладнання для мультимедійного перегляду;
  • кубіки Лего;
  • прикраси, предмети посуду, рушник з зображенням квітів;
  • роздатковий матеріал – прислів’я про дерева та кущі – народні символи України, розрізані на окремі слова;
  • плакати  формату А3, підготовлені заздалегідь як календар з весняними місяцями.

 

                            


Хід проведення заходу:

 

1. Самовизначення до діяльності

Вихователь:

На землі великій є одна країна:

Гарна, неповторна, красна, як калина.

І живуть тут люди добрі, працьовиті

І скажу, до речі, ще й талановиті.

Землю засівають і пісні співають,

На бандурі грають і вірші складають

Про ліси і гори, і про синє море,

Про людей і квіти, то скажіть же, діти,

Що це за країна? — Наша славна

Діти: Україна

На екрані  на слайді 1 з’являється напис «Україна» (Рисунок Б.1)

Вихователь: Так, для кожного з нас найдорожча і найрідніша та земля, на  якій ми народилися, де живемо, де живуть наші батьки, рідні. І такою для нас є наша Україна. А що ви вже знаєте про нашу країну? Зараз я пропоную вам пограти у гру «У країні запитань». Я ставитиму вам запитання, а хто знає відповідь не соромиться і піднімає руку.

- Яке місто є столицею України? (відповіді дітей)

- Яка найбільша річка в Україні? (відповіді дітей)

- Які ви знаєте моря, що омивають береги нашої країни? (відповіді дітей)

- Які є гори в Україні? (відповіді дітей)

- Які символи України вам відомі? (відповіді дітей)

- Якими є кольори прапора?  Що вони означають? (відповіді дітей)

А зараз я пропоную кожному з вас викласти прапор України з кубіків Лего.

- Як називають Герб України? (відповіді дітей)

- Як потрібно слухати Державний Гімн? (відповіді дітей)

Вихователь: Гімн, герб, прапор — це вже відомі всім вам державні символи України. А давайте пригадаємо, що ж означає саме слово «символ»?

Діти: Символ – це предмет, який характеризує державу, відображає її побут, традиції, господарювання, історичне минуле, прагнення народу.

Вихователь: Символіка – ніби візитна карта  країни, вона ніби представляє її, підтверджує її існування. Сьогодні ми з вами поговоримо про народні символи нашої держави (слайд 1)

Народи світу дуже відрізняються одягом, традиціями, звичаями, уподобаннями. У кожного з них є свої національні святині, улюблені речі, дерева, тварини. Називаючи народний символ, можна здогадатися, про яку країну йдеться. З давніх давен українці відтворюють народні символи у вишивці на сорочках, рушниках, у розписі посуду, в кованих виробах, у різьбленні, в барельєфному прикрашанні житла, у розписах печі в хатах, гончарних виробах, у гравюрі, в писанках, у виготовленні прикрас, оспівують у піснях, згадують про них у прислів’ях та приказках (слайд 3).

Але навіщо нам з вами цікавитися,  якими є народні символи України, може це вже не актуально, може у сучасному світі про них вже давно забуто? Рідко де ми зустрінемо печі у будинках та сучасних квартирах, прикрашені розписом, дівчаток у віночках на вулиці, молодь, що слухає українські народні пісні. Давайте це ми з вами сьогодні і дослідимо.

2. Актуалізація знань і фіксація утруднень в діяльності

Вихователь: За втіленням символіки умовно поділяються на рослинні і тваринні.  Ми вже з вами знаємо, який багатий тваринний і рослинний світ нашої Батьківщини з її безкрайніми полями, степами, лісами, морями і горами. Назвіть, будь ласка, що ми відносимо до світу рослин, а кого до світу тварин.

Діти відповідають на питання.

Вихователь: Але хто мені скаже, які саме квіти, дерева, кущі, тварин з давніх давен українці вважали своїми символами?

Діти намагаються відповіти на питання, спираючись на знання, які вже мають.

3.  Ознайомлення з новим матеріалом

Вихователь: Щоб визначити, наскільки ви близькі у своїх здогадках до дійсності, ми з вами здійснимо мандрівку по народних символах України сторінками  весняного календаря. 

Який місяць розпочинає весну? (Діти відповідають на питання). У березні місяці  на свою рідну землю починають повертатися птахи.   І зараз ми з вами визначимо, які саме птахи оспівуються в українських  піснях.

Діти прослухують уривки з наступних пісень:

  1. Злата Огневич «Я чула спів - у лісах зозуля кувала»
  2. Олександр Білаш «Прилетіла ластівка»
  3. Анастасія Ілащук «Соловейко»
  4. Українська народна пісня «Занадився журавель»
  5. Наташа Кьорольова «Лелеки»

Коли вихованці вгадують птаха, про якого йдеться у композиції, на екрані з’являється його зображення (Слайд 4). Вихователь коротко пояснює, чому саме цей птах вважається народним символом і що він символізує:

- Бог доручив зозулі кувати довгі роки життя людям. І у вирій вона повинна відлетіти раніше, щоб відкрити його для інших птахів. Тому не встигає висидіти пташенят і підкидає яйця в чужі гніздечка. У народних піснях її порівнювали з матір'ю, яка побивається за своїми дітьми.

- Ластівка є також символом матері. До християнства 22 вересня святкували свято покровительки матерів. Цього дня діти ліпили з глини ластівку і дарували своїй мамі, а вона зберігала її протягом року до наступного свята. 

- Український народ дуже співучий. Давня легенда розповідає про пташку, пісні якої стали перекладом на пташину мову пісень нашої Батьківщини. Ця пташка – соловей. За легендою, солов’ї навесні гуртом прилітають на Україну, щоб слухати наші пісні, перекладати їх на пташину мову і нести в далекі краї.

- Символом туги за рідним краєм є журавель. Це щемливе відчуття, яке чути у курликанні журавлів, відчуває людина, коли вона далеко від Батьківщини:

Журавлі — кру, кру,

В чужині умру,

Доки море перелечу,

Крилонька зітру. 

- Лелека – символ народження, сімейного благополуччя, любові до рідної землі. Лелеку назвали на честь божества добра і кохання – Леля. Говорили колись, що Лель живе у душі доброї людини, а лелека мостить гніздо на подвір’ї добрих людей і приносить їм багато діточок.

Вихователь: Діти, який місяць йде наступним за березнем? (Діти відповідають). Нещодавно, коли ми з вами вітали наших мам з і святом з чим ви порівнювали свою маму? (Діти відповідають). Давайте пригадаємо як це було.

Діти згадують хто з якою квіткою порівнював свою матусю і цитують рядки віршів, які вони розповідали. На екрані з’являється зображення святково прикрашеної дошки, куди діти прикріпляли квіточки на святі, яке відбувалося напередодні (Слайд 5).

Вихователь: Давайте з вами дослідимо, які ж квіти зображено на посуді та рушничках, якими сучасні господині щодня користуються на кухні.

Діти розглядають предмети побуту, називають їх.

Вихователь: А тепер я хочу звернути вашу увагу на одяг, у який сьогодні вбрані я і наші дівчатка, а також на наші прикраси.

Діти розглядають зображені квіти на одязі і прикрасах і роблять висновок про те, які квіти можна вважати символами України.  На екрані з’являється слайд з зображенням квітів - народних символів України (Слайд 6). 

Вихователь: Який місяць завершує весну? (Діти відповідають). Саме у травні зацвітають більшість дерев та кущів. І зараз я вам пропоную попрацювати у групах і позмагатися, хто швидше складе і прочитає речення із запропонованих слів, де як ви вже, мабуть, здогадалися мова піде про дерева.

Діти працюють у групах.

Вихователь: Діти, а скажіть хто здогадався що це за реченнях, які ви складали?

Діти відповідають, що це українські народні прислів’я і називають дерева і кущі, про які в них йде мова. На екрані з’являються зображення дерев і кущів – народних символів України (Слайд 7).

Вихователь коментує і коротко пояснює значення кожного символу:

- Верба - символ краси, безперервності життя. Це дерево зацвітає першим. Українці вірили, що дерево, яке одним з перших викидає бруньки, тобто прокидається до життя, передає людині силу та здоров'я, оберігає її та захищає. Вербу вважають святим деревом і шанують його. В останню неділю перед Великоднем (Вербну) люди освячують у церкві вербові гілки, б'ють ними один одного, промовляючи:

                          Не я б'ю – верба б'є,

                          Не будь сонливий,

                          До роботи лінивий,

                          Будь здоровий, як вода,

                          Рости, як верба.

- Калина - символ кохання, краси, щастя. Із давніх-давен калина була найулюбленішою рослиною, що росла біля кожної хати українця. Про неї існує безліч легенд. Жила в одному селі дуже гарна дівчина. Помітив її якось воєвода, вирішив продати, щоб мати великі гроші. Але дівчина була дуже швидкою, і утекла б, якби не зачепилася своїм червоним намистом за кущ калини. Розсипалося намисто. Дівчину було спіймано. А на тому місці, де розсипалося червоне намисто, виросли кущі з криваво-червоними плодами. Тому і зараз часто ми можемо почути постійні народні порівняння про калину: гарна,як калина, розцвіла як калина.

- Символом сили, могутності, довголіття є дуб. Матері своїм синам на сорочці вишивали листя дуба, щоб були сильними, міцними. Люди спали на дубових меблях, що, за повір'ям, додавали під час сну сили.

- Тополя також є нашим народним символом. Зі стрункою тополею порівнювали гнучкий дівочий стан та нещасливу дівочу долю.  Є легенда про дівчину-красуню на ім'я Поля. З нею хотів одружитися Бог блискавки та грому Перун. Але Поля кохала іншого юнака. Перун вирішив, щоб дівчина нікому не дісталася, стукнув палицею об землю — і Поля зникла. На тому місці виросло струнке зелене деревце. Люди запитували: «Де Поля?», інші показували: «ТоПоля». Відтоді й називається дерево тополею. Ось чому ми можемо почути, як говорять: одинока, як тополя у полі; струнка, як тополя.

Вихователь:  А тепер давайте разом створимо весняний календар. Кожного дня ми будемо ним користуватися -  вчитися визначати число і день тижня, а також підраховувати скільки днів нам ще потрібно провчитися до початку канікул, кінця тижня, які дні є робочими, а які будуть вихідними і святковими. А прикрасимо ми наш календар зображеннями народних символів України. Я пропоную вам розділитися на три групи, як видумаєте чому саме на три?

Діти відповідають, що весною три місяці – березень, квітень, травень. Вихователь доповнює, що досліджували птахів, квіти, дерева та кущі.

Діти працюють у групах.

4. Рефлексія

Вихователь:  Ось і підійшла до кінця наша розмова.

- Чим сподобалася вам наша подорож?

- Що нового ви дізнались та запам’ятали?

- Про що розкажете вдома своїм рідним?

Ми з вами переконалися, що у сучасному світі цифрових і комп’ютерних технологій наша солов’їна мова, невмируща пісня, червона калина, і все, про що ми сьогодні говорили, залишається модним і актуальним. Тож любімо, шануймо, бережімо її та будьмо гідними синами та доньками нашої славної Батьківщини.

Діти разом читають рядки зі слайду презентації (Слайд 8):

Нема на світі України 
Без хвиль могутнього Дніпра, 
Як українця – без калини, 
Без солов’я і рушника.

 


Додаток А

 

 

 

 

 

 

Рисунок А.1

 

Рисунок А.2

 

Рисунок А.3

 

Рисунок А.4

                            

Рисунок А.5

 

docx
Додано
17 березня 2020
Переглядів
2107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку