1
Мета:
- розвивати когнітивні якості дітей;
- виховувати любов до своєї Батьківщини.
Засоби проведення (Додаток А):
Хід проведення заходу:
1. Самовизначення до діяльності
Вихователь:
На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають
Про ліси і гори, і про синє море,
Про людей і квіти, то скажіть же, діти,
Що це за країна? — Наша славна…
Діти: Україна
На екрані на слайді 1 з’являється напис «Україна» (Рисунок Б.1)
Вихователь: Так, для кожного з нас найдорожча і найрідніша та земля, на якій ми народилися, де живемо, де живуть наші батьки, рідні. І такою для нас є наша Україна. А що ви вже знаєте про нашу країну? Зараз я пропоную вам пограти у гру «У країні запитань». Я ставитиму вам запитання, а хто знає відповідь не соромиться і піднімає руку.
- Яке місто є столицею України? (відповіді дітей)
- Яка найбільша річка в Україні? (відповіді дітей)
- Які ви знаєте моря, що омивають береги нашої країни? (відповіді дітей)
- Які є гори в Україні? (відповіді дітей)
- Які символи України вам відомі? (відповіді дітей)
- Якими є кольори прапора? Що вони означають? (відповіді дітей)
А зараз я пропоную кожному з вас викласти прапор України з кубіків Лего.
- Як називають Герб України? (відповіді дітей)
- Як потрібно слухати Державний Гімн? (відповіді дітей)
Вихователь: Гімн, герб, прапор — це вже відомі всім вам державні символи України. А давайте пригадаємо, що ж означає саме слово «символ»?
Діти: Символ – це предмет, який характеризує державу, відображає її побут, традиції, господарювання, історичне минуле, прагнення народу.
Вихователь: Символіка – ніби візитна карта країни, вона ніби представляє її, підтверджує її існування. Сьогодні ми з вами поговоримо про народні символи нашої держави (слайд 1)
Народи світу дуже відрізняються одягом, традиціями, звичаями, уподобаннями. У кожного з них є свої національні святині, улюблені речі, дерева, тварини. Називаючи народний символ, можна здогадатися, про яку країну йдеться. З давніх давен українці відтворюють народні символи у вишивці на сорочках, рушниках, у розписі посуду, в кованих виробах, у різьбленні, в барельєфному прикрашанні житла, у розписах печі в хатах, гончарних виробах, у гравюрі, в писанках, у виготовленні прикрас, оспівують у піснях, згадують про них у прислів’ях та приказках (слайд 3).
Але навіщо нам з вами цікавитися, якими є народні символи України, може це вже не актуально, може у сучасному світі про них вже давно забуто? Рідко де ми зустрінемо печі у будинках та сучасних квартирах, прикрашені розписом, дівчаток у віночках на вулиці, молодь, що слухає українські народні пісні. Давайте це ми з вами сьогодні і дослідимо.
2. Актуалізація знань і фіксація утруднень в діяльності
Вихователь: За втіленням символіки умовно поділяються на рослинні і тваринні. Ми вже з вами знаємо, який багатий тваринний і рослинний світ нашої Батьківщини з її безкрайніми полями, степами, лісами, морями і горами. Назвіть, будь ласка, що ми відносимо до світу рослин, а кого до світу тварин.
Діти відповідають на питання.
Вихователь: Але хто мені скаже, які саме квіти, дерева, кущі, тварин з давніх давен українці вважали своїми символами?
Діти намагаються відповіти на питання, спираючись на знання, які вже мають.
3. Ознайомлення з новим матеріалом
Вихователь: Щоб визначити, наскільки ви близькі у своїх здогадках до дійсності, ми з вами здійснимо мандрівку по народних символах України сторінками весняного календаря.
Який місяць розпочинає весну? (Діти відповідають на питання). У березні місяці на свою рідну землю починають повертатися птахи. І зараз ми з вами визначимо, які саме птахи оспівуються в українських піснях.
Діти прослухують уривки з наступних пісень:
Коли вихованці вгадують птаха, про якого йдеться у композиції, на екрані з’являється його зображення (Слайд 4). Вихователь коротко пояснює, чому саме цей птах вважається народним символом і що він символізує:
- Бог доручив зозулі кувати довгі роки життя людям. І у вирій вона повинна відлетіти раніше, щоб відкрити його для інших птахів. Тому не встигає висидіти пташенят і підкидає яйця в чужі гніздечка. У народних піснях її порівнювали з матір'ю, яка побивається за своїми дітьми.
- Ластівка є також символом матері. До християнства 22 вересня святкували свято покровительки матерів. Цього дня діти ліпили з глини ластівку і дарували своїй мамі, а вона зберігала її протягом року до наступного свята.
- Український народ дуже співучий. Давня легенда розповідає про пташку, пісні якої стали перекладом на пташину мову пісень нашої Батьківщини. Ця пташка – соловей. За легендою, солов’ї навесні гуртом прилітають на Україну, щоб слухати наші пісні, перекладати їх на пташину мову і нести в далекі краї.
- Символом туги за рідним краєм є журавель. Це щемливе відчуття, яке чути у курликанні журавлів, відчуває людина, коли вона далеко від Батьківщини:
Журавлі — кру, кру,
В чужині умру,
Доки море перелечу,
Крилонька зітру.
- Лелека – символ народження, сімейного благополуччя, любові до рідної землі. Лелеку назвали на честь божества добра і кохання – Леля. Говорили колись, що Лель живе у душі доброї людини, а лелека мостить гніздо на подвір’ї добрих людей і приносить їм багато діточок.
Вихователь: Діти, який місяць йде наступним за березнем? (Діти відповідають). Нещодавно, коли ми з вами вітали наших мам з і святом з чим ви порівнювали свою маму? (Діти відповідають). Давайте пригадаємо як це було.
Діти згадують хто з якою квіткою порівнював свою матусю і цитують рядки віршів, які вони розповідали. На екрані з’являється зображення святково прикрашеної дошки, куди діти прикріпляли квіточки на святі, яке відбувалося напередодні (Слайд 5).
Вихователь: Давайте з вами дослідимо, які ж квіти зображено на посуді та рушничках, якими сучасні господині щодня користуються на кухні.
Діти розглядають предмети побуту, називають їх.
Вихователь: А тепер я хочу звернути вашу увагу на одяг, у який сьогодні вбрані я і наші дівчатка, а також на наші прикраси.
Діти розглядають зображені квіти на одязі і прикрасах і роблять висновок про те, які квіти можна вважати символами України. На екрані з’являється слайд з зображенням квітів - народних символів України (Слайд 6).
Вихователь: Який місяць завершує весну? (Діти відповідають). Саме у травні зацвітають більшість дерев та кущів. І зараз я вам пропоную попрацювати у групах і позмагатися, хто швидше складе і прочитає речення із запропонованих слів, де як ви вже, мабуть, здогадалися мова піде про дерева.
Діти працюють у групах.
Вихователь: Діти, а скажіть хто здогадався що це за реченнях, які ви складали?
Діти відповідають, що це українські народні прислів’я і називають дерева і кущі, про які в них йде мова. На екрані з’являються зображення дерев і кущів – народних символів України (Слайд 7).
Вихователь коментує і коротко пояснює значення кожного символу:
- Верба - символ краси, безперервності життя. Це дерево зацвітає першим. Українці вірили, що дерево, яке одним з перших викидає бруньки, тобто прокидається до життя, передає людині силу та здоров'я, оберігає її та захищає. Вербу вважають святим деревом і шанують його. В останню неділю перед Великоднем (Вербну) люди освячують у церкві вербові гілки, б'ють ними один одного, промовляючи:
Не я б'ю – верба б'є,
Не будь сонливий,
До роботи лінивий,
Будь здоровий, як вода,
Рости, як верба.
- Калина - символ кохання, краси, щастя. Із давніх-давен калина була найулюбленішою рослиною, що росла біля кожної хати українця. Про неї існує безліч легенд. Жила в одному селі дуже гарна дівчина. Помітив її якось воєвода, вирішив продати, щоб мати великі гроші. Але дівчина була дуже швидкою, і утекла б, якби не зачепилася своїм червоним намистом за кущ калини. Розсипалося намисто. Дівчину було спіймано. А на тому місці, де розсипалося червоне намисто, виросли кущі з криваво-червоними плодами. Тому і зараз часто ми можемо почути постійні народні порівняння про калину: гарна,як калина, розцвіла як калина.
- Символом сили, могутності, довголіття є дуб. Матері своїм синам на сорочці вишивали листя дуба, щоб були сильними, міцними. Люди спали на дубових меблях, що, за повір'ям, додавали під час сну сили.
- Тополя також є нашим народним символом. Зі стрункою тополею порівнювали гнучкий дівочий стан та нещасливу дівочу долю. Є легенда про дівчину-красуню на ім'я Поля. З нею хотів одружитися Бог блискавки та грому Перун. Але Поля кохала іншого юнака. Перун вирішив, щоб дівчина нікому не дісталася, стукнув палицею об землю — і Поля зникла. На тому місці виросло струнке зелене деревце. Люди запитували: «Де Поля?», інші показували: «ТоПоля». Відтоді й називається дерево тополею. Ось чому ми можемо почути, як говорять: одинока, як тополя у полі; струнка, як тополя.
Вихователь: А тепер давайте разом створимо весняний календар. Кожного дня ми будемо ним користуватися - вчитися визначати число і день тижня, а також підраховувати скільки днів нам ще потрібно провчитися до початку канікул, кінця тижня, які дні є робочими, а які будуть вихідними і святковими. А прикрасимо ми наш календар зображеннями народних символів України. Я пропоную вам розділитися на три групи, як видумаєте чому саме на три?
Діти відповідають, що весною три місяці – березень, квітень, травень. Вихователь доповнює, що досліджували птахів, квіти, дерева та кущі.
Діти працюють у групах.
4. Рефлексія
Вихователь: Ось і підійшла до кінця наша розмова.
- Чим сподобалася вам наша подорож?
- Що нового ви дізнались та запам’ятали?
- Про що розкажете вдома своїм рідним?
Ми з вами переконалися, що у сучасному світі цифрових і комп’ютерних технологій наша солов’їна мова, невмируща пісня, червона калина, і все, про що ми сьогодні говорили, залишається модним і актуальним. Тож любімо, шануймо, бережімо її та будьмо гідними синами та доньками нашої славної Батьківщини.
Діти разом читають рядки зі слайду презентації (Слайд 8):
Нема на світі України
Без хвиль могутнього Дніпра,
Як українця – без калини,
Без солов’я і рушника.
Додаток А
Рисунок А.1
Рисунок А.2
Рисунок А.3
Рисунок А.4
Рисунок А.5