Виховна година «Не руйнуй своє майбутнє»

Про матеріал

Тема, порушена у виховній годині, актуальна, адже розповідає про тютюнопаління та його вплив на організм людини. Виховна година побудована у вигляді заняття з елементами тренінгу, що надасть можливість дітям не просто слухати, а й брати безпосередню участь у заході.

Перегляд файлу



Тема. Не руйнуй своє майбутнє! 

Мета: максимально сприяти поповненню знань кожної дитини із запропонованої теми; допомогти учням навчитися бачити проблему й шукати її різностороннє вирішення; розвивати пізнавальні і творчі здібності учнів, навики спілкування у навчально-ігровій діяльності; ознайомити учнів з інформацією про шкідливість паління для організму людини, формувати  розуміння відповідальності за власні вчинки та їх наслідки, вміння звертатися до свого досвіду, розвивати силу волі, вміння відстоювати свою позицію, потяг до здорового способу життя, виховувати в учнів бажання зберегти власне здоров'я, запобігати шкідливим звичкам, які негативно впливають на здоров'я підлітків. 

Умови проведення: класна кімната. 

Матеріали: папір, маркери, набір кольорових стікерів, стенд «Антитютюнова пропаганда».

На дошці вислови, які допоможуть при проведенні заняття:   

Не варто палити в ліжку, щоб потім не прибирати попіл, нерідко свій власний

 Джек Бернет.

Курець зобов'язаний усвідомлювати, що він не тільки сам споживає отруту, але і пригощає ним навколишніх. 

М. Семашко

Якщо ви думаєте, що нікотин не впливає на голос жінки, спробуйте струсити попіл на килим.

Жан Рішар

Хід проведення 

1.                 Вступ. Повідомлення теми заняття, його мети (3 хв.) (слайд 1).  

Подивіться, будь ласка, на тему і оформлення дошки. Про що ми говоритимемо сьогодні (учні відповідають). 

Так, дійсно, говоритимемо ми про паління і про шкоду, яку приносить куріння, людині, звісно, ви вже дорослі і це все знаєте, але чомусь іноді забуваєте. Чому я обрала таку тему, а тому, що, на жаль, ця тема є настільки актуальною, що не говорити про це просто не можна. 

Тому відразу розпочинаємо працювати і перша вправа для вас «Один день із мого життя». 

2.                 Вправа «Один день із мого життя» (3 хв.). (слайд 2).  

Розкажіть про випадок із вашого життя, коли ви стали свідком куріння і як ви поставилися до цього. 

(Учні думають та відповідають)

Справді, дуже прикро, коли бачиш людей, котрі палять, адже вони не задумуються над тим, яку шкоду завдають собі і навколишньому середовищу. 

3.                 Асоціативний ряд “Паління” (2 хв.). (слайд 3).

Учням пропонується назвати свої асоціації до терміну “Паління” та написати на плакат або листочок. (Можливі асоціації: погане самопочуття, апатія, лікування, неприємний запах з роту, хвороби, відраза оточуючих, що не палять, поганий колір обличчя, недостача грошей, смерть…).

Бесіда за питаннями: 

-          Чи палять ваші рідні?

-          Чи припускаєте ви можливість того, що ваші майбутні діти теж будуть палити? Чому Ви так думаєте? 

4. Вправа «Мозковий штурм» (2 хв.).  (слайд 4).  

- Як ви вважаєте, чому діти починають палити?

(На дошці зображення дитини із цигаркою, ставлячи риску від цього зображення дайте відповідь на поставлене запитання).   

5. Легенда про тютюн (3 хв.). (слайд 5).

У далекому минулому, коли тютюн тільки завезли у Вірменію, біля підніжжя Арарату жив добрий і дуже мудрий старий. Він відразу не злюбив це зілля і намагався переконати людей не вживати його.

Одного разу він побачив, як купці розклали свій отруйний товар. Вони  кричали:

— Божественне листя! Божественне листя! У ньому засіб від усіх хвороб!

Навколо них зібралося багато народу. Підійшов і старий:

— Це «божественне листя» приносить людям користь: у будинок курця не зайде лиходій, його не вкусить собака, він ніколи не постаріє.

Купці з подивом подивились на старого:

— Ти правий, мудрий діду,— сказали вони. - Але звідкіля ти знаєш про такі чудові властивості «божественного листя»?

Старий усміхнувся і пояснив:

— Лиходій не зайде в будинок курця, оскільки у того, хто віддає багато грошей за тютюн - стає бідним і у нього красти. Крім того, від куріння він буде кашляти всю ніч, а злодій не заходить у будинок людини, що не спить. Через кілька років куріння людина ослабне, в неї почнуть боліти ноги, вона ходитиме з паличкою. А який же собака вкусить людину із ціпком у руці? І, нарешті, курець ніколи не постаріє, тому що помре замолоду.

                -    Чи правий був чоловік?(Відповіді учнів)

6. Склад сигарети та тютюнового диму (4 хв.). (слайд 6).

Що міститься у цигарці?

Багато хто схвильований великою кількістю барвників, стабілізаторів та інших інгредієнтів, які додають у харчові продукти. Але небагато хто замислюється над тим, що міститься у звичайній цигарці і які продукти утворюються під час паління.

(Демонстрація фото, що наочно показує склад цигарки) Нікотин - це стимулюючий засіб, що отруює нервову систему та вибірково діє на нервові вузли головного мозку. У великих дозах нікотин викликає параліч нервової системи, зупинку дихання, припинення серцевої діяльності.

Амоній - є у складі засобів для чищення туалету.

Ацетон - в розчинниках для лаків.

Кадмій - високотоксичний метал, використовуваний в акумуляторних батареях.

Вініл хлорид - використовується при виготовленні клею ПВХ.

Нафталін - використовується як засіб проти молі.

Монооксид вуглецю - чадний газ, токсичний продукт горіння (вихлопні труби автомобіля - типове джерело).

Смола - відкладається в легенях і засмічує їх.

Ціанід - застосовувався у газових камерах.

Формальдегід - використовується для консервації тіл померлих. 

Миш’як - відома отрута.

У димі від цигарок існує більше 4000 хімічних сполук. Це більше, ніж у вихлопних газах автомобіля. З них більше 40 - особливо небезпечні, так як викликають рак.

До складу тютюнового диму входять:

Свинець - метал, що використовують при виготовленні акумуляторів.

Дуже токсичний.

Бензин .

Синильна кислота - знижує здатність клітин сприймати кисень.

Чадний газ.

Толуол - входить до складу  пінопласту, лаків та фарб, використовується для виготовлення вибухових речовин.

Крім того, існує первинний дим (коли ви затягуєтесь цигаркою), вторинний - (видихаєте його), а також той, що осяде на вашій шкірі, волоссі, на ваших речах та на речах оточуючих вас людей і у вашому помешканні. Цей дим найшкідливіший, так як він має властивість накопичуватись роками.

7. Вправа «Наслідки паління для людини»  (3 хв.). (слайд 7).

Методичний коментар: на дошці зображення людини. Завдання для учнів: навколо людини приклеювати стікери або листочки з написами про наслідки куріння (наприклад, смердюче волосся, подразнення очей, зморшки навколо рота, неприємне дихання, слабке серце, жовті зуби, уривчасте дихання, поганий кровообіг, тремтячі руки, жовті пальці та ін.).  

 Слово вчителя. Цим переліком не завершуються негативні наслідки, адже все це може привести і до більш сумних результатів. 

Хоч про шкідливу дію паління на організм дуже багато вже говорилося, люди, однак палять. Чому? (слайд 8).

До нікотину дуже швидко звикають. Причина такої прихильності в специфічній дії нікотину на організм людини. Складові частини тютюнового диму всмоктуються в кров і розносяться нею по всьому організму. Через 2-3 хвилини після вдихання диму нікотин проникає в середину клітин головного мозку і ненадовго підвищує їх активність. Це сприймається курцями як освіжаючий приплив сил, або своєрідне почуття заспокоєння.

Однак через деякий час цей стан зникає. Відбувається звуження судин мозку та зниження його активності. Щоб знову відчути піднесення, людина знову тягнеться до цигарки. Тому нікотин вважається наркотичною речовиною. Це своєрідний наркотик, який дає людині певний короткочасний допінг. Уявне піднесення, заспокоєння, яке відбувається після паління, закріплюється у свідомості і перетворюється в умовний рефлекс. На думку одного психіатра, люди палять не тому, що хочуть палити, а тому що не можуть перестати.

Довідка про шкідливість паління:  

20 сигарок, випалених протягом дня, змушує серце працювати з навантаженням, рівним 8-годинній їзді на велосипеді проти вітру. Паління тютюну погіршує резерви дихальної системи, яку використовують під час бігу, плавання. Тютюновий дьоготь, що накопичується  в легенях, зменшує їх життєву ємкість, знижує вентиляцію. Під час напруженої роботи в м’язах утворюється велика кількість молочної кислоти. При палінні через звужені судини вона повільно виводиться з організму. Залишаючись в організмі, вона порушує скорочувальну здатність м’язів. Через 10-15 хвилин після випалення однієї сигарети сила м’язів зменшується на 15%.

Коротка довідка: найпоширенішою пристрасть до тютюну є в азіатських країнах, де люди мало обізнані про вплив нікотину. Тютюнова держава №1Китай. В Індії щороку помирає від захворювань, пов’язаних з палінням 1 млн. людей. 99% сільських жителів нічого не знають про шкоду паління. У В’єтнамі палять 73% чоловіків.

Дівчатам і жінкам нікотин спричиняє ще й специфічні захворювання (не кажучи вже про вплив отрути під час вагітності та при народженні дитини). Дівчата, що рано почали курити, відстають у фізичному розвитку, часто хворіють на бронхіт. Щитовидна залоза дуже чутлива до нікотину у жінок, що палять.

Кожна майбутня мати хоче бачити свою дитину міцною і здоровою. Проте жінка, яка під час вагітності палить, наносить здоров’ю дитини непоправної шкоди. Через звужені нікотином судини до плоду надходить недостатня кількість крові, розвивається кисневе голодування мозку.

Усі речовини, що містяться у обробленому листі тютюну утворюють тютюновий дьоготь - клейку суміш, яка надходить до організму. Фільтр цигарок, зуби та пальці курців буріють від нього. За 1 рік курець поглинає дим у середньому від 6-8 тисяч сигарок, тобто випалює 5 кг тютюну, де є 30 г нікотину.

Смертельною дозою для людини є 100-200 мг нікотину. Людина, що випалює 2025 цигарок в день, поглинає смертельну дозу нікотину.

Чому ж не настає смерть? Справа в тому, що нікотин до організму потрапляє поступово, невеликими дозами. Сам організм його частково знешкоджує, крім того, тютюн виводиться з потом. Але отруєння з організму виводиться поступово.

Під час куріння нікотин всмоктується слизовою оболонкою рота, носа, гортані, трахеї та легенями, при ковтанні диму - слизовою оболонкою стравоходу і шлунка. Потрапивши в кров, отрута швидко розповсюджується по всьому організмі, викликаючи зміни в нервовій системі, роботі серця, легенів, печінки, органах травлення і чуття. Наведемо деякі дані:

-          одна цигарка відбирає 15 хвилин життя;

-          у курців часто болить голова, знижується пам'ять;

-          одна цигарка прискорює пульс на 10-20 ударів у хвилину. Виникає склероз судин серця, стенокардія. Ці напади призводять до інфаркту;

-          у курців руйнується зубна емаль, зуби стають чорними. Паління призводить  до гастриту, бронхіту, туберкульозу.

Звичайно: я можу багато говорити на цю тему, але вибір залежить від вас самих.  

8.     Вправа «Скільки?» (3 хв.).

Методичний коментар: учні мають порахувати скільки потрібно грошей для цигарок протягом тижня, місяця та одного року. Вартість однієї пачки цигарок – 30 грн.

Відповідь: 30х7=210 грн./тиждень.

210х4=840 грн./місяць.

840х12=10080 грн./рік.

Слово вчителя. Задумайтеся над тим, куди б можна було витрати ці кошти, я думаю, що на таку суму можна було б гарно відпочити чи купити якусь чудову річ ? 

9.     Вправа «Уяви, що ти не палиш!» (4 хв.). (слайд 9).

На дошці плакат із зображенням цигарки. Учні на стікерах пишуть, що матиме людина, коли перестане палити. 

10. Обговорення епіграфів до уроку (3 хв.). (слайд 10).

Методичний коментар: учні читають епіграфи та пояснюють їх зміст.  

11. Перегляд соціального відеоролика про паління та створення антитютюнової реклами (7 хв.).

Методичний коментар: можна було б попередньо попросити дітей, аби вони зробили ролик про тютюнопаління, або ж можна використати відеоролик із мережі Інтернет. 

Другою частиною вправи є створення антитютюнової реклами, учні об’єднуються у пари та отримують стимулюючі картинки, за якими мають створити антирекламу тютюну (додаток 1). 

12. Прослухування та обговорення притчі (2 хв.). 

Існує притча: 

Бог зліпив людину з глини, і залишився у нього невикористаний шматочок. 

— Що ще зліпити тобі? — запитав Бог.

— Зліпи мені щастя, — попросив чоловік.

Нічого не відповів Бог, а тільки поклав людині в долоню шматочок глини, що залишився. 

Чому так зробив Бог? (Ми самі творимо своє щастя…). 

13. Заключне слово вчителя (1 хв.).  

Отже, палити і рано померти або жити – так будемо ставити питання.

Давайте будемо жити. Цигарки – це отрута, яка шкідлива для всього живого. Ми можемо перевірити це, провівши невеликий експеримент. Коли прикласти п’явки до тіла і, дочекавшись, поки вони добре прикріпляться до нього, закурити, то вони відпадуть від тіла і будуть корчитися.  Цей дослід підтверджує, що нікотин - справжній ворог людини. Тож пам’ятайте: майбутнє залежить від вас самих, не ламайте його. Міцного здоров’я вам і вашим близьким!

 

Використані інтернет-джерела:

1.     http://bibliovpuzt17.blogspot.com/2016/11/blog-post_32.html

2.     http://narodua.com/dajdzhest-svit/schastja.html

3.     http://pti.kiev.ua/korysna-info/rizni/865-tyutyun-vchora-sogodn-.html

4.     mplsp.edukit.mk.ua/Files/downloads/Розробка%20Виховної%20години.d oc

 

           

Додаток 1 Орієнтовні картинки.

 

 

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку