Виховна година "Планета толерантності"

Про матеріал

Дана розробка містить матеріали для проведення години спілкування "Планета толерантності" у 5-6 класах. Містить цікаві завдання. Конспект складений згідно вимог експериментально-дослідної роботи.

Перегляд файлу

Година спілкування «Планета толерантності»

 

Хомічук Ольга,

Класний керівник  6-Б класу

Любомльська ЗОШ І-ІІІ ст.  №3

 Волинської обл.

 

Цільова група:

  • Учні 6-Б класу

 

Тривалість:

  • 45 хв.

 

Мета:

  •                  познайомити учнів з поняттям толерантність, з основними рисами толерантної та інтолерантності особистості;
  •                  формувати правильне уявлення щодо толерантної особистості;
  •                  розвивати здібності адекватно пізнавати себе та інших людей;
  •                  розвивати увагу, пам'ять, творче мислення учнів;
  •                  виховувати почуття колективізму, згуртованості, виховувати комунікативну культуру спілкування та взаєморозуміння;
  •                  сприяти розвитку шанобливого ставлення між учнями;
  •                  виховати соціально активну особистість.

 

 

Операційні цілі (завдання):

Після закінчення заходу  учень

знає

  • зміст поняття «толерантність» та «толерантна поведінка»;
  •  

розуміє

  •                  значення толерантної поведінки у сучасному суспільстві та важливість толерантного ставалення до інших;

вміє

  • працювати з термінологічним словиником;
  • розрізняти риси толерантної та інтолерантної особистості;
  • оцінювати вчинки інших;
  • бути толератним у спілкуванню з іншими;

може

  • систематизувати поданий матеріал, аналізувати прочитане;
  • логічно та виразно висловлювати свою думку, використовуючи навички критичного мислення
  • брати відповідальність за свої вчинки та їх наслідки

 

Форма проведення: «круглий стіл»

 

Метод проведення аналізу та вирішення проблем

 

Техніки:

«Обери позицію»

 «Асоціативний ряд»

Творча вправа

Робота із словником

 

 

Обладнання:

Плакат з правилами спілкування

словники;

географічна карта світу;

фломастери;

листки формату А4;

таблиця;

плакат «Дерево Толерантності»;

Конституція України;

 

Допоміжні матеріали:

Додаток 1. Картки з випереджувальними завданнями.

Додаток 2. «Правила спілкування»

Додаток 3. Завдання для досліду

Додаток 4. «Інформаційний пакет». Значення «торентності»

Додаток 5. Казка «Про дівчинку на ім'я Любов»

Додаток 6. Асоціативний ряд.

Додаток 7.  Ситуація  «Перед вами два шляхи. Обирайте…»

Додаток 8. Табличка  «Риси толерантної та інтолерантної людини»

Додаток 9. Вправа «Чарівна крамниця»

Додаток 10. Доповіді про толерантність та толерантну людину у різних науках.

Додаток 11. Тест «Наскільки Я толерантний?»

Додаток 12. Творча вправа «Дерево Толерантвості»

 

Перед заняттям роздайте учням випереджувальні завдання (додаток 1, 4).

 

Хід заходу

  1. Вступна частина

Нагадайте учням, що перед заняттям вони отримали випереджувальні завдання (додаток 1).

Зверністься до присутніх зі словами: «Людина, яка ненавидить інший народ, не любить і свій власний. Своїм терпінням ми можемо досягти більшого, ніж силою». Наше завдання сьогодні є навчитися розрізняти толерантні та нетолерантні вчинки, виявляти толерантне ставлення один до одного, а також визначити рівень власної толерантності. Запропонуйте учням ознайомитися з правилами спілкування та їх використанням на занятті (додаток 2).

1.1. Зверніть увагу учнів на те, що на нашій планеті існує дуже велика кількість різних людей. Що всі несхожі один на одного і щоб мирно співіснувати – треба миритися з цим розмаїттям.

Запропонуйте провести невеликий дослід, який покаже, що всі вони різні (додаток 3).

Підсумуйте проведений дослід.

1.2. Повідомте учнів про те, що сьогодні на занятті будуть розглядатися різні ситуації толерантної та інтолерантної поведінки, а допомагатимуть нам у цьому будуть юристи, літератори, всезнайки та історики. Скажіть, що ви щиро сподіваєтесь, що від нашого спілкування ви  отримайте велику насолоду та задоволення.

1.3. Нагадайте, що група учнів виконала випереджувальне завдання: заздалегідь зібрала й оформила «Інформаційний пакет» (додаток 4). Доручіть учасникам групи ознайомити усіх присутнім із значенням «толерантності» та визначеннями цього слова у різних мовах світу.

Запропонуйте учням відповісти на такі запитання:

- Яке з визначень вам імпонує найбільше? Чому, на ваш погляд, в різних країнах визначення різні? А що ж об'єднує ці визначення? Чому так актуальна толерантність в даний час?

2. Основна частина

2.1. Запропонуйте учням послухати казку «Про дівчинку на ім'я Любов» (додаток 5).

Оголосіть завдання учням класу: сказати, чому Любов вибрала саме Доброту та визначити, яким має бути випускник школи, щоб він міг максимально швидко адаптуватися до тих умов, в які потрапляє після закінчення школи.

2.2. Запропонуйте учням спробувати скласти асоціативний ряд,  назвавши  риси характеру, які притаманні толерантній людині (додаток 6).

2.3. Повідомте учням про те, що у сьогоднішньому суспільстві відбувається активний ріст екстремізму, агресивності, розширерення зон конфліктів. Що ці соціальні явища зачіпають молодь, якій в силу вікових особливостей властивий максималізм, прагнення до простих і швидких рішень складних соціальних проблем. Що будь-яка людина робить у житті різні вчинки. В одних ситуаціях чинить првильно і проявляє свої хороші якості, але іноді буває і навпаки.

Запропонуйте учням послухати невеличку історію «Перед вами два шляхи. Обирайте…» (додаток 7)

Поставте учням запитання:

- Чому молодий чоловік відмовився допомогти? Якби ви вчинили в цьому випадку? Як зазвичай робите ви, якщо бачите, що людині потрібна допомога? Як ми повинні чинити з людьми, які просять милостиню?

Запропонуйте висловити свою думку за допомогою техніки «Обери позицію». Учні підтримують або спростовують запропоновану педагогом думку, обгрунтовуючи власну позицію.

2.4. Запропонуйте учням створити табличку та розподілити слова в 2 колонки , де в 1- риси, притаманні толерантній людині, а в 2 – риси, притаманні інтолерантній особистості «Риси толерантної та інтолерантної людини» (додаток 8), використовуючи такі слова терпіння, почуття гумору, нерозуміння, повага думки інших, ігнорування, егоїзм, доброзичливість, вміння володіти собою, нетерпимість, вираз зневаги, дратівливість, уміння слухати співрозмовника, байдужість, цинізм, розуміння і прийняття, чуйність, допитливість, гуманізм, невмотивована агресивність

Зробіть з учнями висновок про риси толерантної та інтолерантної особистості.

2.5. Виконайте вправу «Чарівна крамниця», щоб з’ясовувати, яких якостей не вистачає людині для того щоб вважатися справді толерантною людиною (додаток 9) та продовжити фразу: «Я …» .

2.6. Зверніться до юристів , літераторів, науковців, всезнайців та істориків та попросіть, щоб вони по черзі зачитали, як висвітлюється питанння толерантності та толерантної людини у різних науках (додаток 10).

2.7. Пройдіть тест «Наскільки Я толерантний?», щоб перевірити чи можна називати себе володарем цієї якості (додаток 11).

3. Підсумковий етап

3.1. Зверніться до учнів зі словами, що наша Земля – це місце, де ми можемо любити один одного, дотримуватись традицій і продовжувати історію планети Толерантності та запропонуйте виростити Дерево Толерантності.

Дайте відповідь на запитання: «Що потрібно робити, щоб наш клас, наша школа стала простором толерантності» (додаток 12).

3.2. Подякуйте за роботу і за співпрацю. Та повідомте, що ви надієтесь, що година спілкування залишить глибокий слід в душі кожного, допоможе усім зрозуміти, що тільки повага один до одного, взаєморозуміння, терпимість, дотримання рівноправності врятують світ.


Додаток 1

Картки з випереджувальними завданнями

 

  • Юристам: підготувати інформацію про права і що можна роботи, щоб не нашкодити іншим;
  • Літераторам: як питання «толерантності» висвітлювалось в літературі і народній творчості;
  • Всезнайкам: пояснити термін «толерантності» та скласти словничок термінів;
  • Історикам:  дослідити причини сварок, бійок та війн у світовій історії.

 

 

Додаток 2

Правила спілкування

 

  • будьте щирими у спілкуванні;
  • беріть активну участь у діалозі;
  • з повагою ставтеся  до співрозмовника;
  • виявляйте довіру та доброзичливість;
  • посміхайтеся та умійте поважати думку інших.

 

 

Додаток 3

Завдання для досліду

 

 

 

 1. Складіть аркуш навпіл.

 2. Відірвіть верхній правий кут.

 3. Знову складіть навпіл.

 4. Відірвіть правий верхній кут.

 5. Знову складіть.

 6. Знову відірвіть верхній правий кут.

 7. складіть аркуш надвоє.

 8. Якщо можна, відірвіть правий кут.

 9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

 

 

Додаток 4

«Інформаційний пакет»

Значення слова «толерантність»

Толерантність - це повага, прийняття і правильне розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження і способів прояву людської індивідуальності.

Визначення слова толерантність різними мовами земної кулі звучить по-різному:

в іспанській мові воно означає здатність визнавати відмінні від своїх власних ідеї або думки;

у французькій мові - відношення, при якому допускається, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж ти сам;

у англійській мові - готовність бути терпимим, поблажливим;

у китайській мові - бути великодушним по відношенню до інших ;

в арабській мові - прощення, поблажливість, м'якість, милосердя, співчуття, прихильність, терпіння, прихильність до інших;

в українській мові - здатність терпіти щось або когось (бути витриманим, витривалим, стійким, вміти миритися з існуванням чогось, когось).

 

 

 

Додаток 5

«Казка про Любов»

 

Жила-була на землі дівчина на ім'я Любов. Нудно їй було жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до старого, сивого чарівника, котрий прожив сто років : - Допоможи мені, дідусь, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все відпущене мені Богом життя. Подумав чарівник і сказав: - Приходь до мене завтра вранці, коли перші птахи заспівають, і роса ще не просохне ... Вранці, коли червоне сонце освітило землю, прийшла Любов до призначеного місця ... Прийшла і бачить: стоять п'ять прекрасних дівчат, одна гарніша іншої. - Ось вибирай, - сказав чарівник, - одну звуть Радість, іншу - Удача, третю - Краса, четверту - Печаль, п'яту - Доброта. - Вони всі прекрасні, - сказала Любов. - Не знаю, кого й обрати ... - Твоя правда, - відповів чарівник, - вони всі хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а може, і дружити будеш, але вибери одну з них. Вона й буде тобі подружкою на все твоє життя. Підійшла Любов до дівчат ближче , подивилася в очі кожній. Задумалася Любов… Любов підійшла до дівчини на ім'я Доброта і простягла їй руку.

 

 

Додаток 6

 

Асоціативний ряд

Т -

О -

Л -

Е -

Р -

А -

Н -

Т -

Н -

І -

С -

Т -

Ь

 

 

Додаток 7

Ситуація  «Перед вами два шляхи. Обирайте…»

        Молодий чоловік і його дівчина гуляли містом. На бордюрі сидів погано одягнений літній чоловік. Біля нього валялася сумка. Він тихенько стогнав, а в очах стояли сльози.

 - Почекай, я підійду до нього, - сказала дівчина.

 - Не здумай. Він брудний, ти підчепиш заразу, - відповів молодий чоловік, стиснувши її руку.

- Відпусти. Бачиш у нього зламана нога. Дивись, дивись, у нього кров на штанині.

- А нам-то що? Він сам винен.

- Відпусти мою руку, ти робиш мені боляче. Йому потрібна допомога.

- Кажу тобі: він сам у всьому винен. Працювати треба, а він жебракує, краде, пиячить. Навіщо йому допомагати?

 - Я все одно підійду. - Дівчина вирвала руку.

 - Я тебе не пущу. Ти - моя дівчина і не смій спілкуватися зі "всякими". Ходімо звідси, - він спробував відвести її.

        Дівчина відштовхнула хлопця і підійшла до чоловіка. Хлопець ще раз спробував утримати її. Вона рішуче відсмикнула руку.

- Що з вами? - Запитала вона чоловіка.

- Що з вашою ногою.

- Я зламав її ... у мене кров. Я не знаю, що робити і де в цьому місті лікарня. Мені дуже боляче.

- Зараз, зараз. Дозвольте, я подивлюся. Потерпіть. Треба викликати "швидку".

- Спасибі, леді, дякую ...

 - Послухай, - звернулася дівчина до молодого чоловіка, який підійшов до них, - у тебе немає мобільного телефона?

          Хлопець промовчав. Дівчина допитливо подивилася на нього і раптом відчула відразу, яка відчувалась у його позі, погляді ... Вона піднялася і наблизилася до хлопця.

- Іди звідси! Ніколи більше не дзвони мені і не приходь! Я більше знати тебе не хочу.

- Невже ти через якогось бомжа, алкоголіка можеш так вчинити? Дурна! Ти пошкодуєш про це.

          Дівчина знизала плечима і знову опустилася на коліна. Хлопець пішов геть.

- У вас відкритий перелом, - промовила вона. - Я піду викликати лікаря. Потерпіть, - вона швидко пішла до телефонного автомату.

- Дівчино! - Окликнув її чоловік

- Спасибі вам! - Дівчина обернулася і посміхнулася. - Ви обов'язково знайдете собі щастя.

 

 

 

Додаток 8

 Таблиця «Риси толерантної та інтолерантної людини»

 

 

 

Толерантна людина

Інтолерантна особистість

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 9

Вправа «Чарівна крамниця»

            Дає учасникам можливість з'ясувати, яких якостей їм не вистачає для того, щоб вважатися справді толерантними людьми.

- Уявіть, що існує лавка, в якій є вельми незвичайні "речі": терпіння, поблажливість, прихильність до інших, почуття гумору, чуйність, довіра, альтруїзм, вміння володіти собою, доброзичливість, гуманізм, уміння слухати, допитливість, здатність до співпереживання.

- Я виступлю в ролі продавця, який обмінює одні якості на інші. Беруть участь усі бажаючі.                         

               Викликається учасник. Він може обрати одну або декілька "речей", яких у нього немає. (Це ті якості, які, слабко виражені у даного учасника). Наприклад, покупець просить у продавця терпіння. Продавець з'ясовує, скільки і навіщо йому потрібно, і в яких випадках він хоче бути терплячим. В якості плати продавець просить щось взамін, наприклад, той може розплатитися почуттям гумору, якого у нього в надлишку.

 

 

 

Додаток 10

 Доповіді про толерантність та толерантну людину у різних науках

Історики. Війни виникають тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти. Історичні факти війн такі:

         Стародавній світ – троянська війна – після викрадення Єлени алейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.   

         Середньовіччя – війни виникали на релігійній підставі. Хрестові походи забрали життя сотень тисяч людей.

  Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало траге6дією й призвело до смерті десятки мільйонів людей. 

 Літератори. Кожен народ  склав прислівя порозуміння між собою:            «Не міряй всіх на свій аршин»,  « Пильнуй свого носа, а не чужого проса»,    « У чужий монастир зі своїм уставом не ходять» 

 До виявлення толерантності закликають всі світові релігії.

 Моральний досвід людства втілено у фольклорних творах, казках, переказах та в художній літературі. Це такі твори, як «Хатинка дядька Тома», «Горбатенька дівчинка», «Тигролови», «Жовтий князь» твори О.Довженка, оповідання з Біблії та інші твори.

 

Толерантність врятує світ

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

Розрубає мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

Будь завжди нестерпним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти життя яскравим сонцем,

Толерантним Всесвіт побудуй.

 


 

Всезнайки.  Це слово походить від латинського прикметника  «терплячий»

  Отже, « толерантний» - здатний витримувати іншого, не такого, як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть за відсутності приязні, поваги, любові.

  Толерантність – це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.

 Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги, не перекладають відповідальність на інших.

Юристи.   Право однієї людини закінчується там, де починається  право іншої. Ми можемо робити лише те, що не шкодить іншим, не порушує їхні права.

  Стаття 21 Конституції України:

 Усі люди є рівні і вільні у своїй гідності та правах. Права і свобода людини є невідчужуваними і непорушними.

 Стаття 23  Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей.

 Стаття 24 Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

 У 1989 р. Організація Обєднаних Націй прийняла Конвенцію про права дитини. Цей документ містить 54 статті. Україна приєдналася до цієї Конвенції.

  16 листопада жителі багатьох країн світу відзначають Міжнародний день толерантності або День терпимості. Це свято було засновано в 1986 році за рішенням Генеральної Асамблеї ООН.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 11

Тест «Наскільки Я толерантний?»


1. Чи неприємна вам ситуація, в якій доводиться відмовлятися від придуманого вами плану, тому що точно такий же план вже запропонували ваші друзі?
а) так;
б) ні.


2. Ви зустрічаєтеся з друзями, і хтось пропонує почати гру. Чому ви віддаєте перевагу?
а) щоб брали участь тільки ті, хто добре грає;
б) щоб грали і ті, хто ще не знає правил.


3. Ви спокійно сприймаєте неприємні для вас новини?
а) так;
б) ні.


4. Чи викликають у вас неприязнь люди, які в громадських місцях з'являються в нетверезому вигляді?
а) якщо вони не переступають допустимих меж, вас це взагалі не цікавить;
б) вам завжди були неприємні люди, які не вміють себе контролювати.


5. Чи можете ви легко знайти контакт з людьми, у яких інші звичаї, інше положення?
а) вам дуже важко буде  це зробити;
б) ви не звертаєте уваги на такі речі.


6. Як ви реагуєте на жарт, об'єктом якого стаєте?
а) вам не подобаються ні самі жарти, ні жартівники;
б) якщо навіть жарт і буде вам неприємна, то ви постараєтеся відповісти в такий же жартівливій манері.


7. Чи згодні ви з думкою, що багато людей сидять не на своєму місці, роблять не свою справу?
а) так;
б) ні.


8. Ви приводите в компанію друга (подругу), який (а) стає об'єктом загальної уваги. Як ви на це реагуєте?
а) вам неприємно, що таким чином увага відвернута від вас;
б) ви лише радієте за неї (нього).


9. В гостях ви зустрічаєте літню людину, яка критикує сучасне молоде покоління, звеличує минулі часи. Як реагуєте ви?
а) йдете раніше під пристойним приводом;
б) вступаєте в суперечку.

 

Підрахунок балів.

Запишить по 2 бали за відповіді: 1б, 2б, 3б, 4а, 5б, 6б, 7б, 8б, 9а.

 

 

Ключ до тесту

 

 

0-4 бала:

Ви непохитні і, вибачте, вперті. Де б ви не знаходилися, може виникнути таке враження, що ви прагнете нав'язати свою думку іншим. Щоб досягти своєї мети, часто підвищуєте голос. Маючи такий, як у вас, характер, важко підтримувати нормальні стосунки з людьми, які думають інакше, ніж ви, не погоджуються з тим, що ви говорите і робите.

 

 

6-12 балів:

Ви здатні твердо відстоювати свої переконання. У той же час ви можете вести діалог і, якщо вважаєте за потрібне, змінювати свої переконання. Але деколи ви буваєте надмірно різкі, проявляєте неповагу до співрозмовника. І в такий момент ви дійсно можете виграти суперечку з людиною, у якої більш слабкий характер. Але чи варто «брати горлом», якщо можна перемогти і більш гідно?

 

14-18 балів:

Твердість ваших переконань відмінно поєднується з великою гнучкістю вашого розуму. Ви можете прийняти будь-яку ідею, з розумінням поставитися до парадоксального на перший погляд вчинку, навіть якщо ви їх не поділяєте. Ви досить критично ставитеся до своєї думки і здатні з повагою і тактом по відношенню до співрозмовника відмовитися від поглядів, які, як з'ясувалося, були помилковими.

 

 

Додаток 12

Творча вправа «Дерево Толерантвості»

 

  • співчувати;
  • розуміти інших;
  • поважати;
  • підтримувати;
  • терпіти;
  • прощати;
  • бути доброзичливими;
  • бути милосердними;
  • бути мякими;
  • бути готовими до примирення;
  • визнавати;

 

Похожее изображение

docx
Додав(-ла)
Хомічук Оля
Додано
17 березня 2018
Переглядів
1152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку