Тема: А вже весна, а вже красна…
Мета: розширити та закріпити знання дітей про весняні явища появи першоцвітів та прильоту пташок ; виховувати екологічну культуру, любов до природи, сприяти вихованню спостережливості, допитливості; вчити розуміти природу, відчувати її красу, активізувати зв’язне мовлення.
Обладнання та матеріали: відеопроектор, комп’ютер, макет сонця, презентація-супровід до заняття, аудіозаписи «Вийди, вийди сонечко», хоровод-веснянка.
Хід заняття
-
Організаційний момент
-
Діти, ми з вами велика і дружна родина. І ви знаєте, що людина і природа невіддільні одне від одного. А природа – це велика таємниця. А ви ж любите розгадувати таємниці!?
-
Основна частина
-
Оголошення теми заняття. Мотивація діяльності.
-
Всі пори року по своєму прекрасні. Але особливою є пора … А відгадайте, яка пора року є особливою.
Зійшли сніги,
Шумить вода,
Земля вже квіти викида,
Буяє травка молода.
Все сонне оживає,
Коли, діти, це буває? (Навесні)
-
А зараз ми покличемо Весну, напевно всі вже за весною скучили. А тепер кличемо: Весна, Весна…
До класу заходить Баба-Яга.
-
Хто це? Це та сама Баба-Яга.
-
Так, це я – Баба-Яга! Чого це ви зібрались?
-
Ми зустрічаємо весну!
-
А як же ви її стрінете, якщо її немає. Я її вкрала!
-
Ой, лишенько! Діти, ми разом можемо визволити Весну…
-
Я можу віддати її вам, але, якщо діти будуть гарно працювати, а інакше – ні!
-
То, може, пробачимо Бабуню - Ягуню і запросимо до нас на заняття. Покажемо і розповімо їй все, що знаємо про весну .
-
Розповідь
-
Сьогодні …….. хоче привітати нас усіх з приходом весни.
-
Струмок серед гаю, як стрічечка.
На квітці метелик, як свічечка.
Хвилюють, милують, квітують поля.
З весною тебе, Україно моя!
-
Весна! Це слово ніжне і ласкаве. Діти, скажіть це слово тихо, …., голосно, …., з радістю, …., з подивом, …..
-
Давайте пригадаємо прислів’я про весну.
-
Робота в групах.
Завдання: скласти пазл - прислів’я про весну.
1гр. Проспиш весною, заплачеш зимою.
2гр. Весняний день рік годує.
3гр. Весна ледачого не любить.
Лідери груп читають прислів’я. Пояснюють їх значення.
-
Бесіда
-
А тепер відгадайте загадку:
-
Зранку-вранці на горбок
Піднімався колобок.
А увечері – з горбка –
І немає колобка. (Сонце)
-
А чи сонячна сьогодні погода?
-
Давайте, щоб і до нас у кімнату завітало сонечко. Покличемо його закличкою. (Співаємо закличку «Вийди, вийди сонечко»)
-
Але чогось наше Сонечко невеселе. Що з тобою, Сонечко?
-
Весна не приходить, її й досі немає. А ви її може бачили?
-
Ні, але ми знаємо де вона. Ти її скоро побачиш. А чому ти без промінців?
-
Промінці з’являться, коли ви скажете, що вам нагадує слово весна
-
Дидактична вправа «Асоціативний кущ». Діти кажуть слово, пов’язане, на їхню думку, з весною і чіпляють на дошку промінці до сонечка.
-
Ось сонечко звеселіло і нам стало тепліше і радісніше. Сідай, Сонечко, та зачекай її разом з нами.
-
А що є першими вісниками весни? (Квіти)
-
Групова робота
-
Перед вами картки з зображеннями квітів. Це весна розгубила ці чарівні квіти (запитую у трьох дітей, як називаються їх квіти – ромашка, троянда, тюльпан).
-
А тепер я хочу сплести гарний віночок (грає хоровод)
-
Сплету я віночок з підсніжників.(Виходять діти, кружляють )
-
Сплету я віночок з пролісків.
-
Сплету я віночок з барвінку.
-
Діти, а ви знаєте. Що є така квітка Медуниця (фото на слайді)
-
Ця весняна квітка три рази змінює свій колір: коли вона розпускається, то стає рожевою, потім фіолетовою і, зрештою, синьою. Медуницю називають «світлофором». У цієї рослини квіти різного кольору на одному стеблі. Різне їх забарвлення – сигнали для бджіл: рожевий колір квітки сигналізує, що солодкий сік тут ще не з’явився; малиново-фіолетовий повідомляє: нектару багато – летіть сюди; у синій квітці соку вже немає.
-
Діти. А хто ще є вісниками весни ?(Птахи)
-
А тепер пригадаємо наших друзів і друзів природи птахів.
-
Діти, які птахи прилітають до нас першими?
-
Приліт йде не абияк, а в чіткому порядку: першими до нас весною прилітають ті птахи, які відлетіли від нас останніми восени; останніми – ті, що відлетіли першими.
-
Одними з перших повертаються з півдня граки. Ще сніг не зійшов, ще можливі заморозки, а граки вже тут. Вони – перші вісники весни.
-
Слідом за граками прибувають шпаки і жайворонки.
-
Фізхвилинка. Грає спокійна музика.Діти, підведіться та заплющте очі. Уявіть себе квіточкою навесні. Ви оживаєте, починаєте рости. Ось пригріло сонечко, ви розпускаєте пелюстки. Повіяв вітерець і ви погойдуєтесь. Наступає вечір, квітка закриває свої пелюстки, схиляється до землі і засинає. Спить, тихенько погойдуючись.
-
Бабуся-Яга сказала мені, що Весна любить слухати вірші. Давайте й ми вивчимо для Весноньки вірш. Називається вірш «Навесні», а написав його Іван Якович Франко.
-
Робота над віршем
-
Слухайте уважно, щоб дати відповідь на запитання. Що ж оживила весна?
Навесні
Надійшла весна прекрасна,
Многоцвітна, тепла, ясна,
Ніби дівчина в вінку.
Ожили луги й діброви,
Повно гомону, розмови
І пісень в чагарнику
.
-
То що ж оживила весна?(Луги й діброви.)
-
Діти, у вірші є незрозумілі слова. І я хочу впевнитись, що ви їх розумієте.
-
«Многоцвітна» - та, що має багато кольорів, різнокольорова, різнобарвна.
-
«Луги» - порослі травою та кущами поля, що використовується як пасовисько й сінокіс.
-
«Діброви» - листяні ліси на родючих ґрунтах, у яких переважає дуб.
-
«Гомін» - розмова, гамір, шум.
-
«Чагарник» - зарості багаторічних дерев'янистих кущових рослин, кущі.
-
Молодці.
-
Підсумок заняття
-
Заключне слово вчителя.
-
Дякую, діти за заняття. Ми з вами дійсно відчули прихід весни.
-
Рефлексія
-
А що вам сподобалось на занятті найбільше?
-
Що ви дізнались нового?
-
Про що зможете розповісти батькам удома?
-
Молодці. Бабуся-Яга, тепер віддасте нам нашу Весну?
-
Тепер так! Але вам треба її покликати.
-
Весно! Весно!
Весна заходить з караваєм та українським рушником у руках.
-
Доброго дня, діти! Дякую вам, що визволили мене! Я хочу вам подякувати цим караваєм. Я зараз підійду до кожного, а ви відірвіть шматочок караваю. Смачного!
-
Щиро дякуємо за гостинність! До побачення! ( разом)