Виховна година «Що ми знаємо про конфлікти» (для учнів 8-9 класів)
Мета: формування в учнів навичок безконфліктного спілкування з однолітками і дорослими в навколишньому соціумі.
- ознайомлення учнів з визначенням понять «конфлікт», «конфліктна ситуація», «конфліктоген», із способами попередження та вирішення конфліктів;
- розглянути причини конфлікту, визначити його позитивні та негативні сторони;
- сприяти формуванню позитивного ставлення до людей, бажання оволодіти навичками спілкування і соціальної взаємодії;
- спонукати учнів до співпраці, взаєморозумінню.
Обладнання: комп'ютер (ноутбук), екран, проектор, презентація, аркуші паперу, ручки, трикутники, вирізані з кольорового папіру червоного, зеленого і чорного кольорів.
План виховної години
I. Вступне слово.
II. Прийом «Асоціативний ряд».
III. Робота з поняттями.
IV. Способи вирішення конфліктів.
V. Пам'ятка для підлітків «Успішне вирішення конфліктів».
VI. Вправа «Розігрування ситуації».
VII. Гра «Оптимісти і Песимісти».
VIII. Вправа «Сніжинка».
IX. Попередження конфліктів.
X. Правила безконфліктного поведінки.
XI. Підведення підсумків (рефлексія).
XII. Заключне слово.
Хід виховної години.
I. Вступне слово вихователя:
- Добрий день, дорогі друзі! Хочеться почати наш захід з віршованих рядків, а ви спробуйте здогадатися, про що сьогодні піде мова ?:
Ми миримося, ми сваримося, по-різному буває.
Конфлікти зароджуються і рухаються по колу.
То щось не зрозуміло нам, то нас не розуміють.
Як важливо і корисно - просто вислухати один одного!
Давайте будемо просто вчитися говорити.
Серед завдань і теорем ми вчимося спілкуватися.
Спробуйте бути ввічливими, спробуйте дружити!
Тоді образливі слова не повторюватимуться.
(Діти висловлюються, припускаючи можливі варіанти теми заходу).
- Правильно, ми сьогодні будемо говорити про конфлікти, про роль і місце конфліктів у нашому житті, про причини конфлікту, про те, як запобігти конфлікту і грамотно вийти з конфліктної ситуації. Тема виховної години «Що ми знаємо про конфлікти ».
II. Прийом «Асоціативний ряд»:
- Які асоціації викликає у вас слово «конфлікт»? (Можливі відповіді учнів - сварка, лайка, розбіжності, нерозуміння, суперечка і т.д.).
III. Робота з поняттями.
- Згідно з Великим енциклопедичним словником конфлікт (від лат. Conflictus - зіткнення) - зіткнення сторін, думок, сил. Конфлікт виникає як результат несумісності уявлень про ситуації, вчинку, про способи дії. Конфлікт припиняється, якщо сторони задоволені виграшем або програшем, або визнають, що продовження конфлікту безглуздо. Для виникнення конфлікту необхідна конфліктна ситуація.
Конфліктна ситуація - це виникнення розбіжностей. Тобто зіткнення бажань, думок, інтересів. Але далеко не кожна ситуація веде до конфлікту. Повинен бути інцидент.
Інцидент - це збіг обставин, що є приводом безпосереднього зіткнення сторін. І навіть в цьому випадку конфлікт ще можна запобігти, так як все залежить від того, як особистість сприймає і оцінює ситуацію. Якщо особистість оцінює цю ситуацію як конфліктну, то вона стає реальною. Відбувається конфліктна взаємодія. Конфлікт починає жити своїм життям. Дії конфліктуючих сторін «підганяються» під конфліктну ситуацію, втягуються нові сили і способи конфронтації.
Останній етап - це спад конфлікту і його дозвіл. Залежно від способів вирішення воно може бути конструктивним і деструктивним.
IV. Способи вирішення конфліктів:
- конструктивні (компроміс, гумор, поступка, співпраця);
- деструктивні (погрози, насильство, приниження, брутальність, перехід на особистості, відхід від вирішення проблем, розрив відносин).
V. Пам'ятка для підлітків «Успішне вирішення конфліктів».
1. Доброзичливість.
2. Встановити причину конфлікту (старатися почути один одного).
3. Тактовність.
4. Розмова по суті.
5. Пошук компромісу.
6. Здатність визнати свою помилку.
7. Дотримання чужого персонального простору.
8. Правильний вибір.
9. Уміння слухати і чути один одного.
10. Справедливість.
VI. Вправа «Розігрування ситуації»:
- А як ви думаєте, що потрібно для виникнення конфлікту? (Діти висловлюються). Для виникнення конфлікту необхідна присутність двох осіб, двох точок зору і предмет спору. А тепер розіграємо ситуацію пов'язану з чергуванням по класу:
- Я вчора був черговим .
- Ні, ти не чергував.
- Чергував.
- Ні.
- Так.
- Ні. Нічого не знаю, будеш чергувати сьогодні.
Вихователь: Конфлікт чи це? Як ви вважаєте, чому?
Відповідь учнів: - Так, конфлікт, тому що є дві людини, предмет спору - з'ясування, хто повинен чергувати.
Я хочу, щоб ви розуміли, що конфлікти, це необхідне явище соціального життя. Якщо вони існують, то, значить, виконують якісь важливі функції в житті людини і суспільства. Причому ці функції можуть бути як позитивні так і негативні.
VII. Гра «Оптимісти і Песимісти»:
- Пропоную пограти в гру «Оптимісти і Песимісти». Для цього необхідно розділитися на дві команди. Команда «Оптимістів» на листку паперу пише позитивні функції конфліктів, а команда «Песимістів» негативні функції конфліктів. (Діти можуть самостійно або за допомогою педагога, який працює з обома командами, скласти протягом 10 хвилин свої аргументи і представити їх один одному).
Варіанти можливих відповідей:
Команда «Оптимісти»: згуртування колективу; пізнання один одного (в конфліктах дізнаєшся людей, хто з них є хто); в конфліктах з'ясовується, хто справжній друг; якщо почути критику на свою адресу і погодитися з нею, то можна спробувати змінити себе; без конфліктів життя прісна і нудна; конфлікти дозволяють висунути претензії протилежних сторін і прийти до взаєморозуміння та ін.
Команда «Песимісти »: страждає гідність людини; загроза здоров'ю; внутрішній дискомфорт кожного учасника конфлікту; образа, зіпсовані відносини; проблема не вирішується; депресія; зниження якості діяльності; втрата часу та ін.
- Молодці!
VIII. Вправа «Сніжинка»:
Мета: актуалізація поняття того, що всі люди різні і думки, і погляди у них теж будуть різними.
Завдання: робота без слів, не спілкуючись з учасниками. Треба скласти серветку навпіл, відірвати правий верхній кут, скласти ще раз навпіл і відірвати правий верхній кут. Ще раз скласти навпіл, відірвати правий верхній кут. Потім розгорнути серветку і подивитися на отриману сніжинку
Рефлексія: чому у всіх сніжинки вийшли різними, хоча алгоритм був однаковим для всіх?
Висновок: у всіх сніжинки вийшли різними, тому що кожен з нас індивідуальність. У нас різні інтереси, мрії, прагнення. І конфлікти в нашому житті - це природно, тому що всі люди різні. Конфліктів немає тільки тоді, коли всі були б однакові як роботи, все робили і думали б однаково. Світ був би нудним і незмінним, якщо б всі були однаковими, головне, щоб, конфлікти не руйнували наших відносин з хорошими людьми.
- Ми, з вами з'ясували, що для виникнення конфлікту необхідні учасники спору, предмет спору і мотив, які підштовхують, людей, до суперечки. Скажіть, будь ласка, з ким у нас в повсякденному житті можуть виникати конфлікти? (Відповіді учнів: батьками, друзями, однокласниками, сусідами, родичами, учителями, тренерами і т.д.).
- А зараз підніміть руки, кому доводилося коли-небудь брати участь в конфліктній ситуації? Давайте згадаємо, чому виникла ваша конфліктна ситуація. Що було причиною конкретного конфлікту? ( Учні висловлюються).
Як ми бачимо, конфлікти виникають по різним питанням, але причини у всіх схожі: боротьба за лідерство, розбіжність цілей, бажань, оцінок, неповага до інших, невміння спілкуватися, різниця почуттів і станів, незнання правил і норм поведінки, законів та ін.
Раніше ми вивчили 2 способи вирішення конфліктів - конструктивний і деструктивний, але не менш важливо навчиться попереджати конфлікти. Для цього ми розглянемо два способи попередження конфліктів - м'яке протистояння і конструктивну пропозицію.
IX. Попередження конфліктів.
Перший спосіб попередження конфліктів - м'яке протистояння.
М'яке протистояння - це рішуче заперечення, висловлене в м'якій формі. Так можна відстояти свою позицію, і не образити іншу людину.
Другий спосіб називається «конструктивна пропозиція». Це спроба знайти компроміс, тобто вихід, який міг би влаштувати всіх. Розглянемо конкретну ситуацію.
Ситуація. Вам не подобається, що ваш сусід по парті ніколи не носить підручників і користується вашими. Надайте йому м'яке протистояння. Спробуйте м'яко натякнути йому на це.
Зразкові фрази:
Саша, не хочеться сваритися, але мені не подобається, коли моїми речами користуються інші. Не ображайся, але це мої підручники, і мені одному зручніше ними користуватися.
У вас дуже добре виходить м'яке протистояння. А як можна в цій ситуації уникнути конфлікту за допомогою конструктивної пропозиції?
Зразкові фрази:
Саша, мені здається несправедливим те, що я один ношу підручники , давай будемо це робити по черзі. Я розумію, що важко носити повний портфель підручників. Давай їх розділимо.
Отже, м'яке протистояння і конструктивна пропозиція - це два способи поведінки, які допоможуть вам запобігти конфліктам і зберегти власну гідність. Наведіть приклади попередження конфлікту: застосуйте м'яке протистояння і конструктивну пропозицію.
Для запобігання конфлікту треба застосовувати золоте правило спілкування: завжди стався до інших так, як ти б хотів, щоб інші ставилися до тебе.
Які риси характеру потрібні, щоб слідувати цьому золотому правилу? Треба бути культурним, розумною людиною, гнучко використовувати всі види стратегій. В одних випадках - жорстко наполягти на своєму, в інших - поступитися, по-третє - знайти компроміс. А для того, щоб не помилитися у виборі стратегії, потрібен життєвий досвід, мудрість і знання. Безвихідних ситуацій в житті немає, треба тільки постаратися спокійно все обміркувати, якщо є можливість, з кимось порадитися, і після цього прийняти потрібне рішення. Правильна поведінка при конфлікті збереже ваше здоров'я, зробить спокійнішим і щасливішим не тільки вас, але і інших.
X. Правила безконфліктної поведінки
Пропоную вам дотримуватися наступних правил безконфліктної поведінки:
1. У суперечці будь стриманий і тактовний.
2. Намагайся жити так, щоб людям поруч з тобою було добре.
3. Навчися співпрацювати, поступатися, домовлятися, знаходити компроміс.
4. Уникай конфліктів, сварок, не роби необдуманих вчинків.
5. Головне - стався до людей так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе.
XI. Підведення підсумків (рефлексія).
Кожен має три кольорових трикутника. Ви зараз повинні подумати і відповісти на моє запитання за допомогою цих трикутників. Чи вважаєте ви обговорення даної теми корисною, чи змінилося щось у ваших поглядах на конфлікт?
«ТАК» - червоний
«Сумніваюся» - зелений.
«НІ» - чорний.
XII. Заключне слово вихователя.
У суспільстві не можна жити без протиріччя, люди завжди будуть відрізнятися поглядами, смаками та вподобаннями. Але ці протиріччя не можна доводити до конфліктів. Щоб зберегти не тільки душевне, але і психічне і фізичне здоров'я, потрібно навчитися запобігати конфліктам, а якщо конфлікт вже розгорівся, потрібно вміти з нього вийти. Дякую вам за спілкування, до нових зустрічей!
1