Виховна година "СНІД - чума 21 століття"

Про матеріал

Класна година, присвячена Дню здоров´я, на тему: «СНІД – чума 21 століття». Це година-тренінг, яка навчає, як передбачити, уникнути, не захворіти та жити поруч з людьми ВІЛ-інфікованими.


Перегляд файлу

Класна година, присвячена Дню здоров´я, на тему:

«СНІД – чума 21 століття»

 

Мета: спонукати учнів до усвідомлення зв’язку між цінностями люди­ни, її поведінкою та наслідками для себе та оточуючих; поглибити знання дітей щодо СНІДу, основні шляхи зараження цією хво­робою та заходи щодо її профілактики; фор­мувати адекватне розуміння про­блеми існування хвороби СНІД, толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих людей.

 

Матеріали: маркери, аркуші паперу А4, АЗ, А1; плакати, стікери, клей, ножиці, скотч, журнали, газети, кольоровий папір.

 

«Поведінкадзеркало, у якому кож­ний показує своє обличчя».

Й. В. Ґете

«Думай гарно, і думки твої визріють гарними вчинками».

Л. М. Толстой

«СНІД – класичний приклад голу, який людство забило у свої ворота»

                                                                                                               Принцеса Анна

 

Учитель.  Доброго дня! Ми всі громадяни ХХІ сторіччя.

У спадщину від наших предків нам дісталося багато проблем, які ми мусимо вирішувати. Але одна проблема нас хвилює найбільше. Це  СНІД. У 1988р. Всесвітня організація охорони здоров’я оголосила 1 – грудня – Всесвітній днем боротьби зі СНІДом. Це пов’язано з тим, що синдром набутого імунодефіциту   (СНІД) набув масштабів пандемії.  Найбільше від поширення цього найнебезпечніше захворювання страждає молодь – 70% - інфікованих молодь віком від 15 до 29 років.У цей день величезна кількість людей на всій планеті приколюють до одягу червону стрічку.  Як символ усвідомлення важливості проблеми СНІДу . Як символ протесту проти дискримінації у відношенні до ВІЛ – позитивних людей. Як символ надії на те, що людство обов’язково переможе цю хворобу. СНІД – це зброя масового знищення молоді.

Учні приколюють стрічку.

Учитель. Червона стрічка майорить

Це символ з СНІДом боротьби

Колір біди в собі таїть!

Попереджає: Життя – це жить!

 

1. « Мозкова атака»

Завдання :

З’ясуйте значення  термінів  ВІЛ і СНІД і як вони розшифровуються.

 

В – вірус   ( збудник захворювань )

І – імунодефіциту ( відсутність імунної реакції організму )

Л – людини ( може бути тільки у людини )

 

С – синдром ( низка симптомів , що вказують на хворобу)

Н – набутого ( не спадкового)

І -  імунного ( стосується імунної системи)

Д – дефіциту ( відсутність або нестача )

 

Вправа «Міфи й факти про ВІЛ/СНІД»

Учасникам зачитують твердження про ВІЛ/СНІД і пропонують вказати, чи правильні такі твердження:

1.    ВІЛ – це вірус, що спричиняє СНІД (ч).

2.    Можна інфікуватися Віл, випивши зі склянки, якою користувався ВІЛ-інфікований (3).

3.    ВІЛ передається через дружній поцілунок (з).

4.    Можна інфікуватися ВІЛ при переливанні неперевіреної крові (ч).

5.    Людина-носій ВІЛ може інфікувати свого сексуального партнера (ч).

6.    Уживання алкоголю може підвищити ризик інфікування ВІЛ (ч).

7.    Комарі можуть переносити ВІЛ (з).

8.    Використання одноразових шприців може захистити від ВІЛ-інфекції (ч).

9.    Використання презервативів під час статевих контактів може зменшити ризик ВІЛ-інфекції  (ч).

10.  Можна інфікуватися ВІЛ через сидіння на унітазі (з).

11.  Більшість людей, інфікованих ВІЛ, становить загрозу для суспільства  (з).

12.  ВІЛ – кінцева стадія захворювання на СНІД (з).

13.  СНІД – це респіраторна хвороба (застуда) (з).

    Міфи: 2, 3, 7, 10, 11, 12, 13. Зелений колір картки

    Факти: 1, 4, 5, 6, 8, 9. Червоний колір картки

 

Учитель. У генеалогії цієї страшної хвороби багато загадкового. Науковці й досі не дійшли згоди про походження лиховіс­ного ВІЛ — вірусу імунодефіциту людини. Висуваються різні гіпотези, зокрема і фантастичні, мовляв, вірус занесли на Землю інопланетяни. Є й більш обґрунтовані версії.

Почнемо з того, що існує два види вірусу. Вони ідентич­ні за структурою, але різняться за генетичним апаратом. Найбільшого поширення дістав ВІЛ-1. ВІЛ-2 виявлений відомим французьким вірусологом й імунологом Люком Монтаньє лише кілька років тому в африканців, що ліку­валися від СНІДу у Франції і Португалії. За своїми озна­ками він наближається до вірусів, виявлених на території Гвінеї, Гвінеї-Бісау, Сенегалу та інших країн континенту, але попри це вчений не вважає, що вірус походить з Афри­ки — на його думку, для цього бракує вагомих аргументів. До того ж, якби це було так, розмірковує вчений, та спершу вірус перекинувся б до найближчої за географією Європи, але не до СІЛА, як це сталося насправді.

Виступ ученого 1. Учені Колумбійського пресвітеріанського медичного центру в Нью-Йорку знайшли спосіб відтворювати ген так званої молекули СО4, завдяки якій вірус потрапляє в клітини білокрівців. Отже, з'явилася можливість від­творити й саму цю молекулу, щоб докладніше вивчати її структуру.

Як відомо, вірус атакує клітину білокрівця тільки в од­ній точці — точці кріплення молекули СО4 до клітини. З'явилася ідея створити її синтетичний імітатор — свого роду мішень для вірусу. Згодом експериментами підтвер­дилося, що мішень діє успішно, примушуючи ВІЛ розпо­рошувати свої сили вхолосту, а справжні точки білокрів­ців лишаються неушкодженими. Каліфорнійська компанія «Генентехінк» виготовила препарат, що діє за цим принци­пом. Він поки що експериментальний. Крім нього є вже промисловий зразок нових ліків проти СНІДу — СО4 — їх апробація триває у кількох клініках США.

Але на цьому пошуки не припинилися: фірма працює над створенням нового покоління цього препарату — гіб­рида СО4 з антитілом людини, який допомагатиме імунній системі геть знищувати уражені вірусом клітини. Правда, в організмі хворого утворюють антитіла проти ВІЛ і при­родним шляхом, але вони не здатні впоратися самостійно з таким завданням. Переваги нового засобу в тому, що він затримується в організмі довше й обіцяє більший ефект. Але основним лікарським препаратом проти СНІДу все ще залишається азидотимідин. І хоча він дає значні побічні ефекти, проте перешкоджає відтворенню лиховісного віру­су. На жаль, ефективність препарату знижується вже через півроку. Винайдено ще один, похідний від азидотимідину і менш токсичний препарат.

А ось іще одна версія, теж не позбавлена наукового сенсу.

Виступ ученого 2. Професор радіології з Пітсбургського університету                Е. Шернглас та його колеги з Бременського університету, дослідження яких висвітлювалися у британській науковій пресі, вважають, що однією з головних причин появи віру­су СНІД у США та Африці є викиди в атмосферу радіоактив­них елементів під час випробувань ядерної зброї. Сталося мутаційне перетворення одного з рідкісних у природі вірусів під дією радіоактивного випромінювання Стронцію-90, який у величезних кількостях викидався в атмосферу в 50—60-ті роки XX століття. Учені також спромоглися встановити, що переважна кількість Стронцію-90 випала на території Північної Америки і Центральної Африки. Як відомо, насе­лення саме цих районів земної кулі найбільше постражда­ло від смертоносного вірусу. Цей елемент нагромаджується в організмі людини переважно у червоному мозку й уражує його клітини, які відіграють роль у діяльності імунної сис­теми.

Цей вірус дуже дрібний, набагато менший за бактерії, проте неймовірно підступний. Розмножується, тільки по­трапивши в клітини білих кров'яних тілець людини — ос­новних вартових її імунної системи. Вірус руйнує їх із се­редини. Наслідки цього жахливі: людина стає беззахисною перед будь-якою інфекцією.

Практичне значення в передачі СНІДу мають тільки ті речовини, в яких збудник міститься в достатній кількості: кров, сперма, піхвові виділення, жіноче молоко.

Основні шляхи зараження ВІЛ-інфекцією:

  • статевий;
  • під час переливання донорської крові,  зараженої вірусом імунодефіциту;

при використанні нестерильного медичного інстру­ментарію (шприців, системи для переливання крові та ін.);

  • від ВІЛ-інфікованої або хворої на СНІД матері дитині до, під час або після пологів.

Виступ лікарів. Інкубаційний період від моменту зараження ВІЛ до перших проявів інфекції може бути як коротким — чотири-п'ять тижнів, так і дуже довгим — декілька років. За цей період збудник СНІДу руйнує лімфоцити, що неминуче призводить до глибоких змін усієї імунної системи хворої людини. Що повинно викликати занепокоєність у зміні стану здоров'я:

збільшення лімфатичних вузлів практично одночас­но у кількох місцях: на шиї, у ліктьових згинах, під руками, у паху;

втрата ваги, що прогресує (режим харчування не змі­нений);

часті гнійні й запальні ураження слизової оболонки рота, шкіри, статевих органів;

підвищення температури тіла, що тримається більше як місяць без будь-якої причини.

Хто може бути найімовірнішим вірусоносієм? Це так звані групи ризику. До них належать: гомосексуалісти (бісексуали), наркомани, що вводять наркотики внутріш­ньовенно, повії, особи, які часто змінюють статевих партнерів. Групою ризику є також новонароджені, матері яких ВІЛ-інфіковані або хворі на СНІД.

Але було б великою помилкою думати, що СНІД вибирає собі жертви тільки серед груп ризику. Ризик інфікування на ВІЛ із більшою чи меншою ймовірністю загрожує кож­ній людині. Вірус-убивця розповзається планетою з невло­вимою швидкістю. Епідемія страшна не тільки смертями, а й тим, що призводить до тяжкої соціальної та економіч­ної деградації суспільства.

Щодня у світі СНІДом заражується до 5 тисяч осіб. Пе­ред цією хворобою виявилися беззахисними дорослі й діти, багаті й бідні, чоловіки і жінки, білі й чорні, люди різного віросповідання.

Що треба робити:

  • здійснювати санітарно-профілактичні заходи бороть­би зі СНІДом;

вести жорсткий контроль донорської та плацентарної крові, її препаратів та інших біологічних рідин;

  • у лікарнях вести контроль за стерилізацією ріжучих, колючих та інших інструментів;
  • пам'ятати, що основний шлях зараження — стате­вий;
  • пам'ятати, що вберегти нас від СНІДу може тільки власна обачність;
  • дотримуватись закону України «Про запобігання за­хворюванню на СНІД та соціальний захист населен­ня»;
  • дбати про соціальний захист, виявляти милосердя та співчуття до ВІЛ-інфікованих осіб та хворих на СНІД;
  • створювати   служби   профілактики   ВІЛ-інфекції, служби здоров'я, анонімне обстеження.

Учитель. Як загасити пожежу під назвою СНІД? Непроста це справа, і все-таки...

   Питання до класу.

Через проектор показуємо питання і варіанти відповідей, а учні аргументують.

Анкета «Моє ставлення до ВІЛ-інфекції»

1. Із перелічених життєвих цінностей виберіть одну, найважливішу для вас:

а) цікава робота;

б) матеріально забезпечене життя;

в) щасливе сімейне життя;

г) здоров’я;

д) свобода у вчинках і діях;

е) свій варіант.

2. Яка ситуація стосовно ВІЛ-інфекції в Україні:

а) благополучна;

б) неблагополучна;

в) не замислювався.

3.Чи допускаєте ви для себе можливість зара­ження ВІЛ-інфекцією?

а) Так;

б) ні;

в) сумніваюся.

4. Чи робите ви висновок про здоров’я людини за її зовнішнім виглядом?

а) Так;

б) ні;

в) іноді.

5. Де можна обстежитися на ВІЛ-інфекцію?

а) у поліклініці;

б) у медичному пункті навчального закладу;

в) у центрі профілактики СНІДу;

г) у нашому місті немає таких місць;

д) не знаю.

6. Наскільки важлива для вас інформація про СНІД?

а) Дуже важлива;

б) не завадила б;

в) не замислювався про це;

г) не цікавить взагалі.

7. Із яких джерел ви одержуєте інформацію про ВІЛ/СНІД?

8. Чи розмовляли ви з однолітками про проблему ВІЛ/ СНІДу?

а) Так;

б) ні. 

9. Чи є у вас необхідний рівень знань та інфор­мація для бесіди про ВІЛ- інфекції?

а) Так;

б) ні;

в) не знаю.

10. Хто має говорити про ВІЛ-інфекцію і СНІД?

11. Як ви гадаєте, з якого віку необхідно давати інформацію з проблеми ВІЛ/СНІДу?

12. Чи досить у вас знань, щоб уникну­ти зараження ВІЛ-інфекцією?

а) Так;

б) ні;  

в) не знаю.

13. Чи дотримуєтесь ви застережень, щоб уникнути зараження ВІЛ?

а) Так;

б) ні;

в) не знаю.

14. Якщо так, то:

а) завжди;

б) від випадку до випадку;

в) не знаю. 

15. Як ви гадаєте, якщо у вас виникне якась особиста проблема, чи захоче ви роз­повісти про неї батькам.

а) Так;

б) ні;

в) не знаю.

 

Вчитель розповідає учасникам нову інформацію про ситуацію із ВІЛ/СНІДом в Україні.

 

Агітбригада «Рок проти наркоманії й СНІДу»

Учні розповідають, показуючи презентацію.

Далеко в минулому залишилися страшні епідемії віспи, чуми… Але в 21 столітті «біла смерть» - наркоманія та її не менш страшний супутник СНІД забирають життя мільйони людей.

Наш виступ ми присвячуємо її співакам і музикантам, які стояли біля витоків сучасної  музики і стали жертвами цих хвороб.

Вам, звісно, відомі такі виконавці й гурти як Децл, «Тату», «Hi-Fi», «Мумій Троль», «Дискотека Аварія»… А чи говорять вам про щось такі імена, як The Rolling Stones, Elvis Presley, Jimmy Hendricks, «Кіно», «Queen», Deep Purple, The Beatles. Сьогодні ми спробуємо розповісти про деякі з них, відкрити сторінки їхнього життя й творчості.

«Якщо завтра я вмру, мені наплювати, я дійсно все встиг зробити». Ці слова належать відомому музикантові Фредді Мерк’юрі. Раннє дитинство його минуло на двох ідеальних островах – Занзибарі й Пембе в Індійському океані. Йому читали казки про джинів, принців і піратів, які здавалися Фредді майже реальними. Він ніколи не почувався самотнім. У пансіоні він одержав перші уроки гри на фортепіано, що потім допомогло йому створити дивні композиції. 12-річний хлопчик слухав усе – класичну музику й опери, романтичну індійську музику й відносно нові ритми рок-н-ролу, які поступово проникали в усі куточки світу. За рік популярність прийшла до нього, до хлопця, про якого говорили: «Він був тихий і скромний, одягався просто (джинси або потерті оксамитові штани), дружив з дівчатами. Ніхто й не підозрював у ньому талант – для всіх було повною несподіванкою, коли він став рок-зіркою першої величини».

Але Фредді був хворий на СНІД. У нього було мало часу, щоб подумати про те, якою страшною загрозою є ця хвороба, і він вирішив допомогти тим людям, чиє життя, як і його, зруйнував СНІД. Фредді вирішив пожертвувати гроші на лікування. Зірці особливо імпонувало те, що прибуток від найпопулярнішої його пісні надійшов у найвідоміший лондонський благодійний фонд.

24 листопада Фредді не стало. Його смерть була найбільшою втратою для музичного мистецтва. Ми зібралися тут, аби ушанувати пам'ять Джиммі Гендрикса, Фредді  Мерк’юри, Боба Марлі – незвичайних рок-зірок, які промчали культурним небосхилом, як комети.

А зараз реклама.

 

 

Ситуативні вправи. Учасники діляться на 3 групи. Кожна група одер­жує ситуацію й аркуш паперу (одна із частин серця).

Необхідно прочитати опис ситуації, об­говорити її у групі, потім на серці написати, яку можна надати допомогу, підтримку. Від групи ви­ступає представник і кріпить серце на дошку. У випад­ку незгоди кожна група може запропонувати свій вихід із ситуації, що склалася. Обмін думками. Наприкінці гри вчитель може проаналізувати запропонова­ні варіанти.

Ситуація 1

Вас запро­сили піти на вечірку до знайомого. Ви не знаєте особисто жодного із запрошених. І це вас непокоїть. Крім того, ви почули, що деякі з них уживають наркотики й у них не дуже гарна ре­путація в школі. Але людина, що запрошує ва­с, вам дуже подобається. Що робити? Як учинити? Поясніть своє рішення.

Ситуація 2

У вас є дуже давній і хороший друг (назвемо його Макс). З певних обставин ви уже давно не спілкувались з ним. Але якось  приятель поділився із вами своїми неприємностями.

Нещодавно він зійшовся з однією компанією, де вживають наркотики ін’єкційним шляхом. Коли Макс пробував наркотики вперше, друзі його запев­няли, що нічого страшного не відбудеться. Днями він дізнався, що один хлопець із цієї компанії пі­дозрює в себе ВІЛ-інфекцію. Макс розгублений, не знає, що йому тепер робити. Він прийшов до вас за порадою. Що ви робитиме­те? Що порадите своєму  другові в цій ситуації?

Ситуація З

У вас є дуже гарний друг, вас навіть можна назвати «не розлий водою». Ви за­вжди все робили разом: ходили до школи, готу­вали уроки, відвідували басейн, багато часу про­водили у вас удома. Останнім часом ви звернули увагу на те, що друг (подруга) погано себе почуває: у нього (неї) задишка, кашель, утома, пітливість, збільшені лімфатич­ні вузли. Ви підозрюєте, що він (вона) може бути хворий(ою). Ваші дії?

Вправа

Учасники об’єднуються у 2 групи. Кожна група отримує картку із ситуацією і відповідає на зазна­чені запитання, записуючи на аркуш ступінь ри­зику для даної ситуації.

Ризик великий.

Ризик відсутній.

Ризик невеликий.

Ситуація 1

Вадим після школи продає газети. Він почув, що Олексій, який працює поруч з ним, ВІЛ- інфікований. Мати Вадима, дізнавшись про це, вимагає, щоб син залишив цю роботу.

Запитання

Що може розповісти Вадим мамі про шляхи поширення ВІЛ?

Чи повинен він залишати свою роботу? Обґрун­туйте відповідь.

Який ступінь ризику для Вадима інфікувати­ся ВІЛ, працюючи разом з Олексієм?

Ситуація 2

Юрію 15 років, він ВІЛ-інфікований. Хлопець не виглядає хворим, але швидко втомлюється. Він продовжує ходити до школи, але не знає, чи потрібно про це комусь розповідати.

Запитання 

На вашу думку, чи повинен Юрій продовжува­ти відвідувати школу?

Обґрунтуйте свою відповідь.

Чи повинен він комусь про це розповісти? Кому саме і чому?

Який ступінь ризику інфікуватися ВІЛ для вас, якщо Юрко сидітиме поруч з ним підчас уроків?

Вчитель наголошує на тому, що кожен учасник має право висловлювати свою думку. Він підводить учнів до усвідомлення того, що кожен оцінюватиме ступінь особистого ри­зику для себе. Якщо хтось з учасників вважає, що ступінь ризику високий, вчитель не може нав’язувати йому свою думку, натомість він повинен пояснити, в яких випад­ках ризик є більшим. Ситуації для обговорення можна взяти на свій розсуд.

 

Групова робота. Створення колажу «Будь обережним!».

Учасники об’єднуються в 3-4 групи (щоб у кож­ній було не більше ніж 5 осіб). Кожній групі дають кілька газет, журналів для створення колажу на тему «Будь обережним!». Після презента­ції усі роботи розвішуються у приміщенні.

 

Молодіжна агітбригада.(Учні по черзі виходять наперед)

Учень 1. Життя - це можливість. Скористайся нею. 

Учень 2. Життя - це мрія. Здійсни її. 

Учень 3. Життя - це виклик. Прийми його. 

Учень 4. Життя - це гра. Стань гравцем. 

Учень 5. Життя - це таємниця. Пізнай її. 

Дівчина. Життя таке чудове - не змарнуй його. 


Учень 1. Але є люди, які почули вирок – СНІД!

Учень 2. Відразу потемніло в очах, в думках. Що робити далі?

Учень 3. Ти не хочеш мати такого друга, бо боїшся.

Учень 4. Ти відвертаєшся, цураєшся, ховаєшся у своєму панцирі.

Учень 5. Не розуміючи, що цим завдаєш болю.
 


Учень 1. СНІД не передається через кашель чи чихання.

Учень 2. СНІД не передається через рукостискання чи обійми.

Учень 3. СНІД не передається через поцілунки.

Учень 4. СНІД не передається через спільний посуд.

Учень 5. СНІД не передається через спілкування.

Дівчина. Хороше відношення до ВІЛ-позитивних людей не несе небезпеки для Вашого здоров’я! 


Дівчина: Яким буде твоє майбутнє вирішувати тільки тобі! І вибір твій має бути на користь здорового способу життя! 

Учень 1. Ти – людина! Ти –творець власного щастя!

Учень 2. Ти – людина! Твоя присутність потрібна світові!

Учень 3. Ти – людина! Ти несеш відповідальність за інших!

Учень 4. Ти – людина! Ти вмієш думати і переживати.

Дівчина: Я – людина! І ніхто ніколи не зможе вирішити за мене мою долю.

Ролик на пісню І.Дубцової «Живи».

 

docx
Додано
15 квітня 2018
Переглядів
3153
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку