Виховна година "Стоп булінг" для учнів 9-11 класів

Про матеріал
Виховна година із використання ІКТ має на меті формувати нетерпимість до проявів агресії; розвивати співчутливе ставлення до жертв насилля; розвити навички надання і отримання допомоги.
Перегляд файлу

Тема: Стоп булінг

Мета: формувати нетерпимість до проявів агресії; розвивати співчутливе ставлення до жертв насилля; розвити навички надання і отримання допомоги.

Обладнання для вчителя: комп’ютер, екран для демонстрації матеріалів, презентація в Power Point.

Обладнання для учнів: мобільні телефони.

Хід заняття.

І Організаційний момент.

  1.  Мотиваційна бесіда.

Вчитель демонструє два майже однакові за кольором і розміром яблука.

  • Чим  відрізняються ці яблука?

Тоді вчитель кидає одне яблуко на підлогу і додає:: "Ти таке погане, огидне яблуко!"

Після цього вчитель пропонує учням знайди в цьому яблуці щось погане, сказати про це і теж кинути його на підлогу.

Коли фрукт повернувся до вителя, він ще раз запитує, чи бачать діти якусь відмінність між цим яблуком і тим, що ввесь цей час лежало на столі.

Після висловлювань дітей  вчитель розрізає обидва яблука. Те, що лежало на столі, всередині було білим, а

друге — коричневим, вкритим "синцями" від ударів об підлогу.  (учні коментують різницю між яблуками)

Вчитель робить висновок: Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина!" Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо. Зовні не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран!"»

Сьогодні ми з вами поговоримо про булінг.

ІІ Основна частина

Доберіть три синоніми до слова «булінг» (створення хмаринки слів за допомогою сервісу для онлайн-опитування ( https://www.mentimeter.com/app).

Обговорення результатів

 

Булінг (цькування) відрізняєтьсявід сварки такими ознаками: систематичність (повторюваність) діяння (дії або бездіяльності); умисні дії (злий умисел); владний дисбаланс між кривдником і потерпілим; відсутнє розкаяння у кривдника.

Форми насильства при вчиненні булінгу (цькування):

− фізичне

 − економічне

 − психологічне

 − сексуальне

Питання для обговорення:

  • Як почуваються ті, кого ображають і цькують однолітки? Як це позначається на їхньому навчанні?
  • Що вони думають про тих, хто їх ображає?
  • Чому деякі люди ображають інших?

Булінг – це трьохсторонній процес, який має негативний вплив на всіх учасників цього процесу.                                                                                                                Учасники булінгу: кривдник (булер); потерпілий або мішень булінгу; спостерігачі.                                                                                                                             

У дітей, які стали мішенню булінгу, може проявлятись девіантна поведінка – схильність до правопорушень, формування алкогольної, тютюнової чи наркотичної залежності.

Наслідки булінгу для потерпілого (жертви) можуть бути: − Зниження якості навчання − Підвищення агресії та перенесення її на інших − Відсутність друзів, відсутність комунікативних навичок, усамітнення − Схильність до нервово-психічних розладів та депресії − Фізичне нездужання психосоматичного походження − Занижена самооцінка − Прояви девіантної поведінки

Наслідки булінгу (цькування) для кривдника(ниці): − проблеми у стосунках з однолітками та дорослими − надмірна агресія − прояви асоціальної поведінки − неблагополучне майбутнє − недостатня соціалізація − асоціальні риси особистості

Наслідки булінгу (цькування) для спостерігачів (свідків): − досвід безсилля перед владою натовпу чи сильнішого, сорому за свою легкодухість − відчуття безпорадності − депресивний стан чи перезбудження − небажання відвідувати заклад освіти

Вправа «Нападник і той, хто захищається»                   Мета: розвиток комунікативних навичок.                                                                                     Спілкування відбувається в парах. Учасники ведуть діалог. «Нападник» говорить своєму партнерові, як той має поводитися, сварить і критикує його. «Той, хто захищається», виправдовується при цьому обоє мають витримувати свою роль. Через 3 хвилин ролі міняються.

Обговорення:

- Як ви почувалися в обох ролях?

- Чи відчували ви гнів або приниження, коли були в ролі «того, хто захищається»?

- Як часто в реальному житті буваєте в тій чи іншій ролі?

 А зараз пропоную з’ясувати як ви реагуєте на прояви цькування і чи вмієте боротися з ними.

Орієнтовні запитання для опитування

Запитання

Так

Ні

Не знаю

1. Як ти вважаєш,чи потрібно реагувати на насильство (якщо воно скоєне на твою адресу)?

 

 

 

2. Чи є насилля з боку школярів у твоєму класі?

 

 

 

3. Учні, схильні до різноманітних проявів агресивної поведінки, та булінгу є у твоєму класі?

 

 

 

4. На вашу думку, психологічне насильство при третируванні переважає над фізичним?

 

 

 

5. Чи завжди суб’єкти, що скоюють насильство є покараними?

 

 

 

6. Особисто ти ставишся до проявів агресії негативно?

 

 

 

7.Таке негативне явище, як булінг, можна проігнорувати?

 

 

 

8. Булінг, на твою думку, один із найбільш негативних проявів не схвалюваної з боку суспільства поведінки.

 

 

 

9. Негативні звички (куріння,алкоголь,нарко-тики) – є основним джерелом виникнення булінгу?

 

 

 

10. Як ви думаєте,чи можна уникнути насильства у школі?

 

 

 

11. Ти можеш протистояти тиску з боку булерів?

 

 

 

12. Ти знаєш, до кого звернутись по допомогу у випадку булінгу?

 

 

 

13. Ти зможеш підтримати жертву третирувань та цькувань?

 

 

 

Обговорення результатів опитування

Чи знаєте ви як вийти із таких складних життєвий ситуацій?

Чи потрібно звертатися за допомогою?

Чи знаєте ви до кого можна звернутися за допомогою?

Зараз ви ознайомитесь із реальним досвідом людей, які зазнали цькування. Порадьте, як можна вийти із такої ситуації.

 

Анна, 31 рік

На сьомому році навчання я перейшла до паралельного класу. Я була товстенькою і мене дуже дражнили через мою повноту. Казали, що я жирна, що я товстуха. Це робили хлопці, дівчата ж вважали, що я товста, отже у них менше конкуренції. Я нікому не жалілася — вирішила, що мені необхідно сильно схуднути. Я цього неймовірно хотіла. Це бажання перетворилося на манію. Я пила виключно воду, мінімально їла. Мама готувала мені їжу, а я її викидала. І на цьому підґрунті у мене розпочалася анорексія. Мене навіть хотіли покласти до психіатричної лікарні, але мама відмовилася.

Обговорення (варіанти рішення учнів)

Рішення, яке прийняли Анна та її сім’я

 І тоді ми вирішили, що мені треба змінити клас. Я перейшла до іншого класу, де в мене з’явилася хороша подруга, а разом із нею — підтримка. Справи одразу пішли на поправку, я почала нормально харчуватися, у мене покращився настрій. Мої стосунки з колишніми однокласниками обірвалися назавжди. Зараз я заводжу лише таких друзів, які якимось чином перевірені, і я теж «люблю очима».

Дар’я, 27 років

За освітою я психологиня, три роки я пропрацювала психологинею у школі, де я спілкувалася з вчителями, батьками та дітьми — інакше кажучи, була медіаторкою.                                                                                                                              Згадую один яскравий епізод у своїй практиці. До десятого класу прийшла новенька дівчинка. На перший погляд, досить упевнена у собі. Але в класі був хлопчик нарцисичного характеру, який був авторитетом для групи і почав розпускати плітки про те, що в них з дівчинкою був сексуальний зв’язок. Група підтримала хлопця, у класі почали жартувати на цю тему. Це проявлялося як під час уроків, так і на перервах. Дійшло до групової ізоляції — дівчинка обідала окремо, щоби не провокувати жарти у свою сторону, вона починала виправдовуватися, що лише розпалювало бажання однокласників знущатися.  І ось прийшла її мама й сказала, що знайшла на планшеті у дівчинки вкладку зі статтею про те, як покінчити з життям неболяче…

Обговорення (варіанти рішення учнів)

Рішення, яке було прийняте

Як виявилося згодом, стаття про суїцид була способом привернути увагу батьків. Способом, який спрацював. Після звернення батьків я почала спілкуватися і з дівчинкою, і з групою. Зрештою, саме спілкування з класом у присутності цієї дівчинки допомогло вирішити цю проблему. Але у таких ситуаціях усе потрібно робити дуже обережно, щоби не спровокувати прихований конфлікт. Має бути група викладачів, проінформованих у ситуації. Крім того, величезну роль відіграють спостерігачі. Якщо пробудити у них емпатію, допомогти усвідомити суть ситуації та якщо показати, що жертві справді боляче, то вони перейдуть на її сторону.

Робота з відеоматеріалом.

Перегляньте кліп Pianoбой «Все, що тебе не вбиває», та скажіть, які форми булінгу ви помітили і як можна вирішити цю проблему. (Обговорення)

ІІІ Заключна частина

Притча «Скільки важить сніжинка?»

Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:

— Скільки важить одна сніжинка?

— Не більше, ніж нічого, — відповів він їй.

— Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, —

вела далі синичка. — Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почався снігопад. Це ще не була віхола, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», впала на неї — гілка зламалася. — Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі.

Скільки важать наші слова? Часом ті слова, які «не важать» нічого, наші вчинки, які ми робимо, непомітні для нас самих, лягають великою образою й болем на інших. І під таким тягарем може зламатися кожна людина. Я точно знаю, що хоча б раз, але кожен із нас завдавав образи іншим, навіть не помічаючи цього.

Насправді слова, з якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими — засмутити, образити, принизити і навіть убити. Про це потрібно пам’ятати під час спілкування і конфлікту, щоб не зіпсувати стосунків назавжди. Тому пам’ятайте правило, яке називають Золотим «Усе, що хочете аби робили вам люди, те робіть їм  і ви»

 

Список використаної літератури:

  1. http://school124.edu.kh.ua/protidiya_bulingu/anketa_dlya_uchniv_dlya_viyavlennya_proyaviv_nasiljstva/
  2. https://www.youtube.com/watch?v=SrPBNOlPmKg&feature=emb_title&ab_channel=PIANO%D0%91%D0%9E%D0%99
docx
Додано
2 квітня 2021
Переглядів
2663
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку