Тема: «Свято зустрічі зимових птахів»
Мета: ознайомити учнів із видами зимуючих птахів, їх особливостями, проблемами птахів узимку; розвивати допитливість, образне та логічне мислення; виховувати бережне ставлення до природи, почуття обовязку перед меншими, навколишнім світом.
Очікувані результати: сформованість знань про зимуючих птахів, особливості їх проживання, живлення; бажання допомогти птахам узимку.
Методичне забезпечення: дитячі ілюстрації, фотографії птахів, кросворд.
Сценарний хід виховної години
Вступне слово класного керівника
Зима для тварин – найважча пора року. З-під снігу вони не можуть добути корму, мерзнуть.
Багато тварин впадають у сплячку. Жаби, ящірки, вужі, гадюки влаштовуються в ямах, норах, печерах. Озерні жаби і раки зариваються у мул на дні водойм. Деякі тварини міняють своє літнє хутро на зимове – густіше й пухнастіше. Ласка, горностай, заєць-біляк одягають білу шубу, в якій стають непомітними на снігу. Деякі тварини роблять запаси корму: лісовий тхір запасає жаб, бобри – гілляччя під водою, білка – горіхи, жолуді, гриби; ласка і горностай – мишовидних гризунів, норка може наскладати до 20 кг риби.
А що ж чекає птахів? Як вони зустрічають зиму?
(Учні читають в особах вірш Лесі Українки «Мамо, іде вже зима»).
«Мамо, іде вже зима,
Снігом травицю вкриває,
В гаю пташок вже нема…
Мамо, чи кожна пташина
В вирій на зиму літає?» -
В неньки спитала дитина.
«Ні, не кожна, - одказує мати, -
Онде, бачиш, пташина сивенька
Скаче швидко отам біля хати, -
Ще зосталась пташина маленька».
«Чом же вона не втіка?
Нащо морозу чека?»
«Не боїться морозу вона,
Не покине країни рідної,
Не боїться зими навісної.
Жде, що знову прилине весна.»
«Мамо, ті сірі пташки
Сміливі, певно, ще й дуже,
Чи то безпечні такі, -
Чуєш, цвірінькають так,
Мов їм про зиму байдуже!
Бач – розспівалися як!»
« Не байдуже тій пташці, мій синку,
Мусить пташка малесенька дбати,
Де б водиці дістати краплинку,
Де б під снігом поживку шукати».
«Нащо ж співає? Чудна!
Краще б шукала зерна!»
«Спів пташині – потіха одна, -
Хоч голодна, співа веселенько,
Розважає пташине серденько,
Жде, що знову прилине весна».
Класний керівник.
Мовчазний, замріяний стоїть ліс…Онде велетень дуб, все ще вкритий золотом пожовклого листя, а онде берізка звісила додолу голі віти.а поруч з нею струнка вічнозелена ялина, вкутана снігом. І раптом у цій зимовій тиші «тук-тук», «тук-тук»… Та це ж дятел! Довбе суху, підточену короїдом гілляку… А ото хто виглядає з-за соснового стовбура? Так і є, це повзик, який звично біжить головою вниз і зазирає у кожну шпарочку. Десь доносяться голоси великої і малої синичок, голосне «цвірінь» сірого польового горобчика, а на гілках червоними маками розцвіли пишногруді снігурі.
Це тільки здається, що ліс спить. Насправді ж у ньому життя продовжується, гомонить, вирує…
Учні
1. Десь співають снігурі на зорі.
Десь сокочуть, весен хочуть шишкарі.
Прислухаюсь, прислухаюсь… Є? Нема?
Не згорнула ще, не склала крил зима.
Ще й весною за сосною не веснить,
Загорнулось все в кожуха – спить.
(П.Усенко)
2. Звідкись гості налетіли
Стоголосим табуном
І розсипалися в полі
Над розсипаним зерном.
Заспівали, задзвеніли,
Мов заграли кобзарі…
Де взялась весела зграя,
Жарогруді снігурі.
Ось вони на сніг упали
І розквітли, як квітки…
На городах мак рожевий
Так заквітчує грядки.
Нагло враз табун крилатий
Небезпечне щось зачув,
Вгору знявсь, і дуб гіллястий
В кущ троянди обернувсь.
(Олександр Олесь)
3.В зимові дні на стовпчиках,
На вітах, на дахах,
Сидять малі горобчики
У сірих піджачках.
Сніги, мов білі килими
і далі не зерна.
Я хліба накришила їм,
Посипала пшона.
Горобчики наїлися,
І наче у теплінь
Всі радо розлеталися –
Цвірінь, цвірінь, цвірінь!
4. Любі подруги,синички,
Всі летіть до годівнички,
Прилітайте під вікно,
Тут і крихти, і пшоно.
І синичок зграя ціла
Вмить до їжі прилетіли.
А за ними в табунці
Записались горобці.
Хай мете довкола сніг –
Їжі вистачить для всіх.
Хай лютішає зима,
Але їм тепер дарма.
Класний керівник.
Ті птахи, що відлітають,
Про наш край не забувають.
Їх, напевно, добре чують
Ті птахи, що в нас зимують:
Сойка, пугач, омелюхи,
Снігурі і посмітюхи,
Шишкарі, тетеруки,
Глухарі, дрозди, круки,
Горобці, синиці, сови,
Дятли, повзики, ворони…
Ще з десяток добрих назв,
Щоб ти їх усіх пізнав…
Повідомлення учнів про зимуючих птахів.
Класний керівник.
А якщо такі всезнайки,
То й кросворд ви відгадайте,
Тільки добре поміркуйте
І вже відповідь диктуйте.
Класний керівник.
А ще колись у давнину наші предки за допомогою птахів визначали погоду. Тож цікаво було б дізнатися, у яких прикметах фігурують зимові птахи . А на практиці потім ми це зможемо перевірити.
Учні.
- коли зимою птиці сідають на сніг і кричать, то буде велика хуртовина;
- птахи дзьобами піря очищають – на великий вітер;
- ворони взимку кружляють у повітрі – перед снігом;
- як ворони великими зграями крутяться високо і падають додолу – сніг з вітром буде;
- граки сідають на землю – буде метелиця;
- синиця пищить – зиму віщить;
- сова кричить – холод накликає;
- снігур цвірінькає – на відлигу;
- сорока близько біля житла літає – бути віхолі, вкладається спати – на похолодання;
- галки збираються зграями і сильно кричать – на ясну погоду і мороз;
- снігурі туляться до оселі – на снігопад;
- сіра ворона при заході сонця самотиною сидить на верхівці нійвищого дерева – чекай лютого морозу;
- горобці ховаються у затишок – на мороз і заметіль.
Класний керівник.
Зажурився горобець: «Коле мене морозець»,
Тихо мовила синичка: «Спорожніла годівничка»…
Я насиплю їм зернят –
Хай у гості прилетять.
Холодна пора року – саме той час, коли необхідно згадати про друзів наших менших і допомогти пережити їм усі негаразди. Теплої пори бавили вони нас своїм співом, невтомно полювали на шкідливих комах. Частина птахів мігрувала на південь, але багато лишилося в Україні. Навіть у теплі зими птахи втрачають багато енергії, для її відновлення їм потрібна калорійна їжа, затишні місця для відпочинку. Особливо небезпечними для них є нестійкі погодні умови, швидкі й несподівані температурні перепади.
Учениця.
Чим же можна підгодовувати пташок?
А ось чи добре ви знаєте звичаї птахів, нам допоможе зясувати вікторина.
(-110°).
6. Що птахам страшніше: холод чи голод ? (голод)
7. Де взимку і восени сплять ворони? (у парках і садках на деревах)
8. Які птахи ночують, зарившись у сніг? (тетеруки, куропатки, орябки)
9. Яка пташка виводить пташенят навіть узимку? (шишкар)
10. Коли температура тіла горобця нижча – взимку чи влітку? (однакова)
11. Хто з птахів змінює колір оперення: взимку – білий, а влітку – рудий? (біла куропатка)
12. Користь чи шкоду приносять синички взимку, коли комахи сплять? (користь, бо шукають личинки і яйця)
Класний керівник
А тепер спробуйте відгадати загадки про птахів…
1. Невеличка сніжно-біла,
Що її в небесну шир
Люди радісно пускають
Сповіщати всіх про мир.
Кожен з нас про пташку знає,
Її назву відгадає (голуб)
2. Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає.(горобець)
3. День і ніч я стукаю, всі дерева слухаю (дятел).
4. Назад – вильце, спереду – шильце, спереду – сукенце, під сподом – полотенце.(сорока)
5. У блакитнім кожушку, в рожевій сорочці в нас зимою у садку гуляють як гості (снігурі).
Заключне слово класного керівника.
Засніжило. Дороги замело.
Під снігом сплять поля, ліси, дороги.
У білі шуби вбралося село,
І все живе чекає допомоги.
Не будь байдужим! З птахом поділись
Смачними крихтами чи жменею насіння,
І його пісня знов полине ввись –
У небо сонячне, бездонне, синє.
Зігрій його душі своїм теплом,
Не прожени в мороз, у люту скруту –
І птах віддячить працею й добром
Усій природі і найперше – людям.
Сарненський НВК «Школа-колегіум» імені Т.Г.Шевченка
Виховна година
Підготувала :
Класний керівник 7-А кл.
Турик Ірина Рёостиславівна