Виховна година містить інформацію про Тараса Шевченка як діяча культури. Шевченко - художник, Шевченко - прозаїк, Шевченко - дослідник. Важливо знайомитися із спадщиною Кобзаря в повному обсязі.
Тема. Тарас Шевченко: відомий і невідомий.
Мета: святкування 200-річчя з дня народження Т.Г. Шевченка;
осмислення духовної спадщини поета;
ознайомлення з деякими фактами із життя Кобзаря;
інший погляд на біографію Тараса Шевченка.
Матеріально-технічне забезпечення: диск з фотографіями картин Шевченка,
«Кобзар».
План уроку
1. Значення творчості Т. Г. Шевченка.
2. Шевченко – художник.
3. Шевченко – прозаїк.
4. Шевченко на Нікопольщині.
5. Шевченко і сучасність.
Хід уроку
1. Значення творчості Т. Г. Шевченка.
Слово вчителя . При всій значній кількості різноманітних друкованих матеріалів про видатного українця Тараса Григоровича Шевченка, його особистість і до цього часу полишається непізнаною в усій своїй повноті. Загадка феномену Шевченка залишається нерозгаданою.
Всі, навіть вороги-українофоби, визнають Тараса Шевченка за Пророка української нації, але чому саме він набув такого значення – ніхто не зумів відповісти. Безпомічність в осягненні всього генію Шевченка призвела до штампування спрощеного і значною мірою бутафорського образу митця і людини. Тиражуються стандартні фрази, думки, портрети, погруддя і пам’ятники, які перетворюють Тараса Шевченка в своєрідну декорацію та формальний атрибут, тоді як потрібно навпаки відкривати і черпати всю ту життєдайну глибочінь його величної натури.
( вірш «Думи мої, думи мої лихо мені з вами!»)
2. Шевченко – художник.
Слово вчителя . Геній Шевченка був багатогранним, Ми його знаємо, як поета, але перш за все Тарас Григорович був художником. «Українським Рембрандтом» звали його сучасники.
( пропонується переглянути картини Шевченка).
3. Шевченко – прозаїк.
Слово вчителя . Шевченко, як прозаїк, мало відомий. Хоча більше половини літературного спадку митця становлять його прозаїчні твори – повісті і щоденник ( «Журнал» ). Написані вони російською мовою, яку поет знав і любив (до речі російською написані і більшість листів, а також деякі поеми). Доля російських повістей незвична, всі вони написанні у засланні, в далекому Новопетровському укріпленні. Шевченко мав надію опублікувати їх в тодішніх журналах. Але жодна з цих повістей не була видана за життя автора і ще довгий час після його смерті. Деякі з них загубилися, а ті, що збереглися були опубліковані тільки наприкінці 80-х років XIX століття, і ті з помилками і неточностями. Перше видання прози було зроблено тільки у 1939 році. Точно невідомо скільки повістей було написано. До наших днів збереглося тільки дев’ять: «Наймичка», «Варнак», «Княгиня», «Музыкант», «Несчастный», «Капитанша», «Близнецы», «Художник», «Прогулка с удовольствием и не без морали».
4. Шевченко на Нікопольщині.
Слово вчителя . Під час своєї першої подорожі на Україну в другій половині липня і на початку серпня 1843 року Тарас Григорович Шевченко відвідав Нікополь і село Покровське, де він збирав і змальовував пам’ятки Запорозької Січі. Шевченка вабили сюди історичні місця і пам’ятки, пов’язані з історією запорізького козацтва. В запорізьких козаках він бачив кращі риси українського народу, його волелюбність, ненависть до ворогів, непохитну віру в перемогу.
( Уривок з книги «Вінок великому Кобзареві»)
5. Шевченко і сучасність.
Слова великого Кобзаря є надто сучасними і зараз. В його віршах можна знайти все: і заклик, і попередження, і співчуття, і любов, і віру, і надію.
( Уривок з поми-комедії «Сон»).
Деякі твори Шевченка покладені на музику. Так, наприклад, початок вірша «Причинна» став візитівкою України.
Висновок.
Давайте підіб’ємо підсумки виховної години:
1. Чи дізналися щось нове про творчість Шевченка?
2. Що зацікавило найбільше?
3.Що ви винесли з цього уроку?