Матеріал виховної години підходить для учнів середніх класів. Мета заходу - познайомити учнів з поняттям "толерантність", виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій, культури різних народів, виховувати комунікативну культуру спілкування та взаєморозуміння; розвивати в учнів терпимість до відмінностей між людьми.
Матеріал виховного заходу містить посилання на відео "Як їжак знайшов друзів".
Виховна година: «Толерантність»
Мета: ввести та закріпити значення терміну «толерантність», виявити основні риси толерантності, поглибити розуміння його значення; показати, що, незважаючи на те, що всі учні різні, у класі можу бути сприятлива атмосфера; формувати навички толерантного спілкування, формувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки; виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій, культури різних народів, виховувати комунікативну культуру спілкування та взаєморозуміння; розвивати в учнів терпимість до відмінностей між людьми.
Оформлення кабінету: малюнки людей різних країн світу, глобус, географічна карта світу, плакат «Дерево толерантності», коротке відео про їжака, що знайшов друзів.
Лозунг до виховної години:
« Своїм терпінням ми можемо
досягти більшого, ніж силою.»
( С.Брек)
Хід заходу
І. Організаційний момент
ВСТУП
Доброго дня всім присутнім! Рада бачити вас зараз тут і у такому чудовому настрої, сподіваюсь, що сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам у майбутньому.
Правила нашого спілкування сьогодні:
Хочу почати нашу виховну годину із дуже старовинної легенди, яка допоможе нам сформулювати мету нашої зустрічі.
Зустрілися якось білий і чорношкірий чоловіки.
Стали розмовляти:
Потім мудрець звернувся до чорношкірого:
Негр і білий присоромилися своєї суперечки і помирилися.
А мудрець подумав « Як добре, що всі ми різні. А то жити було б так нудно!»
Класний керівник - «Про що ця легенда, про що в ній йде мова?»
ІІ. Повідомлення теми й мети заняття
ІІІ. Організаційний момент
Бернард Шоу колись сказав: «Тепер коли ми навчилися літати в повітрі, як птахи, плавати під водою, як риби, нам не вистачає тільки одного: навчитися жити на землі, як люди». Що мав на увазі письменник?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Щоб переконаємося на скільки ми різні, ми зараз проведемо простий дослід.
1. Складіть аркуш навпіл.
2. Відірвіть верхній правий кут.
3. Знову складіть навпіл.
4. Відірвіть правий верхній кут.
5. Знову складіть.
6. Знову відірвіть верхній правий кут.
7. складіть аркуш надвоє.
8. Якщо можна, відірвіть правий кут.
9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.
- Чи можна сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані по різному?
- Чи можемо ми сказати, що всі ви хто відірвав аркуші інакше, є гіршими за вас?
- Чого навчає ця вправа?
- А як же нам, таким різним, жити, навчатися й працювати разом, та й не сперечатись одне з одним?
- Щоб розібратися в такому не простому питанні нам допоможуть наші фахівці з різних відділів: історичний, юридичний, літературний, відділ досліджень. Кожен відділ буде надавати інформацію та вносити свої міркування і пропозиції.
- Історичний відділ повідає про виникнення толерантності.
- Юристи будуть використовувати основних державні документи: Конституції України, Декларації прав дитини.
- Літератори розкриють це питання через твори різних письменників, народну творчість.
- Всезнайки будуть пояснювати терміни і складуть нам словник толерантності.
- Науковці запропонують нам декілька ситуацій, в яких ми повинні розібратися.
Перші починають історики.
На рубежі ХVІІІ-ХІХ століть у Франції жив Талейран Перигор. Він вирізнявся тим, що за різних урядів залишився незмінним міністром іноземних справ. Це була людина талановита в різних галузях, але найбільше – в умінні враховувати настрої оточення, шанобливо до всіх ставитися і при цьому зберігати власні принципи, прагнути керувати ситуацією, а не сліпо підкорятися обставинам. З ім’ям цієї людини і пов’язано поняття «толерантність».
Але не завжди люди були толерантними. В історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе.
- Чому виникають війни?
Війни виникають тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти. Історичні факти війн такі:
Стародавній світ – троянська війна – після викрадення Єлени алейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.
Середньовіччя – війни виникали на релігійній підставі. Хрестові походи забрали життя сотень тисяч людей.
Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало траге6дією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.
Класний керівник А як же питання « толерантності» висвітлювалось в літературі і народній творчості?
Літератори. У кожного народу є власні прислів’я порозуміння між собою: «Не міряй всіх на свій аршин», « Пильнуй свого носа, а не чужого проса», « У чужий монастир зі своїм уставом не ходять»
До виявлення толерантності закликають всі світові релігії.
Моральний досвід людства втілено у фольклорних творах, казках, переказах та в художній літературі. Це такі твори, як « Хатинка дядька Тома», « Пригоди Чиполіно» та інші твори.
Вірш Джані Родарі ( в перекладі С. Маршака «Всемирный хоровод»
Стихи для ребят
Всех народов и стран:
Для абиссинцев
И англичан;
Для итальянских детей
И для русских,
Шведских,
Турецких, Немецких,
Французских,
Негров, чья родина –
Африки берег;
Для краснокожих
Обеих Америк
Для желтокожих,
Которым вставать
Надо,
Когда мы ложимся в кровать;
Для эскимосов,
Что в стужу и снег
Лезут
В мешок меховой
На ночлег;
Для детворы
Из тропических стран,
Где на деревьях
Не счесть обезьян;
Для ребятишек
Одетых и голых –
Тех, что живут
В городах или в сёлах.
Весь этот шумный,
Задорный народ
Пусть соберётся
В один хоровод.
Север планеты
Пусть встретится с Югом
Запад - С Востоком,
А дети - Друг с другом!
Обговорення
Класний керівник Що ж таке толерантність і яку людину можна назвати толерантною?
Запрошуємо відділ всезнайок.
Толерантність – це соціологічний термін, що позначає терпимість до іншого світогляду, способу життя, поведінки і звичаїв.
Це слово походить від латинського прикметника і означає «терплячий» Отже, « толерантний» - здатний витримувати іншого, не такого, як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть за відсутності приязні, поваги, любові.
Толерантність не рівносильна байдужості. Во полягає в наданні іншим права жити згідно з його власним світоглядом.
Толерантність – це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.
Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги, не перекладають відповідальність на інших.
Класний керівник Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати риси характеру, притаманну толерантній людині. ( на дошці у стовпчик записане слово толерантність, учні по черзі називають риси характеру і виходять записувати їх )
Т – товариський,
О – особливий, оригінальний
Л – люб’язний
Е – енергійний,
Р – розсудливий, рівний,
Н - надійний,
Т – терплячий,
Н – незалежний,
І – інтелігентний,
С – стриманий,
Т – тактовний,
Ь
Класний керівник Усі ми рівні й однаково можемо використовувати свої права. Які це права розкажуть нам юристи.
Слова Юристам. Право однієї людини закінчується там, де починається право іншої. Ми можемо робити лише те, що не шкодить іншим, не порушує їхні права.
Стаття 21 Конституції України:
Усі люди є рівні і вільні у своїй гідності та правах. Права і свобода людини є невідчужуваними і непорушними.
Стаття 23 Кожна людина має право на вільний розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей.
Стаття 24 Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
У 1989 р. Організація Об’єднаних Націй прийняла Конвенцію про права дитини. Цей документ містить 54 статті. Україна приєдналася до цієї Конвенції.
16 листопада жителі багатьох країн світу відзначають Міжнародний день толерантності або День терпимості. Це свято було засновано в 1986 році за рішенням Генеральної Асамблеї ООН.
Класний керівник Отже, бути толерантною людиною значить поважати один одного.
А чи можна вас вважати володарем цієї якості? Відповісти на це питання нам допоможе відділ досліджень.
Виконання тесту «Чи толерантні ви?»
Проявляти толерантність – це означає розуміти один одного, ставитися один до одного терпимо, щоб будувати мирне майбутнє.
а) Не можна нічого зробити, оскільки війни будуть завжди!
б)Потрібно розуміти, чому вони відбуваються.
2.У школі проходить акція « Милосердя»…
а) це тебе не цікавить;
б) намагаєшся, чим можеш, допомогти ветеранам.
3. Ти опираєшся проти насильства…
а) насильством;
б) ти приєднуєшся до інших людей, щоб сказати ні.
4.Один товариш тебе зрадив…
а) ти мстиш йому;
б) ти намагаєшся порозумітися з ним.
5. Бачиш, коли сильний кривдить слабкого…
а) байдуже проходиш повз;
б) втручаєшся.
6. Ти не згоден з кимось…
а) ти не даєш йому говорити;
б) ти все – таки слухаєш його.
7. Учитель чекає відповіді учня…
а) кричиш з місця;
б) даєш можливість відповісти іншому.
8. У тебе в класі учень з іншої школи, іншого колективу…
а) ти не спілкуєшся з ним;
б) допомагаєш йому влитися в колектив.
Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш правильною, і порахуй, скільки відповідей « б» у тебе вийшло.
( Обговорення результатів тестування.)
Ключ від тесту
Якщо у тебе 1 «б»:
Прекрасно! Ти проявляєш велику толерантність. Ти є майбутнім громадянином світу. Поясни своїм друзям, як тобі вдається.
Якщо у тебе від 3 до 5 «б»:
Так! Ти не дуже толерантний. Ти занадто прагнеш нав’язати свої ідеї, але проявляєш допитливість, і в тебе гарна уява. Використовуй ці якості для боротьби з не толерантністю.
Якщо у тебе менше 3 «б»:
Ай – ай –ай! Ти зовсім не толерантний! Однак якби ти був налаштований більш оптимістично, і тобі подобалося дискутувати, ти міг би стати більш щасливим! Давай, доклади ще трохи зусиль.
Вправа «Вдягнімо дерево»
Класний керівник Дорогі діти, перед вами «Дерево толерантності» Потрібно написати на листочках, що ви зрозуміли із сьогоднішнього заняття, що криється під терміном «толерантність». Наклейте свої листочки на плакат із зображенням дерева.
Перегляд короткого і доброго відео «Як їжак знайшов друзів»
https://www.youtube.com/watch?v=_2nKm7ifFsA
V. Підсумок
- Дякую всім за активну участь. Бачу, що наше заняття вам сподобалося і залишило слід у душі, я сподіваюсь що воно допомогло нам всім зрозуміти, що тільки повага одне до одного, взаєморозуміння, терпимість взаємодопомога насправді врятують світ.
Тож будьмо толерантними.
VІ. Домашнє завдання
Намалювати малюнок бачення поняття толерантності.