Заняття із елементами тренінгу "Толерантність -це культура добрих манер та вчинків" для учнів п'ятого класу. Дана виховна година була проведена класним керівником разом із психологом.
Толерантність-це культура добрих манер і вчинків!
Мета:
Форма проведення: “Круглий стіл” із сюжетно-рольовими завданнями і проблемними питаннями.
Обладнання: матеріали для роботи в групах, “Мішечок порад”, сонце для гри “Чарівна рука”.
«Тепер, коли ми навчились літати в повітрі, як птахи, плавати під водою, як риби, нам залишилось тільки одне: навчитися жити на землі, як … « Б.Шоу.
Хід заходу
Учитель. Доброго дня. Нашу зустріч я б хотіла розпочати з розмови про вічне, про любов.
Звучить музика, розповідається казка.
Жила-була на землі дівчина, яку звали Любов. Невесело було їй жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до сивого, старого чарівника, який прожив уже 100 років:
Подумав чарівник і сказав:
Вранці, коли яскраве сонце освітило землю, прийшла Любов на призначене місце… прийшла і бачить: стоять п’ять прекрасних дівчат.
Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі кожній.
Вона задумалася.
Психолог.
Любов підійшла до дівчини Доброти і простягнула їй руку.
Вчитель.
Сьогодні наша розмова присвячена толерантності. Останнім часом слово “толерантність” набуло значної популярності. Не всім, можливо, знайоме це слово, і на перший погляд звучить воно зовсім незрозуміло. Але зміст, який воно має, дуже важливий для існування і розвитку людського суспільства. Сучасна вихована людина – це не тільки освічена людина, але й людина, що має почуття самоповаги і повагу оточуючих. Толерантність вважається ознакою високого духовного і інтелектуального розвитку людини, групи людей, суспільства в цілому.
Психолог.
Толерантний – поблажлививй, терпимий до чиїхось думок, поглядів, вірування тощо.
Давайте разом узагальнимо всі відповіді.
Термін толерантність пояснюється як терпимість, прагнення і уміння до встановлення і підтримки спілкування з людьми.
Давайте перевіримо, чи терпимі ми, чи потрібно нам виховувати в собі цю якість.
Тестування «Чи терпимі ми?»
Вибери твердження, які відповідають твоїй поведінці.
Якщо у всіх випадках ти вибрав твердження а), ти – терпима людина.
Вправа «Пустіть мене в коло» (5хв)
Вчитель.
Ведучий попереджає про те, що зараз відбудеться своєрідний «практикум» з толерантності.
Із групи вибирається людина (бажано лідер, загальний улюбленець). Йому повідомляють про те, що він повинен у будь-який спосіб — хитрістю, лестощами, підкупом, обманом, силою, а може, використовуючи дружні зв'язки,— дістатися середини кола. В цей час група береться за руки, утворюючи замкнуте коло. Решта учасників не повинні пускати в коло вибрану людину. Гра триває доти, доки вибраний не пробереться в коло або не вичерпає всі можливості для цього.
Після цього обов'язково проводиться рефлексія. Для цього учням пропонується відповісти на такі запитання:
Психолог: Найкращих людських якостей вчать нас герої улюблених казок. Згадайте казку Андерсена "Гидке каченя».
Відео-уривок "Гидке каченя».
Запитання до учнів:
Вчитель.
Т – терплячий, товариський, тактовний
О – обережний, об’єктивний, оригінальний, особливий
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні
Е – енергійний, елегантний, ефективний
Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний
А – активний, акуратний, авторитетний
Н – надійний, найдорожчий
Т – терплячий, толерантний
Н – необхідний людям, ніжний, незалежний
І – інтелігентний, ідеальний, ідейний
С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий
Т – тактовний, товариський
Ь
Гра: “Чарівна рука”
Психолог.
Дітям пропонується написати на долоні гарні якості, а на пальчиках – те, що хотілося б змінити. Руки почепити на сонечко.
Вчитель.
Наш клас – це маленька сім”я. Мені дуже хотілося б, щоб в нашій сім”ї завждим панували добро, взаємоповага, не було б сварок, лихослів”я. Наш клас – це ще й частинка нашої школи. Я думаю, що кожен з вас прагне, щоб наша школа стала територією толерантності, щоб відносини в ній стали якнайбільш толерантними.
Підбиття підсумків, прощання Притча про цвяхи. Відео.
Жив собі хлопчик із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами й велів по одному забивати їх у паркан щоразу, коли хлопчик втратить терпець і з кимось посвариться. У перший день хлопчик забив 37 цвяхів. Згодом він навчився володіти собою, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше навчитися опановувати себе, ніж забивати цвяхи.
Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька й сказав йому про це.
Тоді батько велів синові витягати із паркана по одному цвяху тими днями, коли він не втратить самоконтролю, і ні з ким не посвариться.
Минали дні, і згодом син зміг сказати батькові, що у паркані не залишилося жодного цвяха. Батько підвів сина до паркана і сказав: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося... Паркан ніколи не буде таким, як колись».
Вчитель.
Коли ви з кимось сваритесь і говорите щось неприємне, ви залишаєте по собі такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви попросите пробачення. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні.
Не залишайте на своєму шляху цих дірок. Не забивайте цвяхи ворожнечі, нерозуміння і жорстокості в душі людей. Будьте толерантними!
Кожна людина здійснює в своєму житті різні вчинки. В одних ситуаціях вона чинить правильно і проявляє свої гарні якості, а іноді буває і навпаки…
Вчитель.
Творча робота “Мішечок порад”
Візьмість кожен паперову смужку і напишіть на ній, що по вашому треба зробити, щоб наш клас став територією толерантності. Після виконання роботи поради дітей кладуться до мішечка.
Учитель. Звернутися до епіграфа.
Сьогодні ми мусимо поглянути одне одному у вічі й побачити Людину, знайти нові форми спілкування, створити нове суспільство, побудоване на взаєморозумінні, терпінні. Професорами ви всі не станете, а Людиною повинен стати кожен.
Психолог.
Нашу зустріч я хочу закінчити словами німецького поета Гете: “Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна”.
Вчитель.
Мені дуже хочеться, щоб усі ви мали оте велике серце, і пропоную записати у книгу своєї пам’яті Молитву, слова якої адресовані кожному з нас, тут присутніх.
Молитва при зустрічі
Я прийшов у цей світ
Не для того, щоб виправдати твої надії,
Не для того, щоб відповідати твоїм інтересам,
Не для того, щоб оправдати твоє очікування.
І ти прийшов у цей світ
Не для того, щоб оправдати моє очікування,
Не для того, щоб відповідати моїм інтересам,
Не для того, щоб виправдати мої надії.
Тому що я – це я, а ти – це ти.
Але якщо ми зустрілись і зрозуміли одне одного – це прекрасно, а якщо ні – ну, що ж, нічого не зробиш.