Виховна година "Толерантність -це культура добрих манер та вчинків"

Про матеріал

Заняття із елементами тренінгу "Толерантність -це культура добрих манер та вчинків" для учнів п'ятого класу. Дана виховна година була проведена класним керівником разом із психологом.

Перегляд файлу

Толерантність-це культура добрих манер і вчинків!

Мета:

  •   навчальна: розкрити учням зміст поняття “Толерантність” як принципу людського буття, коли замість боротьби за існування пропонують любов до ближнього;
  •   виховна: виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе; вчити учнів встановлювати стосунки на доброзичливій, толерантній основі;
  •   розвивальна: навчити учнів аналізувати матеріали з різних джерел й самостійно робити справедливі і зважені висновки; розвивати уміння адекватно і всебічно пізнавати себе і інших людей.

Форма проведення: “Круглий стіл” із сюжетно-рольовими завданнями і проблемними питаннями.

Обладнання: матеріали для роботи в групах, “Мішечок порад”, сонце для гри “Чарівна рука”.

 

«Тепер, коли ми навчились літати в повітрі, як птахи, плавати під водою, як риби, нам залишилось тільки одне: навчитися жити на землі, як … « Б.Шоу.

Хід заходу

 

Учитель. Доброго дня. Нашу зустріч я б хотіла розпочати з розмови про вічне, про любов.

Звучить музика, розповідається казка.

Жила-була на землі дівчина, яку звали Любов. Невесело було їй жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до сивого, старого чарівника, який прожив уже 100 років:

  •   Допоможи мені, дідусю, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все своє життя.

Подумав чарівник і сказав:

  •   Приходь до мене завтра вранці, коли заспівають перші пташки і роса ще не зійде…

Вранці, коли яскраве сонце освітило землю, прийшла Любов на призначене місце… прийшла і бачить: стоять п’ять прекрасних дівчат.

  •   Ось, обирай, – сказав чарівник. – Одну звати Радість, іншу – Вдача, третю – Краса, четверту – Печаль, п’яту – Доброта.
  •   Вони всі прекрасні, – сказала Любов. – Не знаю, кого і вибрати…
  •   Твоя правда, – відповів чарівник, – вони всі хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а можливо і дружитимеш, але вибери одну з них. Вона і буде тобі подружкою на все життя.

Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі кожній.

Вона задумалася.

Психолог.

  •   А кого вибрали б ви? Чому?

Любов підійшла до дівчини  Доброти і простягнула їй руку.

  •   Чому Любов вибрала Доброту?

Вчитель.

Сьогодні наша розмова присвячена толерантності. Останнім часом слово “толерантність” набуло значної популярності. Не всім, можливо, знайоме це слово, і на перший погляд звучить воно зовсім незрозуміло. Але зміст, який воно має, дуже важливий для існування і розвитку людського суспільства. Сучасна вихована людина – це не тільки освічена людина, але й людина, що має почуття самоповаги і повагу оточуючих. Толерантність вважається ознакою високого духовного і інтелектуального розвитку людини, групи людей, суспільства в цілому.

Психолог.

  •   Що ж таке толерантність?

Толерантний – поблажлививй, терпимий до чиїхось думок, поглядів, вірування тощо.

Давайте разом узагальнимо всі відповіді.

 

http://abetkaland.in.ua/wp-content/uploads/2017/10/17-644-1.jpg

 

Термін толерантність пояснюється як терпимість, прагнення і уміння до встановлення і підтримки спілкування з людьми.

Давайте перевіримо, чи терпимі ми, чи потрібно нам виховувати в собі цю якість.

Тестування «Чи терпимі ми?»

Вибери твердження, які відповідають твоїй поведінці.

  1.              Коли ти не погоджуєшся з товаришем…
  1.              ти все ж таки слухаєш його;
  2.             ти не даєш йому говорити.
    1.              У класі ти вже відповів…
  1.              ти даєш можливість відповісти іншим;
  2.             тобі хочеться відповісти ще.
    1.              Якщо товариш зрадив тебе…
  1.              ти намагаєшся з ним порозумітися;
  2.             ти помстися йому.
    1.              Якщо товариш образив тебе:
  1.              ти не звертаєш увагу;
  2.             відповідаєш образою на образу.
    1.              Якщо твій товариш має фізичні особливості:
  1.              підтримуєш відносини з ним;
  2.             уникаєш спілкування.

Якщо у всіх випадках ти вибрав твердження а), ти – терпима людина.

Вправа  «Пустіть мене в коло» (5хв)

Вчитель.

Ведучий попереджає про те, що зараз відбудеться своєрідний «практи­кум» з толерантності.

Із групи вибирається людина (бажано лідер, загальний улюбленець). Йому повідомляють про те, що він повинен у будь-який спосіб — хитрістю, лестощами, підкупом, обманом, силою, а може, використовуючи дружні зв'язки,— дістатися середини кола. В цей час група береться за руки, утво­рюючи замкнуте коло. Решта учасників не повинні пускати в коло вибра­ну людину. Гра триває доти, доки вибраний не пробереться в коло або не вичерпає всі можливості для цього.

Після цього обов'язково проводиться рефлексія. Для цього учням про­понується відповісти на такі запитання:

  •                  Як відчував себе вибраний?
  •                  Чи важко йому було знаходитися поза колом?
  •                  Чому?
  •                  Який спосіб йому здавався найдієвішим?
  •                  Чому?
  •                  Якби гра починалася спочатку, чи погодився б він знов знаходитися поза колом?
  •                  Які почуття переживали учні в колі?
  •                  Чому?
  •                  Чи хотілося впустити вигнаного в коло?
  •                  Чому?
  •                  Хотілося б побувати на його місці?
  •                  Які асоціації викликала ця гра?
  •                  Чи існують подібні ситуації в реальному житті?
  •                  Як виникають такі ситуації і що з ними можна зробити?
  •                  Чому ви послухалися ведучих (не пускали однокласника в коло)?
  •                  Як ви вважаєте, навіщо ми провели цю гру?

Психолог: Найкращих людських якостей вчать нас герої улюблених казок. Згадайте казку Андерсена "Гидке каченя».

Відео-уривок "Гидке каченя».

Запитання до учнів:

  •                 Чи всі герої казки ставилися один до одного як брати?
  •                 Хто з мешканців пташиного двору користувався найбільшим авторитетом і чому?
  •                 Чому мешканці пташиного двору ображали гидке каченя?
  •                 Чи змогли б діти з твого класу зробити так, як зробили мешканці пташиного двору?

Вчитель.

Т – терплячий, товариський, тактовний

О – обережний, об’єктивний, оригінальний, особливий

Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні

Е – енергійний, елегантний, ефективний

Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний

А – активний, акуратний, авторитетний

Н – надійний, найдорожчий

Т – терплячий, толерантний

Н – необхідний людям, ніжний, незалежний

І – інтелігентний, ідеальний, ідейний

С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого,      страждаючий

Т – тактовний, товариський

 Ь

 

Гра: “Чарівна рука”

Психолог.

Дітям пропонується написати на долоні гарні якості, а на пальчиках – те, що хотілося б змінити. Руки почепити на сонечко.

Вчитель.

Наш клас – це маленька сім”я. Мені дуже хотілося б, щоб в нашій сім”ї завждим панували добро, взаємоповага, не було б сварок, лихослів”я. Наш клас – це ще й частинка нашої школи. Я думаю, що кожен з вас прагне, щоб наша школа стала територією толерантності, щоб відносини в ній стали якнайбільш толерантними.

Підбиття підсумків, прощання Притча про цвяхи. Відео.

   Жив собі хлопчик із жахливим характе­ром. Якось батько дав йому мішок із цвяхами й велів по одному забивати їх у паркан щора­зу, коли хлопчик втратить терпець і з кимось посвариться. У перший день хлопчик забив 37 цвяхів. Згодом він навчився володіти со­бою, і кількість цвяхів щодня зменшувалася. Хлопчик зрозумів, що легше навчитися опа­новувати себе, ніж забивати цвяхи.

Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька й сказав йому про це.

Тоді батько велів синові витягати із пар­кана по одному цвяху тими днями, коли він не втратить самоконтролю, і ні з ким не по­свариться.

Минали дні, і згодом син зміг сказати батькові, що у паркані не залишилося жод­ного цвяха. Батько підвів сина до паркана і сказав: «Ти добре поводишся, але подивися, скільки дірок залишилося... Паркан ніколи не буде таким, як колись».

Вчитель.

Коли ви з кимось сваритесь і говорите щось неприємне, ви залишаєте по собі такі ж рани, як ці дірки від цвяхів. І рани зоста­ються, попри те, скільки разів потім ви по­просите пробачення. Словесні рани завдають такого ж болю, як і фізичні.

Не залишайте на своєму шляху цих дірок. Не забивайте цвяхи ворожнечі, нерозуміння і жорстокості в душі людей. Будьте толерант­ними!

Кожна людина здійснює в своєму житті різні вчинки. В одних ситуаціях вона чинить правильно і проявляє свої гарні якості, а іноді буває і навпаки…

Вчитель.

Творча робота “Мішечок порад”

Візьмість кожен паперову смужку і напишіть на ній, що по вашому треба зробити, щоб наш клас став територією толерантності. Після виконання роботи поради дітей кладуться до мішечка.

Учитель. Звернутися до епіграфа.

  •   Діти, як ви гадаєте, якого вислова не вистачає у вислові Б.Шоу? Як ми повинні навчитися жити на землі? (Люди).

Сьогодні ми мусимо поглянути одне одному у вічі й побачити Людину, знайти нові форми спілкування, створити нове суспільство, побудоване на взаєморозумінні, терпінні. Професорами ви всі не станете, а Людиною повинен стати кожен.

Психолог.

 Нашу зустріч я хочу закінчити словами німецького поета Гете: “Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна”.

Вчитель.

Мені дуже хочеться, щоб усі ви мали оте велике серце, і пропоную записати у книгу своєї пам’яті Молитву, слова якої адресовані кожному з нас, тут присутніх.

Молитва при зустрічі

Я прийшов у цей світ

Не для того, щоб виправдати твої надії,

Не для того, щоб відповідати твоїм інтересам,

Не для того, щоб оправдати  твоє очікування.

І ти прийшов у цей світ

Не для того, щоб оправдати моє очікування,

Не для того, щоб відповідати моїм інтересам,

Не для того, щоб виправдати мої надії.

Тому що я – це я, а ти – це ти.

Але якщо ми зустрілись і зрозуміли одне одного – це прекрасно, а якщо ні – ну, що ж, нічого не зробиш.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Приліпко Ірина Олексіївна
    Дякую. Багато чого взяла собі в роботу.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 квітня 2018
Переглядів
2482
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку