Тема: Тварини – наші друзі.
Мета заняття (виховна і пізнавальна):
ХІД ЗАХОДУ
З дітьми проводиться настановча бесіда, на якій дається завдання підготувати найцікавіші розповіді про смішні та повчальні випадки із життя домашніх улюбленців. Водночас, рекомендується перед виховним заходом переглянути фільм «Хатіко», або фільм «Врятувати Віллі». Також дітям було доручено поміркувати над тим, як часто у нашому світі тварини рятують життя своїх господарів.
Вступна частина (8 хв)
Вчитель. Доброго дня, учні! Нас повсюди оточує розмаїтий, безмежний, неповторний світ живої природи. Це пишні гіллясті дерева, дивовижної краси квіти, барвисті метелики, пернаті птахи і, звісно, наші чотириногі друзі – тварини. Тварина стала вірним другом людини ще в прадавні часи, коли наші пращури змогли приручити диких звірів. І тепер ми вже не можемо уявити наше життя без тварин, таких як, коти, собаки, крихітні хом’яки, кумедні морські свинки, кролики чи папуга. Насамперед, хочу поставити вам такі запитання:
Чи жила у вас коли-небуть домашня тваринка?
За чиїм бажанням у вашому домі з’явилась тваринка?
Якшо б у вас був вибір, і можливість тримати тваринку, то кому б ви віддали перевагу?
(Учні дають усні відповіді)
Вчитель: мені приємно, що у вас так багато маленьких друзів. Це свідчить про те, що у вас добре серце. Запишіть, будь-ласка, план уроку:
(діти записують план уроку в зошиті)
Основна частина (33 хв)
Завдання. Учні розповідають свої історії про кумедні та повчальні моменти з життя власних домашніх улюбленців.
Вчитель: дякую. Було цікаво послухати ваші розповіді. Ми зрозуміли, щ0о ваші домашні улюбленці є членами ваших родин, і ви любите їх, які рідних. Водночас, своїми цікавими розповідями, ви показали іншим приклад того, як потрібно ставитися до своїх «друзів менших».
Завдання. Яке ваше відношення до безпритульних тварин?
Уявіть собі, що ви випадково натрапили на безпритульну поранену тваринку. Які будуть ваші дії? (Учні записують на листку відповіді на ці запитання, а потім кілька учнів їх озвучує).
Вчитель: жорстокість – поняття моральне і правове, останнім часом привертає увагу не тільки правоохоронців, а й психологів. Слабка духом та інтелектуально людина в дитинстві самостверджується, знущаючись над тваринами. Поступово вона стає байдужою до чужих страждань. Велика кількість правопорушників починала свій злочинний шлях з вбивства тварин. Тому дуже важливо з дитинства плекати любов до тварин, повагу до іншого життя. Людина відповідає за приручених тварин. Кожна покинута тварина – на совісті свого господаря. З любов’ю до тварин, в її душу приходить повага до іншого життя, неприйняття насильства. Проте, на щастя, в нашому суспільстві є достатня кількість милосердних, співчутливих людей з добрим серцем.
Запитання: як ви думаєте, яким чином можна вирішити проблему бездомних тварин? Як можна захистити тварин від жорстокості людей? (Діти дають усні відповіді)
Вчитель: в усьому світі створено громадські організації борців за права тварин. Вони проводять акції, спрямовані на захист тварин від знущань та жорстокого ставлення. 16 серпня – Міжнародний день безпритульних тварин. 4 жовтня відзначається Всесвітній день тварин. Також. В Україні прийнято закон «Про захист тварин від жорстокого поводження», згідно з яким за знущання над тваринами передбачені різні ступені покарань.
«Після смерті Олександра Македонського в Єгипті запанувала грецька династія. Країна була врятована від ярма персів і, нарешті, зажила мирним і спокійним життям.
Але раптом, порушуючи всі політичні передбачення, сталося криваве повстання у колишній столиці - місті Мемфісі. Розгнівані єгиптяни дощенту знесли грецький квартал, убивши частину його жителів і розігнавши решту. Приводом до повстання послужило те, що один з греків зробив страшне, на думку єгиптянина, злочин - втопив новонароджених кошенят».
Запитання: як ви думаєте, чому було таке особливе ставлення до котів у Єгипті? Та що послужило передумовою такого ставлення? (Учні висловлюють свої думки.)
Вчитель: мені справді було цікаво послухати ваші припущення. А тепер я розповім, чому насправді в Єгипті було особливе ставлення до котів
Цих тварин дуже цінували - і було за що. Кішки з'явилися в цій країні приблизно за 2000 років до нашої ери і практично відразу ж були оголошені священними тваринами. Звичайно, тут діяв і економічний фактор: Єгипет був країною, що спеціалізується на виробництві зернових культур. Величезні склади з багатющими запасами зерна хтось повинен був охороняти. Спочатку до цієї роботи намагалися пристосувати горностаїв, але дрібні тваринки погано справлялися з такою нелегкою роботою. Завдання виявилося під силу лише кішкам. І ось тому кішка удостоїлась такої честі. А так як у стародавньому світі був тільки один надійний спосіб забезпечити тварині недоторканність – то кішок оголосили священними тваринами. Та й навіть зараз, побутує думка, що кішка, яка живе в сім’ї, приносить в дім благополуччя та успіх.
Запитання: можливо ви ще чули про країни, у яких тварин вважають священними? Які це тварини, та чому вони стали священними? (Діти дають усну відповідь)
(Діти переглядають відео про тварин-рятівників)
Запитання: Яке враження на вас справив перегляд відео, та які почуття воно викликало? Хтось може розповісти про ще якісь відомі випадки, коли тварина рятувала життя людині? (Діти розповідають історії усно.)
Заключна частина (4 хв)
Вчитель: існує ще багато історій про відданість та вірне служіння людям, пов’язане з тваринами. Їх можна розповідати ще дуже довго. Але я хочу, щоб після цього уроку ви зробили для себе певні висновки. Я хочу, щоб ви виросли добрими та чуйними, щоб відчували радість від піклування про тварин, не були байдужими, злими, неуважними. І завжди пам’ятали, що якщо колись у вашому житті появиться маленький пухнастий товариш, то ви повинні оберігати його, піклуватись про нього, відповідати за його життя. «Ми відповідальні за тих, кого ми приручили». Нехай ваші хатні улюбленці приносять вам лише радість, нехай вони будуть для вас завжди справжніми друзями.