Виховна година у 7 класі "Як подолати конфлікти?"

Про матеріал

Даний матеріал допоможе класному керівникові виробляти в учнів уміння виходити з конфліктних ситуацій; виховувати почуття власної гідності, честі, чесності, поваги до людей, доброту, любов до життя, до ближнього, співчуття, милосердя.

Перегляд файлу

Виховна година у  7-А класі 2018/2019 н.р.

Підготувала : Курсеітова Ганна Сергіївна

Тема : Як подолати конфлікти?

Мета.Виробляти в учнів уміння виходити з конфліктних ситуацій; виховувати почуття власної гідності, честі, чесності, поваги до людей, доброту, любов до життя, до ближнього, співчуття, милосердя.

Обладнання.Опорний плакат-схема, виставка книг відомих психологів, філософів.

Вступне слово вчителя.

Усі ми люди на цій великій Землі. Всі ми – різні. Скільки людей — стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Та об’єднує всіх в одне ціле, яке називається словом – «людство» — те, що народилися ми із лона матері. І для кожного з нас, мабуть, найріднішим, найдорожчим є, насамперед, – родина, батьки. Дорогими також є дім, у якому живемо, вулиця, школа, село, знайомі. Усе це — наша Батьківщина, а у широкому розумінні — Україна.

Але жити на території держави не означає бути справжнім громадянином. Потрібно дбати про країну, бути свідомим і активним членом суспільства. А що таке суспільство? Це сукупність людей, об’єднаних певними стосунками, зв’язками, інтересами. Будь-яку державу становлять громадяни, будь-яке суспільство – люди. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб бути щасливими та успішно вчитися, працювати.

Як ви думаєте, що потрібно для того, щоб успішно спілкуватися?

(Дотримуватися соціальних норм – визнаних правил поведінки. Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Спочатку вони встановлюються у сім’ї батьками, потім — ровесниками у дитячому садку, школі. Чим дорослішою стає людина, тим більшою є кількість норм, яких вона має дотримуватися. Отже, у суспільстві ко­жен має не тільки права, а й обов’язки).

–Уявіть собі, що було б, якби ніхто не дотримувався усталених норм?

У якому державному документі зібрані статті про права і обов’язки громадян?

(Конституція України, зачитати статтю 28).

А де ще ми можемо знайти правила моралі та етики поведінки людини?

(У Біблії, у «Повчанні Володимира Мономаха» ).

1-й учень.  Повчання: «При старших годиться мовчати, премудрих слухати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а ще найбільше розумом вбирати, не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати до низу, а душу вгору. …Не хвалю я ні себе, ні своєї сміливості, а хвалю я силу Творця і прославляю милість Його за те, що він мене… не лінивим створив, а на всі людські діла достойним…».

Учитель. Отже, норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим.

На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика і письменника XVII ст. Б. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх-давен, річ за дрібницею – вміти користуватися ними». Звичайно, вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато.

Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.

2-й учень.

За вікном двадцять перше століття:

Вік прогресу, логіки, проблем.

Як може вижить чоловік,

В такий космічний, надпотужний вік.

Летить життя, воно спішить,

Але крізь призму років і століть

З тенет людину не пускає

Його величність – пан-Конфлікт.

Й від миті, коли Бог задумав світ,

Причиною всіх бід зробивсь конфлікт.

Пробравсь спочатку він в Едем,

Створивши море там проблем:

Адам і Єва – вигнані із раю.

Неандерталець мамонта вбива,

Середньовічний рицар на турнірі

Честь роду кров’ю омива.

Конфлікти також є й державні.

Складніший – внутрішній конфлікт.

І вірний крок зробити треба,

Щоб зберегти наш рід від бід.

Вчитель.Є багато важливих питань у нашому житті, на які треба навчитися давати відповіді: «Що таке вихованість?», «Якою має бути справжня людина?», «Що таке інтелігентність?», «Що таке дружба?», «Яку професію обрати?» та багато інших. Але проаналізувавши поведінку нашого класного колективу, напрошується висновок, що найактуальнішою, найпекучішою є проблема конфліктних ситуацій, які доволі часто у нас виникають. Життя доводить, що не завжди ви можете правильно розв’язати конфлікт, або розумно уникати його.

Що таке конфлікт? Як знайти правильний вихід із конфліктних ситуацій? Цьому ми спробуємо навчитися зараз.Звернімося до словника.

3-й учень. Слово «конфлікт» латинського походження, в перекладі означає «боротися разом». Під ним розуміють зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку в спілкуванні, неспівпадання інтересів.

Вчитель. Як виникає конфлікт?

Схематично це можна показати так:

АВ – передконфліктна ситуація;   ВС – конфліктна ситуація;

СЕ – інцидент(сутичка);          ЕГ – вирішення(розв’язання конфлікту);

ГДпісляконфліктний період.

(Учні розглядають приклад конфліктної ситуації).

Вчитель. Які ознаки конфлікту? (Відповіді учнів)

а) наявність протиріччя;

б) ненависть до опонента.

Наявність протиріч – невід’ємна частина нашого життя. Всі люди різні, кожен має свій погляд на певну ситуацію. Отже, конфліктна ситуація має свій шлях розв’язання.

Ненависть до опонента — це вже проблема. Проблема самої особистості. І тут уже людині треба над собою працювати або звернутися за допомогою до практичного психолога, який допоможе знайти вихід зі складної ситуації.

Вчитель. За своїм характером конфлікти бувають різні. Є конфлікти між людьми, є державні. Чому люди не можуть жити мирно, і не конфліктувати?

1-й учень. Конфліктувати страшно. Можна зовсім зруйнувати стосунки й образити близьку людину.

2-й учень. Конфліктувати погано, бо людина набуває тавро «поганої», «сварливої» людини.

3-й учень. Конфлікт – це боляче, страждають обидві сторони.

Вчитель. Конфліктів потрібно уникати. Якщо доброзичливо ставитися до людини, звертатися до неї по імені, то конфлікту можна уникнути, адже нема такої людини у якої б не було рис (зовнішніх або внутрішніх) за які б її не можна було поважати. І це варто пам’ятати завжди. Давайте проведемо експеримент «Чарівний стільчик».

(Посеред класу ставимо стілець і пропонуємо комусь добровільно сісти на нього. Стілець проголосимо «чарівним». А особа, яка сидить на ньому, найчарівніша, найкраща. Пропонується по черзі кожному висловити компліменти людині на «чарівному» стільчику. Умова: лише компліменти від щирого серця. І у відповідь, за правилами етикету, має бути подяка. Далі особа ділиться своїми враженнями).

Вчитель. Є ще так званий внутрішній конфлікт Дуже часто людина незадоволена собою, навколишнім світом. Вона почувається незахищеною. У такі хвилини відчаю втрачається контроль над ситуацією, і можна зробити багато необдуманих вчинків. Кожне людське життя є безцінне. Тому потрібно вміти розв’язувати проблеми. Як це робити,  нам підкажуть поради практичного психолога.

Вчитель. З історії людства відомі три підходи до розв’язання конфлікту:

  • з позиції сили;         з позиції інтересів;          з позиції правил.

Із позиції сили конфлікти можуть бути розв’язані швидко, але завжди наслідками такого розв’язання будуть відверта чи прихована образа, зіпсовані стосунки. Крім того, під час силового розв’язання проблеми часто порушується свобода і рівність людини, права на життя, здоров’я, повагу і гідність. Наприклад, ситуація батько і син. Продуктивним є підхід до розв’язання конфлікту з позиції інтересів. Отже, коли є можливість, то проблему треба розв’язувати саме з цієї позиції, і тоді обидві сторони будуть задоволені: конфлікт вирішується без образ, без бажання помстити, стосунки не руйнуються. Для цього сторони вступають у переговори.

Якщо переговори не закінчуються розв’язанням конфлікту, залишається третій підхід — із позиції правил.

У суспільстві часто вирішують свої проблеми використовуючи правила. Це і під час спортивних змагань, у школі, коли потрібно виставляти оцінки, у громадському транспорті — поступитися місцем. Релігійні правила вчать вибачати того, хто нас скривдив. Норми закону є основою для мирного розв’язання судових процесів. Усі вони розв’язують проблему не з точки зору інтересів сторін, а з точки зору правил, записаних у законах України.

Коли людина перебуває у конфліктній ситуації, то для розв’язання проблеми їй потрібно визначити свій стиль поведінки.

Стилі поведінки бувають такі:

1.Конкуренція.                        2. Уникнення.

3. Пристосування.                  4. Компроміс.         5. Співробітництво.

(Учитель із учнями аналізують стратегії, згадуючи свої конфліктні ситуації і шляхи виходу із них).

Вчитель. Варто поєднувати стратегії. Адже життя різне і ми повинні реагувати на нього по-різному. Чим більше стратегій реагування ви маєте, тим краще ви зможете розв’язувати свої проблеми.

У вашому віці найчастіше  виникають конфліктні ситуації із батьками, однолітками, вчителями. Попробуємо штучно створити типові конфліктні ситуації. Використовуючи інформацію про конфлікти і шляхи їх розв’язання знайдемо правильний вихід із ситуації. А ваше рішення проаналізуємо.

Ситуація 1.Мама приносить додому один лимон. І син, і донька вимагають його собі, не кажучи при цьому, для чого він їм потрібен. Виникла конфліктна ситуація. Мама, син, донька – жодна зі сторін незадоволена. Що робити? Ваше рішення!

(Лимон можна розділити навпіл, хтось із дітей може почекати до завтра; потрібно уточнити для чого дітям лимон – виявляється, що сину потрібен сік у коктейль, а доньці – цедра для випікання тістечок).

Ситуація 2 між однолітками.

На дворі жилого мікрорайону був збудований баскетбольний майданчик, який

влітку міг використовуватись для гри в теніс та волейбол, а взимку – для гри в хокей.Коли з часом обладнання стало непридатним, цей майданчик використовувався хлопцями як футбольне поле, і весь двір ганяв тут м´яча. Але одного разу баскетбол знову став дуже популярним, і половина хлопців двору, зібравши гроші, відновила баскетбольні щити. Саме тоді виник конфлікт: двір поділився на « футболістів » і « баскетболістів » - два ворожих табори.

  • Які варіанти рішень ви могли б запропонувати для того, щоб примирити ворож-

нечу хлопців?

  • На який варіант, на ваш погляд, погодились би обидві сторони ?

Ситуація 3 —учитель і учень. (Придумати самим)

Вчитель. Конфлікт розв’язаний. Що робити далі? По-перше, любити життя. Нехай посмішка повернеться на ваше обличчя. Адже нічого нема вічного, тому кожен конфлікт має свій фінал, хоча й може здаватися нескінченним, якщо зневага, зло, грубі слова, жорстокість візьмуть верх над здоровим глуздом. Пам’ятайте, що крик є одним із найбільш некваліфікованих варіантів спілкування і розв’язання конфліктних ситуацій. Тому любімо ближнього, як самого себе, примножуймо добрі справи, даруймо батькам, знайомим, близьким щирість, привітність, що в свою чергу подарує нам добрий настрій, злагоду, здоров’я. Не забуваймо, що добрі стосунки завжди базуються на доброзичливому ставленні один до одного.

Працюйте над собою, самовдосконалюйтеся. Пам’ятайте, що несподіваний життєвий конфлікт вихована людина розв’яже розумно. Насолоджуйтесь життям, будьте сильні, не опускайте руки перед труднощами. А якщо ви потрапите в конфліктну ситуацію, то пам’ятайте, що із погляду вічності ваш конфлікт не такий уже й страшний. Розумна людина вчиться на своїх помилках, мудра – на помилках інших. Тож будьте мудрими. Хай у житті вас оточують порядні, добрі, виховані люди.

А як висновок із усього сказаного хай будуть ці правила, які допомагатимуть вам у житті уникати конфліктних ситуацій або мудро виходити з ни

 

 

Правила чемності

Успіху можна досягти тільки разом, у колективі.

Будь терплячим.

Вмієш добре щось робити, то навчи іншого.

Ти не кращий за всіх, але й не гірший.

Ні до кого не чіпляйся ,грай чесно ,не дражнись.

Ніколи нікого не обманюй, не ображай.

Дружба – це правда, доброта і чесність кожного.

Поважай тих, з ким дружиш.

Що вимагаєш від друга, насамперед вимагай від себе

•Люби ближнього, як самого себе.

Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.

 

 •Люби життя – неоціненний дар Божий.

 

Умій прощати і поважати людину.

 

Будь щедрий на милосердя, співчуття, розуміння

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1-й учень.  Повчання: «При старших годиться мовчати, премудрих слухати, старшим підкоряти­ся, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а ще найбільше розумом вбирати, не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати до низу, а душу вгору. …Не хвалю я ні себе, ні своєї сміливості, а хвалю я силу Творця і прославляю милість Його за те, що він мене… не лінивим створив, а на всі людські діла достойним…».

 

2-й учень.

За вікном двадцять перше століття:

Вік прогресу, логіки, проблем.

Як може вижить чоловік,

В такий космічний, надпотужний вік.

Летить життя, воно спішить,

Але крізь призму років і століть

З тенет людину не пускає

Його величність – пан-Конфлікт.

Й від миті, коли Бог задумав світ,

Причиною всіх бід зробивсь конфлікт.

Пробравсь спочатку він в Едем,

Створивши море там проблем:

Адам і Єва – вигнані із раю.

Неандерталець мамонта вбива,

Середньовічний рицар на турнірі

Честь роду кров’ю омива.

Конфлікти також є й державні.

Складніший – внутрішній конфлікт.

І вірний крок зробити треба,

Щоб зберегти наш рід від бід.

 

3-й учень. Слово «конфлікт» латинського походження, в перекладі означає «боротися разом». Під ним розуміють зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку в спілкуванні, неспівпадання інтересів.

1-й учень. Конфліктувати страшно. Можна зовсім зруйнувати стосунки й образити близьку людину.

2-й учень. Конфліктувати погано, бо людина набуває тавро «поганої», «сварливої» людини.

 

3-й учень. Конфлікт – це боляче, страждають обидві сторони.

doc
Додано
7 жовтня 2018
Переглядів
1702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку