Виховна година допомагає формувати моральні основи дитячої особистості засобами слова; розвивати вміння творити добро у повсякденному житті; виховувати бажання бути добрим, чуйним, відповідальним.
Комунальний заклад
"Підгородненський навчально-виховний комплекс №3"
Виховна година
"Усе добре переймай, а зла уникай"
Вихователь групи продовженого дня
Борзовець Ганна Володимирівна
Тема: Усе добре переймай, а зла уникай
Мета: формувати моральні основи дитячої особистості засобами слова; розвивати вміння творити добро у повсякденному житті; виховувати бажання бути добрим, чуйним, відповідальним.
Обладнання: текст оповідання В.Сухомлинського, завдання для групової роботи, кольорові картки, плакат з написом «Правила Доброти», вислів Генріха Гейне, слова для «павутинки»
Запис на дошці.
Життя дається людині на добрі справи.
(Генріх Гейне)
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
- Діти, торкніться один одного, усміхніться одне одному й подаруйте щиру усмішку та чудовий настрій. (Учитель торкається першої дитини, а діти далі – своїх друзів по черзі – «ланцюжком»).
У ч и т е л ь. Коли ми даруємо добрі слова, чудовий настрій, тепло своїх долонь іншим, нам стає також добре, тепло і затишно на душі.
Актуалізація знань. Повідомлення теми і завдань уроку.
Вправа «Послухай своє сердечко».
- Сьогодні у нас урок особливий тому, що він має торкнутися не тільки розуму, а найперше – серця. Зачепити струну кожного сердечка, щоб заговорила душа.
- Покладіть долоньку на груди і послухайте своє сердечко.
Я гадаю, воно допоможе вам давати відповіді на запитання
Що таке добро, якою має бути справжня людина: доброю чи злою,жорстокою чи милосердною. А допоможуть нам відповісти на наші запитання герої творів В.Сухомлинського. Будемо продовжувати вчитися висловлювати свої думки , працювати в парах.
Технологія «Асоціативний кущ». Робота в парах
-З чим у вас асоціюється слово « добро»? Утворіть свій асоціативний кущ.
Бесіда про добро.
- Молодці, ви правильно визначили значення слів.
- Ми зробили перший крок до визначення поняття Добро. Сьогодні до нас завітав кореспондент газети «Шкільний вісник». Він хоче взяти у в вас інтерв’ю.
Технологія «Мікрофон».
- Чи можна доторкнутися до добра?
- Чи можна його покуштувати?
- Чи можна понюхати?
• Отже, це категорія не матеріальна, а духовна. Вона стоїть поруч з такими поняттями, як Дух, Душа.
- А як ви розумієте, що таке добро? (добра справа, вчинок, щось приємне)
- Якщо уявити добро у вигляді музики, яка це буде музика?
- Яким би кольором ви намалювали добро?
- Що є протилежністю добра?
- Чого більше в сучасному світі – добра чи зла?
2. Робота в групах.
- Діти, а як же можна відрізнити добру людину від злої? (Відповіді дітей)
- У доброї людини добрі очі, у неї добрий погляд. Від такої людини віє теплом. Добра людина поводиться гарно, чемно, не обзиває інших, не б’ється, не вживає поганих слів.
Тому в серці своєму несіть до всіх любов і лагідність, чуйність і співчуття. Не чиніть нікому лиха, зла. Умійте прощати.
Словникова робота
• Отже, добро – це духовна категорія, її не можна торкнутися, понюхати,
посмакувати. Добро можна тільки відчути: це ласкаве слово, добре, ніжне
ставлення, готовність допомогти в скрутну хвилину
• Закрийте очі і уявіть, як виглядає добро. (Добро – це ласка, добра
людина, добрі, теплі руки, котик, собачка, злагода, мир, райдуга, мама,
родина, сонце)
• А ще – це почуття, яке виражає людина, коли вона щаслива, це коли робиш добро іншим, це щось таке гарне, що є в людині.
Доброта – це людська риса, здатність людини творити добро іншим. Добра людина схожа на ясне сонечко, тому що вона всіх вміє зігріти своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю та щедрістю. І щоб жилось усім нам добре, у мирі і в злагоді, спокійно і затишно, необхідно щохвилини, щоденно творити добро. Та, власне, людина для того і приходить у світ, щоб творити добро.
1. Гра «Чарівні слова»
Перерахувати чарівні словосполучення привітання та побажання зі словом «Добро »
Доброго ранку !
Доброго дня !
Доброго вечора !
Доброї ночі !
Доброго здоров’я !
Всього доброго !
2. Читання вірша.
«Доброго ранку!» - мовлю за звичаєм
«Доброго ранку!» - кожному зичу я.
«Доброго дня вам!» - людям бажаю.
«З вечором добрим!» - стрічних вітаю.І посміхаються у відповідь люди.
Добрі слова ж бо для кожного любі.
Слайд- 4. Портрет В.О.Сухомлинського
Втілення добра у творах В. О. Сухомлинського
Великий педагог В. О. Сухомлинський стверджував: «Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний. І нехай слід цей буде сповнений добра».
- Назвати духовні характеристики людини, які починаються словом
«добро». (Наприклад: доброзичливий, добродушний, добросовісний, добросердечний, добросусідський, добропорядний.)
Народна мудрість про добро.
Здавна на Землі люди цінували праведне життя – життя чесне, щире,
відкрите, правдиве. Потрібно утримувати себе від поганих вчинків, лихих намірів. Зло, як відомо, довго не забувається і породжує зло. А от добро примножує добро. Дуже яскраве поняття добра і зла розкривається в усній народній творчості. Гра «Склади прислів’я»
На партах конверти з розрізаними на частини прислів’ями .
Кожна група складає своє прислів’я. Як ви розумієте прислів’я.
Добре ім’я краще від багатства.
За добро добром платять.
Зла людина зліша від вовка.
- Пригадайте, якомога більше народних висловлювань про добро.
· Не одяг красить людину, а добрі діла.
· Хто людям добра бажає, той і сам добро має.
· Світ не без добрих людей.
· Все добре переймай, а злого уникай.
· За добро добром платять.
· Перший крок до добра – не зроби зла.
· Добре діло роби сміло
Гра «Квітка доброти»
- Які слова «притягуються», як магнітики до слова «добро»?
(З поданих слів діти вибирають необхідні і записують на окремих пелюстках квітки: співчуття, уважність, байдужість, вдячність, жадібність, ласка, любов, злість, заздрість, турбота, ввічливість, ненависть, брехня.).
- Що ж потрібно для справжньої доброї людини?
Створення заповідей «Добрі поради»
- Любити своїх рідних.
- Поважати старших.- Допомагати друзям у біді.
- Шанувати працю інших людей.
- Захищати слабкого.
- Бути завжди привітним.
- Вміти прощати, просити вибачення.
- Не бути жадібним
- Не змушувати хвилюватися за себе.
- Берегти рідну природу та охороняти її.
Учитель. За девіз до цих заповідей можна взяти вислів: «Поводьтесь з іншими так, як ви хочете, щоб поводилися з вами».
ГРА «ДОБРІ ЧАРІВНИКИ»
Усі діти – добрі чарівники. Кожний повинен подарувати людям який-небудь добрий подарунок. Діти малюють свої добрі подарунки. Потім ці малюнки подарують дітям старшої групи.
Підсумок уроку.
Бесіда.
- З чим познайомилися сьогодні на уроці?
- Що таке добро? Що таке зло?
- Як ви вважаєте, яка людина сильніша й мудріша – добра чи зла ?
Учитель.
Висновок. Сильна людина ніколи не буде мстити, відповідати злістю на
злість. Тому що «Помста є насолодою душі дрібної та низької» (Ювенал).Так давайте ж рости сильними й мудрими, щоб добро збільшувалося на Землі, а злість, хитрість, неправда зменшувалися.