Федорова Олена Володимирівна,
вчитель початкових класів
Харківської загальноосвітньої
школи І – ІІІ ступенів № 56
ВИХОВНА ГОДИНА
Вчимося добротi
Мета: вчити дітей доброті, сприяти через ігри проявленню у них позитивних якостей характеру, виховувати морально-етичні норми життя.
Обладнання: смужки із розрізаними прислів'ями, плакати, на дошці написані визначення — доброта, доброчесність, м'яч,сонце та окремо промінці по кількості учнів у класі, альбоми та кольорові олівці.
ХІД ЗАХОДУ
Вчитель. Добрий день! Чому буде присвячена виховна година ви дізнаєтесь, коли складете прислів'я із поданих слів на паперових смужках.
1 група: « Добро всі люблять, та не всі роблять».
2 група: «Без добра і лихо не родить».
3 група: «Доброму скрізь добре».
4 група: «Поживеш серед добрих — сам подобрієш».
Вчитель. Діти, сьогодні на виховній годині ми поговоримо з вами про доброту. Доброта, чуйність, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, підтримати добрим словом та вчинками — є характерною особливістю нашого народу.
А зараз я пропоную вам пограти.
Гра перша «Фея доброти»
Діти стають у коло, заплющують очі, простягають перед собою руки, На рахунок: «один, два, три», вчитель непомітно кладе в долоні одного з дітей «чарівну паличку» і голосно каже: «Хто сьогодні найдобріший, виходь до нас скоріше!» Дитина, яка отримала «чарівну паличку», виходить у центр кола. Ця дитина стає феєю доброти.
(Якщо це дівчинка — фея, якщо хлопчик — ельф).
Фея доброти або добрий ельф торкається до кого-небудь із дітей «чарівною паличкою» та говорить про нього щось приємне та добре. Та дитина, до якої торкнулася фея, повинна сказати що-небудь добре про свого сусіда і так кожен говорить добрі слова наступній по колу дитині. Остання в колі дитина разом із феєю повторює все те добре, що вже діти сказали один одному.
Друга гра «Добрі чарівники»
Всі діти — добрі чарівники, які живуть у прекрасній країні Доброзичливості. Чарівники вирішили подарувати один одному добрі сюрпризи, Кожен із дітей по черзі починає малювати добрий сюрприз, а інші відгадують. Хто першим відгадає, тому цей подарунок і належить. З цих малюнків робиться виставка: «Добрі сюрпризи від чарівників».
Гра третя «Рецепти доброти»
Всі діти — добрі лікарі, які повинні придумати рецепти ліків від «людських хвороб». Діти діляться на пари. Кожна пара витягає картку з однією з назв «людських хвороб». Наприклад: злість, грубість, егоїзм і т. п.
Перемогу отримує та пара, яка придумає найцікавіший рецепт — засіб, який допоможе позбавитися людям від цієї негативної якості і зробить людей добрішими по відношенню один до одного.
Гра четверта «Чарівне слово: «добро»
Дітям запропоновано перерахувати чарівні словосполучення привітання та побажання зі словом «добро(ий)» та записати їх на дошці.
Наприклад: Привітання: Побажання:
Добрий ранок!Доброї ночі!
Добрий день! Доброго здоров'я!
Добрий вечір! Всього доброго!
Далі діти діляться на декілька груп для виконання такого завдання: придумати та намалювати про те чи інше чарівне слово казку. А потім об'єднатися групами — об'єднати декілька казок в одну під назвою: «Чарівна казка добрих слів».
Наступне завдання: назвати духовні характеристики людини, які починаються словом «добро». Діти стають у коло. Вчитель кидає м'ячик дитині за словом — добропорядність. Далі ця дитина називає позитивну якість людини зі словом добро і кидає м'ячик будь-якій дитині, яка стоїть у колі, і так далі.
Наприклад: доброзичливість, добродушність, добропристойність, добросердечність, добросовісність, доброчесність і т. п. В кінці гри подякувати дітям за те, що вони знають так багато добрих слів.
Гра п'ята «Добре сонечко»
Запропонувати дітям уявити, що наше сонечко закрили хмарки. Сонечко треба врятувати. Для цього треба, щоб кожна дитина по черзі назвала по одній позитивній якості людини, які ще не називалися сьогодні. Дитина називає позитивну якість людини і домальовує сонцю промінь (на дошці, на плакаті).
Коли у сонечка вже достатньо променів — воно врятоване від хмарок, посміхається і дякує діткам. В кінці діти складають казку (пісеньку) про добре сонечко.
Гра шоста «Дари доброти від Золотої Рибки»
Діти стають у коло. Запропонувати дітям уявити, що Золота Рибка подарувала людям скриню з дарами доброти. Діти перераховують все, що може бути добрим. Наприклад: добра посмішка, добрий погляд, добре слово, добре серце, добрий намір і т. п.
Далі діти допомагають Золотій Рибці оживити її дари. Для цього діти повинні посміхнутися один одному, подарувати один одному добрий погляд, сказати добре слово, розповісти із свого життя про який-небудь добрий намір.
Домашнє завдання
Намалювати добру чарівну іграшку-тварину, назвати її та скласти про неї казку.
Підведення підсумків
Діти, турботливе та поважне ставлення людини, її доброта завжди приносять радість оточуючим людям. Та навпаки, грубість, черствість, байдужість до самопочуття людини, її долі засуджуються дорослими та однолітками.
Отже, будьте, діти, добрими, говоріть добрі слова один одному, робіть добрі справи, і добро буде завжди у вашому домі, родині, а головне, у вашому серці. До зустрічі!
Федорова Олена Володимирівна,
вчитель початкових класів
Харківської загальноосвітньої
школи І – ІІІ ступенів № 56
ВИХОВНА ГОДИНА
Вчимося добротi
Мета: вчити дітей доброті, сприяти через ігри проявленню у них позитивних якостей характеру, виховувати морально-етичні норми життя.
Обладнання: смужки із розрізаними прислів'ями, плакати, на дошці написані визначення — доброта, доброчесність, м’яч, сонце та окремо промінці по кількості учнів у класі, альбоми та кольорові олівці.
ХІД ЗАХОДУ
Вчитель. Добрий день! Чому буде присвячена виховна година ви дізнаєтесь, коли складете прислів’я із поданих слів на паперових смужках.
1 група: « Добро всі люблять, та не всі роблять».
2 група: «Без добра і лихо не родить».
3 група: «Доброму скрізь добре».
4 група: «Поживеш серед добрих — сам подобрієш».
Вчитель. Діти, сьогодні на виховній годині ми поговоримо з вами про доброту. Доброта, чуйність, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, підтримати добрим словом та вчинками — є характерною особливістю нашого народу.
А зараз я пропоную вам пограти.
Гра перша «Фея доброти»
Діти стають у коло, заплющують очі, простягають перед собою руки, На рахунок: «один, два, три», вчитель непомітно кладе в долоні одного з дітей «чарівну паличку» і голосно каже: «Хто сьогодні найдобріший, виходь до нас скоріше!» Дитина, яка отримала «чарівну паличку», виходить у центр кола. Ця дитина стає феєю доброти.
(Якщо це дівчинка — фея, якщо хлопчик — ельф).
Фея доброти або добрий ельф торкається до кого-небудь із дітей «чарівною паличкою» та говорить про нього щось приємне та добре. Та дитина, до якої торкнулася фея, повинна сказати що-небудь добре про свого сусіда і так кожен говорить добрі слова наступній по колу дитині. Остання в колі дитина разом із феєю повторює все те добре, що вже діти сказали один одному.
Друга гра «Добрі чарівники»
Всі діти — добрі чарівники, які живуть у прекрасній країні Доброзичливості. Чарівники вирішили подарувати один одному добрі сюрпризи, Кожен із дітей по черзі починає малювати добрий сюрприз, а інші відгадують. Хто першим відгадає, тому цей подарунок і належить. З цих малюнків робиться виставка: «Добрі сюрпризи від чарівників».
Гра третя «Рецепти доброти»
Всі діти — добрі лікарі, які повинні придумати рецепти ліків від «людських хвороб». Діти діляться на пари. Кожна пара витягає картку з однією з назв «людських хвороб». Наприклад: злість, грубість, егоїзм і т. п.
Перемогу отримує та пара, яка придумає найцікавіший рецепт — засіб, який допоможе позбавитися людям від цієї негативної якості і зробить людей добрішими по відношенню один до одного.
Гра четверта «Чарівне слово: «добро»
Дітям запропоновано перерахувати чарівні словосполучення привітання та побажання зі словом «добро(ий)» та записати їх на дошці.
Наприклад: Привітання: Побажання:
Добрий ранок! Доброї ночі!
Добрий день! Доброго здоров'я!
Добрий вечір! Всього доброго!
Далі діти діляться на декілька груп для виконання такого завдання: придумати та намалювати про те чи інше чарівне слово казку. А потім об'єднатися групами — об'єднати декілька казок в одну під назвою: «Чарівна казка добрих слів».
Наступне завдання: назвати духовні характеристики людини, які починаються словом «добро». Діти стають у коло. Вчитель кидає м'ячик дитині за словом — добропорядність. Далі ця дитина називає позитивну якість людини зі словом добро і кидає м'ячик будь-якій дитині, яка стоїть у колі, і так далі.
Наприклад: доброзичливість, добродушність, добропристойність, добросердечність, добросовісність, доброчесність і т. п. В кінці гри подякувати дітям за те, що вони знають так багато добрих слів.
Гра п'ята «Добре сонечко»
Запропонувати дітям уявити, що наше сонечко закрили хмарки. Сонечко треба врятувати. Для цього треба, щоб кожна дитина по черзі назвала по одній позитивній якості людини, які ще не називалися сьогодні. Дитина називає позитивну якість людини і домальовує сонцю промінь (на дошці, на плакаті).
Коли у сонечка вже достатньо променів — воно врятоване від хмарок, посміхається і дякує діткам. В кінці діти складають казку (пісеньку) про добре сонечко.
Гра шоста «Дари доброти від Золотої Рибки»
Діти стають у коло. Запропонувати дітям уявити, що Золота Рибка подарувала людям скриню з дарами доброти. Діти перераховують все, що може бути добрим. Наприклад: добра посмішка, добрий погляд, добре слово, добре серце, добрий намір і т. п.
Далі діти допомагають Золотій Рибці оживити її дари. Для цього діти повинні посміхнутися один одному, подарувати один одному добрий погляд, сказати добре слово, розповісти із свого життя про який-небудь добрий намір.
Домашнє завдання
Намалювати добру чарівну іграшку-тварину, назвати її та скласти про неї казку.
Підведення підсумків
Діти, турботливе та поважне ставлення людини, її доброта завжди приносять радість оточуючим людям. Та навпаки, грубість, черствість, байдужість до самопочуття людини, її долі засуджуються дорослими та однолітками.
Отже, будьте, діти, добрими, говоріть добрі слова один одному, робіть добрі справи, і добро буде завжди у вашому домі, родині, а головне, у вашому серці. До зустрічі!