Цей матеріал допоможе класному керівнику дуже цікаво провести свято здоров'я. Мета заходу- береження та зміцнення здоров`я як найбільшого багатства людини; вчити вживати в їжу овочі і фрукти як джерело вітамінів.
Хімич Тетяна Миколаївна ЗОШ№34 м. Чернігова
Вітамінна абетка
Мета: формування серед підлітків фізично і морально здорових, сильних, всебічно розвинених, спонукання молоді до активного способу життя, пропаганда здорового способу життя, формування особистості школяра без шкідливих звичок, що стає джерелом позитивного впливу, виховання в учнів розуміння здоров’я як пріоритетної цінності в житті, мотивація школярів до самовиховання, прагнення здорового способу життя, активної громадянської життєвої позиції.
Розминка . Кросворд
Загадки
1. Подивіться, що за пан!
Він смуглястий, як кабан,
Любить всяк його ласун.
Це солодкий, що ?
(Кавун)
2. Ми зеленої всі масті, всі довгасті і смугасті,
Прив’язали нас в рядках на зелених ланцюжках.
Гарбуза ми всі синочки. Звати як нас?
(Огірочки)
3. Печуть мене, смажать і варять,
Їдять мене і дуже хвалять.
(Картопля)
4. Вузлувата і листата, а доспіє — головата,
На нозі стоїть одній, сто сорочечок на ній.
(Капуста)
5. Він поважний і огрядний, він червоний і смачний,
Виглядає як сеньйор. Хто це, діти ?
(Помідор)
7. Хоч на колір зеленющий,
6. Та ні крапельки не злющий.
Шкірка темна, волохата,
Люблять його всі малята.
Ківі
Він солодкий, соковитий,
Сонцем півдня він налитий,.
Не росте цей фрукт у нас
Товстошкірий.(Ананас)
8. Я на грядці сонцем сяю, родичів багато маю,
Гарбузову господиню усі знають. Хто я?
(Диня
9. Червоненькі, жовтуваті,
Невеличкі, лисуваті.
З роду слив, підклас – розиди,
Різні є сорти і види... (Алича)
|
к |
а |
в |
у |
н |
|
|
|
|
о |
г |
і |
р |
к |
и |
|
|
к |
а |
р |
т |
о |
п |
л |
я |
|
|
|
к |
а |
п |
у |
с |
т |
а |
|
п |
о |
м |
і |
д |
о |
р |
|
|
|
к |
і |
в |
і |
|
|
|
|
|
а |
н |
а |
н |
а |
с |
|
|
д |
и |
н |
я |
|
|
|
|
|
|
|
а |
л |
и |
ч |
а |
|
Тема нашої години спілкування ‘’Вітамінна абетка’’. Саме так, тому що вітаміни дуже важливі для людського організму. Слово ‘’вітамін’’ в перекладі з грецької означає віта-життя. Коли в організмі людини не вистачає якихось вітамінів, то вона хворіє.Отож сьогодні, ви перевірите,що ви знаєте про вітаміни і дізнаєтесь ще більше. Сьогодні змагатимуться три команди :
Веселий апельсин Смачне яблуко та Соковита груша
Завдання 1. Вітамінна абетка.
За 1хв.написати фрукти та овочі на кожну літеру алфавіту. За кожне слово-1бал.
Сьогодні до нас завітали в гості Сеньйор-помідор, буряк та огірок. Дізнаймося, звідки ж вони прийшли та чим корисні.Повідомлення учнів.
Помідор
Батьківщина помідорів - Південна Америка.
Мовою народів, що населяли території Мексики і Перу (ацтеків, інків, індіанців), ця рослина називалася "томатль" - "велика ягода", "перуанські золоте яблуко". Звідси і сталося назва "томат". Італійці, яким томат дуже сподобався, вперше в 1554 - 1556 рр.. назвали його інакше: "pomidoro" - "золоте яблуко", "золотий плід". Чому золоте? Мабуть, їм попалися плоди не червоні, а жовті або світло-помаранчеві. У Франції йому чомусь відразу дали назву "pomme d'amour" - "яблука любові", "любовний плід".
Версія про надзвичайну отруйность помідорів протрималася в Європі близько ста років. Європейці вирощували томати як декоративні рослини в квіткових горщиках на підвіконнях, висаджували навколо садових альтанок і в оранжереях. Причому міф про отруйність томату був настільки переконливий, що в 1776 році під час боротьби Америки за незалежність кухар Джорджа Вашингтона спробував отруїти його м'ясом, звареним з помідорами. Вашингтон залишився задоволений стравою, а кухар, в страху перед розплатою, перерізав собі горло.
Серед вітамінів у томатах присутні:
вітамін А — необхідний для зорової функції, а також бере участь в окисно-відновних процесах організму;
вітаміни групи В — для нормального функціонування нервової системи, обміну речовин і ряду інших фізіологічних процесів;
вітаміни С і Е — природні антиоксиданти;
вітамін К — необхідний для нормального згортання крові;
бета-каротин — попередник вітаміну А.
Буряк
Всі сучасні сорти походять від дикого буряка, що росте на Далекому Сході та в Індії. Перші письмові згадки про буряк було знайдено у Вавилоні. Його дуже цінували стародавні греки, які складали з нього данину Аполлону. Спочатку споживали лише листя, а коріння використовували в лікувальних цілях. В XIV столітті буряк почали вирощувати в північній Європі. У часи Наполеона I набув поширення цукровий буряк, який сьогодні є другим джерелом цукру після цукрової тростини. Буряк – основний інгредієнт борщу, культового супу східноєвропейської кухні.
Застосування овоча медицині пояснюється його багатим складом і цілющими властивостями. У коренеплодах містяться вітаміни групи В, ретинол, аскорбінова і нікотинова кислоти.
Здавна продукт використовується як засіб для лікування і профілактики гіпертонічної хвороби, атеросклерозу та інших хвороб серця і судин.
Огірок
Огірок прийшов він до нас з країни вічного літа - Індії. Дикий огірок там росте на ліанах, його довгі гілки-батоги забираються високо на дерева, а плоди звисають вниз. Наша назва «огірок» походить від давньогрецької «агурос», яка саме означає «недозрілий». Мексиканський огірок зовсім не схожий на той, який ми знаємо. Його називають чайот. Ліана такого чайот у себе на батьківщині може зростати до 20 років, на його корінні утворюються крохмалисті бульби, які дуже подобаються свиням Плоди чайот дуже смачні, його можна смажити. Смак його нагадує смак смаженої картоплі, а якщо його замаринувати, то неможливо відрізнити від звичайного огірка..
Корисні властивості огірка
Дослідженнями доведено, що огірок містить масу вітамінів. Цей овоч багатий кальцієм, калієм, залізом, фосфором, йодом, і багатьма іншими мікроелементами, а так само в невеликих кількостях він містить найважливіші вітаміни: А, В1, В2, В6, С, Н і РР. Вміщені в ньому природні цукру (глюкоза і лактоза) сприяють нормальній роботі головного мозку.
Завдання 2. Вірите чи ні
Завдання 3. Конкурс Смачний.
Зараз ви всі побудете дегустаторами. Ваше завдання на смак розпізнати фрукт чи овоч.
Учні виходять по одному з команди. З заплющеними очами дегустують. Відповідь записують на листок.
А ще сьогодні у нас в гостях-вітаміни. Повідомлення учнів.
Я -Вітамін А – мене ви знайдете в моркві, рибі, морепродуктах, абрикосах, печінці. Я забезпечую нормальний стан шкіри і слизистих оболонок, поліпшую зір, поліпшую опір організму в цілому.
Я- Вітамін B є вітаміни В1та В2.
Вітамін B1 - знаходиться в рисі, овочах, птахах. Він зміцнює нервову систему, пам'ять, поліпшує травлення. Вітамін B2 - знаходиться в молоці, яйцях, капусті брокколі. Він зміцнює волосся, нігті, позитивно впливає на стан нервів.
Я-Вітамін С – знаходжуся у шипшині, солодкому перці, чорній смородині, обліписі. Я корисний для імунної системи, сполучної тканини, кісток, сприяю загоєнню ран.
Я-Вітамін D – Мене шукайте у печінці риб, ікрі, яйцях.Я зміцнюю кістки і зуби.
Я-Вітамін Е – мене шукайте у горіхах і рослинних оліях, захищаю клітки від вільних радикалів, впливаю на функції статевих і ендокринних залоз, сповільнюю старіння.
Завдання 4.Визнач , який вітамін у продуктах.
Команди отримують набір карток з назвами продуктів. Команда 1 відбирає продукти з вітаміном А, команда 2- з вітаміном В, команда3- з вітаміномС.
Шипшина, солодкий перець, чорна смородина, обліпиха, лимон, морква, абрикоси,помідори,петрушка,яйця,печінка,молочні продукти, буряк, мясо, крупи,риба.
Завдання 5. Який це вітамін?
Він зміцнює волосся, нігті, позитивно впливає на стан нервів. В
Він зміцнює кістки і зуби. D
Корисний для імунної системи, сполучної тканини, кісток, сприяє загоєнню ран. C
Він забезпечує нормальний стан шкіри і слизистих оболонок, поліпшує зір, поліпшує опір організму в цілому. A
Він сповільнює старіння.E
Завдання 6.
Кожному від народження дається найцінніший дар — життя. І найдорожче, що є в житті, — це здоров'я. Але, хоч як не дивно, люди дуже легковажно можуть ставитися до здоров'я, особливо молодь. Не вміють його берегти і вести здоровий спосіб життя. Про це є цікава притча.
Один бізнесмен нагромадив великий капітал, який складав 3 млн доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг прийняти рішення, як його відвідав Янгол Смерті. Бізнесмен дуже злякався і вирішив будь-що вмовити Янгола Смерті продати йому трохи часу.
Продай мені 3 тижні життя, і я віддам тобі третину свого капіталу — 1млн доларів,—запропонував бізнесмен. Але Янгол Смерті відмовив.
— Гаразд, залиши мені два тижні життя... Я віддам тобі дві третини своїх грошей, а це аж 2 млн доларів. Янгол знову відмовив.
— Продай мені тільки один день, щоб я зміг насолодитися красою цієї землі, обій¬няти дружину, дітей, яких давно не бачив... Я віддам тобі все, що маю, — 3 млн доларів. Янгол Смерті відмовив.
— Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб він зміг написати прощального листа? Янгол погодився.
Що написав чоловік? Команди пишуть свій варіант відповіді.
Чоловік написав: «Правильно використовуйте час, який вам відведено на життя. Я не зміг купити навіть години за 3 млн доларів. Перевірте, чи все, що вас зараз оточує, справді має цінність? Бережіть здоров'я, бережіть життя! Живіть правильно!».
Завдання 7.
Що ж значить здоров’я?
З-загартування
Д-дотриманнч режиму
О-особиста гігієна
Р-раціональне харчування
О-оптимізм
В-вітаміни
Я-щасливий
Підсумки журі.