Виховна година «Вода-основа життя на нашій планеті»

Про матеріал
Різноманітна і щедра, беззахисна і сильна, вода безперервно змінювала і змінює обличчя нашої планети. То тече в річках і океанах, то парою піднімається в хмари, то покриває водойми льодом. Що ж таке вода? Здається, простішого запитання не можна придумати, бо вода — це звичайна рідина, яка давно всім відома, а навколо стільки води, що про які дива можна говорити. Постривайте, не поспішайте робити висновки, оскільки звичайна вода є надзвичайно цікавою, невідомою речовиною.
Перегляд файлу

Виховна година «Вода-основа життя на нашій планеті»

Мета. Познайомити учнів з властивостями води, її роллю для всього живого. Розвивати пізнавальну активність, інтерес до інформації природознавчого характеру, розвивати вміння працювати в команді. Виховувати бережне ставлення до природи, її багатств, дбайливе ставлення до води, економне її використання, бережне ставлення до свого здоров’я.

Обладнання: глобус, географічна карта,  трилітрова банка з водою, склянка, піпетка, фотоматеріали «Річка на­шого міста»; вірші, казки, прислів’я  про воду;

напої: «Кока-кола», «Спрайт», «Пепсі-кола», «Бонаква»,  мінеральна вода, зе­лений чай, компот; документальний фільм « Тайна живої води» .

 

Хід заходу.

  1. Розповідь  вихователя про воду.

  Сьогодні мова піде про представника неживої природи. Про речовину, яку вважають вічним мінералом. Про речовину, без якої ні туди і ні сюди.

Усе живе складається з цієї речовини.  Давньогрецький філософ Фалес  Мілетський стверджував: «Це речовина первісна, що ста­новить матеріальну основу речей».

Жінка може дати життя лише кільком людям, а речовина, про яку ми бу­демо говорити цілим народам.

Ви вже здогадались про що буде йти мова.

Наша планета (подивіться на глобус) яка? (Блакитна) Чому? (Ве­лика частина її вкрита водою) Вода — найпоширеніша на Землі речовина.

Чи замислювалися ви над тим, чому в народі поширене прислівя – «Хліб – батько, вода – мати» або, бажаючи всіляких гараздів, промовляють: «Будь здоровий, як вода?» Бо вода – колиска життя на Землі, безцінний дар природи, найважливіший її мінерал. Якось незвично так думати про воду. Але уявіть собі раптом середня температура на планеті знизилась градусів на двадцять. Тоді в підручниках з природознавства доведеться писати: «Найпоширеніша гірська порода на Землі – лід».

Взимку вода зігріває ґрунт і повітря настільки, що навіть заморозки відступають, втрачають свою руйнівну силу. А в спеку вода здатна знизити температуру розпашілої землі на 25 градусів.


Розкажи нам, річко мила,

Де була ти, що робила.

-Я водички з джерела

Двом горобчикам дала.

Напоїла в лузі стадо,

Полила усю розсаду,

Пригостила ціле місто-

Пийте всі водицю чисту!

В.Орлов


Різноманітна і щедра, беззахисна і сильна, вода безперервно змінювала і змінює обличчя нашої планети. То тече в річках і океанах, то парою піднімається в хмари, то покриває водойми  льодом.

Що ж таке вода? Здається, простішого запитання не можна придумати, бо вода — це звичайна рідина, яка давно всім відома, а навколо стільки води, що про які дива можна говорити. Постривайте, не поспішайте робити висновки, оскільки звичайна вода є надзвичайно цікавою, невідомою речовиною. Вона заслуговує бути названою 8-м чудом світу. І сьогодні ми переконаємося в цьому.

З чого ж нам почати? Почнемо з Книги книг.

У Біблії є такі рядки:
Біжать усі ріки в море,
Але ж моря не переповнюються;
До місця, звідки ріки біжать,
Вони повертаються, щоб бігти знову.
2. Інформаційний центр.

 Вихователь. Вода- це, на перший погляд, хімічна сполука Гідрогену й Оксигену.Але насправді вода-Основа життя на Землі.саме тому 22 березня відзначається Всесвітній день води та водних ресурсів.

Учень1. Вода існувала ще до появи люди­ни, адже є всі підстави вважати, що життя виникло у водному середови­щі. А до виникнення життя?

Вода— не випадковий гість на Землі. Вона активний творець нашої планети, один з її осно­вних «будівельних матеріалів».

Мільярди років тому, у холодному га­зовому скупченні, що з часом згуща­лося й перетворилося на Землю, уже містилася вода.

Учень2. Подивімося на глобус —-зменшену модель нашої планети. Бла­китні кольори на глобусі — це вода. Це річки, озера, моря й океани. Всі космонавти говорять, що з космосу наша планета виглядає дуже гар­но - вона блакитна. Якби інопланетяни прилетіли на нашу планету і довідалися б її назву, то дуже здивувалися б. Мабуть, нашу планету  потрібно було б назвати планета Вода.
Учень3. Вода — це рідкий мінерал (академік О. Ферсман);

кількість її на планеті не змінюється;

вода стійка сполука;

існує у трьох агрегатних станах (демонстрація схеми);

— у 1784 р. Г. Кавендіш отримав воду шляхом горіння суміші Гідрогену і Оксисену.

Учень4.  (тримає стакан з водою)

без смаку;

без запаху;

немає своєї форми (демонструє).

Учень 5. Вода найбільш аномальна сполука з усіх нам відо­мих:

так температура танення льоду при тиску 760 мм рт. ст. (цей тиск на­зивають нормальним) дорівнює 0 градусів;

температура кипіння води при цьому ж тиску прийнята за 100 гра­дусів шкали Цельсія;

аномальність води ще й у тому, що при переході з рідкого стану в твер­дий її густина зменшується, і тому глиби льоду не тонуть;

— при температурі — 4 градуси всі речовини зменшуються в об'ємі, а вода навпаки — розширюється (демонстрація тріснутої пляшки).

Учень6. Вічно жива... Життєдайна рідина...

У тебе немає ні смаку, ні кольору, ані запаху. Тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не знаючи, що ти таке.

Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти — саме життя.

Ти наповнюєш нас радістю, яку не пояснити нашими почуттями. З то­бою повертаються до нас сили, з якими ми вже розпрощались.

З твоєї милості у нас знову починають вирувати висохлі джерела нашо­го життя.

Ти — найбільше багатство у світі.

Ці прекрасні рядки належать видатному французькому пись­меннику, поету  і військовому льотчику Антуану де Сент-Екзюпері.

 

  1. Робота в групах.
  • Звіди ж зявилася вода?

Загальновизнана гіпотеза походження води Світового океану зводиться до того, щомайже вся маса води надійшла з глибинних надр Землі — з мантії. Яким був склад Світового океану в ті часи — невідомо. Можна лише припустити, що вода була дуже мінералізованою і солоною, оскільки виділялася разом із розплавами, газами, парою, димом при підвищеній температурі.

Первинний океан, очевидно, покривав усю або майже всю планету. При цьому глибина його була незначною. Постійно та інтенсивно випаровуючись, вода оповивала Землю густими хмарами (подібно тим, що оточують Венеру), з яких випадали значні опади (дощі). Саме цей процес і спричинив появу прісної води, що становить 3 % водних запасів.   

Вода — єдина сполука на планеті, яка в земних умовах може перебувати одночасно в трьох агре­гатних станах: у вигляді льоду, ріди­ни й пари. За температури О °С вода переходить у твердий стан — лід, а за температу­ри і 0 °С перетворюється на пару, за нормальних умов є рідиною. Вели­чезні маси води у вигляді пари пере­міщаються в атмосфері. Випар води відбувається за температури як вище, так і нижче нуля. Тому взимку випа­ровується близько ЗО % снігу, на мо­розі висихає білизна.

  • Найпоширеніша речовина на планеті Земля

Поверхня земної кулі на 3/4 вкрита водою: це моря, океани, озера, річки, льодовики. У великій кількості вона знаходиться також в атмосфері, земній корі та у магмі, при вулканічних виверженнях. Планета буквально насичена во­дою та «вкутана» водяною па­рою. Якби розлити всю океанську воду по всій умовно розрівняній поверхні суші, шар води був би близько 2,6 км. Вода формує клімат Землі.

Як відомо, Світовий океан займає 71 % поверхні Землі. В ньому зосереджено 97% усіх запасів води нашої планети.

 Але тільки зовсім мала її частина може бути корисна для людей. Майже 97 відсотків водного балансу Землі складає морська вода, яка містить близько 35 кг розчинених мінеральних солей. Вона у 8 раз солоніша за воду, придатну для пиття та для поливу сільськогосподарських культур. Тільки близько 3 відсотків водних запасів – прісна вода. Причому три чверті її міститься в полярних шапках льоду та гірських льодовиках. Кожна жива істота на Землі залежить від тієї невеликої  кількості води , що випадає у вигляді дощу і живить річки та озера. Усі природні води, що містять до 0,1% розчинених солей, називають прісними. Коли розчинених речовин більше від 0,1%, воду називають солоною.

Відкриття пам'яті води зроби­ли швейцарські вчені. На березі Женевського озера вони розчини­ли у воді декілька молекул солі. На іншому березі, зафіксували па­м'ять про сіль спеціальними при­ладами. Вода біля берегів зберегла цю пам'ять у всьому об'ємі. І те­пер, через стільки років вода па­м'ятає.

  • Поширення в природі

Вода належить до найбільш поширених речовин на Земній кулі. Водою вкрито близько 4/5 поверхні земної кулі (океани, моря, озера, річки). Значна її кількість у вигляді льоду і снігу вкриває високі гори і величезні простори Арктики і Антарктики. Багато води в атмосфері повітряпара, туман і хмари. Значні кількості води містяться і в земній корі у вигляді підземних вод.

Вода входить до складу багатьох гірських порід і всіх рослинних і тваринних організмів. На воду припадає близько 60% маси тварин і до 80% маси риб. У деяких рослинах вміст води іноді перевищує 90% їхньої маси.

Прісна вода, необхідна для життя, промисловості й сільського господарства, становить лише трохи більше 2 % від загальної її кількості. Основна кількість пріс­ної води сконцентрована в льодови­ках, що вкривають Арктику, Ґренлан­дію, Антарктиду, у льодових брилах, які плавають у полярних морях. Сьо­годні ця вода практично недоступна для людини. Кількість же доступної прісної води — лише 0,007 %. Крім того, ця вода розподілена нерівно­мірно. Тому до прісної води слід ста­витися як до особливо цінної речови­ни й витрачати її ощадливо.

  •      Добова норма води для лю­дини

Живі організми на 70 % скла­даються з води. В організмі людини приблизно 65 % води: у новона­роджених дітей її більше—до 75%, а у дорослих менше — до 60 %. Різке погіршення самопочуття викликає втрату води до 10 % (підвищується температура, з'являються втома та слабкість). В організмах тварин та в рослинах міститься понад 50 % води, а у де­яких істот її вміст наближується до 100 % (медузи складаються на 95 % із води). Втрата води живи­ми істотами понад 10 % призво­дить до смерті.

Людина вагою 70 кг за добу вживає близько 2,5 л води, яка над­ходить до організму у вигляді пит­ної води — 1,2 л та з їжею — 1 л; 0,3 л води утворюється за рахунок реакцій в організмі . За життя людина споживає 50—60 тонн води. Загальний вміст води в організмі людини становить по­над 60 %, у тому числі у м'язах і печінці — 75 %, у мозку—78 %, у кістках — від 20 % до 40 %, у крові—77—82 %, в еритроцитах її міститься 57—68 % від маси.  Втрата 12 % вологи може призвести до заги­белі організму.

Одна людина в середньому споживає близько 600 т прісної води за рік, ще 200 т щорічно їй потрібно на санітарні цілі. Втрата людським організмом води небезпечніша, ніж позбавлення його їжі: без їжі людина може прожити до 40 днів, а без води вмирає на восьму добу. Шкодить людині і надмірне вживання води.Людина упродовж життя випиває в середньому понад 60 тис. л води . Але нестача води до 2 % від маси тіла викликає спрагу, при втраті води—6—8 % настає запа­морочення, при нестачі 10 % — виникають галюцинації, пору­шується ковтання. При нестачі понад 12 % води настає смерть. Людина може прожити без води всього декілька діб.

  • Цифри й факти.

  Людина помре, якщо втратить понад 20 відсотків води, яка міститься в її організмі. Близько 10 л води витрачається при відвідуваннях туалету; 140 л – під час купання у ванні й не менше 120 л під час прання в пральній машині.

Значна частина води на на­шій планеті захована під її поверхнею, її називають підземною

Україна має досить великий потен­ціал підземних вод.

Частина води, що потрапляє у во­допроводи, забирається з підземних   джерел. За рахунок підземних вод цілком здійснюється колопостачання двох третин міст України.

Вода має дуже велике значен­ня для життя всього живого на нашій планеті.

Вихователь. Якщо уявити, що вся вода нашої планети уміщається в 3 л банці, то прісна займе всього лише півсклянки. Відібравши піпеткою 3 краплі з цієї склянки, ви отримаєте воду річок і озер.( показує дослід)

4.  Вправа « Мікрофон».

Здавна вірили люди в чудодійну силу води. Давайте пригадаємо народні казки, в яких герої добували живу воду, зцілювались, раділи життю.

Погляньте на персонажів відомих казок. Вони вірили в природу, в її чу­додійні сили, берегли її як зіницю ока.

— Які були тоді люди?

1-й учень. Сильні, витривалі, добрі, розумні, здорові.

Вихователь. А чому так?

2-й учень. У них була велика віра в Сонце, Землю й Воду.

Вихователь. А що значить бути здоровим з вашої точки зору?

3-й учень. Це значить не хворіти, не застуджуватись, бути сильни­ми духом і тілом, бути бадьорими і веселими.

(Учитель відкриває вислів: «Сонце, повітря та вода-наші найкращі друзі».) Учні обговорюють значення сонця, повітря й води в житті людини:

— під сонячними променями ми загоряємо, гріємось;

— чистим повітрям дихаємо, насолоджуємось;

— а воду, чудо природи: п'ємо, з неї готуємо їжу, купаємось у ній, обли­ваємось, пірнаємо, хлюпочемось.

Вихователь. Які робимо висновки?

Учні

— Давайте ж бо митись, купатись.

— Пірнати, хлюпотати, полоскатись.

— У ночвах, у мисці, у ванні.

— В струмку, у ставку, в океані.

— І в річці, і в бані.

— Старі й молоді.

— Слава довічна воді!

  1. Усна народна творчість про воду. ( домашнє завдання)
  • Прислівя.

Без води і ні туди і ні сюди.

Без води і борщу не звариш.

Вивели його на чисту воду.

 Де вода, там і верба.

Щоб спрагу згасити, треба воду пити.

Вода м'яка, а камінь точить.

 Чиста вода як сльоза.

 Куди водиця тече, там трава росте.

Пролиту воду назад не збереш.

Вода греблю рве.


 


  • Загадки.

  1. Що біжить без прогону?( Вода)
  2. Без крил-летить,

       Без ніг-біжить,

       Без вітрила-пливе. (Хмара)

  1. В білім оксамиті

       Дерева й дома,

       А як вітер нападе-

       Оксамит цей обпаде. ( Іній)

  1. Ковдра біла

       Не руками зроблена,

       Не ткалася, не кроїлася,

        З неба на землю звалилася. ( Сніг)

  • Пісні про воду.

6. Інформаційний центр «Пити швидше шкідливо, ніж корисно».

Говоримо, говоримо про воду і, мабуть, всім захотілось пити. Так давайте це і зробимо.

Кожен вибирає  собі напій до смаку. А чи знаємо ми що кра­ще пити, як вибирати для себе корисне й потрібне. То ж наступна рубрика «Пити швидше шкідливо, ніж корисно».

  • (Дівчатка пропонують всім різні напої: «Кока-колу», «Пепсі-колу», «Спрайт», «Бон-акву», лимонад, «Олександрівську», чисту воду.)

Шкідливо пити воду з річки, озера (тобто з відкритих водойм). Вона забруднена мікроорганізмами, найпростішими.

— Воду, очищену фільтром з йодним накопичувачем: йод — це біологічно активна речовина, що впливає на обмін речовин. Якщо довго вживати таку воду, то спостерігатимуться порушення в роботі ендокринної системи.

— Дистильовану воду: при систематичному вживанні вона вимиває з клі­тин, тканин мінерали.

— Дуже поширений сьогодні напій — пиво. Алкоголь навіть у малих до­зах впливає на роботу печінки, нирок, нейронів головного мозку.

— Газовану воду. Воду загазовують для того, щоб вона довше зберігалась. Вугільна кислота закислює рідке середовище організму.

— Шипучі напої: «Спрайт», «Кока-колу», «Пепсі-колу», лимонад, «Фан­ту» медики взагалі не рекомендують вживати. Вони мають дуже кисле сере­довище: рН = 2,5. Ці напої згубно впливають на еритроцити крові.

Вони містять такі шкідливі речовини, як:

— лимонну кислоту;

— штучні підсилювачі смаку;

— спрагопідсилювачі;

— замінники цукру;

— ортофосфорну кислоту.

  • Цифри і факти.

Для тих, хто полюбляє «Кока-колу», «Пепсі-колу» деякі рецепти на за­мітку:

а) У країнах Заходу дорожня поліція в патрульній машині завжди має 2 пляшки «Коли», щоб змивати кров з асфальту після аварії.

б) У тарілку кладете шматочок м'яса, заливаєте його «Колою»... через два дні ви його там не знайдете.

в) Якщо болт заржавів, змочіть ганчірку «Колою», обмотайте болт на де­кілька хвилин.

г) У вас одяг забруднився? Полийте його «Колою» пральний порошок і в машинку: чистота гарантована.

д) Активний інгредієнт «Коли» фосфорна кислота: її рН = 2,8. За 4 дні він може розчинити ваші нігті.

Вихователь Так що, хто ще хоче «Кока-колу»?

  • Рубрика «Що корисно пити»

 Можна купувати воду в пляшках. Але пам'ятаймо: купуємо ту воду, яку вже пили і оцінили за якість. Ще треба знати, що пластикові пляшки виділяють токсичні речовини діоксани, і воду довго зберігати в них не можна.

Воду, яку набрали з крану, необхідно відстояти 24-48 год., періодич­но помішувати, щоб видалити хлор, а потім прокип'ятити. Кип'яченою во­дою неможливо напитися, бо в ній зруйнувались молекулярні зв'язки. Вона біологічно неактивна.

Кип'ячену воду бажано вживати з відварами трав; зелений чай, від­вар із сухофруктів. Це дуже смачно та корисно.

Можна використовувати талу воду.

Періодично можна використовувати слабо мінералізовану воду.

Якщо у вас надійний фільтр, воду можна вживати одразу після філь­трування. Просто необхідно стежити за терміном зберігання картриджа.

  • Мінера́льні во́ди

Підземні (іноді поверхневі)- води з підвищенним вмістом деяких хімічних елементів і сполук, а також газів, із специфічними фізико-хімічними властивостями, що справляють цілющий вплив на організм людини. Зловживання мінеральною водою може призвести до важких наслідків для здоров’я, тому вживати її рекомендується тільки з поради лікаря та в рекомендованій ним кількості. Найкраща мінеральна вода-Моршинська.

На території України виявлено близько 500 джерел різних мінеральних вод: у межах Українських Карпат (Нафтуся, Свалява, Поляна Квасова та ін.), Українського щита (Хмільних, Миронівка та ін.), Дніпровсько-Донецької западини (Миргород). Основні родовища Мінеральних вод в Україні: Миргородське, Хмельницьке, Моршинське, Трускавецьке, Лазурне, Куяльник, Кирилівське, Одеське,  Феодосійське, Євпаторійське. 

 Використання мінеральних вод для пиття, інгаляцій, полоскання рота, промивання шлунково-киш­кового тракту, ванн, душу, ба­сейнів, зрошення.

(Дегустація мінеральних вод.

Учень-помічник пропонує присутнім по черзі скуштувати мінеральні води: «Мирго­родську», «Трускавецьку», «Поляну Квасову» і описати їх смакові якості.)

Висновок. Смак мінеральних вод зумовлений різним складом у ній розчинних солей.

У Новгород-Сіверському районі є багато джерел: біля с. Пушкарі, с. Узруй,

с. Володимирівка. Джерельна вода чиста, холодна, її приємно пити.

Джерельце під вербою

Виблискує водою.

Прийду до нього й до ладу

Порозчищаю, обкладу.

Все дно камінням обмощу,

В пісок ні краплі не пущу.

І задзвенить, і заспіва

Вода джерельна, мов жива!

Т.Коломієць

Вихователь. Дійсно, як багато ми дізнались сьогодні про воду. Можна сказати так: вода відома і загадкова.

Учениця. Наука стверджує, що холодна вода вранці, під час уми­вання, збуджує рецептори шкіри, проганяє сон, втому і підвищує праце­здатність на цілий день.

У ч е н ь. А це порада моєї бабусі: ввечері перед сном корисно прийняти теплий душ, ванну або просто вмитись теплою водою. Така вода заспокійли­во діє на рецептори шкіри. Випити стакан теплого молока з медом. І повірте, що ви будете бачити прекрасні сни. А вранці прокинетесь бадьорим.

  1. Підсумок.

( Вихователь підбиває підсумки; дякує дітям за цікавий матеріал, за підготовку і про­ведення заходу.)

 

 

 

 

 


      

doc
Додано
20 березня 2020
Переглядів
1018
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку