Погоджено:_______ __ Затверджено:_________
в.о.заступника директора з виховної роботи директор Скадовського аграрного
фахового коледжу ХДАЕУ Скадовського аграрного фахового
коледжу ХДАЕУ ХДАЕУ Рубін Р.І. Гончарський І.Л.
Сценарій літературно-музичної лінійки
Скадовського аграрного фахового коледжу ХДАЕУ
Тема: «Володарі в царстві духа!»
Мета виховного заходу: передати силу і глибину поетичного світу Тараса
Григоровича Шевченка й Лесі Українки, розвивати почуття гордості за свій народ, Батьківщину; формувати готовність здобувати якісну освіту і добрими справами збагачувати Батьківщину; відобразити актуальність творчості поетів; виховувати любов до українського поетичного слова, до Вітчизни, до творчої спадщини поетів, пробуджувати національну самосвідомість.
Обладнання: стіл із портретами Т,Г,Шевченка, Лесі Українки, «Кобзар», збірки творів Лесі Українки, музичне оформлення.
(Звучить мелодійна музика)
Ведучий1: Доброго дня усім присутнім! Запрошуємо вас доторкнутися до прекрасного й трагічного через поетичне слово українських поетів, справжніх патріотів України – Тараса Шевченка і Лесі Українки.
Ведучий 2:Черпаючи натхнення для мистецьких шедеврів, стародавні греки, за легендою, втамовували спрагу із Кастильського джерела. Що ж було джерелом натхнення для Кобзаря і Лесі Українки?
Ведучий 1: Мабуть, любов до знедолених і віра в майбутнє простого народу.
Тоді слово їхнє ставало зброєю і світлом. Вони й піднесли його над світом, утвердивши право на існування й розвиток. Бо поки живе мова, доти живий і народ.
(На імпровізованій сцені з’являється дівчина-українка) Мова українська – то Шевченка слово,Лесі Українки і Марка Вовчка Мова українська – то дарунок Бога,це барвисте слово генія Франка. Мова українська – це і степ широкий,це сади вишневі, і гаї, й ліси.
Мова українська – океан глибокий мудрості народу – вічної краси.
Звучить пісня «Діти України» Ведучий 2:
Тарас Шевченко! Скільки в цьому імені внутрішньої сили й бунтівного духу, нескореності й далекоглядності, мудрості й трагізму. Він став для нас, українців, натхненником і рятівником, адже на вівтар свободи для всього народу поклав власне життя. Та справа його не згинула, а була продовжена по-чоловічому сильною й мужньою жінкою - Лесею Українкою, 150тиріччя з дня народження якої,в цьому році,відзначала наша країна.
Ведуча1.
Великий поет України Тарас Шевченко і мужня жінка, донька Прометея нескореного, поетеса з трагічною долею. Вони увійшла у свідомість поколінь як символи незламності й боротьби. Здійснений ними життєвий і творчий подвиг прилучив їх до когорти сильних духом людей.
Ведучий 2.
Сьогодні ми запрошуємо вас у світ поетичного слова Тараса Шевченка й Лесі Українки.
Читець – декламатор:
Поети невтомно в майбутнє ідуть,
Широка відкрита їм траса, А я собі вибрав занедбану путь – Назад до Лесі й Тараса.
Повсюди розквітли модерн і абстракт,
Епохи нової окраса,
А я повернув на покинутий тракт, Іду все до Лесі й Тараса.
Поети для премій складають вірші,
Потрібні їм слава і каса,
А я просто так – від душі до душі, Назад до Лесі й Тараса.
Ведучий 1: Тарас ріс допитливим і розумним хлопчиком.
Ведучий 2: Змалку в малої дитини прокинувся талант художника. Це було незвичайне дитяче захоплення. Вугіллям, крейдою чи олівцем він малював скрізь, де тільки міг: на стінах, дверях, папері. Ходив від села до села в пошуках учителя. Але важке було то навчання. Дякивчителі примушували носити воду, рубати дрова, робити все що завгодно, але не малювати. Так сталося ,що пан Енгельгард все ж таки відсилає Шевченка на навчання до Петербурга. Читець – декламатор:
Застав при малюванні раз
В саду його Сошенко, Поміг, щоб вільним став Тарас, Щоб вчитись став Шевченко. Його пізнали малярі, Хвалили вдаледіло.
Але злякалися царі:
Він вірші пише сміло!
Бо в віршах тих розповідав,
Як добре вільним бути, Яка невільникам біда, Як гнобить ворог лютий. Які степи, який Дніпро І українські люди. Як переможе ще добро І весело всім буде.
Ведучий 1:За вольнодумність,за правдиве слово про життя знедоленого народу,поета забирають в армію,в заслання.
Ведучий 2: Тяжка солдатська служба, постійний нагляд, заборона писати і малювати, туга за Україною, хвороба… Але поет не просить помилування, з-під його пера з’являються рядки: «Караюсь, мучуся, але не каюсь…». Він пише й малює, незважаючи на «височайшу» заборону.
Ведучий 1: Саме на засланні, сумуючи за рідною Україною, її біленькими хатками, вишневими садками, солов’їними піснями, поет створив свої прекрасні шедеври:«Садок вишневий коло хати», «Зоре моя вечірняя».У них переплелись воєдино і туга, і біль, і сподівання, і мрія, До цього часу щирі зворушливі слова поезій, що стали улюбленими піснями, хвилюють серця багатьох українців, які із різних причин покинули Батьківщину, і тих, хто залишається у горі й радості разом з Україною, не втрачаючи віри на краще майбутнє для свого народу.
(Звучить пісня на слова Т.Г.Шевченка «Зоре моя вечірняя») Ведучий 1: Здобувши світову славу, він став не лише духовним батьком українського народу, а й мислителем, пророчі слова якого закарбувалися у серцях українців сучасних і майбутніх поколінь.
Ведучий 2: Торкнімося ж серцем Шевченківських творів. Проймімося їхнім духом, подивімося очима Кобзаря на нашу Україну.(флешмоб між викладачами та студентами,із кожної групи виходять наперед студенти,декламують,можна задіяти і викладачів та працівників коледжу) Читець 1: сивію в чужому краї:
То одинокому мені
Здається — кращого немає Нічого в Бога, як Дніпро Та наша славная країна...
Аж бачу, там тілько добро, Де нас нема… Читець 2:
Добре, мамо, Що ти зарані спать лягла, А то б ти Бога прокляла За мій талан.
Аж страх погано У тім хорошому селі.
Чорніше чорної землі
Блукають люди, повсихали
Сади зелені, погнили Біленькі хати, повалялись, Стави бур’яном поросли.
Село неначе погоріло,
Неначе люде подуріли, Німі на панщину ідуть
І діточок своїх ведуть!..
Читець 3: Схаменіться,…
Подивіться на рай тихий,
На свою країну,
Полюбіте щирим серцем
Велику руїну,
Розкуйтеся, братайтеся!
У чужому краю
Не шукайте, не питайте
Того, що немає
І на небі, а не тілько На чужому полі.
В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля.
Читець 4: Учітесь, читайте, І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь,
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає, Того діти цураються, В хату не пускають.
Чужі люди проганяють,
І немає злому
На всій землі безконечній Веселого дому.
Читець 5:
Обніміте ж, брати мої,
Найменшого брата, Нехай мати усміхнеться, Заплакана мати.
Благословить дітей своїх
Твердими руками
І діточок поцілує Вольними устами.
І забудеться срамотня
Давняя година,
І оживе добра слава,
Слава України,
І світ ясний, невечірній
Тихо засіяє…
Обніміться ж, брати мої, Молю вас, благаю!
Читець 6: І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути Незлим тихим словом.
Ведучий 1:
Востаннє Тарас Шевченко відвідав Україну 1859 року, але знову вимушений повернутися в Петербург.
Ведучий: Тоді він мріяв оселитися в Україні, жити в хаті з вишневим садком. Але доля не судила йому цього звичайного людського щастя.
Ведучий 2: 9 березня 1861 року Тарасу Григоровичу виповнилося 47 років. Надійшло багато вітальних телеграм до поета, який лежав тяжко хворий, прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце Великого Кобзаря. Тіло було перевезено в Канів і поховано на Чернечій горі. Так заповідав великий поет.
Ведучий 3: За вікном – зима 1871 року. Ось у таку пору 25 лютого народилася маленька дівчинка Леся, (починає грати сопілка). На Поліссі, в краю предковічних соснових борів, таємничих лісових озер, росистих лук. Дівчинка прийшла у світ рівно через 10 літ, як погасла свічка Великого Кобзаря.
Ведучий 4:
Ім'я дали їй сонячне й ласкаве - Леся. Жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками лункими коридорами. Учителями її були мати, письменниця Олена Пчілка, батько, юрист Петро Антонович Косач, а також книги і життя.
Ведучий 3: У 4 роки навчилася читати. її улюбленою книгою був "Кобзар" Тараса Шевченка. Одягалася Леся в народне вбрання, товаришувала з ровесниками із-під сільських стріх, була вразливою і милосердною, чужий біль сприймала, як власний.
(На сцені з’являється дівчина - українка1 )
Маленька дівчинка – дитя Волині.
У світ прийшла, щоб зіркою сіяти,
Щоб думи ті, і ніжнії, й німії, Могли без слова та й піснями стати.
Волинський край незайманих борів,
Озер, що криють предковічні таємниці, Де Мавки наполохано-чарівні Вбирають їх смарагд в свої зіниці.
Ти дав життя володарці ночей,
Що горю виклики кидала
Серед пітьми розвихрених ночей її свободи зірка засіяла.
Душа твоя тягнулась до краси – Жила в ній музика і пензля розпис. Не знала ще, мабуть, що музи спів загострить слова почерк.
Велична дівчинко, родом із Волині, Відлунням в серці – голос твій і нині!
(Виходить дівчина – українка 2)
У хвилини гіркого відчаю
Ти була незбагненно стійкою, І ніхто з твого виразу гордого Не хотів помічати болю.
Тихо клала на струни смуток,
І летів над землею він піснею,
Відгукнувся лише ячанням Лебединим над прірвою злісною. Де взяла стільки сили, дівчино, Від батьків чи від краю рідного: Від таємних борів, предковічних лісів, Ручая гомінкого, привітного?
Мов кленовий листок, гнаний вітром різким,
Поносило життя тебе, юнко,
То Німеччина, далекий Єгипет і Крим, То Італія, бідна бранко!
Де б не кинула доля,
Не щастям п’янким упивалася, мужня жінко, Ти боролася з болем, мов звіром лихим, Й озивався твій голос дзвінко. В нім надія звучала на волю святу Для усього вкраїнського люду. Твою силу, відвагу у серці своїм, Завжди носити ми будемо!
.(флешмоб між викладачами та студентами,із кожної групи виходять наперед студенти,декламують,можна задіяти і викладачів та працівників коледжу) Читець 1
О, знаю я, багато ще промчить
Злих хуртовин над головою в мене, Багато ще надій із серця облетить, Немов од вихру листячко зелене.
Не раз мене обгорне, мов туман,
Страшного розпачу отрутнеє дихання,
Тяжке безвір’я в себе, в свій талан
І в те, що у людей на світі є призвання…
Читець 2
Не раз в душі наступить перелом,
І очі глянуть у бездонну яму, І вгледжу я в кохання над чолом Строкату шапку блазня або пляму.
Не раз мій голос дико залуна,
Немов серед безлюдної пустині, І я подумаю, що в світі все мана І на землі нігде нема святині.
Читець 3
І, може, приведуть не раз прокляті дні
Лихої смерті грізную примару, І знову прийдеться покинутій мені Не жити, а нести життя своє, мов кару.
Я знаю се і жду страшних ночей,
І жду, що серед них вогонь той загориться, Де жевріє залізо для мечей, Гартується ясна і тверда криця.
Коли я крицею зроблюсь на тім вогні, Скажіть тоді: нова людина народилась; А як зломлюсь, не плачте по мені!
Пожалуйте, чому раніше не зломилась!
Читець 4
Мріє, не зрадь! Я так довго до тебе тужила,
Стільки безрадісних днів, стільки безсонних ночей, А тепер я в тебе остатню надію вложила.
О, не згасни, ти, світло безсонних очей!..
Мріє, не зрадь! Ти ж так довго лила свої чари
В серце жадібне моє, сповнилось серце ущерть, Вже ж тепера мене не одіб’ють від тебе примари, І не зляка ні страждання, ні горе, ні смерть.
Читець 5
Я вже давно інших мрій відреклася для тебе.
Се ж я зрікаюсь не мрій, я вже зрікаюсь життя. Вдарив час, я душею повстала сама проти себе, І тепер вже немає мені вороття.
Тільки – життя за життя! Мріє, станься живою!
Слово, коли ти живе, статися тілом пора. Хто моря переплив і спалив кораблі за собою, Той не вмре, не здобувши нового добра.
Читець 6
Мріє, колись ти літала орлом надо мною, –
Дай мені крила свої, хочу їх мати сама,
Хочу дихать вогнем, хочу жити твоєю весною, А як прийдеться згинуть за теє – дарма!
Ведучий 1: Майже півтора століття палає Вогонь поезій Лесі Українки, зливаючись із осяйним полум’ям поетичного слова Великого Кобзаря. Це незгасимий вогонь таланту, справжнього, від Бога. Тарас Шевченко і
Донька Прометея несли вогонь своїх поезій, як іскру Божу, за життя людям, несуть і зараз, устами нашими, їх потомків. Звучить слово про Тараса Шевченка та Лесю Українку з уст дорослих і ще юних.
Ведучий 2.
Є вірші – квіти.
Вірші – дуби.
Є іграшки – вірші.
Є рани.
Є повелителі і раби.
І вірші є –каторжани. Крізь мури в'язниць, по тернах лихоліть – ідуть, ідуть по етапу століть…
Ведучий 1.
Є люди,як свічки,-
Згорають,відходять у небуття.
Є люди, як зірки,-
Горять, і світять все життя.
Ведучий 2.
Зірками такої величини є Кобзар і Леся - люди виняткової мужності і принциповості, духовної краси і мистецького обдарування, не випадково їхні імена овіяні всенародною любов'ю. Вони створили для нас геніальні тексти, у яких кожен може побачити себе, якщо забажає. Адже вони за своє коротке, але дуже насичене життя пройшли крізь безліч випробувань – та все одно залишилися справжніми людьми, патріотами своєї землі, свого народу.
Пісня «Україна – це я. Україна - це ти»