Виховна година до Всесвітнього дня толерантності
Мета: познайомити учнів з поняттям «толерантність» та історією виникнення Всесвітнього дня толерантності , виявити основні риси толерантності, сформувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки; виховувати почуття поваги один до одного; розвивати в учнях терпимість до відмінностей між людьми.
Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор, бланки «Ознаки, які притаманні толерантній людині», макет дерева, листочки з прізвищами учнів класу.
Хід роботи:
1. Привітання. ( 1 хв.)
2. Мотивація діяльності. (3 хв.)
Притча.
Жила була на світі одна сім’я. Так багато було в ній дітей, онуків, невісток, зятів, що займала ця сім’я всю територію села. А якою дружною булла ця родина! Ніколи не сварилися, усі допомагали один одному. Почув про таку сім’ю імператор, не повірив і сам вирішив перевірити, чи правду кажуть люди. Приїхав він до села і зрадів: навкруги чистота, краса, мир і спокій. Добре дітям – все в них є, спокій стареньким – їх добре доглядають. Вирішив імператор дізнатися, як змогли досягнути такого життєвого рівня мешканці цього села, прийшов до голови роду й запитав: «Розкрий мені секрет, чому такий мир і спокій панують у твоїй сім’ї?». Голова роду узяв аркуш паперу і довго щось писав, потім подав лист імператору. Три слова були написані на аркуші: «Любов, прощення, терпіння». І в кінці аркуша зазначив: «Сто разів любов, сто разів прощення, сто разів терпіння». Прочитав імператор і здивовано перепитав: «І все?». «Так, – відповів голова роду, - це і є основа життя всієї сім’ї». І, замислившись, сказав: «І всього світу також».
3. Оголошення теми. (1 хв.)
Сьогодні наша розмова присвячена толерантності. 16 листопада світ відзначає день толерантності. Останнім часом слово «толерантність» набуло значної популярності. Що значить толерантна людина? Чи так важливо бути толерантним? Спробуємо відповісти на ці запитання на сьогоднішньому занятті.
Пропоную познайомитися з історію появи самого слова «толерантність».
4. Екскурс в історію. Виступ учнів. (7 -10 хв.)
Учень 1: На прикінці ХVIII – на початку XIX ст. у Франції жив Тайлеран Перигор, князь Беневентський, який вирізнявся тим, що при будь-якій владі незмінно займав посаду міністра іноземних справ. Це була талановита людина, але найголовніший його талант – це вміння враховувати настрій оточуючих і вирішувати проблеми, знаходячи компромісні рішення і при цьому залишатися вірним своїм принципам.
Учень 2: Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки.
Tolerancia (іспан.) – здатність визнавати відмінність від власних ідей чи помислів ;
Tolerance (франц.) – ставлення, під час якого людина визнає , що інші можуть думати чи діяти інакше , ніж вона сама ;
Tolerance (англ.) – готовність бути терплячим ;
Учень 1: Kuan rong( китайська) – дозволяти приймати , бути по відношенню до інших милосердним;
Tasamu`(араб.) – прощення , милосердя , м’якість , терпіння , чуйне ставлення до інших;
Tolerance( лат.) – терпіння.
Толерантність – це повага, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості.
Учень 2: Подібна характеристика поняття збереглася і в сучасних словниках. У «Великому тлумачному словнику сучасної української мови» під редакцією В. Т. Бусел написано, зокрема: «Толерантність — здатність індивіда сприймати без агресії думки, які відрізняються від власних, а також особливості поведінки та способу життя інших».
Учень 1: У «Академічному тлумачному словнику» слово «толерантність» визначається як поблажливий, терпимий до чиїхось думок, поглядів, вірувань.
Характеристика визначення толерантності в Преамбулі Статуту ООН виглядає так: «Виявляти терпимість і жити разом, у мирі один з одним, як добрі сусіди». «Толерантність — це те, що робить можливим досягнення миру і веде від культури війни до культури миру»,— йдеться в Декларації принципів толерантності, прийнятою Генеральною Конференцією ЮНЕСКО в 1995 році.
Учень 2:
Люди на світ народжуються різними: несхожими, своєрідними.
Щоб інших ти зміг розуміти, потрібно терпіння в собі виховати зуміти.
16 листопада жителі багатьох країн світу відзначають Міжнародний день толерантності або День терпимості. Це свято було засновано в 1996 році за рішенням Генеральної Асамблеї ООН і присвячене дотриманню прийнятої в 1995 році Декларації терпимості. Його мета полягає в тому, щоб знизити поширюваність по всій планеті випадків прояву насильства та екстремізму.
Отже, розглянемо основні визначення толерантності:
5. Вправа «Риси толерантності» (15 хв.)
А зараз я пропоную вам визначити, які риси притаманні толерантній люлині.ми з вами спробуємо визначити риси, притаманні толерантній людині
Перед вами є бланк, який містить перелік тих ознак, які притаманні толерантній людині. У колонці «А» поставте, будь ласка, знак «+» навпроти тих ознак, які притаманні вам, або які, на вашу думку, у вас найбільш виражені. Ті ознаки, які у вас наймеш виражені, позначте у стовпчику «-» . Зверніть увагу на колонку «Б». У ній ви маєте поставити «+» навпроти тих ознак, які, на ваш погляд, найбільш притаманні толерантній особистості.
Тепер ми маємо з вами визначити, яка ж, на вашу думку, є толерантна людина. Допоможе виконати це завдання той бланк, в якому ви робили позначки. Ми будемо працювати із колонкою «Б». Хто відмітив першу ознаку із цієї колонки, підніміть, будь ласка, руку.
З ознаки, які набрали більшу кількість голосів визначаються головними ознаками толерантної людини на думку колективу.
Ознаки, які притаманні толерантній людині
|
А |
Б |
|
Ознаки |
«+» |
«-» |
«+» |
Вміння пробачати |
|
|
|
Уміння спілкуватися |
|
|
|
Чуйність |
|
|
|
Почуття гумору |
|
|
|
Терпимість до відмінностей інших |
|
|
|
Довіра |
|
|
|
Вміння контролювати свою поведінку та слова |
|
|
|
Доброзичливість |
|
|
|
Вміння слухати |
|
|
|
Співпереживання |
|
|
|
Допитливість |
|
|
|
Уміння не засуджувати інших |
|
|
|
Уважність |
|
|
|
Сприйняття думок іншої людини |
|
|
|
- Ми виконали важливу роботу, визначивши власні ознаки. Важливо пам’ятати, що різні люди мають різні ознаки. І на формування гарних стосунків впливає те, наскільки ми поважаємо відмінності інших людей. Наскільки для нас важливі наші особисті ознаки, настільки для іншої людини також важливі її особливості. Кожен з нас унікальний і неповторний, тому ми повинні цінувати один одного, поважати право кожної людини на власну думку.
6. Перегляд мультфільму. (5 хв.)
https://www.youtube.com/watch?v=E-EW2DzswH8&t=23s
- Ми відрізняємось зовнішністю, інтересами, захопленнями, бажаннями. І від нас самих залежить, чим ми наповнимо своє життя і життя нашого оточення – любов’ю чи злобою. Шукаючи в собі та інших тільки недоліки і промахи, ми тим самим підштовхуємо людину до того, щоб вона ставала гіршою, втрачала віру в свої сили, прагнення робити добрі вчинки. І навпаки, підкреслюючи в людині достоїнства, вчасно підтримуючи, ми допомагаємо їй стати краще. Важливо уміти розуміти людину й вибачати, бути дружелюбним, не робити іншим того, чого не хотів для себе, проявляти щирість, доброту, чуйність. А для цього необхідно позбавлятися зверхності, байдужості. А якщо між вами та друзями або батьками виник конфлікт, затягується і росте стіна нерозуміння, то треба її просто зруйнувати! Як? Дуже просто! Треба просто посміхнутися і бути ввічливим. Я упевнена, що співбесідник вчинить так само. І тоді світ стане кращим.
7. Підсумки. (10 хв.)
Завдання «Таємний друг».
Діти, ви помітили, яке гарне дерево сьогодні з’явилось на нашому занятті? Воно допоможе кожному з вас зробити крок до толерантності. Зараз ви станете «таємним другом» для когось з однокласників, і, відповідно, хтось стане вашим «таємним другом», якому упродовж наступного тижня необхідно буде зробити невеличкий приємний подаруночок, виявити привітність та підтримку, допомогти. І зробити це так, щоб ніхто не здогадався.
Візьміть кожен по листочку з дерева і вдома подивіться, кому ж пощастило отримати вас у якості «таємного друга»
Наприкінці мені хочеться сказати, що клас – це маленька родина. І хочеться, щоб в цій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння, не було б ні лайки, ні сварок.
Для того, щоб досягти успіху у власному житті, не витрачати сил на конфлікти, «побутові війни», кожному доцільно сформувати у собі толерантність як рису характеру. А для цього необхідно:
•бути готовими до того, що всі люди різні – не кращі й гірші, а просто різні;
•навчитися сприймати людей такими, якими вони є, не намагаючись змінити в них те, що нам не подобається;
•цінувати в кожній людині особистість і поважати її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з нашими;
•зберігати «власне обличчя», знайти себе і за будь-яких обставин залишатися собою.