Мета:Продовжувати знайомити учнів із біографією В. О. Сухомлинського; знайомити з творами В.Сухомлинського про природу; формувати уявлення про чуйність і добро; вчити спостерігати, робити висновки; розвивати діалогічне та монологічне мовлення; виховувати любов до природи, до рідного краю. Виховувати культуру поведінки, переконати в тому, що екологічний стан навколишнього середовища залежить від кожного громадянина. Вчити дітей працювати в групах, виховувати прагнення берегти дерева, зокрема, ялинки.
Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського, виставка книжок, відеопрезентація, малюнки до творів.
Хід заняття
І.Організація класу:
Учись любити все навколо себе:
Траву і квіти, кущик, деревце,
Жучка і пташку, і блакитне небо,
І синьооке чисте джерельце.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Повідомлення теми
Слово вчителя.
Сьогодні ми з вами пригадаємо творчий шлях В.Сухомлинського і познайомимось з творами про природу.
Жив на світі педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський. Він дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповідань та казок про ласкаве сонечко та м'яку травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про зайчика-хвалька та голосистого півника, про ласкаві мамині руки і добру бабусю.
Він писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб мали тата і маму, рідну домівку, нашу велику і прекрасну Батьківщину з її широкими лугами, густими лісами, безмежними ланами.
Перегляд відеопрезентації про життєвий і творчий шлях В.Сухомлинського.
Вправа «Асоціативний кущ»
Природа
Зараз я загадаю загадку, а відгадкою буде рослина, яка зустрінеться у казці.
Вона росте в лісах,
Гілочки всі у голках,
Взимку – як улітку,
Влітку – як узимку,
Прийде до хатинки
Зелена …
IV Ознайомлення з твором
Як діти раділи, а ялинка плакала.
Наближався Новий рік. Поїхали люди до лісу, зрубали струнку Ялинку. Привезли її у велику світлу кімнату.
Поставили посередині, прикрасами та цукерками прибрали. Бігають діти навколо Ялинки, милуються, пісні співають. Радісно дітям. А Ялинці страшно й сумно. Бо немає ні лісу темного, ні зайчика сірого, ні неба синього, ні місяця ясного. Бо в ногах у неї не снігова ковдра, а папірці барвисті всякі.
Заплакала з туги Ялинка, та ніхто й не помітив гіркої сльози, що впала з гілки на підлогу. Одна тільки дівчинка синьоока помітила, зітхнула й тихо прошепотіла: “Ялинка плаче…”
Закінчилося новорічне свято. Поїли діти цукерки, познімали прикраси. А Ялинку викинули на подвір’я… Біля неї стояла синьоока дівчинка.
V.Перевірка сприймання прочитаного твору.
Гра «Червоний-зелений».
-Якщо відповідь правильна піднімаєте зелену цеглинку Лего, ні – червону.
1)Звідки Ялинку привезли до будинку?
А) З лісу ; Б)З магазину.
2)Де поставили ялинку?
А)В кутку кімнати; Б)Посередині кімнати.
3) Чим прикрасили ялинку?
А) Прикрасами; Б)Цукерками; В) Ліхтариками; Г)Нічим не прикрашали.
4) Що робили діти?
А) Бігали навколо ялинки; Б)Милувалися ялинкою;
В)Співали пісні; Г)Танцювали.
5) Чому Ялинці було сумно в кімнаті?
А) Бо немає лісу; Б)Немає сірого зайчика;
В) Немає неба синього; Г)Немає місяця ясного.
6)Що було в ногах у Ялинки?
А) Снігова ковдра;Б)Барвисті папірці.
7)Хто помітив сльози Ялинки?
А) Дівчинка; Б)Ніхто не помітив; В)Хлопчик.
8)Які очі були у дівчинки?
А)Чорні; Б)Зелені; В)Сині.
9)Що сталося з ялинкою після свята?
А)Ялинку викинули на подвір'я; Б)Залишили в будинку;В)Завезли до лісу.
10)Назвіть автора цього твору.
А) Леся Українка ; Б) Василь Сухомлинський; В) Українська народна казка.
- Чого навчає цей твір?
Вправа «Фішбоун»
Головним атрибутом Новорічних свят була й досі є ялинка. Саме в цей час активізують свою діяльність бракон’єри. Вони без дозволу вирубують ялинки. Адже кожна родина традиційно прикрашає свою оселю ялинкою. Але чи задумувались ви, скільки це коштуватиме нашій природі?
Проблема. Як відсвяткувати Новорічні свята, не завдавши лиха живій природі.
Робота в групах.
1 група. Вибрати причини -Чому люди рубають ялинки на свята.
2 група. Вибрати –наслідки. Що може статися, якщо надалі будуть вирубуватися дерева.
3 група. Поміркувати: Як відсвяткувати Новорічні свята, не завдавши лиха живій природі.
4 група. Підготуватися виразно прочитати інформацію.
Довідкове бюро: Хвойний ліс – чудовий біологічний фільтр повітря. У лісовому повітрі бактерій у 300 разів менше, ніж у міському. Ліс – це і скарбниця вологи, яка потрібна живим організмам.
Знайте, що треба 12 років, щоб ялинка виросла.
Підсумок заняття.
Гра «Можна – ні».
Краса природи дуже крихка. І один наш негарний вчинок може порушити цю красу.
● милуватися красою природи;
● стріляти з рогатки горобців;
● обдирати кору дерев;
● підгодовувати звірів;
● виготовляти і розвішувати годівнички для пташок;
● рубати ялинки;
● ламати гілочки дерев, кущів.
Учитель Бути природі другом – це не тільки «не рубай, не ламай, не убий», це ще – «вивчай, спостерігай, допомагай».
Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо,
Птахи і звірі, гори і ріки,-
Нехай він буде таким навіки.
А що ж для цього зробити треба?
Додаток.
Картки.
Причини
Атрибут свята
Приємний запах
Святковий настрій
Традиції
Наслідки
Тварини без домівки
Забруднення повітря
Вимивання грунту
Знищення лісів
Не буде ліків
Повені
Висновок
Відсвяткувати Новий рік ближче до природи, серед справжніх ялинок.
Купити штучну ялинку, яка слугуватиме багато років.
Виростити свою ялинку і прикрашати на новорічні свята.
Купити у горщиках. Живу ялинку навесні можна висадити в грунт.
Створити в квартирі новорічну обстановку за допомогою декількох ялинових або соснових гілочок, шишок. Прикрасити їх сріблястим дощиком, кольоровими кульками.
Зробити свою ялинку власними руками.
Виховна година
за творами В.Сухомлинського
«Природа – наш спільний дім»
1 клас
Клименко Л.М.
2020-2021н.р.