Виховна година
«Йде Святий Миколай, ти добром його стрічай»
Мета: виховувати духовність, доброту, почуття милосердя, ввічливість, любов до ближніх; ознайомлювати учнів із народними традиціями; розвивати мислення й пізнавальні інтереси, вчити осмислено творити добро; виховувати людяність, доброзичливість.
Виховна година
«Йде Святий Миколай, ти добром його стрічай»
Підготувала
класний керівник 5-Б класу
Чобаль Ольга Іванівна
Верхня Визниця – 2015р.
Дата _________
Виховна година
«Йде Святий Миколай, ти добром його стрічай»
Мета: виховувати духовність, доброту, почуття милосердя, ввічливість, любов до ближніх; ознайомлювати учнів із народними традиціями; розвивати мислення й пізнавальні інтереси, вчити осмислено творити добро; виховувати людяність, доброзичливість.
Обладнання: презентація за темою виховної години.
Хід виховної години
І. Мотивація. Слайд 1
1. Вступне слово.
Діти ( по черзі)
1.
Ми зібралися у школі
В нашім гарнім добрім колі
В нашій радісній родині
Бо велике свято нині.
2.
У грудні, в гарну тиху ніч
Зорі, як мільйони свіч,
Що світять вниз, на рідний край,
Де ходить Святий Миколай.
3.
Коли Святий Микола
З небес на землю йде,
То кожний дім і школа,
Мов вулик бджіл гуде.
4.
В Канаді сніг, морозна лють
А на Флориді сонце сяє.
Та тут і там малята ждуть
Святого гостя, Миколая.
Учитель: Щороку приходить він у кожну родину з миром і дарунками. Для дітей стає чарівною казкою, коли невідомо як з’являється вночі і кладе під подушку, або у черевичок такі бажані гостинці.
Учитель: А хто ж такий Святий Миколай? (діти дають відповіді)
Учитель: Так це Святий, але я хочу розповісти вам про його земне життя.
Слайд 2 Десь 1700 років тому на півдні Італії у заможній родині народився маленький хлопчик, якого назвали Миколою. Нічого не бракувало малому Миколі – ні одежі, ні їжі. Та через деякий час він залишився сиротою, спочатку померла мама , а за нею і тато. Хлопчик ріс під опікою чужих людей. Він часто виходив на вулицю погратися з дітьми. Це були діти небагатих батьків. Микола їх жалів, але не знав, як допомогти.
Був у Миколи старий учитель. Одного разу вони читали Святе Письмо: «Коли ти робиш добро, нехай твоя правиця не знає, що робить лівиця…»
- Як це розуміти? – запитав в учителя замислений Микола.
- Коли ти робиш добро іншому, то не треба про це голосно всім розказувати. Краще не хвалитися своїми добрими вчинками.
Стояла глибока осінь. Миколка знав, що багато дітей у їхній околиці живуть бідно, у голоді і холоді.
От родина старого Олександра. Мати хвора, в Петра немає взуття, а мала Софійка вранці збирала на дорозі хмиз, щоб було чим затопити в печі.
Увечері Миколка тихо, щоб слуги не бачили, подався до комори. Набрав у торбину борошна, налив пляшечку олії, набрав повні кишені яблук, відшукав у своїй скриньці пару нових шкарпеток, нові постолики. Все це склав у велику торбину і сховав під своїм ліжком. Коли в домі всі поснули, він тихенько вислизнув із ліжка, пробрався до Олександрової хатини, поклав там торбину й чкурнув додому.
Вранці старий Олександр не міг натішитися щедрими дарунками. Але хто це міг зробити? Кому подякувати?
З того часу Миколка часто робив такі дарунки бідним сусідам. Люди молили Бога за невідомого, який їм допомагає. Та ніхто не здогадувався, що то був Микола.
Миколині слуги стали помічати, що зникають харчі, одяг, паливо з комор. Стали пильнувати. Одного разу, коли Миколка тільки-но склав торбинку і вийшов із свого подвір’я, його наздогнав старий слуга. Думав, що то злодій. Тоді й стало відомо всім, хто піклується про бідних.
Минули роки. Микола вивчився, став священиком. Усе своє добро роздав бідним людям і служив їм, як тільки міг.
Слайд 3 За це Господь дав йому силу творити добро ще більше.
ІІ. Оголошення теми Слайд 4
– Отож, сьогодні тема нашої виховної години: „Йде Святий Миколай, ти добром його стрічай»”.
Напередодні Свята Миколая ми поговоримо з вами про доброту – дуже важливу і потрібну для кожного з нас чесноту.
«Добре» , засвідчуємо ми, коли нам приємно, радісно і затишно.
«Добре», кажуть наші батьки, друзі чи знайомі, коли ми зробили щось хороше і корисне іншим людям.
В основі всіх наших добрих почуттів, слів і вчинків лежить поняття добра. А щоб добра у світі стало більше, нам самим потрібно бути добрими – говорити хороші слова, добре ставитися до інших, робити добрі справи. Людина, яка робить добро, є такою щасливою, як і та, кому вона його зробила. Тому добро завжди пов’язане з такими чеснотами, як чуйність, милосердя, доброчинність, щирість, справедливість. На добро, зроблене для вас іншими, треба відповідати також добром бо найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість – бути добрим. Доброта і чуйність, співпереживання і щиросердність, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину – це повинно бути у характері кожної людини.
ІІІ. Робота над матеріалом класної години.
Учитель: Слайд 5 Давайте зараз ознайомимося з невеличким мультфільмом про Миколая, про добро.
2. Робота над мультфільмом… Метод «Мікрофон»
Учитель:
1. Мамі я допомагала,
Рано - вранці прокидалась,
Одягалась, узувалась,
І до школи поспішала.
А зі школи повернуся,
Знов допомагать беруся.
Мамі пісню заспіваю,
Їй в кімнаті прибираю,
Бо важка в мами робота,
Вихідний лише в суботу.
2. А я не раз на рибалку
Ходив улітку із татком.
Сиділи з татком ми обоє
Коло річки над водою.
3. Я допомагаю татові своєму:
Меблі ремонтую, пиляю, свердлю.
Та не все виходить
В мене ще чомусь –
Підросту ще трішки
І всього навчусь,
І таким завзятим
Стану, як татусь.
( діти дають відповіді на запитання)
3. Ознайомлення з правилами добра.
Учитель: А ще діти, щоб самому бути щасливим, треба бережно, сердечно і чуйно торкатися серця інших людей. Послухайте «Правила добра». Слайд 6
«Правила добра»
Щоб добрим чоловіком стати,
Потрібно правила добра всім знати.
Учитель: Діти, які ви правила запам’ятали? Метод «Мікрофон»
4. Ігри.
А) А тепер я пропоную вам трохи пограти. Гра «З якої це казки?» Слайд 7
• Він звірят усіх лікує,
Від халепи їх рятує,
І зайчат, і мавпенят,
Бегемотів і тигрят,
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить,
Наш добрий лікар...
(Айболить)
— Про кого йде мова?
— Яку добру справу виконував лікар Айболить?
• Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі,
Тут лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить котик рятувати,
В лиса півника забрати.
(«Котик і Півник»)
— Хто і яке добре діло виконав у цій казці?
• Вигнав дід козу із хати,
Тай пішла вона блукати,
В зайця хату відібрала.
Всі козу ту виганяли.
Рак козуню ущипнув —
Зайцю хатку повернув.
(«Коза-дереза»)
— Хто допоміг зайчику повернути свою хатину?
— Яким він був?
• Виріс цей хлопчина
З маленької деревини.
У печі зміючку спік,
Сам на дерево утік.
Його гусятко врятувало —
На крилечка свої узяло.
Принесло до тата й мами,
Частувалось пирогами.
(«Івасик-Телесик»)
— Хто в цій казці зробив добрий вчинок?
Б) Учитель: Дуже багата наша мова різними прислів’ями і приказками про добро тож…Слайд 8
«Народний злотослів»
Добро робити ніколи не …
Хто людям добра бажає, той і собі…
Без доброго діла немає доброго…
За добро добром…
Світ не без добрих …
(пізно, має, імені, платять, людей)
Перевірка, пояснення прислів’їв
Добро робити ніколи не пізно
Хто людям добра бажає, той і собі має
Без доброго діла немає доброго імені
За добро добром платять
Світ не без добрих людей
В) Гра «Дерево Доброти» Слайд 9
В нас на дошці є зображення дерева. Це дерево – дерево чеснот.
В кошику є підготовлені листочки та квіточки, вам необхідно взяти або квіточку або листочок і прикріпити до дерева. Квіточка – це добрі справи, а листочок – це гарні слова, які ви говорите оточуючим. Є бажаючі показати нам свою чесноту?
— Підходьте, прикрасимо наше дерево Доброти.
Г) Гра «Якщо ти добра людина, то повинен …» Слайд 10
Умови гри. Якщо людина повинна робити те, що я називаю, то ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.
• Допомагати мамі мити посуд.
• Берегти рідну природу та охороняти її.
• Шанувати працю інших людей.
• Галасувати, коли хтось відпочиває.
• Обманювати, сваритися, хвалитися.
• Насміхатися з чужого горя.
• Не слухати батьків.
• Ділитися тим, що в тебе є.
• Ображати інших.
• Захищати слабшого.
• Допомагати друзям у біді.
5. Учитель: Бути добрим нелегко, а постійно творити добро важко. Треба менше говорити про добро, а постійно його робити. Прислухайтеся до татової поради. Слайд 12
«Татова порада» (Сценка в ролях)
Учитель: Прибіг щодуху син додому, до тата голосно гука:
Син: «А я провідав у лікарні свого товариша-дружка!
То ж правда, тату, я чутливий і маю серце золоте?»
Учитель: Замисливсь тато на хвилину і так сказав йому на те:
Батько: «Коли тебе в тяжку годину, людина виручить з біди,
Про це добро, аж поки віку, ти, синку, пам’ятай завжди.
Коли ж людині щиросердно , ти зробиш сам добро колись,
Про це забудь, аж поки віку, мовчи й нікому не хвались».
Учитель: Людина пізнає світ не тільки розумом, а й серцем. Серед цих душевних рухів дитинства особливо глибокий слід залишають почуття жалю, милосердя, співчуття…
«Голубка» Слайд 13
По стежці у парку голубка скакала,
Поранене крильце додолу звисало.
Побачили діти, голубку взяли,
Скоріше додому її принесли.
Взялися пташину вони лікувати,
Поїти водичкою і годувати.
Загоїлась ранка на хворім крилі,
І винесли пташку гуляти малі.
І раптом котяра, звідкіль не візьмись,
До птахи метнувся із дерева вниз.
Та діти спинили лихого кота,
Вони ухопили його за хвоста.
Голубка злетіла, мов ран не було,
Махаючи дітям вдячно крилом. (Які почуття викликав у вас цей вірш)
ІV. Підсумок, рефлексія .
Учитель:
Отже, ми своє сердечко повинні наповнювати добрими справами, бути щедрими на гарні слова. Тож давайте заповнимо павутинку «Добрі слова і вчинки» Слайд 14
Вправа «ТАК» чи «НІ»
— Коли вам краще жити:
Коли сміються діти? (Так)
— А чи тоді, як всі кричать,
І їм не можна ради дать. ( ні)
— Бабусі хлопчик допоміг. Він, діти, добрий хлопчик? (Так)
— Тепер усі скажіть мені: У сварці жити добре? (Ні)
— А як немає забіяк, Тоді усім прекрасно? (Так)
— А як серця у всіх ясні, То вам погано, діти? (Ні)
— Співає хлопчик гарно як! А вам подобається? (Так)
— А як обличчя всіх пісні, Похмурі, злі? Вам добре? (Ні)
— Реве і трощить все чудак, Це теж погано, діти? (Так)
— Тоді іще скажіть мені: Як діти б'ються, добре? (Ні)
— Звичайно, краще в мирі жити
І з усіма дітьми дружити. (Так)
Щоб всі веселими були,
У мирі й злагоді жили! (Так)
Учитель: Слайд 15 Молодці, ви добре впоралися зі всіма завданнями. Давайте, діти, наслідувати Святого Миколая творячи тільки добрі справи!
А ще, дітки, давайте пригадаємо пісню-колядку до Святого Миколая, можливо він нас почує і прийде до нас.
Виконання пісні «Ой хто, хто Миколая любить»
Ой хто, хто Миколая любить,
Ой хто, хто Миколаю служить,
Тому святий Миколай
На всякий час помагай,
Миколай!
Ой хто, хто спішить в твої двори,
Сього Ти на землі і в морі
Все хорониш від напасти,
Не даєш нам в гріхи впасти,
Миколаю!
Миколай, молися за нами,
Благаєм Тебе із сльозами,
Тебе будем вихваляти,
Ім’я Твоє величати
Миколаю!
За дверима чути стук та звук дзвіночка
Учитель : Сьогодні Святий Миколай встиг і до нас завітати, хоча в нього багато справ. Він залишив біля дверей вам подарунки, бо знає , що ви слухняні, працьовиті і добрі діти. Сьогодні з небес він побачив, що не помилився і ви справді заслуговуєте на ці подарунки ( вручаються подарунки)
Настав час нам прощатися . А ви одне про одного дбайте, добро і ласку іншим давайте! Слайд 16
Сказав Мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізна від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара –
Людина починається з добра.
Л. Забашта
1