Поглибити знання дітей про сім'ю, роль сім'ї в житті людини, створити правила поведінки в родині ; навчати підлітків шукати компроміс у спілкуванні з дорослими ; розвивати вміння займати позицію і висловлювати свою думку; виховувати любов та повагу до своєї родини.
Міністерство освіти і науки України
Новгород-Сіверська державна гімназія ім.К.Д.Ушинського
Секрети сімейного щастя
(виховна година з елементами тренінгу)
З досвіду роботи
вихователя 11-б класу
Дупехи Л. І.
2014-2015 н.р.
Виховна година з елементами тренінгу «Секрети щасливої родини»
Мета: поглибити знання дітей про сім’ю , з'ясувати роль сім’ї в житті людини, створити правила поведінки в родині ; навчати підлітків шукати компроміс у спілкуванні з дорослими ; розвивати вміння займати позицію і висловлювати свою думку; виховувати любов та повагу до своєї родини.
Епіграф:
Батьки виховують, а діти виховуються тим сімейним життям, яке складається навмисно або ненавмисно. Сім'я тим і сильна, що її враження постійні, повсякденні, що вона діє непомітно, зміцнює або отруює дух людський, як повітря, яким ми живі .
К.Д.Ушинський
Хід уроку
1.Оголошення теми і мети .
- Час плине так швидко, що людина навіть не помічає, як щасливе та безтурботне дитинство залишається позаду, а попереду уже чекає складне та важке доросле життя.
- Ви закінчуєте навчання в школі, попереду у кожного з вас стоїть важливе питання вибору професії . Відповідно від вашого рішення залежить ваше працевлаштування . А далі - сім я , діти , доросле відповідальне життя . Яким воно буде, чи будете ви щасливими , чи зробите ви щасливими свою сім ю , своїх майбутніх дітей? Ці питання ми з вами і обговоримо сьогодні . Поговоримо про секрети щасливої родини і що потрібно зробити, щоб щастя було вірним супутником сім’ї та спробуємо створити правила щасливої родини . Отже тема нашого сьогоднішнього заходу «Секрети щасливої родини».
- Всі ви знаєте, що найголовніше в житті людини – це її сім'я , родина.
- Сім`я відіграє найважливішу роль у вихованні дитини. Сім`я – це як той святий вузол, яким пов’язані всі члени родини. І тим міцніша родина, чим міцніша дружба в сім`ї.
2. Вправа «Мікрофон»
- Що для кожного з вас означає поняття «сім’я»?
- Як ви розумієте поняття «щастя»?
(Учні передають мікрофон і по черзі відповідають на поставлене питання).
Сім’я – група близьких родичів, що проживають разом.
Щастя – почуття цілковитого задоволення життям.
Отже , сім’я – це група людей, родичів, які проживають разом, спільно: чоловік і жінка, батьки і діти. Їх об’єднує спільний дім, господарство, спосіб життя.
В давнину в Україні батьки мали багато дітей . Традиційна українська сім’я була великою : під одним дахом жило декілька сімей , декілька поколінь . Батьки виховували дітей своїм прикладом .
Існує навіть така легенда . Колись давно запитали у батька багатодітної сім’ї , як він так гарно зумів виховати аж дванадцять своїх дітей . «А я ніяк їх не виховував , я робив , а вони – біля мене , я жив , а вони – біля мене .»
Висновок : значить , змалку для дітей ідеалом ставала сім’я , батьки .
Діти з самого народження вбирають ту атмосферу, в якій вони виросли, та переносять ці враження в майбутньому на свою особисту сім'ю .
3. Вправа«Мозковий штурм».
Учитель пропонує дітям відповісти на запитання «Навіщо людині сім'я?»
(Хоче, щоб її любили, підтримували, розуміли …)
Висновок : головне, не піти з цього життя непомітно , а залишити частинку себе – дітей та онуків , які могли б гідно продовжити рід . Для цього і створюється сім’я. Але і це ще не все , адже просто створити сім’ю недостатньо. Важливо зберегти теплі стосунки між усіма членами сім’ї , дати дітям хороше виховання . Сім’я повинна стати постійною опорою і підтримкою для людини. Немає нічого краще теплих відносин у родині , щоб завжди , в будь-якій ситуації можна було отримати корисну пораду , підтримку і допомогу.
4.Творче завдання «Турбота про рідних».
Створення сім'ї можна порівняти зі створенням компанії, коли у кожного її співробітника є свої права, відповідальність , обов'язки і вони повинні виконувати їх якісно і вчасно. Так і в сімейних відносинах необхідно розділити побутові, буденні обов'язки .
Клас ділиться на 3 групи .
Учитель просить учнів скласти списки обов’язків: перша група – «Обов’язки батьків», друга – «Обов’язки дітей» ,третя – «У першу колонку доручення ,які ви виконуєте з бажанням , а в другу - які з неохотою» . Кожен список має складатися з п’яти основних найголовніших пунктів.
Потім учитель запитує учнів, які обов’язки, на їхню думку, виконувати легко, а які – важко.
Після обговорення учні разом з учителем визначають, що слід робити, щоб звичайне виконання обов’язків перетворилося на щире піклування про рідних.
Висновок : у дружній родині всі піклуються один про одного . Діти шанобливо ставляться до старших членів сім’ї , а батьки піклуються про своїх дітей .
5. Вправа «Постав себе на місце іншого»
Ви зараз в такому віці, коли здається, що батьки оточують вас надмірною увагою.
«Ну чому вони постійно втручаються у моє життя?». Мабуть, ця думка виникає у вас .
Батьки радять, із ким дружити, що вдягати, яку музику слухати, стежать за кожним вашим кроком.
А ви сердитесь, ображаєтесь, наполягаєте на своєму. Спробуйте подивитися на себе очима батьків.
Поставте себе на місце ваших батьків і підберіть аргументи , чому ви щось забороняєте своїм дітям.
Завдання
1. Ви батьки, і ваша дитина хочете піти гуляти ввечері, а ви не відпускаєте, бо вважаєте, що вже пізня година для прогулянок. Підберіть аргументи , чому ви забороняєте, чому не можна.
2. Ви батьки, і ваша дитина просить купити їй нові модні джинси, незважаючи на те, що одягу у неї вистачає. Підберіть аргументи , чому ви не можете цього зробити.
3. Ви батьки, і ваша дитина, навчаючись в 11 класі, отримує незадовільні оцінки, проявляючи небажання вчитися.Підберіть аргументи, щоб переконати її у необхідності навчання.
- Значить, забороняючи щось, вони проявляють свою любов?
-Отже, батьки роблять для вас і вашого добра усе можливе.
Запам’ятайте : Щасливі діти в сім'ї, коли їх люблять , піклуються. Нещасні ті діти, які не відчувають турботи і любові.
-А тепер побачимо, що ви зможете зробити для них.
1.До вас прийшли друзі прослухати новий диск, але мама прийшла з роботи дуже втомлена, погано себе почуває. Диск вам дали всього на один вечір. Ваші дії?
2. Вам було доручено прибрати в будинку і помити посуд, а ви засиділись за комп’ютером і не зробили цього. Як поясните це батькам? Що зробите?
3. Ви запланували з друзями на вихідних організувати футбольний матч. Але несподівано зранку тато повідомляє, що йому потрібна ваша допомога в ремонтних роботах. Ваші дії?
Висновок : «Шануй батька твого і матір твою , щоб добре тобі було та довголітнім ти був на землі» такі слова були висічені майже три з половиною тисячі років тому на кам’яних скрижалях , які отримав пророк Мойсей від Бога на горі Синай .
Але не завжди ми дотримуємося цієї заповіді ; не завжди знаходимо порозуміння з ними . Ваша сім’я – це не тільки батько й мати . Це і ви самі . Від сімейної атмосфери , від стосунків між вами і вашими батьками залежить дух сім’ї , настрій , благополуччя і щастя кожного члена вашої родини .
6. Відео про 2 сім’ї : щаслива і нещаслива .
А зараз давайте переглянемо відео – сімейне життя двох молодих сімей . А після перегляду обговоримо .
Питання :
7. Вправа «Секрети щасливої родини».
К.Д.Ушинський говорив: «Лише у щасливих батьків виростають щасливі діти».
- Чи згодні ви з цією думкою?
Давайте ми з вами спробуємо створити правила, так звані секрети щасливої родини .
Діти пропонують свої варіанти, учитель записує їх на дошці .
8.Вправа «Машина часу».
А зараз я пропоную вам заглянути у майбутнє .
Якою ви хочете бачити свою майбутню сім'ю? Які сімейні традиції й особливості стосунків ви хотіли б перенести і в свою майбутню сім'ю? А що ні?
Продовжіть речення : Я хочу, щоб у моїй майбутній сім'ї ...
Послухайте одну мудру притчу. А ви подумайте і скажіть чого вчить ця притча .
В одному маленькому місті живуть по сусідству дві сім'ї. Одне подружжя постійно свариться, звинувачуючи один одного у всіх бідах, а інше свою половинку обожнюють. Заздрить норовиста господиня щастю сусідки.Каже чоловікові:
- Піди, подивися, як у них так виходить, щоб все гладко і тихо.
Прийшов той до сусідів, зайшов тихенько в будинок і сховався в затишному куточку. Спостерігає. А господиня веселу пісеньку наспівує, і порядок в будинку наводить. Вазу дорогу якраз від пилу витирає. Раптом подзвонив телефон, жінка відволіклася, а вазу поставила на краєчок столу, та так, що ось-ось впаде.
Але тут її чоловікові щось знадобилося в кімнаті. Зачепив він вазу, та впала і розбилася. "Що буде-то?", - думає сусід.
Підійшла дружина, зітхнула з жалем, і каже чоловікові:
- Пробач, дорогий. Я винна. Так недбало її на стіл поставила.
- Що ти, мила? Це я винен. Поспішав і не помітив вазу. Ну да, ладно. Не було б у нас більшого нещастя.
... Боляче защеміло серце у сусіда. Прийшов він додому засмучений. Дружина до нього:
- Ну що ти так довго? Подивився?
- Так!
- Ну і як там у них? - У них-то все винні. А ось у нас всі праві .
Висновок : як бачите без терпіння і поступливості не може бути щасливого сімейного життя.
У майбутньому у кожного з вас буде своя родина. І якщо вас не влаштовують стосунки у вашій теперішній родині, то у своїй власній зробіть усе можливе, щоб члени вашої родини були щасливі.
9. Підсумок .
Ось і підійшла до завершення наша виховна година .
Висловіть свої думки з приводу почутого .
Продовжіть речення:
«Сьогодні я вперше задумався ...»
або
«Після сьогоднішньої виховної години я буду намагатися...»
Я бажаю вам, щоб ваші сім’ї були щасливими. Запамятайте названі нами сьогодні секрети і живіть у мирі і злагоді .
Сім'я - це візерунчаста павутина. Неможливо торкнути одну її нитку, не викликавши при цьому вібрації всіх інших. Неможливо зрозуміти частинку без розуміння цілого ...
К.Д.Ушинський