Позакласне заняття з елементами тренінгу має на меті формування в учнів бережливого ставлення до власного здоров'я як найвищої цінності життя, позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя, залучати учнів до обговорення та висловлювання власних думок, аналізу чинників ризику порушення психічної рівноваги, вміння цінувати людську досконалість.
Здоров’я – не все, але без здоров’я
все інше ніщо
Позакласне заняття з елементами тренінгу
Мета:
формувати в учнів бережливе ставлення до власного здоров'я як найвищої цінності життя, позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя;
залучати до обговорення та висловлення власних думок, аналізу чинників ризику порушення психічної рівноваги;
продовжити формувати вміння аналізувати, робити висновки;
виховувати стійку потребу в знаннях, відповідальне ставлення до себе і свого здоров'я, любов до мистецтва і поезії, вміння цінувати людську досконалість.
Обладнання: маркери, олівці, аркуші, плакати, ножиці, клей, скотч, серветки, мультимедіапроектор, намальовані моделі органів (головний мозок, серце, легені, шлунок, печінка, нирки, статеві органи), таблиці.
Девіз заняття: «Скажи мені, і я забуду. Покажи мені, і я запам'ятаю. Дай можливість діяти самому, і я навчусь» (китайська мудрість).
Добути і зберегти своє
здоров’я може лише сама людина
М.М. Амосов «Кодекс здоров’я»
Зміни ставлення до речей, що хвилюють
тебе, і ти убезпечиш себе від них
Марк Аврелій
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент.
Учитель. Добрий день! Щиро рада вітати вас на нашому занятті. Щодня ви, молоді, завзяті й кмітливі, пізнаєте життя, відкриваєте для себе світ і розкриваєте світ у себе. Ви маєте багато мрій, бажань, задумів і планів на майбутнє. Ви хочете все осягнути, зрозуміти ти і бути зрозумілими. Ви прагнете все спробувати, випробувати себе і свої сили,утвердитись як людина і особистість, усього досягти. Ви рухаєтесь уперед, наближаючи своє майбутнє. Ви мрієте про успіх, кохання і щастя, бо ви — молоді! Усе ваше життя попереду.
Тому вже сьогодні ви тримаєте у власних руках своє майбутнє. І лише ви відповідаєте за нього. Від ваших сьогоднішніх рішень залежить, яким буде ваш завтрашній день.
Пам'ятайте, ви — люди нового тисячоліття.
Сьогодні ми здійснимо мандрівку, шукаючи чарівний ключ, що відмикає двері до можливостей прагнути і досягати, мріяти і здійснювати, розвивати себе, встановлювати орієнтири на майбутнє. Отже, пропоную налаштуватися на співпрацю та взаєморозуміння.
Візьміть із собою знання, розум і чуйне серце. Вони допоможуть вам приймати рішення, долати труднощі, вдало обходити «підводні рифи та течії», яких сповнене «життєве море». Будьте наполегливими та впевненими у своєму особистому та нашому спільному успіху.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Знання складаються з дрібних
крихт щоденного досвіду.
Д. Писарєв
Мозковий штурм «Що таке здоров’я?» (5 хв)
Мета: підготувати учасників заняття до сприйняття теми, актуалізувати їхнє розуміння поняття «здоров'я»; дати визначення терміна «здоров'я».
Учитель. Психологи зазначають, що коли учні вітаються, то вони бажають одне одному здоров'я, тобто чогось дуже важливого.
(На дошці вчитель записує всі думки учнів про те, що, на їхню думку, асоціюється зі здоров'ям.)
Учитель. Всесвітня організація охорони здоров'я подає таке визначення поняття
«здоров'я».
Здоров’я — це стан повного фізичного, духовного та соціального добробуту, а не лише відсутність хвороб або фізичних вад.
Учитель. Усе вже відоме нам про здоров'я допоможе оволодіти новою інформацією про нього.
ІІІ. Повідомлення теми та мети заняття.
Ніхто не знає так багато, як усі ми разом
Народна мудрість
Учитель. Розгадайте кросворд. Із перших літер кожного слова утвориться слово, яке пояснить тему нашого заняття.
1 |
|
|
|
|
|
|
||
2 |
|
|
|
|
|
|||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
б |
|
|
|
|
|
|||
7 |
|
|
|
|
Запитання
6. Що допомагає досягти мети?
7. Який снаряд штовхають атлети?
(Із перших літер кожного слова утворюється слово «здоров'я» )
2. Вправа «Асоціації»
Учасники сидять у колі. Передають одне одному уявний мікрофон, називаючи якомога більше асоціацій до слова «здоров'я». Наприклад, успіх, спокій, спілкування, упевненість, стабільність, життєрадісність, гармонія, хороше самопочуття тощо.
Учні висловлюють свої думки щодо розуміння теми заняття.
IV. Вивчення нового матеріалу.
(Учитель визначає очікування учнів від участі в занятті та приймає правила роботи в групах)
1. Робота в групах
Учитель. Об'єднайтесь, будь ласка, у чотири групи. Кожній групі я роздам аркуші паперу формату А4, на яких уже написані запитання.
Як ви хочете, щоб учасники ставились до вас?
Ваші побажання щодо роботи на тренінговому занятті?
Які знання та навички ви хотіли б набути на цьому занятті?
Як би ви хотіли почувати себе протягом заняття?
Учитель. Учасники групи повинні спільно відповісти на запитання та зробити відповідні записи на аркуші. Потім кожна група за годинниковою стрілкою передає аркуш, на якому написані очікування учасників від заняття. Група, яка отримала аркуш, по черзі дописує свої очікування. Отже, на кожному аркуші буде написано по чотири очікування. Після виконання завдання я прикріплю ці аркуші до дошки.
2. Складання правил роботи в групах
Учитель. На нашому занятті ми прагнемо, з одного боку, створити демократичну, доброзичливу і невимушену атмосферу, а з іншого — підтримувати дисципліну. У цьому нам допоможуть правила групи.
Для чого потрібні різні правила? Вони необхідні для створення такої ситуації, щоб кожен учасник:
(Правила записуються на плакаті.)
ПРАВИЛА РОБОТИ В ГРУПАХ
1. Бути позитивним.
2. Говорити по черзі.
3. Бути активним.
4. Слухати і чути кожного.
5. Толерантно ставитись один до одного.
6. Забезпечувати конфіденційність.
7. Діяти з а принципом «тут і зараз».
8. Користуватися «правилом руки».
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Інтерактив «Сніжинка» (15 хв)
Мета: вчитися бачити та цінувати різноманітність; формувати навички творчого мислення.
Обладнання та матеріали: серветки.
Учитель. Станьте в коло, повернувшись спиною одне до одного. Я роздам вам серветки. Виконуйте завдання, не перепитуючи, а так, як вважаєте за потрібне.
Завдання:
Обговорення
(Учитель пояснює учасникам складові здоров'я. Усі складові висвічуються на мультимедійному проекторі (схема 1).
Складові здоров’я
1. Фізична
Виявляє індивідуальні особливості організму людини, його красу, силу та витривалість, генетичну спадковість, рівень фізичного розвитку органів і функціональних систем, стійкість до інфекційних хвороб, відсутність чи наявність тілесних вад або недуг.
2. Духовна
Передбачає сприйняття духовної культури людства – освіти, науки, мистецтва, релігії, моралі, етики, - що визначає цінності людини, її віру, ідеали, принципи, правила, світогляд, переконання тощо. Крім того, важливо не лише їх усвідомлювати чи проголошувати, а й активно впроваджувати в життя.
3. Інтелектуальна
Це допитливість, кмітливість, творчість, здатність людини знаходити потрібну їй інформацію, аналізувати її, засвоювати нові знання, використовувати їх, приймаючи ті чи інші життєві рішення.
4. Психологічна (психічна)
Віддзеркалює вміння людини пристосовуватися до мінливих умов життя, розвиватися та самовдосконалюватися; відчуття гармонії із собою та оточенням.
5. Професійна
Професійне самовизначення, відчуття «перебування на своєму місці», самореалізація в обраній професії а задоволення від того, що робиш.
6. Емоційна
Уміння людини адекватно переживати все, що з нею відбувається, розуміти емоції й почуття інших людей, керувати своїм емоційним станом, бути емоційно врівноваженою.
7. Соціальна
Визначається здатністю людини формувати та підтримувати позитивні відносини з іншими людьми, рівнем комфорту її самопочуття серед інших, кількістю близьких людей, на допомогу яких вона може розраховувати в складних ситуаціях.
8. Екологічна
Характеризується ставленням людини до природи, її впливом на навколишнє середовище.
2. Вправа «Колесо життя»
Мета: пояснити поняття «здоров'я», «здоровий спосіб життя»; з'ясувати, які чинники впливають на здоров'я.
Учитель. Психологи наголошують, що існує багато визначень поняття «здоров'я». Зокрема Білл Райн — професор школи соціальної роботи Університету Мак Гілла (Канада) — пропонує концепцію поняття здоров'я, в основу якої покладено світогляд перших поселенців Канади, які сприймали життя у вигляді колеса. Відповідно до цього світогляду все у житті має бути в гармонії.
1. Намалюйте на аркуші паперу велике коло (аркуш формату А4 або в зошитах на вільній сторінці);
2. Позначте в ньому центр;
3. Через центр проведіть вісім спиць, кожна з яких є протилежною іншій і може продовжуватись за межами великого кола;
4. Позначте кожну спицю:
5. Кінець і початок спиць позначте так, щоб біля центру зібралися назви з негативним забарвленням, тобто зі знаком « - », а біля великого колеса — назви позитивного забарвлення зі знаком « + »:
Учитель. Уявіть, що це колесо вашого життя, яке заповнене різними аспектами, які залежно від обставин можуть розвиватися або гальмуватися. Тому ви повинні позначити на спицях розвиток цих аспектів на певному етапі позначками. Коли поставите позначки, то з'єднайте їх суцільною лінією
Обговорення
Учитель. Кожна зі спиць утримує наше колесо в рівновазі. Кожна вимагає нашої уваги. Нам необхідно розвивати спиці рівномірно, щоб наше життя було гармонійним.
Інтелектуальна
3. Робота в групах
Учні повинні розповідати одне одному
та світові про те,
що вони знають, для того щоб виявити,
що саме вони знають.
Дж. Рен’ї
Учитель. Об'єднайтесь, будь ласка, у чотири групи. Кожній групі дається аркуш паперу формату А4, на якому накреслена таблиця. Кожна група, працюючи з двома моделями органів, заповнює її. Після завершення завдання представник групи висловлює думку всієї групи.
Таблиця
Орган |
Наші дії, які… |
|
|
шкодять органу, тому він «хворіє» |
корисні для органа і допомагають йому бути здоровим |
|
|
|
|
|
|
Учитель. З'ясуйте, користуючись даними таблиць, які дії трапляються найчастіше, що негативно чи позитивно впливають на всі органи людини.
(Після обговорення учитель робить висновок, що всі наші дії, які негативно впливають на роботу органів, є однаковими.)
Учитель. Наше життя дуже стрімке. У ньому існують речі, які люди цінують понад усе. Їх називають безцінними тому, що придбати їх не можна ні за які гроші. Як ви вважаєте, що це може бути?
(Учитель звертав увагу учнів на плакат, на якому позначено чинники, що найбільше впливають на здоров'я людини.)
Учитель. Спосіб життя — це той чинник здоров'я, який цілком залежить від нашої поведінки. Тому здоров'я насамперед залежить від нас самих.
(Називаючи чинники, від яких залежить здоров'я, учитель не зазначає процентне співвідношення, а просить назвати учнів, ставлячи запитання «як ви вважаєте, який відсоток припадає на той чи інший чинник?».
Наше здоров'я залежить від таких основних чинників:
4. Творче завдання. Складання сенкану
Правила складання сенкану
1. Слово, що позначає тему (іменник).
2. Опис теми двома словами (два прикметники).
3. Три слова, які визначають дію, пов'язану з темою (три дієслова).
4. Фраза, що утворюється з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття до обговорюваного (речення з чотирьох слів).
5. Слово, синонім до теми, у якому висловлюється зміст теми, робиться висновок.
Теми: життя, здоров'я, спосіб життя.
5. Інформаційне повідомлення «Почни думати позитивно»
Учитель. Напевно, тепер уже ніхто не заперечуватиме силу позитивного мислення. Про силу думок свідчать досліди Масару Емото, який сфотографував кристали води. Коли рідина стояла в приміщенні, де сварились і злились, то її кристали були деформованими, а коли стояла в кімнаті, де проговорювали слова любові, то утворювався кристал, схожий на прекрасну сніжинку.(Демонстрація кристалів води)
Учитель. Наш організм утворений із води приблизно на 80 %. Отже, своїми думками ми змінюємо себе! Усмішка дарує відчуття радості, організм реагує на позитивні емоції. Усе це, зрештою, позитивно впливає на наше здоров'я. Тому частіше усміхайтеся та мисліть позитивно, з оптимізмом дивлячись уперед.
Учитель. Нині дуже багато говорять про стреси. Як кожен із вас розуміє це поняття?
(Учні висловлюють свої думки.)
Учитель. Стрес (від англ. stress — напруга, тиск) — це реакція тіла та психіки на ситуацію, що вимагає функціональної перебудови організму, відповідної адаптації. Це комплексний процес, який містить як фізіологічні, так і психологічні компоненти. За допомогою стресу організм ніби мобілізує себе на самозахист, на пристосування до нової ситуації, запускає неспецифічні захисні механізми, які забезпечують протидію впливові стресу чи адаптацію до нього.
Учитель. Об'єднайтеся у дві групи: «Цукерка» і «Тістечко». Кожна отримає своє завдання, а після його виконання один учасник від групи презентує напрацювання своєї групи.
Завдання для групи «Цукерка». Назвати основні чинники чи причини стресу.
Завдання для групи «Тістечко». Запропонувати власні поведінкові способи боротьби зі стресовим напруженням.
Учитель. Зі стресом можна впоратися, варто лише мати бажання та трохи вільного часу. Справжнє фізичне та психічне здоров'я полягає не в тому, щоб відповідати чиїмсь нормам та стандартам, а в тому, щоб прийти до згоди із самим собою.
Мудра людина і чудовий лікар Пол Брегг сказав: «За гроші можна купити ліжко, але не сон; їжу, але не апетит; ліки, але не здоров'я; дім, але не домашній затишок; книжки, але не розум; прикраси, але не культуру; розваги, але не щастя; релігію, але не порятунок». Тому кожна людина своїми думками, словами і діями визначає тривалість свого життя.
Здоров'я — це праця, праця з собою і над собою.
Мета: актуалізувати відчуття важливості здоров'я та необхідності дбайливого і відповідального ставлення до нього.
Причини стресу
1. Проблеми у відносинах
Конфлікт є основною типовою причиною стресу.
Наш мозок страждає від нестачі світла та яскравих речей. Восени та взимку в організмі виробляється більше гормона сну — мелатоніну.
Саме він відповідає за поганий настрій і бажання спати. Депресії, ожиріння, ревматичні болі — це неповний перелік симптомів, спричинених «сезонним емоційним розладом», викликаним браком природного освітлення. Крім того, в похмурі дні організм людини недоотримує достатньої кількості вітаміну Д, який синтезується за допомогою сонячного світла. Його брак уповільнює синтез гормона лептину, який сигналізує мозкові про те, що нам уже досить вживати їжу — а це призводить до переїдання. Тому потрібно виходити вдень на подвір'я, хоча б на деякий час, одягати яскраві речі.
Брак простору. Ця причина властива мешканцям великих міст, а також людям, які працюють у тісних приміщеннях.
Шум. Постійний низькочастотний шум, викликаний офісним устаткуванням чи вуличним транспортом, також є причиною стресу.
Поведінкові способи боротьби зі стресовим напруженням
Узимку фахівці рекомендують продовжити тривалість сну на одну годину. Не забувайте: мозок відпочиває уві сні до 12-ї години ночі, а потім відпочиває лише тіло, тож ніяких засиджувань до пізньої ночі! До того ж у людини, яка постійно недосипає, у крові підвищується рівень гормона стресу, безсоння призводить до переїдання і зайвої ваги. Засинаючи, не думайте про щось серйозне, а згадуйте приємне.
2. Здорова збалансована їжа
Неправильне харчування — найкоротший шлях до розладу в роботі нашого організму, а відповідно і до поганого настрою. В організмі людини, яка переживає стресове напруження, «згорають» вітаміни групи В. Вітаміни В і В6 беруть участь у синтезі гормона щастя — серотоніну, а брак В 12 призводить до розвитку депресії. Споживайте більше їжі, багатої на трипофан — амінокислоту, яка теж бере участь в утворенні серотоніну. Цитрусові, банани, морепродукти, томати, горіхи, капуста, гречана каша, м'ясо, яйця, шоколад — споживайте ці продукти, якщо почуваєтеся не так добре, як вам би хотілося.
3. Відпочивайте, не чекаючи втоми
Більшість людей вважає, що серце працює постійно. Насправді, після кожного скорочення настає фаза відпочинку, і за добу серце відпочиває в середньому 15 годин!
Наприклад, робітник, який працює фізично, може виконати більший обсяг роботи, якщо він витрачатиме більше часу на відпочинок. Ф. Тейлор продемонстрував це, працюючи інженером у сталеливарній компанії «Бетлегем стіл». Він помітив, що кожен працівник вантажив приблизно 12,5 т чавуну на день, але до опівдня всі падали з ніг від утоми. Він провів науковий аналіз усіх чинників, які спричинюють утому, і заявив, що робітники здатні вантажити не 12,5, а 47 т на день! Ф. Тейлор вибрав для експерименту одного робітника — Шмідта, якому було запропоновано працювати за секундоміром. Коли Шмідт працював, поряд із ним стояв хронометрист із секундоміром і віддавав команди, коли вантажити, а коли відпочивати. Що ж відбувалося? Шмідт щоденно вантажив 47т чавуну, тоді як інші робітники вантажили лише 12,5 т. Шмідт дотримувався такого ритму протягом трьох років, доки Ф. Тейлор працював на службі в цій компанії. Шмідту це вдавалося тому, що він відпочивав до того, як відчував утому. Працював 26 хв на годину, а відпочивав 34 хв. Він відпочивав більше, ніж працював, але продуктивність його праці була майже в чотири рази вищою, ніжу інших.
Тому робіть те, що робить ваше серце, — відпочивайте, не чекаючи втоми.
Активність нормалізує гормональний обмін, тому «гормони радості» будуть вироблятися в необхідній кількості. Давно збиралися записатися в басейн чи на танці? Уже час!
Для жінок шопінг підвищує рівень вироблення ендорфінів, причому, на думку вчених, задоволення приносить не так сама купівля, як процес вибору.
Учитель. Об'єднайтеся у дві групи: «Сонце» і «Повітря». Кожна група отримає завдання створити свою модель здоров'я відповідно до власного бачення цієї проблеми.
Допоміжні запитання
Учитель. На виконання завдання відводиться 7-10 хв, після чого кожна з груп презентує свої розробки. Після презентації учні обмінюються своїми моделями. Учасники кожної групи по черзі називають чинники, що руйнують здоров'я. Необхідно зруйнувати здоров'я (розірвати той плакат, що є в учасників) і повернути модель авторам, які повинні відновити зруйноване здоров'я.
Обговорення
Учитель. Відновлювати зруйноване дуже важко, тому слід берегти те, що маємо. Отже, налаштовуйте себе на здоровий спосіб життя, спрямовуйте зусилля на збереження та зміцнення здоров'я. Адже саме здоров'я є тим чарівним ключем, який відмикає двері можливостям чогось прагнути і досягати, мріяти і здійснювати, розвивати себе, встановлювати орієнтири на майбутнє.
Учитель. Отже, лише від вас залежить, чи будете ви здоровими і щасливими у своєму житті. Вибір за вами.
10. Рефлексія «Мені сьогодні...»
Кожен учасник заняття завершує фразу: «Мені сьогодні...».
Учитель. Чи справдилися ваші очікування?
Релаксація «Водоспад» (під музику)
Учитель. Виберіть зручну позу, заплющте очі. Дихайте рівномірно, спокійно. Звільніться від напруження. Глибоко вдихніть, повільно видихніть. Ви спокійні, ви задоволені.
Уявіть поле й себе на ньому. Ви стоїте босоніж на теплій землі. Погляньте навкруги, зауважте все, що потрапляє вам на очі. Підніміть голову й подивіться на лагідне сонечко. Воно яскраво-золотисте, тепле. Відчуйте тепло й енергію сонця.
Поверніть голову вправо, знайдіть поглядом водоспад. Це лагідний гірський водоспад. Підійдіть до нього. Подивіться, яка прозора вода, відчуйте його свіжість. Станьте під водоспад і прийміть чистий гірський душ. Відчуйте, як гірська вода омиває ваше тіло з голови до ніг. Вода змиває все неприємне, очищає ваше тіло й душу. Відчувши приємне очищення й задоволення, вийдіть з-під водоспаду. Поверніться на луг і станьте обличчям до сонця.
Глибоко вдихніть і повільно видихніть. Ви змили з себе всі емоційні хвилювання, неприємні спогади й думки. Уявіть, що сонце вам усміхається. Усміхніться й ви йому. Простягніть руки назустріч сонячному промінню, пориньте в нього. Прийміть «сонячний душ» з голови до ніг. Відчуйте, як промінь поступово торкається кожної частини вашого тіла, наповнюючи його сонячним світлом, енергією. Ви насичені чистою енергією здоров'я, вам приємно, добре. Вдихніть і, не видихаючи, розплющте очі.
Притча «Усе залежить від тебе»
Колись давно у Стародавньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий Мандарин. Цілими днями він приміряв багате вбрання та розмовляв із підданими про власний розум, згадував про минулу зустріч із імператором. Так минали дні за днями, роки за роками... Аж ось з'явилися чутки, що неподалік від кордону живе чернець, розумніший за всіх на світі. Дійшли ці чутки і до Мандарина. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною на світі?! Але вигляду він не подав, а запросив ченця до себе в палац. Сам же задумав обдурити його: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене в руках — живе чи мертве. І якщо чернець скаже, що живе — я роздавлю метелика, а якщо мертве — випущу його».
Настав день зустрічі. Багато людей зійшлося подивитися на мудрого чоловіка. Прийшов чернець, привітався з народом, підійшов до Мандарина і сказав, що готовий відповісти на будь-яке його запитання. І тоді, усміхаючись, Мандарин запитав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках — живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках!». Збентежений Мандарин випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
11. Вправа
Мета: поставити «емоційну крапку».
Наприкінці заняття всі стають у коло, кладуть ліву руку на плече сусіда, по черзі дякують сусідові зліва за плідну роботу та позитивні емоції; висловлюють побажання.
Учитель. Прислухайтесь до законів природи. Здоров'я — це великий дар. Пізнавайте себе в чистоті та розумі, роблячи добрі справи. Тримайте свої думки, слова, емоції в спокійному і доброму стані. Живіть без насилля над собою й іншими. Не кличте заздрість, ненависть, образу в свій дім. Бережіть своє здоров'я.
VI. Підбиття підсумків заняття
1