Мета : продовжити формування поняття «птахи»; розвивати пам'ять , мислення, зв'язне мовлення; виховувати естетичне сприймання природи, прагнення берегти природу, охороняти її.
ВИХОВНА ГОДИНА «ЗУСТРІЧ ПТАХІВ»
Підготувала і провела
вчитель початкових класів Чернігівського ліцею №32
Дзядзько Олександра Василівна
Мета : продовжити формування поняття «птахи»; розвивати пам'ять , мислення, зв’язне мовлення; виховувати естетичне сприймання природи, прагнення берегти природу, охороняти її.
Учениця :
Зійшли сніги, шумить вода…
…Земля вже квіти викида,
Буяє травка молода,
Все мертве ожива.
Діти коли це буває ?
Діти. Весною.
Вчитель. Що з весною настає?
Діти. Сніг у полі розтає.
Вчитель. А чому це так буває?
Діти. Сонце його пригріває.
Вчитель. Що ж синіє на землі?
Діти. Ніжні проліски малі.
Вчитель. А що пнеться з-під листа?
Діти. То травичка пророста.
Вчитель.. А над полем що бринить?
Діти. Любий жайворон дзвенить Учительль. Здається зовсім недавно ми з глибоким щемом в душі проводжали останні журавлині ключі, останню зграю гусей, останній табун качок. Сьогодні наступила пора, коли знову, вже в котрий раз, іде велике переселення птахів на батьківщину. На шляху їх чекають перешкоди й біди. Густі тумани сірою стіною встають перед крилатими мандрівниками. В сірій мряці птахи гублять дорогу, з розмаху розбиваються до гострих невидимих скель. Морські бурі ламають їм пір’я, збивають їм крила, відносять далеко від берегів. Раптові холоди сковують води – птахи помирають від холоду і голоду, тисячі їх гинуть від пожадливих хижаків – орлів, соколів, яструбів. Але ніщо не може зупинити густі потоки крилатих мандрівників. Через тумани і всі перешкоди летять вони на батьківщину, до своїх гнізд, несучи на своїх втомлених крилах весну.
Учениця. Що роблять птиці навесні,
Коли із вирію вертаються?
Вони в такі блакитні дні
З ланами і людьми вітаються.
Чиї ж то голоси дзвенять,
Як ліс під сонцем вишумовує?
Дрозди й синиці гомонять
Пташиною своєю мовою.
Що робить жайворон-трудар.
Як луг ромашками квітчається?
Він з неба розсипає жар,
І щедра пісня не кінчається!
Що роблять гуси і качки,
Як річка грає і хлюпочеться?
Б'ють крилами, як новачки,
їм плавать і пірнати хочеться.
А чом лелеки крадькома
Стоять і ловлять сонця промені? Бо кращої землі нема, Вони красою зачаровані. Вони вертаються сюди, Радіють, плачуть і хвилюються. І так одвічно, так завжди Землею рідною милуються.
ЩЕБЕТАЛА ПТАШЕЧКА(народна)
Щебетала пташечка під віконечком,
Сподівалась пташечка тепла з сонечком! (Двічі)
Прилинь, прилинь, чаронько, весна красная,
Як легенька хмаронька в небі ясная! (Двічі)
Осип луки перлами, вкропи росами,
Розлийся джерелами стоголосими! (Двічі)
Щебетала пташечка під віконечком,
Сподівалась пташечка тепла з сонечком! (Двічі)
Учитель. Сила людини – у її корінні, у знанні та збереженні своїх оберегів: традицій, звичаїв своїх предків. Давайте полинемо в наше далеке минуле, дізнаємося, як жилося – булося навесні нашим пращурам, почерпнемо знань у криниці народної мудрості.
Учитель. У наших предків новий рік починався навесні, з прильотом птахів, коли пробуджувалася й оновлювалася природа, оживала матінка Земля.
Учень. Наші предки вважали, що весну приносять на своїх крилах птахи. Тому зустрічали птахів з обрядовим печивом у вигляді пташок, які діти розносили по селу. Закликаючи весну, пекли і круглі калачі – символ сонця. Не можна уявити собі ліс, парк або сад тихим, беззвучним, німим. Не може бути поля без птахів, весни без пісні жайворонка, співу синиці, цвірінькання горобців. А зараз послухайте розповіді про найулюбленіших пташок нашого краю.
Шпак. Я прилітаю до вас у середині березня. Пташенят виводжу двічі на літо. Люблю гніздуватись у дуплах і шпаківнях.
Грак. Як вісник весни я одним із перших прилітаю до вас. Ми, граки, гніздимося великими колоніями, у яких іноді буває кілька сотень гнізд. Граки приносять велику користь, знищуючи шкідників.
Синиця. Синиці нікуди не відлітають, вони зимують тут. У той час, коли багато птахів на зиму залишають сади й ліси, ми, синиці, продовжуємо очищати дерева від різних шкідливих комах.
Зяблик. Зяблик – один із найбільш поширених співочих птахів. Нас можна зустріти в кожному саду і парку. Зяблики прилітають у кінці березня – на початку квітня.
Мухоловка. Я – маленька мухоловка, охороняю ваші сади і парки протягом літа. За вміння ловити мухи в повітрі мене і назвали мухоловкою.
Учень. Серед птахів людина не має ворогів. Скільки б не ходило легенд про жахливих грифів, які нібито крадуть дітей, але жодного подібного випадку в наш час не зареєстровано. Правда, хижі птахи крадуть курчат, каченят, гусенят. Великі яструби і сови можуть поцупити навіть дорослу птицю. А найбільші орли можуть вкрасти ягня, козенятко.
І все ж користі від птахів значно більше, ніж шкоди.
Ти повинен, друже, знати:
Уявляєш, скільки птах
Може нищить, поїдати
Гризунів, черви, комах!
Тож птахи із нами в спілці
Поля й лісу сторожі
Сови, дятли, чижі.
Тож як стрінеш не путящих,
Що біжать поза двором
Видирати гнізда в хащах, -
Їх одразу присором.
Бо птахи працюють ревно,
Поїдаючи комах,
І до вечора в них, певно
Аж оскома на дзьобах.
Учитель. Отож, друзі, бережімо пташок, допомагаймо їм. Не можна чіпати, руйнувати їхні гнізда. Пташки зникають через нерозумне ставлення до них людини.
1-й учень.
Рослини і звірі – то наші брати.
Ми – старші, і маємо їх берегти,
Щоб нас не винила зламана гілка,
Сполоханий птах, налякана білка.
Хай краще з довірою, як і годиться,
Вам сяде на руку маленька синиця.
І ніжно гілками цілує в лице
Посаджене вами в саду деревце.
А зараз для всіх вас загадки. Це теж своєрідні перлини народної мудрості й творчості. Як влучно дає в загадках народ характеристику птахам – один, два штрихи, і ми безпомилково впізнаємо їх. Ось послухайте і відгадайте:
Які ключі до неба добираються? (Журавлині)
Хату на хаті має,
жабам рахунок знає? (Лелека)
Вдень мовчить,
в вночі кричить (Сова)
За вікном гніздо будує,
тільки в нас не зимує (Ластівка)
Дзьоб міцний і гострий має,
шкідників ним добуває (Дятел)
Двічі родиться,
а раз умирає (Птах)
Летіло, як міх, упало як сніг,
лопатами ходить, а рогом їсть (Гуска)
У воді купалася,
а сухою зосталася (Качка)
Із землі підніме й мале,
а через хату не перекине й велике (Пір’їна)
Гра на увагу.
„Прилетіли пташки у весняні садки”
Вед: Я буду називати пташок, а коли ви почуєте, що з’явились не птахи, а щось інше – сповістіть мене плесканням чи тупотінням.
Прилетіли пташки
У весняні садки:
Голуби, синиці,
Галки та лисиці...
(Діти тупотять ніжками.)
Вед: Що невірно? (Відповідь: „Лисиці!”)
Чибіси, чижі,
Мухи та стрижі...
(Діти тупотять ніжками.)
Граки, горобці,
Гави, голубці,
Лелеки, ворони,
Галки, макарони...
(Діти тупотять ніжками.)
Прилетіли птахи –
Ластівки, комахи...
(Діти тупотять ніжками.)
Голуби, синиці,
Галки та куниці...
(Діти тупотять ніжками.)
Іволги, зозулі,
Повітряні кулі...
(Діти тупотять ніжками.)
Прилетіли пташки
У весняні садки:
Ластівки, стрижі,
Зяблики, чижі,
Лелеки ворони,
Навіть сови-соні,
Лебеді та качки –
Ми за жарти вдячні.
ГРА РУХАНКА
Вед: Діти, повторюйте рухи під музику, постійно прискорюючи темп.
Всі заплескали в долоні
Дружно, веселіше.
Ніжки, ніжки тупотять
Швидше, голосніше.
По колінцям поплескали
Тихше, тихше, тихше.
Ручки, ручки підіймаймо
Вище, вище, вище.
Закружляли, завертілись,
Зупинились, відпочили!
ВЕДУЧИЙ: Діти, а як же називаються будиночки в яких живуть пташки. А чи знаєте, як правильно їх будувати.
Діти.
Запам’ятайте! Не можна майструвати пташині будиночки з фанери, бо в них холодно і неспокійно – фанера звукопроникна.
Дошки вистругують рубанком тільки з однієї сторони, всередині будиночків вони повинні залишатись не виструганими, щоб пташки могли чіплятись за них лапками.
Кришки будиночків краще зробити не плоскими, а випуклими, щоб з них краще стікала дощова вода.
Птахи не поселяться в будиночку, якщо вхідний отвір або льоток буде занадто вузьким або занадто широким.
Пташиний будинок треба збити так, щоб в ньому ніде не було щілин.
Синичник повинен бути глибоким і тісним – так зручніше синицям.
Здавна, люди спостерігали за живою природою і помічали найцікавіше, важливе для життя людини.
Помітили, що після першого крику півня – сонце сходить, починається ранок. Ось і стали говорити: “Півні ранок кличуть!” Так і склались народні різні прикмети.
Сова кричить – на холод.
Граки рано прилетіли – до теплої погоди.
Синичка зранку починає пищати – чекати морозу.
Стало тепло – прилетів журавка.
Горобці в пилюці купаються – на дощ.
Качки розігрались – на дощ.
В полі перепілки сильно кричать – перед дощем.
Лебідь летить восени – на сніг, а гуси – на дощ.
Галки збираються невеликими стадами і сильно кричать – до ясної погоди, зимою – до морозів.
Ранній приліт журавлів – до ранньої весни.
Граки в’ються високо стадами і спускаються стрімко на землю – буде дощ.
Учень. Любі друзі! Ми з вами – частинка природи, і нас єднає спільний дім – Земля. Матінка – Земля. Діти і прадіди довірили нам чисті ріки й джерела, буйні діброви та гаї з усякою звіриною, птахами, жайворонкові степи і квітограйні луки. Наша природа багата, добра і мудра. Вона дарує свої скарби і нічогісінько не просить від нас. Будьмо ж і ми, люди, уважними та добрими до неї! --