Урок "Добре тому жити, хто вміє дружити" має на меті закріпити уявлення учнів про дружбу і товаришування; допомогти дітям зрозуміти духовну цінність дружби; виховквати бажання мати й цінувати друзів.
Тема: Добре тому жити, хто вміє дружити. Мета: Формувати навички дружніх стосунків; довести дітям необхідність дружби; пояснити, що мати друзів добре; визначити якості, які діти поважають
у друзях; вчити бачити й цінувати справжню дружбу;розвивати уміння товаришувати; виховувати уважне, шанобливе ставлення один до одного;
Обладнання: комп ‘ютер, телевізор,паперове дерево, листочки – стікери,
папір, маркери, фломастери,сонячні окуляри,конверти з розрізаними прислів’ями, свіча.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення завдань уроку,мотивація навчальної діяльності
- Жив собі хлопчик, в якого було все: іграшки, комп’ютер, книжки, телевізор, солодощі…Зранку до вечора він міг робити все, що заманеться. Але хлопчик зовсім не радів. Навпаки, - сумував. А чому? Бо в тому царстві, він був один – однісінький… Уявіть, що кожний із вас залишився самотнім на Землі, навколо лише природа. Чи добре бути одному? Чому?
- Так, людина, навіть маленька, може по-справжньому відчувати, пізнавати, оцінювати себе тільки спілкуючись з іншими людьми. Разом можна бігати досхочу, сміятися, розповідати свої таємниці, гратися… Першого вересня минулого року ви прийшли до школи, об’єдналися і стали називатися класом (колективом). За час навчання ви краще пізнали один одного, згуртувалися, подружилися.
Учениця: Пройшли канікул літніх строки,
Та якщо правду Вам сказать: -
Вже нам охота на уроки
У дошки знов відповідать.
Учень: А навкруги друззяк обличчя,
Так хочеться усіх обнять
І спогадами поділиться –
Про все на світі розказать!
Вчитель: А для того, щоб ви ще більше здружилися, навчилися вболівати один за одного,поважати, допомагати, я запрошую вас у цікаву подорож до містечка Дружби. У мандрівку нас кличе чарівний трамвайчик.
Діти: Ми їдем, їдем, їдем
У світлий, дружній край.
Сідай із нами, друже,
У чарівний трамвай.
ІІІ. Робота за темою уроку
Вчитель: За дрімучим – дрімучим лісом, за довгим – довгим полем, за кам’яною горою знаходиться місто Дружби. Ось ми й опинилися у ньому. Жити тут – велика втіха. Всі мешканці цього містечка казково ввічливі. Навіть собаки соромляться голосно гавкати, а горобці – не сміють битися. Люди розмовляють найввічливішими словами. Це найдобріше місто з усіх казкових міст на білому світі. Мандруючи цим містечком, ми бачимо щирі посмішки, гарний настрій та серця, сповнені любов’ю. Наша перша зупинка на вулиці Дружелюбності.1.Заповнення тематичної павутинки - Давайте заповнимо павутинку «Друг – це той…»
друг
(Кому можна довірити таємниці, з ким приємно спілкуватися, хто ділиться з вами останнім, підтримає й допоможе, дає добрі поради, з ким завжди цікаво і весело.)
2.Вправа «Дерево дружби»
На листочках – стікерах учні пишуть імена своїх друзів. По –черзі виходять до дошки й описують свого товариша, не називаючи його імені. Діти вгадують того, про кого йдеться. Після чого учень кріпить свій листочок до паперового дерева.
Висновок: «Дерево міцне корінням, а людина – друзями».
3.Гра «Якщо ти добрий друг»
- Якщо людина повинна робити те, що я називаю – плескайте в долоні, а якщо ні – зберігайте тишу.
4.Гра у колі друзів «Чарівні окуляри»
Діти стають у коло. Передаючи з рук в руки чарівні сонячні окуляри (через них можна бачити лише хороше), діти розповідають, що вони бачать гарного в учневі, який стоїть поруч.
Вчитель: У кожного з Вас є багато світлого, доброго. Намагайтесь зберегти і роздмухати ці жаринки доброти.
Наша подорож триває. А щоб у дорозі ніхто не сумував, заспіваймо веселу пісеньку.
5. Виконання пісні «Острів дружби»
- Багато цікавих завдань нас очікує на вулиці Взаємодопомоги.
Робота в групах.
6.Гра «Хто швидше?» Складання й осмислення змісту прислів’їв
На партах – конверти з розрізанними на частини прислів’ями.
Вчитель: Що потрібно зробити для того, щоб клас був дружний?
Давайте від сьогодні стаємо членами товариства «Дружелюбності» та складемо правила, за якими житимемо.
7.Складання правил співжиття у колективі
Заслуховування й обговорення правил, запропонованих творчими групами.
- Діти, якщо ви будете дотримуватися цих правил, то у нас буде дуже дружний клас. А у дружньому класі кожен учень почуватиме себе затишно.
8.Проект «У такому класі б я жив»
Захист проектів.
Вчитель: Рушаємо далі. Наступна зупинка на вулиці Розваг.
9.Хвилинка відпочинку. Виконання флешмобу.
Вчитель: А ми помандруємо далі і зупинемося на проспекті Доброти.
10. Розповідь вчителя з елементами бесіди
- Що означає слово «добро»? Якими кольорами ви б його зобразили?
- Яких людей ми називаємо добрими?
- Кого із тих людей, з якими ви зустрічаєтесь щодня, ви можете так назвати?
- Людська доброта. Вона зігріває нас у важкі хвилини, прикрашає нам життя.
Нам подобаються люди, які ставляться до нас доброзичливо, щиро, приязно, які відгукуються на наші прохання й намагаються допомогти. За глибоким переконанням нашого народу, справжня людина - це людина добра, мудра, щира і сердечна, щедра і світла, яка вміє любити і співчувати, захистити і приголубити, поважати і порадити, людина з добрим серцем і чистою душею.
11. Робота над притчею «Скільки важить сніжинка?»
Притча «Скільки важить сніжинка?»
Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала у дикого голуба:
Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почався снігопад. Це ще не була віхола, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», впала на неї – гілка зламалася.
Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі.
Висновок: Скільки важать наші слова? Часом ті слова, що «не важать нічого», наші вчинки, які ми робимо, непомітні для нас самих, лягають великою образою й болем на інших. І під таким тягарем може зламатися кожна людина.
Насправді слова, з якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна поліпшити людині настрій, зробити її щасливою, а злими, жорстокими – засмутити, образити, принизити і навіть убити. Про це необхідно пам’ятити завжди!
12.Вправа «Свічечка добра»
Спалахнула свічечка
Ніжним полум’ям.
Підійти погрітися,
Кому холодно.
Вчитель запалює свічку, яка є символом добра і чистоти. Діти висловлюють добрі побажання один одному, передаючи цей умовний символ добра.
IV. Підсумок уроку
- А зараз наш чарівний трамвайчик прямує до кінцевої зупинки. Тож давайте пригадаємо ,де ми побували, що цікавого дізналися.
1.Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»
2. Заключне слово вчителя
- Є різні цінності в житті, але дорожча за золото, сильніша за бурі, міцніша за сталь – дружба. Будьте тактовні, ввічливі. Стримуйте свій гнів у будь-яких ситуаціях. Цінуйте справжню дружбу.
3. Виконання «Пісеньки про дружбу»
Використана література: