Мета. Формувати правильні навички поведінки учнів, розвивати позитивні якості людини, вміння приймати правильні рішення в конфліктних ситуаціях. Виховувати чемність, доброту.
Обладнання. Музичний супровід, букет ромашок і акації, «крісло довіри».
Урок – суд
Боротьба добра і зла
Мета. Формувати правильні навички поведінки учнів, розвивати позитивні якості людини, вміння приймати правильні рішення в конфліктних ситуаціях. Виховувати чемність, доброту.
Обладнання. Музичний супровід, букет ромашок і акації, «крісло довіри».
Хід уроку
Вчитель. Шановні діти, вчителі, батьки. Сьогодні ми зібралися з вами, щоб поговорити про найважливіші якості людини. Я принесла вам два букети: з ромашок і гілочок акації. Розгляньте їх і скажіть:
РОМАШКА АКАЦІЯ
Сонечко кігті хижака
око людини пальці Баби Яги
зірочки
Тепло холод
світло відразу
добро
Доброта зло
чуйність ненависть
повагу агресію
(Про добро і зло. Будемо засуджувати зло.)
Вчитель. Діти, так склалося, що природа людських відносин базується на боротьбі добра і зла. Завдання кожної людини і сьогодення відрізнити добро від зла, добро підтримати, а зло засудити. Хотілося б, щоб сьогодні саме ви, учні 3-х класів, проявили себе індикаторами в баченні Добра і Зла, Конфліктів і Примирення.
Сьогодні ми будемо з вами проживати різні життєві ситуації, оцінювати їх вашими маленькими, чуттєвими, дитячими рішеннями.
Секретар: Прошу встати – суд іде.
Суддя 1: Сьогодні у відкритому судовому засіданні слухається справа про обвинувачення негативних якостей людини жорстокості і байдужості.
Суддя 2: Воно обвинувачуються у таких злочинах:
- в спричиненні конфліктів;
- деградація особистості;
- підступності, підлості;
- в заважанні вчитися старанно і наполегливо творити хороші справи.
Суддя 3. Перед тим, як розпочати судове засідання з’ясуємо чи всі з’явилися на суд.
Суддя 1: Підсудна жорстокість? Байдужість?
На жаль, підступні, Жорстокість, Байдужість відсутні. Вони вже вкотре не з’являються на судове засідання. Знову проявили зневагу до суду. Але ми просто зобов’язані сьогодні засудити ці важкі вади людини. Тому суд відбудеться без підсудних.
Суддя 1: Прокурор – Ростислав Глуханюк.
Адвокат – Ілля Блажевич
Суддя 3: Свідки присутні?
Секретар:Так, ваша честь.
Суддя 1: Слово надається прокурору.
Прокурор: Шановний суд. Я від імені жертв жорстокості, байдужості, невихованості, злості, заздрості, нещирості, звинувачую Зло і стверджую, що воно найгірше з усіх зов. Його дії низькі за своєю сутністю, а наслідки цих дій жахливі. Вони проводять до каліцтва душ, завдають шкоду кожній людині.
Суддя 2: Якими фактами ви можете підтвердити свої звинувачення?
Прокурор: Прошу вас вислухати свідків звинувачення.
Суддя 1: Починаємо допит свідків.
(Виходить свідок)
Суддя 3: Суд зобов’язує вас говорити правду і тільки правду.
Свідок: Зобов’язуюсь говорити лише правду.
Адвокат: Ваша честь! Це могло статися ненароком і Жорстокість тут нідочого.
Свідок: Але я не закінчив. Саме Жорстокість привела до таких дій, тому що хлопчик упав і в нього з носа текла кров, а винуватець байдуже повернувся і пішов геть.
Адвокат: Можливо він не бачив, що хлопчик травмований.
Прокурор: Не бачив, чи не хотів бачити?
Суддя 3: Ми хотіли б почути не тільки думку обвинувачення і захисту, але і думку присутніх учнів 3-х класів.
Вчитель: Мені здається, що ви також стикалися з такою конфліктною ситуацією в шкільному житті. Висловіть свої думки з цього приводу (чи була жорстокість?).
Учні: Я погоджуюсь, тут була жорстокість.
Суддя 3: Зрозуміло, суд враховує вашу думку.
Адвокат: Шановний суд! Я хочу виступити в захист обвинуваченого. Багато людей в житті роблять негарні вчинки, але потім усвідомлюють і намагаються ніколи більше цього не повторювати.
Суддя 1: Не заперечую. Але давайте звернемось до аудиторії. Можливо конфлікту взагалі можна було уникнути? Або розв’язати його по іншому?
Вчитель: Ваша думка, чому вони так вчинили?
Вчитель: А як би ви вирішили цю ситуацію, щоб не сталося бійки?
Вчитель: Я рада, що ваші думки співпадають з моїми. Я хочу, щоб ви ще раз подивились і усвідомились ці думки, які ви озвучували.
(Читаємо хором)
Вчитель: для уникнення конфлікту потрібно:
Головне – поводьтеся з іншими так, як ви хочете, щоб поводилися з вами.
Надіюсь, що у вашому класі немає ні Жорстокості, ні Байдужості, ні тих, хто грубо порушує правила для учнів.
Суддя 1: Ми цілком погоджуємося, але прошу викликати 2-го свідка.
Суддя 2: Назвіть своє ім’я. Суд зобов’язує говорити правду.
Свідок: Я, Котигорошко. Виступаю від імені жертв Жорстокості, яка мала місце у творах українського фольклору.
Прочитавши оповідання ………. (віддає лист судді).
Суддя 3: Пане Прокурор, ви хотіли б щось додати з цього приводу?
Прокурор: Я підтверджую. Факт жорстокості очевидний.
Суддя 1: А ви пане Адвокат?
Адвокат: У мене немає що додати.
Вчитель: А чи кожний з нас здатний визнати свої помилки? Зараз, Шановний суд, ми зможемо з вами пересвідчитись.
Гра «Моя найбільша помилка»
Головне помилки не повторювати.
1)Негативні риси людини жорстокість, злість, непорозумілість, байдужість, неповага спричиняють конфліктну ситуацію.
2)Кожен конфлікт тягне за собою жертву і жертвами нерідко, на жаль, стають невинні люди.
А хіба ви цього хотіли б?
Дякуючи урокам, що дає нам життя, з вас маленьких громадян виростають справжні громадяни нашої держави (чесні, справедливі, здатні в будь-який час захистити нашу державу і народ).
пограємо гру «Мої долоньки лише для добра».
(Біль, зло, сльози, ненависть, бійка, війна).
Вчитель: Він нам заважає? Мені теж. А щоб позбутися цих негативних емоцій зробіть з ним все що хочете.
Надіюсь, що до нас він більше не повернеться.
Посміхніться, скажіть приємні слова.
Суддя 3: Тоді викликаємо наступного свідка. Назвіть своє ім’я.
Свідок: Шановний суд! Я виступаю від імені всіх учнів 3-х класів. Прошу звернути увагу на ці речові докази, які свідчать про те, що наші маленькі душі здатні лише на хороші справи.
Все це говорить про те, що ми вміємо творити добро і знаємо, що саме з добра починається людина.
Суддя 1: Дякую. Прошу залучити ці моменти до справи.
Вчитель: Ми завжди повинні пам’ятати про добрі справи.
Свідок: Можна доповнити. (Вірш про синичку).
Вчитель: Наскільки я знаю, у нас ще є суттєві докази. Будь ласка «Проект».
А зараз прошу долучитися до більш детального розгляду цього проекту: давайте пограємо гру «Мої добрі вчинки».
Вчитель: Дякую за добрі вчинки. А чи насправді ви такі ми перевіримо у Кріслі Довіри.
Вчитель: Ми завжди повинні пам’ятати про добрі справи. Тому сьогодні розпочинаємо писати книгу «Хто я?» і хочемо, щоб ці малюнки стали першими сторінками. Ми будемо писати її впродовж нашого шкільного життя.
Вчитель: Діти, перед вами лежать кружечки:
З – означає Я добрий;
С – Я байдужий;
К – Я не роблю добра.
Вчитель: Яка красива вийшла зелена крона нашого шкільного Родинного дерева. Дякую.
Шановний суд! Прошу врахувати це.
Суддя 2: Для винесення вироку суд іде до дорадчої кімнати.
Рефлексія. Звучить музика.
Сядьте зручно. Закрийте очі. Подумайте про щось приємне. Дотиком своєї руки я передаю вам своє тепло, доброту і ласку. Ви найкращі. Як на зміну зимі приходить весна, так і всередині кожного з нас відбуваються зміни. Ви відчуваєте силу, ви сильні, впевнені, не конфліктні.
Щастя вам у прагненні добра.
Секретар: Встати. Суд іде.
Суддя 1: Розглянувши матеріали справи і показати свідків, суд постановив:
1.Визнати Жорстокість і Байдужість найтяжчими із людських вад.
2.Визнати їх винними у підлості, деградації особистості, зважанні старанно вчитися.
3.Засудити ці негативні риси до вічного вигнання та забуття.
4.А також: учні 3-х класів довели, що вміють робити тільки добрі вчинки, є вихованими і чемними.
5.Визнати їх здатними творити добро.
(Стукає молотком)
Вчитель: Доброта – це ліки від багатьох хвороб. Ця чудесна, світла властивість допомагає людям жити, творити добро.
(Молитву читають хором)
Лікуймо наші зболені серця.
Лікуймо наші душі зачерствілі.
Несімо правди непогасний стяг
І кривда в нашу душу не поцілить.
Є ще спасіння від недуг людських,
Джерела віднайдімо ми цілющі.
Мов подорожником торкнімося до них
Й добром розквітніть, просвітліють душі.
1