Виховна година на тему «Людина починається з добра»
Мета: розширити знання учнів про моральні якості добра і доброти, спонукати до виконання загальнолюдських правил суспільного життя, творити оточуючим добро, сприяти осмисленню та розумінню дітьми переваг духовних цінностей над аморальними, розвивати вміння співчувати один одному, говорити теплі слова, виховувати зерна доброти, людяності, справедливості, щирості людської душі, прагнути доброзичливої атмосфери у класі.
Обладнання: презентація, наочність для байки, конверти з малюнками .
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Запам’ятай, моя дитино, з юних літ
На все життя, щоб знала, як прожити.
Людина для добра приходить в світ,
й покликана завжди добро творити.
Нелегко це, щоб хто не говорив.
Й не кожному зробити це вдається.
Бо в світі стільки смертних є гріхів,
Що доброта не завжди йде до серця.
Йди з добротою – це собі затям,
Із ласкою, прихильністю, привітно.
Й не розлучайся з добрим почуттям,
Хай доброта в душі твоїй суцвіттям квітне.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- Нашу виховну годину мені хотілось би почати з цікавої історії. Вона трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його у долонях і подумав: «Запитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик улетить. Ось тоді усі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший: живий чи мертвий?». І мудрець, який й насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
Запитання до учнів.
Як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові? (Що від самої людини залежить, житиме метелик, чи помре.)
Слово вчителя.
Правильно, але в цих мудрих словах є іще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла.
Отже, сьогодні на уроці ми поговоримо про доброту, будемо вчитися співчувати один одному, говорити теплі слова, вивчимо правила доброти.
Епіграф уроку.
Добрі слова – це сади,
Добрі слова – коріння.
Добрі думки – квіти.
Добрі справи – плоди.
ІІІ. Робота над темою уроку.
1. Словникова робота.
- Діти, скажіть, будь ласка, а що таке добро? Доброта?
- Давайте пояснення цих слів прочитаємо у тлумачному словнику.
Добро – це безкорислива допомога, за яку людина не чекає винагороди.
Доброта – це один із виявів, порухів людської душі, те, що відрізняє людину від звіра.
Вчитель.
Тільки людина здатна мислити, співчувати, мріяти. Адже тільки людина починається з добра до інших людей і до всього оточуючого. У житті людина робить різні справи: добрі і не зовсім, погані і просто жахливі. Зазвичай вона бажає іншим добра. Та інколи забуває про всім зрозумілу пересторогу: чини добро – остерігайся зла. Ви палко любите свою країну, і будете робите все, щоб дійсно їй щастило. Я в це вірю, на це сподіваються ваші батьки.
2. Гра « Так, ні.»
- А зараз ми пограємо!
Умови гри. Якщо людина повинна робите те, про що я казатиму ви говорите так, а якщо ні, то говорите ні.
- Бабусі хлопчик допоміг.
Він, діти, добрий хлопчик? (так)
- Тепер усі скажіть мені:
У сварці жити добре? (ні)
- А як немає забіяк,
Тоді усім прекрасно?(так)
- А як серця у всіх ясні,
То вам погано, діти? (ні)
- Співає хлопчик гарно як,
А вам подобається? (так)
- А як обличчя всіх пісні,
Похмурі, злі? Вам добре? (ні)
- Реве і трощить все чудак,
Це теж погано, діти? (так)
- Тоді і ще скажіть мені:
Як діти б’ються добре? (ні)
- Звичайно, краще в мирі жити
І з усіма дітьми дружити,
Щоб всі веселими були,
У мирі й злагоді жили!
3. Інсценізація байки
А от послухайте одну байку.
Трапилася ця історія у лісі. Якось маленьке білченя стрибало з гілки на гілку і раптом зірвалося і впало на сплячого вовка. Вовк прокинувся і схопив білченя.
«Не їж мене, вовче, відпусти»,— стало проситися мале. «Гаразд,— відповів вовк,— я відпущу тебе. От тільки скажи мені, чого ви, білки, завжди такі веселі. Як погляну на вас, ви весь час стрибаєте та граєте. А мені увесь час сумно».
«Спочатку пусти мене на дерево, а звідти я скажу тобі, чого ти весь час сумуєш».
Вовк відпустив білченя. Воно скочило на гілку і сказало вовкові: «Ти хочеш знати, чого тобі завжди сумно? Тому що ти злий. Тобі злість серце пече. А ми веселі тому, що добрі і нікому зла не робимо».
Так відповіло вовку білченя і пострибало собі далі.
Запитання до учнів.
Скажіть, чого навчає ця байка? (Якщо чиниш добре, то і на серці добре, а злі справи нікому радості не приносять, навіть тому, хто їх чинить.)
4. Аналіз моральних ситуацій.
Ситуацiя 1
Вiтя принiс до школи альбом iз марками. Дiти розглядали їх. Раптом підбiг Максим i, схопивши альбом, побiг.
— Що ви можете сказати про вчинок Максима?
— Яку даєте йому пораду?
Ситуацiя 2
Йдучи по сходах, Вiтя штовхнув Оленку. Оленка впала i заплакала Тому, що їй було боляче. Вiтя обiзвав її плаксою.
— Що ви можете сказати про Вiтю, його вчинок?
Ситуація З
- Дiти, перед вами два портрети одного i того ж самого хлопчика. Який вам бiльше подобається? Чому?
(На одному — похмурий, злий, сердитий хлопчик, який в будь-яку хвилину готовий вступити в бiйку. На другому — він веселий, з посмiшкою.)
- Який iз цих хлопчикiв буде робити достойнi для людини вчинки?
- Доброта виражається у дружньому ставленні до навколишнього світу, до тварин і рослин. Адже ти – людина і повинна вміти співчувати, допомагати ближньому, вміти поводити себе з котиком, з песиком, з пташкою чи метеликом. Добра людина не буде бездушно нищити і ламати деревце чи квітку, лише тому, що їй так захотілося. Не стане ловити яскравого метелика чи співучу пташку для свого задоволення, тому що знає, до все проходить в цей світ для життя. І людина не має права нищити і вбивати, а лише примножувати красу цього світу, берегти його і любити.
Не хочу
Метелика ловити я не хочу:
Він – квітка неба, хай живе собі!
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб радісно було мені й тобі!
І квітку лісову не стану рвати,
Її додому я не понесу,
Бо вдома їй джмеля не погойдати
Й не попити ранками росу!
І ні стеблинку гілку чи травинку
Я не ображу: це – страшенний гріх!
Бо в кожній з них живе тремка живинка
Що світиться довірою до всіх!
- Діти, які почуття викликав у вас вірш?
- Від чого застерігає поет?
ІV.Фізкультхвилинка.
Зупиняємо урок – робимо зарядку,
Руки вгору, руки вниз –
все у нас впорядку.
Руки вбоки – нахиляйся,
Наче маятник хитайся.
За хвилину відпочили
І за парти тихо сіли.
4. Робота парами.
- А тепер ми попрацюємо парами.
Перед вами лежать малюночки із добрими та поганими вчинками. Вам необхідно їх розділити.
Добро можна порівняти із сонцем: як за сонцем ми визначаємо пору року або дня, так і з добром співвідносимо свої слова та вчинки. Протилежністю добра є зло, лихо. Мудрі люди казали, що для того, щоб зрозуміти, що таке добро, необхідно відчути на собі зло.
Зло – це все погане, недобре. Тому у серці несіть до всіх любов і ласку, чуйність і співчуття, а не лють, не горе і не жорстокість.
5. Перегляд мультфільма «Петя П’яточкін»
V. Підсумок уроку.
- Діти, то ж давайте разом зачитаємо правила Доброти і будемо намагатися і старатися їх дотримуватися щодня.
(Діти виходять до дошки і хором зачитують правила Доброти).
Запам’ятай!
* Ти – людина. На тобі лежить відповідальність за цей світ.
* Добра людина схожа на ясне сонечко.
* Ти відповідаєш за того, кого приручив.
* Людина в світ приходить для добра.
* Не накопичуй у серці образ і зла, щоб не стати жорстоким і лютим.
Умій прощати.
* Будь завжди добрим, носи у своїй душі світле сонечко любові, адже
ти людина .
Я сподіваюся, що ваші душі будуть чистими, ви зможете побороти все погане й аморальне засіяти своє поле чистим насінням. Всі ми живемо один раз. Отож, все добро, яке можемо вчинити зараз, не відкладаймо на пізніше.