Здоров’я дітей – здоров’я нації
Мета: розвивати в учнів потребу здорового способу життя, формувати культуру здоров'я.
Обладнання:клас святково прикрашений: квіткові композиції, вислови видатних людей про здоров'я.
"Здоров'я маємо — не дбаємо, а загубивши, плачемо"
(Народна мудрість)
Хід виховної години
І. Організаційна частина
II. Вступна частина
Слово вчителя.
Чи хочете ви бути гарними, щоб все було в гармонії, щоб отримувати насолоду від кожного прожитого дня, щоб бачити світ лише в світлих фарбах, щоб у ваших сім'ях завжди панували радість, веселий настрій, щоб хотілося співати? Одним словом, чи хочете бути щасливими?
Звичайно, хочете. І відомо, що здоров'я це те, без чого людина не може бути щасливою. А чи завжди ми бережемо своє здоров'я, звертаємо увагу на нього. Звичайно ж, ні. Ми буваємо такі заклопотані, що забуваємо про своє головне багатство. Ми з превеликою насолодою можемо з’їсти їжі більше, ніж необхідно, або інколи забуваємо про їжу, не можемо позбутись шкідливих звичок. Ми забуваємо, що спорт — це здоров'я. І список цей можна продовжити.
Тож сьогодні ви маєте нагоду прискіпливіше придивитись до власного здоров'я, вірно оцінити й осмислити все те, що необхідне і корисне вашому здоров'ю.
Здоров'я нації— це показник цивілізованості держави, її соціально-економічного становища. Згідно з резолюцією ООН, здоров'я населення вважається головним критерієм доцільності й ефективності всіх без винятку сфер господарської діяльності.
Визначними показником достатку кожної країни є здоров'я дітей.
За оцінками фахівців, близько 15% хвороб у дорослих є наслідком умов життя в дитячі та молоді роки.
Стало звичним, що людина, яка ніколи не хворіє, безтурботно ставиться до свого здоров'я. Тіло безвідмовно служить, як цілісний механізм, і людина не уявляє, що може бути інакше. Здорові люди сприймають свій стан не задумуючись, так, ніби нічого не може трапитись і ніяка хвороба їх не здолає. А ті, що перенесли якесь серйозне захворювання, як правило, ведуть себе інакше, вони відчувають, то про здоров'я потрібно піклуватися
Тож пропонуємо вам завдання. Об'єднайтесь, будь паска, у дві групи (за будь-якими ознаками). Кожній групі па роздрукованому аркуші потрібно дати визначення "Здоров'я". Лідери груп представляють свої висловлювання та вивішують їх на дошці.
III. Основна частина
Вчитель. Що ж таке здоров'я?
(Вчитель аналізує твердження учнів). Всесвітня організація охорони здоров'я прийняла загальне визначення — "Здоров'я — це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя".
Народна мудрість говорить: "Здоров'я маємо — не дбаємо, а загубивши, плачемо". І саме в цьому твердженні народ влучно показав своє ставлення до здоров'я. Адже людина, прагнучи до самовдосконалення, не може гребувати збереженням, підтриманням, зміцненням власного здоров'я.) На що ж, в першу чергу, необхідно звернути увагу?
Отож ми з вами визначилися, що основою є профілактика — запобігання хворобам, якщо ж вони виникають, вчасне та правильне лікування і, нарешті, зміцнення здоров'я.
— А яка, на вашу думку, правильна організація режиму дня? (Активне обговорення).
Вчитель. Так, це:
— регулярний сон;
— особиста гігієна;
— дотримання основ раціонального харчування і контроль за нормальною вагою тіла;
— піклування про фізичне здоров'я; відсутність або відмова від звички палити;
— помірність у вживанні алкоголю, або ще краще відмова від нього;
— не вживання наркотиків;
— профілактичні медогляди, що допомагають запобігати хворобам, а в разі виявлення захворювання почати вчасне лікування.
Ось на що ви маєте, насамперед, звернути увагу, складаючи план активного розвитку вашого здоров'я.
Наш народ завжди приділяє здоров'ю значну увагу. Отож, пропонуємо вам конкурс прислів'їв та приказок про здоров'я:
— Було б здоров'я, а щастя знайдеться.
— Багато спати — добра не знати.
— Від радості й старі молодішають.
— Від помірної їжі — сила, від надмірної — могила.
— Все можна купити, крім здоров'я.
— Живи, як треба — лікаря не треба.
— Легка вечеря життя продовжує.
— Мудрість лікує душі.
Вчитель. Людина в сучасному, технізованому суспільстві змушена шукати засоби опору негативним впливам, несприятливим ситуаціям, аби зберегти фізичну та психічну рівновагу і життєздатність. Кожен з вас, хто будуватиме майбутнє тисячоліття, повинен виробити свій шлях у житті. А людина в житті може йти двома шляхами: один веде її до здоров'я, другий — від здоров'я.
Пропоную вам об'єднатись у дві групи. Кожній групі скласти свої шляхи, при цьому дії і вчинки не повинні повторюватися. Наприклад:
(від здоров'я) (до здоров'я)
палити не палити
порушення режиму дня дотримання режиму дня
(Кожна група знайомить зі своїми шляхами, відповіді вивішуються для загального огляду).
Вчитель. Отже, ми з вами накреслили шляхи, але яким із них йти, кожний мас вибрати сам.
Відомий основоположник теорії медицини, який жив і працював у стародавній Греції, виділив основні компоненти життя людини, від яких залежить стан її здоров'я: повітря, рух, харчування, сон, емоції.
Спробуйте самі оцінити стан свого здоров'я за цим індивідуальним, тестом (додаток №1). Виходять учні (хлопчик і дівчинка).
Учень.
Майбутнє наше — то лиш наша справа,
Лиш наших рук, і совісті, й ума,
Кивать на когось — ми не маєм права,
То і кивать на кого нам нема.
Учениця.
Тож треба взять собі до тями:
Здоров'я, краса і достаток
Усе залежить лиш од нас із вами!
Усе: і зокрема, і взагалі!
Учень.
Бо він — також в основі, у природі
Щоденник наших планів і програм,
Щоб ми могли з природою
Й суспільством у злагоді,
Все вище йти —
У ногу із здоровим способом життя!
IV. Підбиття підсумків
Вчитель. Дорогі друзі! Сьогоднішній наш урок ми присвятили найдорожчому, що є у людини — здоров'ю. А Кодекс здоров'я нашого класу (додаток № 2), який сьогодні виробили ми, нехай буде орієнтиром у вашому житті, завжди дотримуйтеся його і пропагуйте його серед своїх друзів та близьких.
Додаток №1
ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ТЕСТ "ЗДОРОВ'Я"
1. Ранкова зарядка:
кожен день - 0;
2 рази в тиждень - 5;
не робите -10.
2. Як ви добираєтесь до школи:
громадським транспортом - 5;
машиною -10;
на велосипеді, пішки - 0.
3. Маса тіла:
нормальна - 0;
за кожних 5 кг більше норми - 5.
4. Паління:
не палю - 0;
10 цигарок на добу - 5;
пачка на добу - 10.
5. Харчування:
багато масла, яєць, сметани - 5;
багато цукру, цукерок - 5;
ситна вечеря перед сном - 5.
6. Виробнича гімнастика:
робиться - 0;
без неї - 5.
7. Фізичні вправи:
без них - 10;
2-4 год. в тиждень - 5;
8 год. в тиждень - 0.
8. Вживання алкогольних напоїв:
без них - 0;
на свята - 5;
систематично -10.
Обробка результатів.
Сума балів 25 і більше визначає здоровий спосіб життя.
Сума 26-50 - спосіб життя досить здоровий, але якщо змінити шкідливі звички, його можна було б покращити.
Сума 51 і більше - неправильний спосіб життя, якнайшвидше потребує зміни звичок.
Додаток 2
КОДЕКС ЗДОРОВ'Я
- Дотримуйся правильного режиму дня.
- Запобігай хворобам.
- Займайся вправами і спортом.
- Не пали, не вживай наркотиків та алкоголю.
- Правильно харчуйся.
- Дбай про моральну гігієну. Багато хвороб бере свій початок із душевного стану людини.
- Гумор - одна з важливих передумов доброго здоров'я.
- Не забувай, що треба вдосталь спати.
- Контролюй свою фізичну форму.