Виховна система ліцею як оптимальний простір життєтворчості та ефективності взаємодії в колективі.
Актуальність створення виховних систем навчальних закладів пов'язана з тим, що однією з головних умов успішного виховання сучасного громадянина України є системний характер виховного процесу.
Компетентнісний підхід визнаний базовою ідеєю реформування освіти. Відповідно до вимог суспільства зміст освіти доцільно переорієнтувати на набуття життєвих компетентностей і на створення ефективних механізмів їх запровадження, оскільки, саме компетентності є тими індикаторами, які дають змогу визначити готовність учня до життя, подальшого розвитку та активної участі в суспільній діяльності .
Як зазначено в Державному стандарті базової й повної середньої освіти, ключові (життєві) компетентності мають реалізовуватися в кожній освітній галузі, а рівень їх сформованості має слугувати результатом навчального процесу.
Виховання в житті людей – первинне і головне, усе інше – його наслідки. Виховний простір є багатомірним і багаторівневим утворенням, якому притаманні компактність (сила виховного впливу) і простір (розміри).
Відправним у необхідності створення виховної системи і єдиного виховного простору є сформульоване в теорії виховання положення про те, що людина – це продукт об’єктивних умов життя й виховання, тобто про існування найбільш узагальнених чинників її соціального становлення й розвитку.
Головне завдання сьогоднішньої практики – створення виховного простору. Виховний простір – це не тільки середовище, а й духовний простір учня і педагога, це простір культури, що впливає на розвиток особистості. У ньому має бути представлений весь спектр цінностей культури і культурних форм життя.
Основні вимоги до створення виховного простору в ліцеї:
Хотілося б, щоб дитина у нашому ліцеї не готувалася до життя, а жила. Тому педагогічний коллектив ліцею намагається вибудувати виховний простір так, щоб він сприяв гармонізації відносин між усіма учасниками освітнього процесу. Виховання в ліцеї має виходити з необхідності розвитку в дітей рис, які допоможуть реалізувати себе як члена суспільства, як неповторну індивідуальність зі своїми специфічними запитами, індивідуальними планами самореалізації.
Для цього педагоги постійно працюють над створенням життєтворчого простору, у якому виховна система охоплює весь освітній процес, позаурочне життя дітей, інтегруючи навчальні заняття, різноманітну діяльність соціального, природного, предметно-естетичного, виховного середовища, яке безперервно розширюється.
Стрижнем усієї системи виховання в Україні є національна ідея, яка відіграє роль об'єднуючого, консолідуючого фактора у суспільному розвиткові, спрямованого на вироблення життєвої позиції людини, становлення її як особистості, як громадянина своєї держави.
Сучасне виховання в Україні має забезпечувати прилучення молоді до світової культури й загальнолюдських цінностей. В Концепції Нової української школи чітко визначено, що процеси розвитку, виховання і соціалізації в Новій Українській школі покликані зробити випускника конкурентноздатним у 21 столітті.
Як зазначено в Концепції Нової української школи, виховний процес є невід’ємною складовою всього освітнього процесу і орієнтується на загальнолюдські цінності, зокрема морально-етичні (гідність, чесність, справедливість, турбота, повага до життя, повага до себе та інших людей), соціально-політичні (свобода, демократія, культурне різноманіття, повага до рідної мови і культури, патріотизм, шанобливе ставлення до довкілля, повага до Закону, солідарність, відповідальність). Отже, мета роботи усіх учасників освітнього процесу спрямована на виховання в ліцеї дитини-особистості, дитини – громадянина, дитини – патріота.
Система виховної роботи нашого закладу – це організований спосіб життя усіх учасників освітнього процесу з певними законами, традиціями, з чітко окресленою структурою прав та обов’язків, всі сторони якої підлягають певним цілям і забезпечують в процесі свого функціонування досягнення заданого результату. Тобто це і є – оптимальний простір для життєтворчості особистості.
Тема виховної роботи ліцею на 2022-2023 н.р.:
використання передових технологій як засобів виховання патріота та відповідної йому моральної культури особистості, орієнтованої на найдосконаліші соціокультурні стандарти, загальнолюдські та національні цінності.
Мета виховної системи ліцею:
становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування активної громадянської позиції, утвердження національної ідентичності громадян на основі духовно-моральних цінностей Українського народу, національної самобутності.
Основні принципи побудови виховної системи ліцею:
- принцип перший — «не зашкодити» (збереження психологічного та фізичного здоров’я дитини, що, на нашу думку, є найважливішим у освітньому процесі);
- принцип другий — духовна насиченість освітньої життєдіяльності дітей. Не піддаючи сумніву значення знання у становленні особистості, ми впевнені в тому, що якість знань, цінність ідей, думок і діяльності людини, що виникають на базі знань, зумовлюється не тільки істинністю знань, але їх духовною насиченістю. Виховання особистості неможливе без виховання емоцій та естетичної свідомості;
- принцип третій — ставлення до дитини як суб’єкта власного розвитку реалізується через принципи педагогіки співпраці, толерантності, підтримки, які спрямовані на самостановлення індивідуальності;
- принцип четвертий — індивідуальний розвиток педагогів. Учитель теж повинен розвиватися, удосконалювати свою професійну компетентність, педагогічну майстерність.
Створення та забезпечення системи виховної роботи в ліцеї передбачає:
- планування позаурочної та позакласної виховної роботи;
- систему організації методичної роботи з педагогічними кадрами з актуальних проблем виховання;
- організацію учнівського самоврядування, співпраця з дитячими об’єднаннями та організаціями;
- співробітництво з позашкільними закладами, державними службами, правоохоронними органами з метою проведення просвітницької роботи та превентивного виховання;
- система сімейного виховання;
- організацію контролю та керівництва за виховною роботою у школі .
В процесі формування виховної системи ліцею створено:
1. Сформовано МО класних керівників (щодня ведеться виховання учнів , систематично проводяться наради класних керівників, проводиться збір і аналіз методичного матеріалу, надається методична допомога класним керівникам).
2. Налагоджена робота органів учнівського самоврядування.
3. Створена система додаткової освіти (на безкоштовній основі), учнів відвідують секції та гуртки .
4.Сформовано шкільні традиції проведення заходів (День знань, День вчителя, Новорічні свята, Різдвяні свята, День Захисника та Захисниць України, Козацькі забави, День Гідності і Свободи,Свято 8 березня, День Пам'яті та Примирення , Останній дзвоник, Випускний вечір, проведення предметних тижнів та інші).
5. Встановлено зовнішні зв'язки з соціальними партнерами.
6.Робота класних керівників спрямована на: щоденне виховання учнів, турботу про здоров'я учнів і здоровий спосіб життя , позаурочну діяльність, активну екскурсійну роботу , чергування класів по школі, контроль за пропусками учнів, роботу з учнями «групу ризику», співпраця з батьками учнів.
7.Працює Рада ліцею .
8.Працює Рада профілактики.
Досягнення мети ( згідно «Про деякі питання національно-патріотичного виховання в закладах освіти України» від 10.06.2022 р. №1/6267-22) реалізується через систему таких виховних завдань:
- утвердження в свідомості і почуттях особистості патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України;
- виховання поваги до Конституції України, законів України, державної символіки;
- підвищення престижу військової служби, а звідси – культивування ставлення до військовослужбовця як до захисника України, героя;
- усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;
- сприяння набуттю патріотичного досвіду на основі готовності до участі в процесах державотворення, уміння визначати форми та способи своєї участі в життєдіяльності громадянського суспільства, спілкуватися з соціальними інститутами, органами влади, спроможності дотримуватись законів та захищати права людини, готовності взяти на себе відповідальність, здатність розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів;
- виховання екологічної культури особистості, усвідомлення себе частиною природи, почуття відповідальності за неї як за національне багатство, основи життя на землі;
- формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій;
- утвердження гуманістичної моральності як базової основи громадянського суспільства;
- культивування кращих рис української ментальності – працелюбності, свободи, справедливості, доброти, чесності, відповідального ставлення до природи;
- формування мовленнєвої культури;
- спонукання зростаючої особистості до активної протидії українофобству, аморальності, сепаратизму, шовінізму, фашизму;
- розвиток духовності і моральності у суспільстві, утвердження традиційних сімейних цінностей.
Основні завдання виховної роботи ліцею для створення простору життєтворчості дитини на 2022/2023 навчальний рік:
1. Сприяння набуттю дітьми патріотичного досвіду на основі готовності до участі в процесах державотворення, уміння визначати форми та способи своєї участі в життєдіяльності громадянського суспільства, спілкуватися з соціальними інститутами, органами влади, спроможності дотримуватись законів та захищати права людини, готовності взяти на себе відповідальність, здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів.
2. Формування толерантного ставлення до інших народів, культур і традицій.
3. Утвердження гуманістичної моральності як базової основи громадянського суспільства.
4. Підвищення соціального статусу виховання у системі освіти закладу, зміцнення й розвиток виховних функцій закладу.
5. Забезпечення взаємодії закладу з усіма соціальними інститутами, дотичними до виховання дітей та учнівської молоді, розширення складу суб’єктів виховання, посилення координації їхніх зусиль.
6. Посилення ролі сім’ї у вихованні дітей, зміцнення її взаємодії з закладом.
7. Розвиток учнівського самоврядування в закладі, використання нових форм реалізації виховного потенціалу дитячого та молодіжного руху.
8. Оптимізація змісту і форм виховного процесу.
9. Збереження та покращення фізичного, психічного та соціального здоров’я особистості.
10. Попередження та локалізація негативних впливів факторів соціального середовища на особистість. Вміння протистояти всім видам насильницьких дій.
11. Формування досвіду гуманістичних відносин на основі засвоєння та реалізації в повсякденному житті етичних норм і гуманної моралі.
12. Психологізація як здатність враховувати у комплексі всі зовнішні й внутрішні впливи на дитину й одночасно творити духовно-творче розвивальне середовище, нейтралізуючи негативні з них та посилюючи позитивні.
13.Залучення дітей до розв'язання суспільно значущих і особистісних життєвих проблем, формувати досвід громадянської поведінки.
14. Розвиток творчого потенціалу всіх суб'єктів навчально-виховного процесу.
15. Життєтворчість як здатність забезпечити дитині можливість облаштувати власне життя, творити колективні та міжособистісні взаємини.
16. Педагогічна культура вчителів і вихователів, невід'ємними особливостями якої є людяність, інтелігентність, толерантність, розуміння, здатність до взаємодії.
17. Педагогічний захист й підтримка дітей у розв'язанні їхніх життєвих проблем та в індивідуальному саморозвитку, забезпечення їхньої особистісної недоторканності та безпеки.
18. Самореалізація людини в особистісній, професійній та соціальній сферах її життєдіяльності.
Виховна робота у 2022-2023 навчальному році була спрямована на створення сприятливих умов для всебічного розвитку дітей на кожному з вікових етапів їх адаптації у соціумі, формування демократичного світогляду національно-патріотичного виховання особистості, ціннісних орієнтирів та життєвих компетентностей, засвоєння морально-етичних норм, сприйняття власної індивідуальності, впевненості у собі на усвідомленому виборі здорового способу життя, на осмислення самовизначення у виборі професії, на пропаганду духовних надбань українського народу, на формування правової культури, негативного ставлення до протиправних діянь, розвиток учнівського самоврядування, співпрацю з батьками, із закладами охорони здоров’я правоохоронними органами та громадськими організаціями.
Проведено за напрямами виховної роботи:
Сприяння утвердження національно-патріотичного виховання, духовності, моральності, загальнолюдських цінностей серед молодого покоління:
- проведені урочисті заходи, присвячені Дню знань: «Україна – незалежна, нескорена і непереможна!» (покласні виховні заходи спрямовані на формування в учнів чіткої громадянської позиції та утвердження особистісних цінностей);
- учні ліцею взяли участь у святкуванні Дня міста(акціях пам’яті);
проведено покласні уроки Пам'яті до Дня визволення міста;
- у вересні пройшла благодійна акція за участі старшокласників
«Спільними зусиллями» (допомога військовослужбовцям);
- для учнів 9-11 класів класними керівниками та вчителем курсу
«Захист України» проведені заняття по методичному посібнику: «Форми і методи формування в учнів готовності до захистуУкраїни»;
- для учнів 1-4 класів класними керівниками проведені віртуальні
подорожі містами Україною;
- обговорення у формі усного журналу в класних колективах таких тем: «Визначення поняття «мир» та «миробудування». Які потрібні навички для «миробудування?»;
- проведено покласні заходи до дня трагедії Бабиного Яру;
- 03.10 – 07.10 – Тиждень пам'яті (присвячений Дню ветерана) ;
- 12.10 – 16.10 – Тиждень українського козацтва: «Ми слави козацької
нащадки»; проведено ряд заходів до Дня Захисника України: усні журнали, бесіди, інтелектуальні ігри «Україна від козацьких часів до сьогодення», відеоподорож «Козацькими стежками»;
- 18.10 – 22.10 –Тиждень національно-патріотичного виховання;
в рамках якого проведені години пам'яті та вшанування «Ми пам’ятаємо»; проведений марафон пам'яті з метою вшанування українських героїв та єдності нації;
- організація та проведення педагогами-організаторами для учнів ліцею інформаційних заходів до Дня Організації Об'єднаних Націй;
- педагогами-організаторами проведені заходи пам’яті до дня
визволення України від нацистських загарбників;
- для учнів 9-11 класів педагогами-організаторами були організовані та
проведені заходи до дня проведення радянськими органами репресивної депортації населення Західної України до Сибіру;
- педагогами-організаторами, вчителем курсу«Захист України» та
класними керівниками для учнів 5-9 класів у рамках національно-патріотичного виховання були проведені уроки пам'яті, тематичні виставки з теми: «Захист України - обов'язок громадянина»;
- педагогами-організаторами для учнів 7-11класів були проведені
інформаційні заходи до річниці «Студентської революції на граніті»;
- класними керівниками та педагогами-організаторами для учнів 9-11
класів проведені класні години у формі репортажу до дня «Листопадового зриву»;
- проводено ряд тематичних заходів присвячених героїчним подвигам
українських воїнів, боротьбі за територіальну цілісність і незалежність України: до святкування дня Гідності та Свободи;
- педагогами-організаторами проведені покласні інформаційні
повідомлення: «01.11.- День народження Європейського Союзу»;
- за участі класних керівників, педагогів-організаторів та
учнівського самоврядування в ліцеї провели Дні скорботи та пам’яті з нагоди відзначення роковин Голодомору 1932-1933 років в Україні «Голгофа народних страждань»;
- у листопаді педагогами-організаторами в рамках національно-
патріотичного виховання організовано та проведено для учнів 5-11 класів фотовиставку учнівських робіт: «Я справжній патріот своєї країни» та «Герої нашого часу»;
- педагогами-організаторами та учнівським самоврядуванням
організовані та проведені благодійні заходи до Міжнародного дня волонтера;
- педагогами-організаторами, класними керівниками для за участі учнів ліцею були проведені заходів до Дня ЗСУ;
- вчителями історії, педагогами-організаторами, класними керівниками
для учнів 9-11 класів проведено диспути, дискусії, «круглі столи» з нагоди 30-річниці від дня проведення Всеукраїнського референдуму на підтвердження проголошення Акта незалежності України.
Педагогом-організатором було проведено ряд заходів та акцій, які мають національно-патріотичне спрямування, це:
- відеолистівка від учнів 5-11 класів до Дня миру;
- акція «Мирні долоньки» для учнів 1-х класів;
- челендж від учнів 2-Б класу «Вірю в ЗСУ»;
- в рамках проведення Уроків Звитяги для учнів 1-11 класів були проведені онлайн-зустрічі, години спілкування, вікторини, перегляд відеороликів та мультфільмів;
- до Дня Гідності та Свободи - години спілкування для 1-4 класів: «Незламні, бо сильні духом!»;
- відеоальманах від учнів 5-А класів «Голодомор. Ми пам'ятаємо»;
- акція по збору гуманітарної допомоги для дітей Херсонської області в рамках співпраці з БФ «Українська Освітня Фундація»;
- день української хустки: відеопривітання від учнів 2-Б класу; челендж «Хустку одягаю – Перемогу закликаю»;
- проведено благодійний ярмарок (збір коштів для ЗСУ).
- 09.01–13.01 – Тиждень національно-патріотичного виховання: «Ми патріоти України»;
- - 16.01–20.01 – Тиждень Соборності, проведення інформаційної акції до Дня соборності України «Діти єднають Україну»;
- інформаційний марафон пам'яті: 20.01 - День вшанування захисників Донецького аеропорту в Україні; проведено ряд виховних заходів, уроків пам'яті, репортажів, екскурсій-експедицій приурочених до дня Соборності України;
- - 23.01-27.01 – Тиждень пам'яті героїв Крут; проведені численні тематичні заходи: заочні екскурсії, уроки спогади, письмові сповіді, етичні бесіди в рамках Дня пам’яті Героїв Крут;
- - заходи з нагоди Міжнародного дня пам'яті жертв Голокосту (марафон пам’яті);
- - проведення виховних годин у формі майстер-класів за участю дітей та батьків з виготовлення сувенірів для бійців ЗСУ;
- - у рамках національно-патріотичного виховання проведений для учнів 5-9 класів історичний квест «Україна – демократична держава»;
- - 30.01–03.02 – Тиждень героїв сьогодення, інформаційні заходи з нагоди вшанування пам'яті героїв: «Герої – серед нас».
- - 20.02–24.02 Тиждень мужності і патріотизму;
- - проведення тематичних заходів присвячених виведенню військ із республіки Афганістан та Дню вшанування учасників бойових дій на території інших держав;
- - у рамках національно-патріотичного виховання проведено для учнів 9-11 класів творчо-пошуковий урок «Твоєю силою, волею, словом»;
- - проведено ряд заходів національно-патріотичного спрямування з нагоди затвердження Верховною Радою тризуба, як малого Державного герба України;
- - проведено ряд тематичних заходів національно-патріотичного спрямування до Дня українського добровольця;
- - у березні, в рамках національно-патріотичного виховання, проведені для учнів 5-8 класів ділові ігри, вікторини, диспути, брейн-ринги по темі: «Єднання заради Незалежності»; для учнів 9-11 класів урок з моделюванням рольової ситуації «Україна – це Європа тому що,...»;
- - у квітні проведені уроки-пам'яті, лекції, години-монологи, інформаційні акції до Міжнародного дня визволення в'язнів фашистських концтаборів;
- - у рамках національно-патріотичного виховання для учнів 5-8 класів проведено літературну майстерню і усний журнал присвячені вивченню історії України та творів відповідної тематики;
- - у травні для учнів 1-11 класів проведено ряд тематичних заходів, акцій до Дня пам’яті та примирення: «Маки пам’яті»;
- - відзначено день боротьби за права кримсько-татарського народу – «Вони теж боролися за незалежність»;
- - для учнів 5-11 класів проведений марафон мультимедійних проєктів «Незалежність назавжди»;
- - для учнів 1-11 класів 23.05. була проведена єдина виховна година до Дня Героїв;
Педагогами-організаторами та учнівським самоврядуванням було проведено ряд заходів, акцій, челенджів, флешмобів та інших форм робіт, які мають національно-патріотичне спрямування, це:
- відеоробота від учнів ліцею «Історичний січень»;
- відеопривітання від учнів 5-А класу «День соборності України»;
- учні 2-Б класу 27 січня доєдналися до акції «Метелики пам'яті» яка присвячена дню пам'яті жертв Голокосту;
- 16 лютого учні ліцею доєдналися до створення ланцюжка єднання;
- учні 2 Б класу взяли участь у тихій акції «Білосніжні ангели пам'яті»;
- #жовто_блакитне_серце Зіньківський ліцей імені М. К. Зерова приймає естафету «Жовто-блакитне серце» від Зіньківського ЗДО №1 «Ромашка»;
- учні нашого освітнього закладу долучилися до ініціативи Міжнародного молодіжного руху «School Recycling World», Всеукраїнського проєкту «Мішечок»;
- учні ліцею взяли участь в місцевій благодійній ярмарці «Оголошено збір на потреби ЗСУ».
З метою формування навичок здорового способу життя та створення безпечного освітнього середовища було проведено:
- 05.09 – 09.09 – Тиждень безпеки дорожнього руху: «Увага! Діти на
дорозі»; проведення заходів у формі практичних занять та рольових ігор на тему: «Увага! Діти на дорозі»; проведені з учнями години спілкування по темах: «Дорога до школи», «Дорожні знаки», практичні заняття «Перша допомога при травмах та нещасних випадках», конкурс презентацій «Твій маршрут безпеки»; для учнів 5-7 класів проведені онлайн-зустрічі з інспекторами ДАІ «Інспектор попереджає»;
- 19.09. – 23.09. – Тиждень безпечного освітнього середовища в умовах
Воєнних дій; проведено єдиний урок безпеки (як початок проєкту «Безпечне освітнє середовище в умовах війни»); обговорення в класних колективах таких тем: «Моя безпека під час воєнних дій», «Алгоритм дій під час повітряної тривоги», «Мінно-вибухова небезпека», «Де шукати допомоги в надзвичайній ситуації?», «Інформаційна поведінка під час воєнних дій», «Надання першої допомоги»; постійно проводиться робота щодо моніторингу емоційного стану учасників освітнього процесу під час воєнних дій, з метою надання своєчасної психологічної допомоги;
- класними керівниками з учнями у вересні були опрацьовані у формі
моделювання розвивально-виховних ситуацій правила безпечного навчання під час пандемії та навички безпечного перебування в освітньому закладі, доведена їх обов'язковість; опрацьовані запропоновані МОН України матеріали для навчання дітей та дорослих безпечній взаємодії в освітньому середовищі;
- 26.09 – 03.10 – Тиждень протидії насильству; в рамках якого
психологічною службою ліцею та класними керівниками з метою попередження насильства серед учнів були проведені заняття у формі мобільного консультпункту по темі: «Визначення поняття «насильства». Види та прояви насильства. Наслідки насильства» (вересень); класними керівниками 5-11 класів за участі психологічної служби ліцею також проведені практичні заняття «Захист дитини від усіх форм фізичного та психологічного насильства, недопущення глуму, жорстокого та брутального поводження»;
- класними керівниками 1-11 класів та психологічною службою ліцею
проведені інформаційно-профілактичні години розв'язування проблемних ситуацій по темі: «Де шукати допомоги і підтримки? Історія Національної дитячої «гарячої лінії». Принципи роботи Національної дитячої «гарячої лінії»;
- психологічною службою ліцею разом з класними керівниками були
проведені заняття з учнями групи ризику: «Технології формування про соціальної поведінки підлітків вразливих категорій у закладах загальної середньої освіти»;
- психологічною службою ліцею та класними керівниками з метою
формування безпечного середовища та толерантних стосунків у ліцеї пройшло обговорення (запропонованої МОН України) створення системи служб порозуміння та впровадження медіації для вирішення конфліктних ситуацій мирним шляхом;
- психологічною службою ліцею, класними керівниками постійно
проводиться робота з учнями з метою попередження їх емоційної нестабільності та суїцидальних проявів (10.09.2022 - День попередження суїцидальої поведінки);
- класними керівниками постійно проводяться бесіди роз’яснювального
характеру про безпечне користування Інтернетом по темі: «Безпечне користування Інтернетом. Критичне оцінювання відомостей, отриманих з Інтернету»;
- психологічною службою ліцею та педагогом-організатором з учнями
ліцею 5-8 класів з метою налагодження конструктивного спілкування та уникнення вживання ненормативної лексики між учнями проведений тренінг «Основи ефективної комунікації»;
- класні керівники у формі годин спілкування довели до відома учнів
інформацію про можливості державних установ та неурядових організацій щодо протидії торгівлі людьми, захисту прав дітей;
- в ліцеї психологічною службою були оформлені інформаційні куточки, розміщена інформація на сайті на тему: «Небезпека COVID-19», «Стоп булінг!», «Ні, насильству»;
- педагогом-організатором для учнів 5-8 класів була проведена: Абетка
самореабілітації «Добрі думки – добре здоров'я» (з метою формування здорового способу життя);
- класні керівники у вересні провели виховну роботу у формі відкритої
кафедри на тему: «Шкідливі звички: тютюнопаління, наркозалежність та алкоголізм. Поведінка учнів в позаурочний час. Безпечний Інтернет»;
- психологічною службою ліцею була проведена етична бесіда з
старшокласниками: «Інформаційна гігієна»;
- класними керівниками, сестрою медичною, педагогами-організаторами та учнівським самоврядуванням проводиться постійна агітаційна та роз'яснювальна робота з антиалкогольної й антинікотинової пропаганди: «Мій вибір – моє майбутнє»;
- класними керівниками постійно проводиться «хвилинка» корисної
інформації: «Перелік організацій, які займаються проблемами булінгу в Україні»;
- класними керівниками та психологічною службою ліцею у жовтні для
учнів 5-11 класів була проведена інформаційна година у формі телефона-довіри по профілактиці питань протидії торгівлі людьми: «Протидія торгівлі дітьми в Україні. Небезпечні ситуації: шляхи попередження»;
- педагогами-організаторами проведено, у формі гри пізнавальної
хвилинки, для учнів 1-4 класів «Руховий режим людини»;
- педагогом-організатором та учнівським самоврядуванням у жовтні
проведено шкільну інформаційну акцію з метою профілактики шкідливих звичок: усні журнали для учнів 8-11 класів «Зло, народжене наркоманією»;
- психологічною службою ліцею та класними керівниками для учнів 5-11
класів були проведенні заняття у формі створення рольових ситуацій для вирішення учнями на практиці: «Вирішуй конфлікти мирним шляхом. Прямуємо до розбудови миру разом»;
- педагогом-організатором та учнівським самоврядуванням було проведено конкурс серед учнів на кращий зразок інформаційно-просвітницького матеріалу з пропагування переваги здорового способу життя;
- класні керівники постійно проводять індивідуальні співбесіди з батьками щодо проявів насильства: «Психологічні наслідки насильства, його подолання у сім'ї»;
- 07.11-11.11- Тиждень: «Ми за здоровий спосіб життя»; класними
керівниками, педагогами-організаторами були проведені квести «Бережи себе. Здоров’я - скарб», валеологічні уроки «Будьмо здорові», відеолекторії за участю учнів «Шкідливі звички - наслідки»; інформаційні рейди «Відмовимося від шкідливих звичок»; для учнів 8-11 класів уроки прес-конференції на тему: «Що знати про слабоалкогольні та енергетичні напої»;
- 21.11 - 25.11 - Тиждень «16 днів протии насильства»; класними
керівниками, психологічною службою ліцею для учнів 1-4 класів проведені уроки «гарної поведінки» по темі: «Дві сторони булінгу – жертва і агресор»; для учнів 5-9 класів - розв'язання ситуаційних завдань «Як не стати жертвою булінгу?»; єдина виховна година у формі відвертої розмови «Як можна зменшити прояви насильства?»; тренінгових занять «Благополуччя дітей» зокрема теми: «Без ляпасу, як з любов'ю та повагою визначити дитині кордони»;
- проведено покласні бесіди, моделювання ситуацій, активні діалоги,
психологічні навчаня до дня толерантності: «Толерантність – врятує світ»;
- у грудні педагогом-організатором та учнівським самоврядуванням
проведено інформаційний флешмоб для учнів старших класів з метою попередження та профілактики шкідливих звичок «Доведи, що це шкідливо!»; заходи інформаційно-благодійного характеру до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом;
- класними керівниками проведені практичні заняття, розв’язання
проблемних ситуацій по темі: «Правила безпечної поведінки під час новорічних свят та зимових канікул»;
- адміністрація ліцею, класні керівники постійно порушують питання
шкідливих звичок, правил поведінки у позаурочний час, вживання ПАР та інше на батьківських зборах, батьківських конференціях, засідання ради ліцею та ради профілактики;
- постійно поновлюються інформаційні матеріали в закладі щодо дотримання правил збереження життя в умовах воєнного стану;
- у січні представниками учнівського самоврядування для учнів ліцею була проведена інформаційна акція «Безпека дітей в Інтернеті»;
- психологічною службою ліцею для учнів 5-9 класів були проведені заняття-тренінги по темі: «Вирішуй конфлікти мирним шляхом. Прямуємо до розбудови миру разом»;
- психологічною службою ліцею, класними керівниками 5-11 класів були проведені інформаційні заходи: «Протидія злочинності», «Психологічний стан неповнолітніх»;
- учнівським самоврядуванням була оформлена тематична фотозона для учнів 5-11 класів «Життя без насильства»;
- класні керівники та психологічна служба ліцею постійно проводять з учнями заняття з розв'язання проблемних ситуацій та моделювання поведінки по темах: «Попередження, виявлення і подолання випадків насильства в сім'ї та жорстокого поводження з дітьми»;
- класними керівниками, психологічною службою, сестрою медичною проводиться профілактична робота щодо вживання наркотичних, психотропних речовин, їх аналогів серед учнівської молоді;
- класними керівниками, педагогом соціальним постійно оновлюються та доповнюються списків учнів, що потребують особливого контролю;
- педагогами-організаторами в рамках відзначення Всесвітнього дня безпеки Інтернету було проведено ряд заходів: бесіди, практичні заняття, семінари, конференції, тематичні презентації;
- у лютому психологічною службою ліцею та класними керівниками були проведені заняття у формі моделювання розвивально-виховних ситуацій по темі: «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації»; заняття-тренінги: «Попередження психологічного насильства над дітьми», практичне заняття: «Пам'ятай та дотримуйся безпеки в умовах війни»;
- проведений відеолекторій за участю старшокласників та представників ювінальної привенції «Небезпека шкідливих звичок» з метою попередження та профілактики правопорушень;
- психологічною службою були оформлені інформаційні матеріали «Дієвість гарячих ліній»;
- протягом березня медичною сестрою були організовані мобільні консультпункти «Особисте запитання»;
- з метою попередження інфекційних захворювань та пропагування здорового харчування класними керівниками та сестрою медичною з учнями ліцею було проведено цикл бесід: «Корисне і безпечне харчування», «Тарілка здоров’я»;
- класними керівниками, психологічною службою ліцею для учнів 5-8 класів було проведене практичне заняття по темі: «Переваги та ризики спілкування в Інтернеті»;
- педагогами-організаторами проведено у формі усних журналів та репортажів заняття з метою започаткування проєкту: «Я обираю здоровий спосіб життя» на тему: «Світ без наркотиків»;
- класними керівниками та сестрою медичною для учнів ліцею була проведена зустріч з медичним працівником до Всесвітнього Дня боротьби з туберкульозом;
- класні керівники опрацювали з учнями, в формі практичних занять, тези з методичного посібника «Кодекс безпечного освітнього середовища»;
- для учнів 9-11 класів сестрою медичною була проведена відкрита кафедра спілкування: «Шкідливі звички - шлях в безодню»;
- психологічною службою для учнів ліцею були проведені адресні заходи у формі телефону-довіри або відвертої розмови на тему: «Насильство над дітьми в сім'ї: причини та напрями протидії»;
- педагогами-організаторами та учнівським самоврядуванням були проведені інформаційні та профілактичні заходи у формі практичних занять та моделювання розв'язування проблемних ситуацій приурочених до дня пожежної охорони;
- класними керівниками та сестрою медичною проведені уроки-здоров'я до дня боротьби з тютюнопалінням 31 травня: «Формула здорового способу життя»;
- адміністрація ліцею, класні керівники організували проведення Дня цивільного захисту та об'єктового тренування на тему: «Дії органів управління, сил та структурних підрозділів ЦЗ ліцею у разі виявлення в навчальному корпусі ліцею пожежі ;
- щотижня класні керівники проводять бесіди, а щомісяця інструктажі, з питань профілактики всіх видів дитячого травматизму з учасниками освітнього процесу;
- педагогом-організатором та сестрою медичною проводиться постійне оновлення інформаційно-тематичного куточка з питань попередження дитячого травматизму.
Здійснювалася правова освіта молоді:
- у вересні місяці у класних колективах пройшли обговорення положень Конвенції ООН про права дитини;
- класними керівниками разом з психологічною службою ліцею були
проведені тренінгові заняття з учнями по методичних рекомендаціях МОН: «Життя підлітка як цінність: поради вчителям та батькам»;
- налагоджена чітка взаємодія з працівниками підрозділів ювенальної
привенції з метою своєчасного реагування на всі випадки протиправних дій з боку учнів;
- класними керівниками та психологічною службою ліцею проведено
заняття «творчої лабораторії» з учнями групи ризику: «Технології формування просоціальної поведінки підлітків уразливих категорій у закладах загальної середньої освіти»;
- постійно проводяться профілактичні заходи серед учнів із протидії
расової та етнічної дискримінації;
- класні керівники та психологічна служба ліцею постійно проводять
зустрічі з батьками по питаннях профілактики правопорушень, знайомлять батьків з правовою стороною щодо до їх відповідальності за неналежне виховання чи правопорушення з боку їх дітей;
- у жовтні педагогом-організатором проведено ряд заходів до Дня
Організації Об'єднаних Націй;
- 21.11-25.11 - Тиждень правового виховання; вчителем правознавства
та класними керівниками для учнів 5-11 класів проведений усний журнал «Права свої знай та обовязки не забувай»; у бібліотеці ліцею пройшла презентація виставки літератури на правову тематику «Людина і закон»; проведені інформаційні години спілкування до Дня прав людини: «Про права та обов'яки громадян України»; вчителем правознавства проведено правовий марафон середучнів 7-8 класів на тему: «Декларація прав дитини. Основні положення Декларації»;
- педагогом-організатором для учнів ліцею проведені тематичні заходи
до Всесвітнього дня дитини з теми: «Щаслива дитина – могутня країна»;
- вчителем правознавства постійно проводиться оновлення
інформаційного тематичного куточка у ліцеї з питань правового виховання;
- педагогом-організатором та учнівським самоврядуванням у грудні для учнів ліцею проведена «інформаційна хвилинка»: «Права в житті кожної людини», до Дня прав людини;
- вчителем правознавства та класними керівниками для учнів 8-11 класів були проведені години-монологи, відкриті кафедри, колажі на тему: «КонституціяУкраїни – основний закон»;
- вчителем правознавства та класними керівниками для учнів 1-11 класів були проведені заходи правової культури «На терезах Феміди», присвячений Дню прав людини (10 грудня);
- для учнів 8-11класів були організовані зустрічі з представниками
ювенальної превенції по темах: «Правопорушення серед підлітків», «Кримінальна відповідальність для підлітків»;
- учні 9-11кл. з метою правової освіти постійно відвідують заняття
правового клубу «Феміда»;
- у ліцеї діє рада профілактики з метою попередження правопорушень
серед учнів;
- ведеться постійний контроль за учнями девіантної поведінки та
вразливими категоріями.
- вчителем правознавства для учнів 9-11 класів проведено цикл бесід з
трудового законодавства по темі: «Що таке дитяча праця? Як розрізнити працю та експлуатацію?»;
- класними керівниками та психологічною службою ліцею для учнів 5-8 класів проведено ряд інформаційних заходів: «Протидія злочинності», «Психологічний стан неповнолітніх»;
- класними керівниками для учнів ліцею були проведені класні години у формі рольової гри із правового виховання на тему «Правові засади демократичної країни»;
- класними керівниками та педагогами-організаторами для учнів 1-11
класів в лютому місяці була проведена прес-конференції на правову тему: «Право кожної дитини – право на навчання»;
- вчителем правознавства та класними керівниками для учнів 8-11 класів були проведені тренінгові заняття та складання правових колажів з теми: «Правові аспекти твого вибору»;
- для учнів 6-8 класів класними керівниками в березні були проведені
години спілкування із правового виховання на тему «Права і обов’язки громадянина України»;
- вчителем правознавства та класними керівниками для учнів 5-7 класів проведені практичні заняття та ігри-тренінги «Де порушуються мої права в повсякденні?»;
- у травні класні керівники провели покласні дискусії та диспути з
правового виховання на тему «Безвідповідальність та наслідки»;
- налагоджена чітка взаємодія з працівниками підрозділів ювенальної
привенції з метою своєчасного реагування на всі випадки протиправних дій з боку учнів;
- класні керівники та психологічна служба ліцею постійно проводять
зустрічі з усіма учасниками освітнього процесу по питаннях профілактики правопорушень, знайомлять батьків з правовою стороною щодо до їх відповідальності за неналежне виховання чи правопорушення з боку їх дітей;
- вчителем основ правознавства постійно проводиться оновлення
інформаційного тематичного куточка у ліцеї з питань правового виховання;
-у ліцеї діє рада профілактики з метою попередження правопорушень серед учнів;
- ведеться постійний контроль за учнями девіантної поведінки та учнями що належать до вразливих категорій.
Проведено ряд заходів на формування в учасників освітнього процесу поваги до рідної мови, державної символіки, Конституції України:
- класні керівники провели для учнів 1-11 класів віртуальні подорожі
визначними та знаковими місцями Україною;
- 31.10.2022 -04.11.2022 - був проведений тиждень української
писемності та мови;
- педагоги-організатори з представниками учнівського самоврядування протягом листопада для учнів 5-7 класів провели годину гордості: «Що в Україні най…, най…»;
- у рамках відзначення дня української писемності та мови під гаслом
«Чистота мови – чистота душі» були проведені тематичні заходи через спеціально організовані уроки по темах: «Свято рідної мови», «Мужай прекрасна наша мово», «Шевченківське слово», «Розмовляй українською»;
- з 28.11 - по 02.12 був організованийта та проведений тиждень
народних традицій, в рамках якого проведені численні тематичні заходи різного характеру на тему: «Основні національні цінності»; проведені вікторини «Українська минувшина»; проводено цикл бесід, спрямованих на розкриття традицій української культури, ознайомлення дітей з фольклором.
- класними керівниками, вчителями української мови, педагогами-організаторами було проведено ряд тематичних заходів до Міжнародного дня рідної мови (літературні вітальні, «філософські столи», години духовності, письмові сповіді…); педагогами-організаторами проведено у закладі спеціальні уроки, конкурси, фестивалі з відзначення Дня української писемності та мови;
- педагогами-організаторами були проведені святкові заходи до дня народження Т.Г. Шевченка;
- шкільним бібліотекарем були організовані та проведені екскурсії-експедиції та заочні подорожі по темі: «Шевченкове слово» для учнів 5-8 класів;
- вчителі української мови разом з учнями 9-11 класів відзначили Всесвітній день поезії: творчим засіданням літературної вітальні при бібліотеці ліцею;
- педагогами-організаторами та учнівським самоврядуванням для учнів 1-5 класів були проведені інформаційні та пізнавальні заходи до Міжнародного дня дитячої книжки;
- для учнів 8-11 класів педагогами-організаторами були проведені інформаційно-пізнавальні заходи літературно-філологічного спрямування з нагоди дня філолога.
Проведено ряд виховних заходів, спрямованих на формування в учнів
екологічного виховання:
- постійно проводяться шкільні акції на екологічну тематику «Чисте
подвір’я», «Посади дерево», «Годівничка»;
- учні ліцею постійно долучаються до акцій по збору макулатури;
- учні 10-х класів взяли участь в акції до Всесвітнього дня прибирання «Worldcleanupday»;
- учні 2-Б класу долучилися до написання екологічного проєкту
«Краплинка води»;
- у грудні всі учні ліцею долучилися до акції по збору небезпечних
відходів;
- класні керівники 1-11 класів проводять численні виховні заходи
(години спілкування, брейн-ринги, екологічні вікторини, екологічні стежки, проекти…) екологічної спрямованості;
- учні ліцею долучилися до освітнього проєкту спрямованого на
озеленення Українських шкіл від асоціації квіткових виробників Нідерландів та України Flowers4School.
- у закладі діє екологічна агітбригада «Комет» яка є постійним переможцем конкурсу-огляду колективів екологічної просвіти серед команд Зіньківської громади та зонального етапу обласного конкурсу-огляду колективів екологічної просвіти «Земля – наш спільний дім»;
- педагогами-організаторами було сплановано та проведено ряд тематичних заходів до Міжнародного дня лісів та Всесвітнього дня водних ресурсів;
- педагогами-організаторами та учнівським самоврядуванням були презентовані учнівські виховні проєкти: «Моя маленька батьківщина» (екологічні проєкти спрямовані на захист довкілля);
- педагогами-організаторами було проведено ряд заходів до Всесвітнього Дня здоров’я та ряд акцій до Дня довкілля; шкільна акції «Виготовлення годівничок» до Міжнародного дня птаха;
- вчителем біології проведено лекторій для учнів 8-11 класів «Екологічна культура кожного»;
- педагогами-організаторами, для учнів 5-11 класів, організовано проведення конкурсу буклетів на екологічну тематику: «Екологічна свідомість – то родинна справа»;
- учні ліцею долучилися до акції «Озеленення країни - спадщина для майбутніх поколінь»; взяли участь у двомісячнику озеленення;
- проведено ряд заходів до дня Землі в рамках Всеукраїнського тижня охорони навколишнього середовища;
Через певні форми роботи педагогічний колектив ліцею формує в учнів ціннісне ставлення до сім’ї та родини:
- педагогом-організатором та членами органів учнівського
самоврядування у ліцеї були проведені волонтерські акції «З вдячністю до Вас», «Спільними зусиллями» (метою яких є збір необхідних речей для вразливих верств населення та допомоги військовослужбовцям);
- для учнів 1-4 класів педагогом-організатором до Дня миру
проведена акція «Долоньки доброти» та «Уроки доброти»;
- проведено ряд розважальних заходів до Дня батька;
- класними керівниками за участі педагога-організатора у жовтні для
учнів 1-11 класів проведені години духовності з метою формування ціннісного ставлення до родини: «Діти – дзеркало сім’ї»;
- відзначений проведенням розважальних заходів Всесвітній день
дитини;
- психологічною службою проведені заняття з елементами тренінгу
«Благополуччя дітей» зокрема на теми: «Без ляпасу, як з любов’ю та повагою визначити дитині кордони»;
- проведена акція до Міжнародного Дня інвалідів та акція «Новий рік
– без самотності».
- педагогами-організаторами для учнів ліцею були проведені розважально-пізнавальні заходи у формі ігор, теле-шоу, прес-шоу, мистецьких конкурсів до Всесвітнього дня обіймів;
- педагогами-організаторами та учнівським самоврядуванням ліцею були проведені пізнавальні та благодійні заходи для учнів 1-4 класів до дня доброти, розважально-пізнавальні заходи до дня щастя;
- 15.05-19.05 проведений тиждень родинного виховання в рамках якого класними керівниками 1-11 класів були проведені численні заходи до дня Матері: «Найрідніша людина в світі»;
- класними керівниками 1-11 класів та педагогами-організаторами сплановано та проведено ряд пізнавально-інформаційних заходів до Міжнародного дня родини: презентації «Традиції моєї родини», класні вернісажі «Альбом моєї родини», фотовиставки «В колі сім'ї»;
- класними керівниками 1-11 класів та педагогами-організаторами проведені святкові заходи до дня вишиванки.
Цикл заходів до формування толерантності:
- психологічною службою ліцею разом з педагогічним колективом з
метою формування безпечного освітнього середовища та толерантних стосунків у ліцеї пройшло обговорення створення системи служб порозуміння та впровадження медіації (запропонованих МОН України) для вирішення конфліктних ситуацій мирним шляхом;
- психологічною службою та класними керівниками
постійно проводиться робота з учнями з метою попередження їх емоційної нестабільності, суїцидальної поведінки, випадків булінгу та проявів різних форм насильства, також проводяться консультації та тренінги для батьків з метою попередження таких проявів;
- психологічна служба проводить численне анкетування серед учасників освітнього процесу з метою своєчасного виявлення та попередження різноманітних негативних проявів у поведінці учнів;
- психологічною службою до Дня толерантності для учнів 5-8 класів
проведені інформаційно-ігрові заходи «Толерантність - врятує світ»; а для учнів 10-11 класів – «круглий стіл» - «Толерантність серед нас»;
- класні керівники проводять різноманітні тематичні заходи та
використовують різні форми роботи для попередження проявів жорстокості та насильства серед учнів;
- психологічною службою, класоводами та класними керівниками
постійно проводиться робота з учнями з метою попередження їх емоційної нестабільності, суїцидальної поведінки, випадків булінгу та проявів різних форм насильства, також проводяться консультації та тренінги для всіх учасників освітнього процесу з метою попередження таких проявів.
Протягом року учні брали активну участь у проведенні спортивної роботи. По цьому напрямку було проведено:
- класні керівники проводять тематичні виховні години, вікторини,
бесіди, ігри з метою фізичного виховання учнів та пояснення переваг здорового способу життя;
- у вересні класними керівниками, вчителями фізичної культури та
педагогом-організатором були проведені численні заходи присвячені Олімпійському руху в Україні: шаховий турнір, конкурс малюнків, конкурс плакатів, олімпійський урок;
- учні ліцею є призерами та переможцями в обласних змаганнях із
спортивного орієнтування.
- команда ліцею є переможцем шахового фестивалю «Таланти рідного краю»;
- учні ліцею є призерами і переможцями відкритої першості Зіньківської міської ради з пішохідного туризму в приміщенні серед учнівської молоді;
- учні ліцею стали призерами чемпіонату України з гандболу;
- 10 травня учні 2-7 класів Зіньківського ліцею імені М.К.Зерова долучились до наймасштабнішої всеукраїнської онлайн-руханки до Всесвітнього дня руху заради здоровʼя #рекорд_KBF.
У ліцеї постійно проводиться профорієнтаційна робота спрямована на свідомий вибір професії учнями, співпраця з Центром зайнятості, проведення для учнів 9-х та 11-х класів онлайн-профорієнтаційних зустрічей та перегляд презентацій закладів; класні керівники постійно моніторять і доводять до відома учнів інформацію про стан на ринку професій.
Актуальним є питання соціального захисту дитини. Психологічна служба разом із класними керівниками складають соціальні паспорти класів, залучають до гурткової роботи дітей пільгового контингенту, обстежують соціальні умови учнів, які опинилися у складних життєвих обставинах. Вони постійно стежать за поновленням списків учнів, що потребують особливого контролю протягом року. Ними постійно проводяться огляди умов життя та виховання учнів ліцею, проводиться збір та аналіз інформації про залучення учнів до позашкільної освіти та занять у гуртках та секціях, а також індивідуальні співбесіди з батьками щодо попередження негативних проявів з боку учнів.
Важливою ланкою життя учнівського колективу є учнівське самоврядування де діють різнопрофільні комісії. Члени учнівського самоврядування систематично проводять конкурси, акції, рейди, беруть участь у засіданні Ради профілактики та ради ліцею, є учасниками різноманітних вебінарів та онлайн-конференцій.
Співпраця з батьками посідає також одне з центральних місць у системі роботи ліцею. Серед форм роботи – тематичні батьківські збори, тематичні години спілкування, діє рада ліцею, індивідуальні бесіди та консультації працівниками психологічної служби ліцею, залучення батьків до проведення позакласних заходів, поїздок, екскурсій.
В ліцеї працює психологічна служба. За 2022-2023 н.р. психологічною службою ліцею було проведено ряд онлайн просвітницько-профілактичних заходів для здобувачів 5-11 класів, очні заняття з елементами тренінгу для учнів 1-4 класів.
З метою попередження проявів булінгу та насильства, в рамках реалізації Всеукраїнської акції «16 днів проти гендерно зумовленого насильства», спільно з фахівцями надання соціальних послуг, інспектором поліції було проведено:
- заняття з елементами тренінгу до Міжнародного дня боротьби за
ліквідацію насильства над жінками для учнів 5-7 класів;
- онлайн-тестування «Що я знаю про насильство» серед учнів 8-9 класів;
- перегляд відео «Маніфест Української молоді протии насильства», «Що таке домашнє насильство або насильство в сім’ї» з учнями 7-11 класів;
- заняття з елементами гри «Мирними долоньками об’єднаємо світ» з
учнями 1-2 класи;
- акція «Червона стрічка» (до Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом) 1-11класи;
- інформування учасників спільноти facebook «Знання – найкращий спосіб захиститися від СНІДу»;
- інтерактивна бесіда «Міфи й правда про ВІЛ/СНІД» для учнів 10 класів
спільно з фахівцями відділів КУ ЗЦСП ССД, ЦССДМ у Всесвітній день боротьби зі СНІДом, завідувачем відділення соціальної роботи комунальної установи «Зіньківський центр соціальних послуг», провідним фахівцем з соціальної роботи , начальницею відділу Служби у справах дітей та сім’ї. Фахівці ознайомили учнів про ризики інфікування ВІЛ, наголосили як вберегтися від захворювання та наголосили на важливості своєчасного виявлення стану інфікованості.
- онлайн-квест «Як не стати жертвою торгівлі людьми» 9-11 класи;
- конкурс малюнків «Щаслива сім’я без насильства» серед учнів 1-4 класів;
- акція «Не будь байдужим» до міжнародного дня волонтера;
- заняття з елементами гри «Котики проти насильства» спільно з
інспектором ЮП Зіньківського ВП№4 (1-4 класи);
- бесіди на теми: «Комп’ютерна залежність», «Наслідки ранніх статевих стосунків», «Емоції та здоров’я», «Запобігання стресу», «Способи розв’язання конфліктів», «Причини і наслідки вживання наркотиків», «ВІЛ/ СНІД і права людини», «Захисти себе від ВІЛ», «Профілактика негативних звичок», «Булінг. Насильство. Спільне та відмінне», «Поведінка в соціальних мережах. Медіаграмотність», «Як подолати втому?», «Ми різні але рівні»;
- заняття з елементами тренінгу на теми: «Правова відповідальність за вчинення злочинів неповнолітніми», «Насильство: види, причина, наслідки», «Інтернет: за і проти», «Планую свій час. Мої 24 години», «Вирішуємо конфлікти мирним шляхом», «Вчимося жити у мирі та злагоді», «Способи подолання гніву. Вивільнення агресії», «Мої емоції», «Моє коло спілкування», «Методи саморегуляції організму»;
- перегляд відео з обговоренням «Станція призначення життя», «Фільм про ВІЛ/СНІД», «Вплив алкоголю та ПАР на організм людини», «Факти про здоров’я. Енергетичні напої», «Що таке торгівля людьми?», «Безпритульність в українському суспільстві», мультфільм «Ти і поліція», «Чорний кіт»;
- тематичні онлайн-зустрічі з дітьми та педагогами до всесвітнього дня боротьби з туберкульозом, ВІЛ/СНІД, правової відповідальності, ранніх статевих стосунків, домашнього насильства, булінгу (цькування) та ін. спільно з юристом бюро правової безоплатної допомоги, фахівцями соціальних служб та представниками громадських організацій;
- спільно з класними керівниками, адміністрацією закладу, КУ «Зіньківський центр соціальних послуг», фахівцями відділу «Соціальна служба у справах дітей та сім’ї», інспектором ЮП здійснюється соціальний супровід сімей, які перебувають на обліку, як сім’ї в СЖО;
З метою успішної адаптації новоприбулих учнів, в тому числі ВПО, було організовано індивідуальні зустрічі. За запитом було проведено індивідуальну діагностичну, консультативну, просвітницьку, профілактичну та захисну роботу.
Одним із пріоритетних напрямів діяльності працівників психологічної служби ліцею є забезпечення психологічного супроводу дітей, які вимагають особливої педагогічної уваги.
У закладі сформовано та постійно оновлюється банк даних дітей, які належать до соціально-вразливих категорій (діти-сироти; діти без батьківської опіки/піклування; діти учасників бойових дій, які брали участь у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім'ям» діти із багатодітних родин; діти з ООП, інвалідністю; діти, батьки яких мають інвалідність, діти, які мають статус ВПО, перебувають у складних життєвих обставинах. З батьками та дітьми за потреби здійснюється відповідна індивідуальна робота, зокрема за залучення адміністрації закладу до відповідних фахівців ЮП, надання соціальних послуг.
Практичним психологом та педагогом соціальним було проведено заняття з елементами тренінгу «Перша психологічна допомога у мовах війни з дітьми та дорослими» для заступників директорів з виховної роботи Зіньківської громади.
З метою інформування батьків, зокрема тих, які мають статус ВПО щодо юридичної обізнаності та батьків учасників освітнього процесу, було проведено онлайн-зустріч з юристом Безоплатної правової допомоги та організовані індивідуальні консультації.
Фахівці психологічної служби є волонтерами громадських організацій. Зокрема практичний психолог – консультант Всеукраїнської гарячої лінії психологічної допомоги «Варто жити», педагог соціальний – тренерка Всеукраїнської тренерської мережі ГО Ла Страда-Україна з питань протидії та попередження домашнього насильства та гендерної дискримінації в умовах війни.
Також, з грудня 2022 року долучилися до пілотного проекту за підтримки МОН на чолі з депутатом ВР А.Марченко «Дружній простір». В рамках даної програми, як профілактика булінгу, передбачена розробка уроків з психології для учнів 5-8 класів.
Психологічна служба ліцею співпрацює з відділом освіти та молоді виконавчого комітету Зіньківської міської ради. Протягом ІІ семестру практичним психологом та педагогом соціальним було проведено заняття з елементами тренінгу для вчителів професійної спільноти основ здоров’я, заступників директорів освітніх закладів, вчителів біології на тему: «Психологічна підтримка в умовах війни».
У закладі працює творча спільнота класник керівників з метою реалізації напрямків виховної роботи, спираючись на компетентнісний підхід до навчання, як того вимагає Концепція Нової української школи.
Кожен класний керівник активно працює над власним творчим питанням, враховуючи індивідуальні та вікові особливості своїх учнів. Адже кожна дитина – це особистість. А кожна особистість потребує творчого підходу, великого терпіння і любові з боку вчителя. Тільки при такому підході до справи є шанс розкрити і розвинути усі найкращі сторони чутливої дитячої індивідуальності та душі, творчого потенціалу дитини. Саме в такому руслі активно працюють класні керівники нашого ліцею. Всі вони, плануючи свою роботу, створюють у колективах атмосферу доброзичливості, сприяють фізичному та психологічному розвитку учнів, збагачують внутрішній світ дитини.
Для того, щоб сформувати виховне середовище в закладі, потрібно працювати спільно, в атмосфері довіри, доброзичливості, взаємодопомоги і взаємної підтримки не тільки у навчанні, а й у повсякденному житті. У нашому ліцеї стосунки між учасниками освітнього процесу побудовані на взаємній повазі та розумінні.
Згідно Концепції Нової української школи, в основі педагогіки партнерства лежить спілкування, взаємодія та співпраця між учителем, учнем і батьками. Тому учитель має бути другом, а родина має бути залучена до побудови освітньої траєкторії дитини. Відштовхуючись від цього, педагогічний колектив ліцею спільно з батьками, учнями та громадськими організаціями працюють над розвитком та вдосконаленням свого навчального закладу. Абсолютно всі учасники освітнього процесу співпрацюють заради врахування потреб, здібностей та інтересів кожної дитини. В ліцеї створена атмосфера доброзичливості, що сприяє фізичному та психологічному розвитку дітей, збагачуючи їх внутрішній світ.
Отже, виховний процес у нашому закладі – це комплекс виховних цілей, спільність ідей, спосіб життя колективу, всі аспекти якого підлягають одній меті, забезпечуючи у процесі свого функціонування досягнення заданого результату.