Коростенська міська гімназія № 7
Практикум
ВИХОВНІ ЗАХОДИ ТВОРЧОГО ВЧИТЕЛЯ
Коростень – 2019
Матеріали схвалено методичною радою ММК Коростень (протокол № ____ від __________).
Укладачі:
Захаревич О. В. – вчитель інформатики Коростенської міської гімназії № 7.
Пархомчук Л. В. – вчитель початкових класів, вчитель інформатики Коростенської міської гімназії № 7.
Рецензенти:
Корбут С.В. – директор Коростенської міської гімназії № 7
У пропонованому навчальному посібнику наявні готові сценарії виховних заходів, з необхідними роздатковими матеріалами у додатках.
Подані розробки будуть актуальними для класних керівників (середньої та старшої ланки) та можуть використовуватись на виховних годинах та позаурочний час.
В даній роботі описані види та етапи проведення заходів, подані нові та цікаві форми виховних заходів та колективних справ.
Протягом останнього часу в періодичних виданнях та методичних посібниках з’являється досить багато публікацій пов’язаних з важливістю використання виховних заходів.
В Державній національній програмі “Освіта” (“Україна XXI століття”) вказано, що перш за все, на Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України необхідно покласти формування творчої особистості, здатної не лише засвоїти найвищі наукові й технологічні досягнення, а й самоудосконалювати та розвивати себе, як особистість. Вирішення проблеми можливе лише в результаті реалізації принципу єдності навчання, виховання і розвитку особистості. Саме виховна робота формує і розвиває особистість дитини. Управляти виховним процесом – це не лише розвивати і удосконалювати закладене в дитині природою, але інформувати у неї потребу в постійному саморозвитку, самореалізації фізичних і духовних сил.
Серед приорітетних напрямків виховання особистості виокремлюють: створення сприятливого середовища виховання; встановлення контактів між вчителем та учнями (в ході співпраці під час виховного заходу); зростання самоосвіти учнів; відповідальне ставлення дитини на покладені обов’язки.
Посібник складається з двох розділів та додатків. Перший розділ теоретичний, де розглядаються види, форми та етапи проведення виховних заходів та колективних справ. А в другому – подані сценарії виховних заходів.
Однією з форм позакласної роботи є виховна година. Вона передбачає створення оптимальних умов для продуктивного спілкування класного керівника з учнями з метою формування у них соціальної зрілості. Щоб досягти мети заходу, класний керівник, перед його проведенням, має обдумати відповіді на певні питання: «Що я хочу донести дітям? Яким чином це можна досягти? Які можливі результати?». Відповіді на ці питання визначально вплинуть на вибір теми заходу, особливості його підготовки та проведення.
Класифікацією відомих традиційних форм роботи з дитячим колективом займалися Є.В. Титова, С.Д. Полянова, М.І. Рожкова. Будь-яку форму роботи, згідно Є.В. Титової, можна віднести до однієї з груп:
Технологія підготовки та проведення виховного заходу включає в себе наступні етапи:
Тема може відповідати як традиційним та календарним святам (Новий рік, 8 Березня, випускний бал, першоквітнева гуморина тощо), так і насущним проблемам певної дитячої спільноти (культура мовлення, поведінки, традиції школи й ін.).
Форма проведення виховного заходу (бесіда, лекція, змагання, диспут, подорож тощо) вибирається відповідно до теми, вікових, індивідуальних, типологічних особливостей дітей, рівня їх вихованості, виховних потреб школи чи класу тощо. Кожна форма виховного заходу, має свої особливості та потребує дотримання певних правил проведення, засвоєння яких теж становить собою виховне завдання. Але слід робити так, щоб воно не стало самоціллю (концерт заради концерту, змагання заради змагання), а свідомо спрямовувалось на поповнення персональних і групових недоліків. Недоречно дискутувати або читати лекції в першому класі, вести на екскурсію дітей, які не знають правил поведінки в громадських місцях, розповідати прописні істини старшокласникам.
Типи форм виховних заходів.
Статистичні: статичні (показ); статично-динамічні (прогулянки); динамічно-статичні (подорож).
Показ-комунікація: дискусія; лекція; фронтальна бесіда; диспут.
Показ-демонстрація: спектакль; театральні сценки; концерт; конкурс програм.
Показ-ритуал: лінійка.
Демонстрація: ярмарок; показ у колі; танцювальна програма.
Спільні справи: трудова акція; КТС; виставка.
Розваги-комунікації: вечір спілкування; форум-театр; соціально-інтерактивний театр; вечори талантів; ситуативно-рольова гра; продуктивна гра.
Подорожі-демонстрації: гра-подорож; парад-подорож.
Подорожі-розваги: похід; прогулянка.
Подорож-дослід: екскурсія; експедиція.
Підготовча робота у вихованні має не менше значення, ніж проведення виховного заходу, а інколи, навіть більше. Наприклад, клас готує сценку-виступ на шкільному фестивалі. Підготовка до нього триває впродовж декількох тижнів, під час яких засвоюються ролі, формуються вміння, коректуються особистісні якості, тобто досягаються цілі виховання. Сам же виховний захід виступає в ролі звіту про якість проведеної підготовки.
Підбиття підсумків – обов’язкова складова виховного заходу. Нехтування нею приводить до втрати сенсу виховного процесу. Коли діти не помічають свого руху до досконалості, не усвідомлюють сенсу кожного кроку на цьому шляху, то вони втрачають не лише інтерес до колективного зростання, а й потребу у самовдосконаленні.
Метою таких заходів є: ознайомити школярів з особливостями театрального мистецтва; дати змогу проявити себе тим учням, котрі сором’язливі; збагачувати емоційно-естетичний досвід учнів; вчити школярів розуміти зв’язки творів театрального мистецтва з природним, соціальним і культурним середовищем життєдіяльності людини; виховувати духовність, мистецькі та естетичні смаки, збуджувати інтерес до самопізнання та самовдосконалення в галузі мистецтв, а також пробудити інтерес до театральних вистав.
Форум-театр – це методика, яка ще не так поширена в Україні, хоча її давно і ефективно використовують в інших країнах світу як засіб зробити суспільство щасливішим; як спосіб відкриття самого себе та інших, визначення та вираження наших бажань; як засіб зміни обставин, що завдають нещастя і біль, і засіб посилення того, що приносить світ; для того, щоб зрозуміти, що кожне слово і кожен вчинок може завдати шкоди іншій людині.
Темами вистав форум-театру можуть бути самі різні проблеми суспільства: відносини між членами сім'ї, співробітниками, представниками різних націй, культур, релігій, проблеми ВІЛ-інфікованих, людей з обмеженими можливостями, питання, що стосуються здорового способу життя, наркоманії, алкоголізму, торгівлі людьми і т.д.
План підготовки:
Закінчення вистави повинно бути трагічним – смерть головного героя, самогубство, відречення від сім’ї і т.д.
Актори: герої, глядачі, джокер (він є головним – ведучим). Джокером виступає вчитель. Джокер проводить вправи-криголами, називає кожну мізансцену та проговорює слова автора (у сценарії виділені курсивом). Серед героїв, повинен бути один позитивний, але він слабкодухий, тому не може переконати героя і особливо не намагається.
Форум театр передбачає обов’язкові етапи, які включені до плану проведення.
План проведення:
Вправи для зняття бар’єрів є обов’язковими. Глядачі повинні не боятись один одного, інакше, глядачі не зупинятимуть виставу під час повторного спектаклю (Додаток А).
Етап «Опитування учасників з метою усвідомлення проблеми» є теж важливим. Глядачі мають зрозуміти, що цієї ситуації можна було б уникнути (вони матимуть змогу зробити це під час наступного показу, щоб врятувати головного героя).
Під час повторного показу вистави, кожен глядач має право зупинити виставу (піднявши руку і сказавши при цьому «СТОП!»), і оголосити якого героя він хоче замінити (наприклад: маму). Після чого, виходить на сцену, стає на місце мами. Джокер оголошує сцену спочатку. Наприклад:
Сцена 1. (Ранок. Мама будить Артура, щоб він збирався до школи.) – і глядач програє сцену так, щоб вирішити наявну проблему безпосередньо у цій сцені. Після цього можуть ще виходити глядачі і програвати сцену.
Хід справи:
Назва справи: «Справжній друг»
Форма проведення: форум-театр
Вікова категорія: 13-17 років
Час та місце проведення: _______________
Мета: навчитися розпізнавати справжніх друзів.
Завдання:
Герої:
Артур – учень 9 класу, 14 років
Мама Артура – 48 роки, працівник в магазині
Тарас – друг Артура, 15 років
Льоша – друг Тарас, 16 років, навчається в 10 класі
Поліцейський
Сцена 1
(Ранок. Мама будить Артура, щоб він збирався до школи.)
М: Синку, вставай!
А: Ну ні, ще трішки.
М: Знову вчора до ранку в клубі були з Тарасом? Скільки тобі ще повторювати, щоб ти з ним не водився?! Нічому хорошому тебе твій Тарас не навчить. Сьогодні ти залишаєшся вдома.
А: Ма, відстань. І не треба зачіпати Тараса! Він мій кращий друг! І лише він мене розуміє.
М: Ага, друг! «Таких друзей за хобот – да в музей!» Так, все! Ти чуєш чи ні?! Кажу тобі – вставай! Вставай, бо запізнишся до школи!
А: Та кому взагалі потрібна та школа?
М: Як це кому потрібна? Ти знову за своє? Вставай швиденько! Через 2 хвилини щоб вже тебе не було.
Сцена 2
(Артур зустрічав Тарас перед школою.)
Т: О, привіт! Щось ти раненько сьогодні!
А: Здоров! Та мама сьогодні вдома, не пішла на роботу. Читала нотації та й випхала з дому з поза рання.
Т: Ой, забудь! Мене моя теж вдома дістає.
(Заходить Льоша)
Л: Привіт, хлопці!
Привіт!
Л: Класно вчора погуляли. Сьогодні повторимо?
Т: Авжеж!
Л: А ти? (до Артура)
А: Ще не знаю, мама вдома сьогодні, не хоче відпускати, нервується.
Т: Та до чого тут твоя мама? Хто вона взагалі така, щоб тобі щось забороняти? Звісно, ми будемо! Чекайте нас біля входу.
Сцена 3
(Вечір. Артур повертається додому зі школи і починає збиратися щоб піти погуляти з друзями. До кімнати заходить мама)
М: І куди ти знову йдеш?
А: Гуляти з друзями.
М: Я ж тобі сьогодні заборонила йти з ними.
А: І що? Тепер я повинен весь вечір сидіти біля тебе?!
М: Що? Ти як з матір’ю розмовляєш?
А: Нормально розмовляю. Все, я пішов.
М: Я тобі забороняю!
А: Та ти й так постійно мені все забороняєш! А я хочу прогулятися! Я пішов. (йде)
Сцена 4
(Льоша чекає на хлопців. Артур та Тарас підходять до нічного клубу)
Л: Нарешті я вас дочекався! Де ви ходите?
Т: Та нашого приятеля знову не відпускали. (поплескує його по плечі)
Ну що? Йдемо?
А: Так.
Сцена 5
(Після дискотеки хлопці поверталися додому і побачили зачинений супермаркет.)
Т: Гляньте.
А: А що там?
Л: Та це ж супермаркет. Давайте, йдемо туди!
А: Ти що з глузду з’їхав? Це власність директора моєї мами.
Т: Хахх! Ну то й що? Ти що боїшся? Ти ж наче не маленька дівчинка?
А: Я? Та ні звісно.
Л: От і чудово! Тоді йдемо!
(Хлопці розбили скло і вже за мить опинилися в супермаркеті. Аж звідки не візьмись, за декілька хвилин, з’явилася поліція. Вони встигли схопити Артура. Його друзі це помітили та швидко втекли через вікно. Артура забрала поліція.)
Сцена 6
(Мама забрала Артура з поліції та привезла додому).
М: Заходь! Сідай! Скільки можна вже пити моєї крові?! Я ж тобі говорила, щоб ти з ними не водився! А ти все Тарас-Тарас. І що далі буде? В мене тепер немає роботи, та ще й син виріс злочинцем!
А: Ти знову починаєш? Я навіть говорити про це не хочу. Ти мене вже дістала!
М : Я тебе дістала? Ти як зі мною розмовляєш?!
А: Як хочу так і розмовляю!
М: Пішов швидко у свою кімнату!
А: Ну та й зовсім піду! Щоб вас всіх не бачити!
(Артур хапає куртку та йде геть з дому.)
Станційна гра передбачає попередньої підготовки та ведучого на кожну станцію. Діти об’єднуються у групи (по 5-6 чоловік), отримують маршрутного листа (в котрий ставляться бали) та розпочинається захід.
Назва справи: «За кулісами театру»
Вікова категорія цільової аудиторії: 11-17
Час та місце проведення: ______________________
Форма проведення: станційна гра, конкурс акторської майстерності.
Мета: розширити та поглибити акторські вміння дітей; згуртувати колектив.
Завдання:
Матеріали та обладнання: аудіо матеріал; оформлення: рамка, тканини, назва; роздатковий матеріал: маршрутні листи.
План підготовки:
План проведення:
Хід справи
(Фанфари, спів пташок)
(Виходять дві дівчинки і знаходять на дорозі листівки)
1: - Що це? Дивись!
2: - Що таке?
1: - До нас їде театр!
2: - О! Невже?!
1: - Так, глянь, та це ж одна з кращих постановок світу!
2: - УРА! Ура! (підстрибує) Ми ж підемо?!
1: - Ну, звісно! Треба обов’язково розказати про це Наталці! Вона не повинна цього проґавити. (побігли)
2: - Наталко, Наталко, чуєш?
1: - Наталю, ти де?
Н: - Та тут я! (виходить) Привіт, дівчата! Що вже трапилось? Чого бігли?
2: - Дивись, подивись сама хто до нас їде. (дають їй листівку, Наталя читає)
Н: - Теж мені, велике діло! Якийсь театр!
1: - Та ти що? Як можна не хотіти відвідати одну з найвідоміших постановок у світі?! Це ж феєрія краси та гармонії!
2: - Тобі сподобається! Ну, пішли з нами! Побачиш, ти не пошкодуєш!
Н: - Та ні, дівчата, я щось не хочу! Та й не люблю я цього! Як на мене, там немає нічого справжнього! Вийшли, походили, покривлялись трішки та й все...
1: - Та це ж клопітка праця! Сама б лишень спробувала, перш ніж говорити!
Н: - От, і спробую! Коли буде така можливість. Побачите!
2: - А ми вирішили зробити тобі сюрприз та придбати чарівний квиток.
1: - І ти відправишся в найсправжнісінькій театр та відчуєш на собі всю красу театральної підготовки та закулісся!
2: - А допоможуть тобі в цьому наші друзі! Правда?
1: - Ну що, вирушаємо!
2: - Підійдіть будь ласка до каси та заберіть свої квитки. (роздають маршрутні листи)
НА ЗАВЕРШЕННЯ:
(Дівчата розмовляють та сміються. До дівчат заходить Наталка)
1: - О, Наталю!
2: - Ти вже повернулася?!
Н: - Так, дівчата!
1: - Щось виглядаєш змореною… Стомилася?
Н: - Дівчатоньки, я навіть не могла подумати, що це таке важка робота і водночас цікава!
1: - Тобі сподобалося?
Н: - (задоволено кружляє) Любі мої, це була неймовірна та захоплююча подорож. Спасибі вам! (обіймає) Я тепер, мов справжня акторка!
2: - А вам сподобалося? (запитують дітей)
Н: - Дівчата, а ви не знаєте коли до нас знову театр приїздить?
2: - Що?
1: - Та ти ж лише звідти! (обурено йдуть)
Н: - Ну, дівчата! Так коли? (виходить за ними)
Станції:
Залучаються будь-які предмети (аркуш паперу, палиця, килимок). Діти, орієнтуючись на предмет і форму повинні підібрати музичний матеріал самостійно чи за допомогою керівника та обіграти цей предмет. Обігравши аркуш паперу можна показати подушку, книгу, дзеркало, віяло і т. д. Килимок – човен, колоду… Палицю – парасолька, спортивний атрибут, качалку.
Діти перевіряють в собі наявність таланту до дизайну зачіски, одягу, макіяжу. Треба намалювати костюми для казкових персонажів:
І вигадати яскраву та авангардну назву свого костюма.
Вправа для розвитку переконання, чіткості дикції, зорового контакту, уваги.
Діти ставши в коло, по-черзі, за допомогою звуку «Хей-Хо», правої руки та зорового контакту передають естафету іншому учаснику кола. Не можна передавати сусіду з ліва та права, а також тому, від кого отримав. Передавати треба дуже швидко. Хто порушив правила – вибуває з гри, поки не залишаться самі стійкі.
Виходить 3 учасники за межі проведеної вправи та відходять подалі. Ведучий об’єднує дітей в групи та говорить їм за якими критеріями вони об’єднані (спідниця, хлопчик, капюшон, чубчик, біле взуття і т. д.). Учасники повертаються по черзі та мають віднайти, що спільного у цих груп.
Необхідно показати, що гравець гладить тваринку і бере її на руки. Головним чином повинні працювати руки та долоні. Гравцям пропонується погладити тваринок: кішку, хом’ячка (як він висковзає з рук, бігає по плечу), жирафа, змію (заплутується), слона. Інші учасники мають відгадати, що це тваринка.
Учасники діляться на 2 команди. Кожна команда отримує листок, на якому зображена якась частина малюнка. Задача команди, за допомогою своєї уяви та фантазії домалювати картину, віднайти її сюжет, сенс. Після цього показується оригінал картинки.
(Необхідно заготовити таблички з назвами ролей та повісити їх на шию акторам, так як сценка розігрується без костюмів).
Запрошуються учасники, кожному видаються надруковані ролі.
Казка
Дієві особи:
Дерева
Стежка
Принц
Вітер
Кінь
Розбійник
Принцеса
Хатинка (на курячій ніжці)
Темна ніч. Ліс. Кружляє-завиває вітер. Розгойдуються дерева. Між деревами, в далечінь йде стежка. По стежинці, на своєму вірному коні скаче принц. Довго-довго скакав принц. Стомився (фух), прискакав. Зліз з коня. Та почав пробиратися поміж хитаючими деревами, а стежка все йде та йде в далечінь, поки й зовсім не зникає (бувай).
Зиркнув принц навкруги, бачить стоїть хатинка на курячій ніжці. Постукав:
- Тук-тук! Хто в хатині живе?
- Теж мені, теремок знайшов! – образилась хатинка. Я, між іншим, хатинка на одній ніжці, звичайна стандартна хатина! В середину не запрошую зайти, скоро розбійник з полювання повернеться, гостює він у мене. Приходь іншого разу.
Здивувався принц, адже ще не зустрічав таких балакучих хатинок. Та вирішив нікуди не йти, а заховатися та дочекатися розбійника. Як і всіх інших принців – тяга до пригод була в нього в крові!
Кружляє-завиває вітер. Розгойдуються дерева. Між деревами, в далечінь йде стежка та все ніяк не може піти. А принц прив’язав коня неподалік себе та й усівся біля хатинки. Аж ось, бачить йде розбійник та веде полонену принцесу. Розбійник та принцеса підійшли до хатини. Аж тут налетів принц та вихватив принцесу. Підхопив її та поніс.
Як виявилося, наш принц переплутав в темноті та ніс на руках зараз не принцесу, а коня.
Він поставив коня на землю, взяв принцесу за руку. Принц та принцеса зв’язали розбійника, закинули його на коня і повільно пішли стежкою.
Дерева розгойдуються. Кружляє-завиває вітер. Була темна ніч. Між деревами, в далечінь йшла стежка. Посеред лісу, то на одній, то на іншій ніжці стояла хатинка, що чекала заблукавши подорожніх. Ось і казці кінець, а хто слухав – молодець!
Захід проводять двоє ведучих (котрих можна обрати серед дітей). Для учасників можна розподілити ролі, або дати їм можливість обирати самостійно (історичні постаті, персонажі з фільмів, відомі особистості) та дати завдання підготувати візитку-знайомство цих персонажів.
Обирається незалежне експертне журі (серед вчителів). Журі отримує Картки для суджень (Додаток В). Та обирається 3-4 пари серед учнів класу. Інші мають змогу вболівати за своїх та підтримувати їх.
Назва справи: «Найкращі пари»
Вікова категорія цільової аудиторії:14-17
Час та місце проведення: _______________
Форма проведення: конкурсна програма.
Мета: визначити самих активних та креативних учасників, оригінальність образів.
Завдання:
Матеріали та обладнання: аудіо матеріал (підібрати музику для танцювального конкурсу); роздатковий матеріал: карточки з завданнями, ручки, папір, картки для суддів.
План проведення:
І. Організаційна частина
ІІ. Основна частина
ІІІ. Заключна частина.
Хід заходу:
(Мета: розвиток уважності, спритності та швидкості рухів.)
(Танцюють парами під музику по-черзі)
Одним з культурних надбань України є народні ігри, забави та обряди. Цей скарб нам залишили наші предки, в них віддзеркалюються їхній побут та уявлення про світ. Їх метою є привернути увагу дітей до народної гри як одного із жанрів народної творчості; сформувати елементарне уявлення про технологічний процес створення та проведення гри; розвивати творчі здібності, взаємодопомогу в процесі спільної роботи, взаємодопомогу, здібність працювати в мікро- та макро- групах, вміння узгоджувати свої дії задля досягнення бажаного результату; виховувати любов до рідного краю, повагу до українського народу, народних звичаїв, обрядів, ігор.
Назва справи: «Купальське свято»
Вікова категорія цільової аудиторії:11-13
Час та місце проведення: _______________
Форма проведення: розважально-обрядова програма.
Мета: ознайомити дітей з українськими звичаями та святами..
Завдання:
Матеріали та обладнання: аудіо матеріал.
План підготовки:
План проведення:
І. Організаційна частина
ІІ. Основна частина
ІІІ. Заключна частина.
Хід справи:
Господиня зустрічає гостей у дверях (В 1):
Слухайте люди, слухайте люди.
Юності свято сьогодні в нас буде.
Юності свято краси і кохання
Всім вам присутнім мої щирі вітання.
В 2: Розпочнемо свято, година ж настала
А зветься це свято Івана Купала.
(зайшли гості)
В 1: Доброго дня, наші любі гості! Ми раді вітати вас на нашому Купальському святі! З глибини віків прийшло до нас Купало – свято літнього сонцестояння, свято тепла, буяючої зелені, молодості та кохання. Головні складові цього свята – вода, вогонь і трави, без них не обходиться жодна забава, жоден обряд і жодна купальська гра. Свято Івана Купала – одне з найшанованіших, гучних і веселих свят.
В 2: Правда до нас дійшли не всі традиції цього дня. Багато хто пам’ятає лише про те, що на Івана Купала треба обливатися водою: «День Івана Купала – обливай кого попало!»
Але, існує багато народних забав, які будуть цікаві й досі.
В 1: У ніч купальську, тиху
Запалюють вогні
Щоб відігнати лихо
Від чистої душі.
Усе живе навколо
Єднається в цей час
Щоб сила зла ніколи
Не панувала в нас.
Бажаєм всім здоров’я
Маленьким і старим
Тому давайте розпочнемо з чудової ми гри.
«Мовчанка»
Перед початком гри всі учасники вимовляють розспів:
Первінці, червінці
Літали голубці
По свіжій росі,
По чужій смузі,
Там чашки, горішки,
Цукор, медок -
Усі мовчок!
(Як скажуть останнє слово, всі повинні замовкнути. Ведучий намагається розсмішити граючих рухами, смішними словами анекдотами, жартівливими віршами. Якщо хтось засміється або скаже слово, то віддає ведучому фант. В кінці гри свої фанти викуповують: за бажанням грають співають пісеньки, читають вірші, танцюють, виконують різні рухи. Розігрувати фант можна і відразу, як проштрафився. Ведучому заборонено доторкатися руками до граючих).
Традиційно починалися святкування ввечері 6 липня. Дівчата споряджали опудало Марени і починали водити навколо неї хороводи, співали жартівливі пісні. Невдовзі з'являлося парубоцтво. Юнаки забирали Марену – і дівчати були вимушені робити іншу, ще кращу. Коли їм вже набридало водити хороводи і співати, дівчата кидали опудало у воду. Цим часом хлопці робили інше опудало – Купала. Біля нього розпалювали велике вогнище. Згодом, коли до юнаків приєднувалися дівчата, розпочиналися святкові ігри. А потім самі сміливі йшли шукати квіт папороті.
А чи знаєте ви, що на Івана Купала треба до сходу сонця набрати чарівної води. А знаєте чому вона «чарівна»? Впродовж року вода відганяє лихі сили, нею можна причарувати хлопця... Треба сьогодні обов'язково скупатись, очиститись. (Кидає погляд на взуті ноги подруги) А чому ви взуті? Сьогодні треба походити босими ногами по росі, щоб цілий рік не хворіти. Та що там походити! Он можна на лузі качатися у росі. Здорові будете! А щоб нам бути здоровіше – ми з вами затанцюємо!
Танець Коломийка
Дівчата вечері відпочивали та плели вінки. А потім пускали його по воді. Тому й ми зараз з вами сплетемо вінки.
Гра «Заплети вінок»
Потрібно вибрати ведучого. Кожна дитина має визначитися, якою вона буде квіткою. Потім ведучий по черзі називає квітки, а учасники повинні, взявшись за руки, сплести вінок в тій послідовності, в якій їх називає ведучий.
Дівчата, увечері біля багаття пильно придивлялися, бо виповзала всіляка нечисть: Відьми, чорти, русалки... Обов’язково були відьми. Вважалося, що відьми злі і в них є хвости... А ще вони здатні перевтілюватись у тварин: жабу або кішку. Якщо запідозриш таку відьму, хапай і тримай, поки не почне проситись людським голосом, щоб її відпустили. А ти тримай, поки ця потвора не перекинеться людиною.
Ще вважалося, що коли на свято прийде погань – святу не бувати! Відьми люблять переодягатися в гарних дівчат і зваблювати парубків! А чорти тягнуть у ліс темний найкрасивіших дівчат, і їх більше ніхто ніколи не бачив!
Гра «Водяний»
Діти беруться за руки і стають у коло. Вибирається ведучий, якого «садять» в коло і зав'язують йому очі. Всі гравці рухаються по колу, примовляючи:
Водяний, Водяник,
Що ти сидиш під водою?
Ану виходь,
З нами посидь.
Після цих слів коло зупиняється, а водяний встає і підходить до будь-якого гравця. Його завдання, не відкриваючи очі, на дотик визначити, хто перед ним. Якщо ведучий-Водяний вгадав, він міняється місцями з учасником, якого вгадував.
Ворожіння
І куди ж без ворожінь? Вже геть пізно ввечері дівчата пускали на воду зарання сплетені вінки. Кожна з дівчат намагалася, щоб її вінок був найкращим і обов'язково відрізнявся від інших. Для цього вплітали яскраву велику квітку або свічку. Дівчата, придивляйтесь до своїх віночків. Якщо він пливе добре і свічка горить, то дівка заміж піде, а якщо крутиться на місці – ще дівуватиме. Якщо ж вінок попливе далеко – то в ту сторону дівчина і вийде заміж. А раптом поплив далеко-далеко – то вийде заміж в друге або й третє село. А кожен з хлопців на протилежному березі намагався спіймати вінок своєї коханої. Це був ще один знак, що бути їм у парі все життя.
Дівчата теж гадали, виймали з заплющеними очима вінок з мішковини. Який кому випадав – така тому й доля випаде… Якщо дістався свіжосплетений віночок – на щастя! Якщо зів'ялий – безнадійний буде рік Не біда! Погуляє дівчина ще рік, підросте. Вік дівування такий короткий... Тому і ми з вами трохи погадаємо. (витягають побажання)
ВСІ: Час! Розпалюйте! (запалюється свічка – символ вогнища)
Вважалося, що пара закоханих обов’язково повинна перестрибнути через багаття, тримаючись за руки і не розриваючи їх. І тоді вони неодмінно скоро одружаться й житимуть разом усе життя. Крім того, здавна вірили, що у такий спосіб можна очистити свою душу.
Ой, летіло помело
Через наше село –
Сіло спочивати
На дядькову хату
А дядькова хата
Запалилася
А Йванова голова
Засмалилася
Гра «Стрибки через вогонь»
Замість вогню потрібно взяти довгу палицю. Двоє учасників беруть палицю за краї, а інші вишиковуються в шеренгу. Завдання кожного учасника – перестрибнути через палицю. Після того, як стрибає вся команда, палиця піднімається і стрибки повторюються.
В 1: Настав час іти до лісу по чарівну квітку папороті. Вона є незмінним символом купальської ночі. Найвідважніші юнаки вирушали опівночі до лісу з надією побачити цю квітку і зірвати її. Нумо хлопці і дівчата – ходімо… Хто з нами??
В 2: О, ні! За квіткою папороті ходять поодинці і тільки найсміливіші. Її ж охороняють нечисті сили. Можливо, доведеться вступити з ними в двобій.
В 3: А раптом нам поталанить? Хто з нами?
(всі вигукують – пішли і виходять.)
Пісня «Ой на горі два дубки»
Назва справи: Українські вечорниці.
Вікова категорія цільової аудиторії:14-17
Час та місце проведення: ___________________
Форма проведення: Розважально-пізнавальний вечір.
Мета: знайомство з обрядом проведення українських вечорниць.
Завдання:
- збагатити знання дітей про українських звичаї та традиції;
- виховати любов до Батьківщини, її культури;
- розвинути здібності дітей до народного танцю, пісні.
Матеріали та обладнання: аудіо матеріали, дидактичний матеріал: пізнавальна інформація про український фольклор; роздатковий матеріал: емблеми з малюнком калини та рушника, олівці, папір; імітований кінь, палиця, калита.
План підготовки:
План проведення:
І. Організаційна частина
1. Вступна бесіда.
2. Об’єднання дітей у команди.
ІІ. Основна частина
ІІІ. Заключна частина.
1. Підбиття підсумків.
2. Прощання гостей з господинею.
Хід заходу:
Вступна бесіда
Учасників та гостей зустрічає господиня. Дітям, при дверях, видаються емблеми, щоб утворити дві команди.
Вправа «Об’єднання команд»
Мета: об’єднання дітей у команди.
Необхідне забезпечення: емблеми.
Опис: Кожному із гостей була дана емблема з відповідним зображенням українських символів (рушник та калина). Гості займають свої місця в залі відповідно до емблем.
Господиня: Добрий вечір, добрі люди. Хай здоров'ячко вам буде!
Будьмо знайомі. Я – Одарка, господиня сьогоднішніх вечорниць. Щиро просимо до нашої хати, на вечорниці завітати.
ІІ. Основна частина
Господиня: Уже вечір, але нікого ще немає. (За дверима звучить українська народна пісня «Ой там на горі».) А ось і вони! Чуєте, вже йдуть!
(Дівчата стукають у двері)
Голос за дверима: Господине, впустіть нас до хати! Ми вміємо співати, та ще й танцювати!
Господиня: Та заходьте вже, дівчата!
(Дівчата заходять, сідають на лаву.)
Господиня: Дівчата, може щось заспіваємо?
Дівчина: А чому ж не заспівати!
(Дівчата співають пісню «Зеленеє жито».)
(Чути голоси, сміх, стукіт у двері.)
Хлопці: Агов! Чи є тут хтось у цьому домі?
Господиня: Заходьте, заходьте, чекаємо уже вас.
(У хату заходять хлопці.)
Хлопець 1
Добрий вечір господині і всім гостям!
Хлопець 2
Дівчата, а чому всі такі сумні? Гайда веселитися! Гайда танцювати!
Дівчина
А чому ж не затанцювати!
Українські народні танці беруть свій початок у хороводах. Основні рухи – прості ходи та біги, притупи тощо, які дають можливість дійти певної узгодженості рухів великій кількості виконавців. Тож давайте танцювати.
Дівчина:
І до пісні, і до танцю, ми завжди охочі. То ж, давайте танцювати, веселитись!
Хлопець:
Гей, годі вже журитися!
Давайте, музику, скоріше –
Будем веселитися!
(Танцюють український народний танець «Коломийка»)
Господиня: Скоромовка – це жанр як фольклорного, так і літературного походження. Це дотепна гра спеціально побудованих важко вимовних слів і звуків, що створюють труднощі для швидкої вимови слів. Скоромовку можна використовувати для тренування артикуляційного апарату. Давайте ми зараз попрактикуємося у вимові скоромовок. Зараз ми об’єднаємося в дві команди і влаштуємо змагання. Хто переможе та поб’є рекорд інших – отримає приз! (цукерка)
Гра «Повтори скоромовку»
Мета: Розвивати чітку дикцію у дітей.
Опис: Учасникам команд пропонується на протязі 30 секунд швидко та чітко вимовити скоромовку: «Сорока сороченятам сорочки строчила».
День Андрія припадає на ніч і день 30 листопада. В цей день гріх щось робити. Дівчата в цей день гадають, а хлопці відпочивають та забавляються.
Господиня: Хлопці, а що ж ми сидимо? Нумо, калиту кусати!
Гра «Калита»
Мета: збагатити знання аудиторії про українські обряди.
Необхідне забезпечення: калита, палка, пензлик, нитка, імітований кінь.
Опис: Хлопцям пропонується з імітувати, що вони стрибають на коні і їх задача – вкусити калиту. Якщо учасник впорається із завданням отримає приз. Якщо ні – йому наносять сажу.
Хлопець: Їду, їду калиту кусати
Господиня: А я буду сажею писати
Х: А я вкушу
Г: А я впишу.
Господиня: У давні часи, коли наступав вечір у переддень свята Андрія, дівчата збирались у просторій оселі. На Андріївські вечорниці приходили тільки неодружені дівчата. Приходили вони щоб пограти, поспівати та повеселитися. Але більшість дівчат приходили для того, щоб погадати. До цього дійства хлопців не допускали, адже більшість дівочих гадань були про одруження. Хлопці, ми з дівчатами хочемо погадати трішки, а ви ідіть в іншу кімнату, та намалюйте ідеал української дівчини. (Хлопці ідуть в сусідню кімнату)
Ну що, хлопці пішли – а ми, дівчатонька, давайте поворожимо.
Дівчина: Мені бабуся казала, що колись ворожили на речах. Дівчина, якій ворожили, виходила за двері. Тоді дівчата брали дві тарілки і ставили під неї речі: хустку, склянку, перли, нитки, вінок. Котра витягувала хустку – буде щаслива, склянку – чоловік буде п’яниця, а якщо перли – суджений буде добрий, нитки – чоловік буде зверхній, а вінок – швидко вийдеш заміж.
(ворожіння)
Господиня: Які знаєте ворожіння? Дівчата полюбляли гадати на чоботях. Так кидали чоботи через хату. І в який бік повернеться чобіт, звідти буде чоловік. А хлопці знали, що дівчата ворожать, забирали чоботи і повертали в інший бік, сміючись.
А ми з вами проведемо трохи інший спосіб ворожіння на чоботах.
Вправа «Чий черевик перший?»
Опис: Дівчатам пропонується зняти взуття з лівої ноги і по черзі від стола до порогу поміряти доріжку: чий чобіт стане перший на поріг – та найскоріше вийде заміж.
Господиня: Ну що ж хлопці, ви готові? (Виходять хлопці і демонструють свої малюнки.) А тепер розкажіть чому ви саме зобразили такий образ дівчини!
Господиня: Молодці хлопці!!! Впорались з завданням. Але що ж це за вечорниці без пісні?
Українські народні пісні – це фольклорні твори, які зберігаються в народній памяті і передаються з вуст в уста. Хоч би про що не йшлося в пісні, вона завжди зворушує щирістю. У народних піснях поєднано напругу думки і почуття, виражену у слові і мелодії. Нескладна мелодія і ритм сприяють швидкому запам’ятовуванню та легкому відтворенню.
Гра «Ой на горі два дубки»
Мета: розвивати увагу, спостережливість, запам’ятовування рухів.
Опис: Учасникам пропонується заспівати українську народну пісню “Ой на горі два дубки”, поступово замінюючи слова відповідними рухами.
Гра «Переспіванки»
Мета: перевірити та збагатити знання аудиторії про українські народні пісні.
Опис: командам пропонується по черзі заспівати відомі українські пісні. При цьому не можна повторюватися. Та команда, яка проспіває більше пісень – перемогла.
Господиня: Ігри мають свої національності та багатовікову історію. Окремі ігри створюють цілі сюжетні дійства, своєрідні дитячі вистави. Діалоги дійових осіб сповнені поетичними, зокрема й віршованими текстами, звертаннями. У цьому театрі немає сторонніх глядачів – усім учасникам відведена посильна роль. Чимало кращих зразків ігор та розваг пережили віки, захоплюючи не одне покоління своєю природністю та практичністю. В одну з таких ігор ми зараз і пограємось. Нумо хлопці, годі відпочивати, давайте в ігри грати.
Гра «Перетягування палки»
Мета: продемонструвати глядачам зразок українських народних ігор, розважити учасників.
Необхідне забезпечення: палка, килимок.
Опис: хлопці сідають на підлогу один навпроти одного та впираються ногами. На витягнутих руках гравці тримають палку і намагаються перетягнути її від гравця, який знаходиться навпроти, до себе. Той, хто відірвався від підлоги – той і програв.
ІІІ. Заключна частина
Господиня: ну що ж, гарно ми провели вечір, добре повеселилися: пограли в ігри, поспівали, поворожили. Не хочеться завершувати такі веселощі та все ж прийшла пора прощатися.
2. Прощання.
Дівчина: Так будемо прощатися, тітонько, дякую Вам за гостинність, будьте щасливі.
Хлопець: До зустрічі господине, дякую за такий чудовий вечір. Нехай у вашому домі завжди панує достаток.
Дівчина: А ще ми Вам бажаємо, щоб Ви не хворіли, душею і серцем були молоді!
Хлопець: Все, що в серці мали,
Ми вам подарували:
Гарну пісню, добру казку,
Своє серце й щиру ласку.
Кращі побажання
Ви прийміть від нас,
І в вас, і в нас хай буде гаразд,
Щоб ви і ми щасливі були.
Навчання та виховання неможливе без гри. Інтелектуальні ігри розвивають розумові здібності, логічне мислення, спостережливість, сприяють розширенню світогляду, тренують пам’ять. У процесі їх виконання, у дітей, формуються такі якості, як кмітливість, винахідливість, ерудованість, дух суперництва, стійкість характеру.
Назва справи: «Ми про Україну знаємо все»
Вікова категорія цільової аудиторії:13-16
Час та місце проведення: _______________
Форма проведення: ерудит-шоу.
Мета: покращити знання дітей про Україну; виховати любов до Батьківщини; заохотити до вивчення історії України; розвинути інтерес до відомих постатей України.
Завдання:
Матеріали та обладнання: аудіо матеріали, картки з позначеними областями, бланки для журі (Додаток Г), презентація з відомими постатями, комп’ютер, проектор.
План підготовки:
План проведення:
І. Організаційна частина
ІІ. Основна частина
ІІІ. Заключна частина.
Хід справи:
(фанфари, вихід ведучої)
Ведуча:
Різні в світі є країни,
Різні люди є на світі,
Різні гори, полонини,
Різні трави, різні квіти,
А у нас усіх одна країна,
Найрідніша нам усім.
То прекрасна Україна,
Нашого народу дім.
Україна – наша рідна країна. Це та земля, де ми народились і живемо, де живуть наші батьки, де жили наші предки.
Древня легенда розповідає, що на світанку нашої землі Бог оглядав творіння рук своїх і, натомившись вирішив перепочити. Земля де опустився Бог з ангелами , була вельми багатою на сонце, звірів та пташок. А найбільше сподобалось Богові люди того краю. До якої хати не заходив він зі своїми супутниками, - всюди їх зустрічали хлібом та сіллю. Так місцина сподобалась Богові та місцина, що він став часто навідуватись зі словами: «Рушаймо у край»
Кажуть, що з того і пішла назва нашої держави – «Україна»
Дорогі друзі, сьогодні є нагода довести, що ми любимо свою мову, свою країну – чудову Україну, багато знаємо про неї і готові дізнатися ще більше. Ми розпочинаємо інтелектуальну гру «Наша країна - Україна».
В змаганнях беруть участь 2 команди. А оцінюватиме кожну відповідь наших чудових команд справжні патріоти, знавці історії, музики, мови, літератури,законів, звичаїв українського народу…
1 конкурс. Візитка.
А наші команди вже не можуть дочекатися свого представлення. І я оголошую перший конкурс, який носить назву «Візитка». За умовами гри, ви маєте придумати представлення для своєї команди, назву, девіз. Оцінка за цей конкурс складає максимум 10 балів. (3 хвилини)
Розпочинає команда _________________.
Дякуємо за такий чудовий початок. І своє візитку представляє наступна команда ___________________.
2 конкурс. «Дай правильну відповідь»
А зараз ми перевіримо, як же гарно ви знаєте все про нашу неньку-Україну. Командам, по-черзі будуть задаватися запитання, за кожну вірну відповідь – команда отримує 1 бал, за невірну – 0 балів.
Також, наприкінці конкурсу є 1 бонусне запитання для кожної команди, правильна відповідь на котре принесе ще +5 балів.
І команда
ІІ команда
2. Бонусне запитання для капітанів команд (5 балів).
І команда
Здавна на Україні була традиція пекти жайворонків і роздавати дітям. Коли це відбувалося, під час якого обряду? (Весною, 40 святих)
ІІ команда
Варили кашу із пшениці, додавали мед, горіхи, родзинки. Коли готували і споживали кашу, як вона називалася? (Кутя, на Різдво).
3 конкурс. «Пісні, що розпочинаються зі слова «ОЙ»»
Молодці, як багато ви знаєте про наш край, нашу історію та відомих людей.
А зараз в нас переспіванки, ваше завдання по-черзі співати пісні, що починаються на «Ой». Пісні не повинні повторюватись, кожна пісня оцінюється в 3 бали.
4 конкурс. конкурс капітанів – «Хто більше».
У народі кажуть: «Яка хата – такий тин, який батько – такий син.» Якщо це прислів’я застосувати до нашого конкурсу, то матимемо: «Який капітан – така і команда».
Тож наступний конкурс – конкурс капітанів – «Хто більше».
Ваше завдання: по черзі називаємо обласні центри України, тей, котрий назве більше міст, - той і переможе. Одна назва – 1 бал.
5 конкурс «Вірю чи не вірю» (кожна правильна відповідь приносить 1 бал. Запитання задаються учасникам команди по черзі)
6 завдання. Карта України. (2 бали за прав. відповідь). Кожній команді надається малюнок з картою України. Завдання учасників назвати назву позначеної області (Додаток Ґ).
1 команда. 2 команда
Миколаївська обл.. Херсонська обл.
7 завдання. «Поясни значення слова»
1 команда. Пацьорки - намисто,стрічки, шнурки, браслет.
2 команда. Парадички - намисто, смужки з тканини, помідори, обруч для волосся.
8 завдання. Битва капітанів
Капітан команди отримує картку із прізвищами відомих українців (або їх фото виводиться на екран, але його бачить лиш капітан).
Завдання: протягом 2 хвилин показати своїй команді жестами, використовуючи підказки, асоціації, ці прізвища.
Команда має вгадати якнайбільше прізвищ.
Тарас Григорович Шевченко |
Андрій Шевченко |
Богдан Ступка |
Юлія Тимошенко |
Яна Клочкова |
Іван Мазепа |
Василь Вірастюк |
Руслана |
Влад Яма |
Іван Франко |
В’ячеслав Вакарчук |
Віталій Кличко |
Володимир Зеленський |
Євгеній Кошовий |
Журі.
А зараз поки журі підбиває підсумки, ми з вами (переглянемо художній номер/чи відповімо на такі запитання)
Нагородження переможців та учасників.
До слова запрошується наше вельмишановне журі.
А хто такий патріот? Людина, яка любить свою Батьківщину, а значить і мову, людей, готова завжди прийти на допомогу тим, кому вона потрібна, готова служити інтересам держави, а державі потрібні розумні, духовно багаті громадяни.
Так наші учасники сьогодні довели, що знання мови, історії, пісень та культурної спадщини загалом – це шлях до всебічного розвитку людини. Таким чином вони можуть стати гідними громадянами України.
Дякуємо за приємні враження. До нових зустрічей!
Ерудовано-розважальні ігри є важливими, адже розвивають інтелектуальний потенціал дітей; комунікативні здібності та уміння встановлювати контакт з однолітками, спільно виконувати завдання; сприяти створенню позитивного настрою, атмосфери впевненості, доброзичливості, створити умови для самореалізації кожної дитини
Назва справи: «Рушаємо в плавання»
Вікова категорія цільової аудиторії:12-17
Час та місце проведення: _______________
Форма проведення: інтелектуально-розважальна гра.
Мета: покращити знання дітей про Україну; виховати любов до Батьківщини; заохотити до вивчення географії України та світу, назв морів та океанів.
Завдання:
Матеріали та обладнання: аудіо матеріали, бланки для журі (Додаток Д), пов’язки на очі, 3 ложки, 10 одноразових стаканчиків, 3 йогурти, картки з назвами екіпажей, пісня танцю Яблучко, 3 повітряні кулі, 3 роздруковані телеграми.
План проведення:
І. Організаційна частина
ІІ. Основна частина
ІІІ. Заключна частина.
Хід справи:
В.1- Доброго дня шановні учасники та гості.
В.2- Ми раді вітати вас на територіальних водах Коростенської міської гімназії № 7, на інтелектуально-розважальній грі «Рушаємо в плавання!».
В.1- Які течії вас принесли сьогодні сюди: теплі або холодні? І, навіть, нехай за межами нашої бухти дме холодний вітер «Норд», ми впевнені, що ваші серця гарячі.
В.2- Сьогодні наші капітани йдуть у пробний вихід у відкрите море перед початком кругосвітньої подорожі. За декілька хвилин вони піднімуться на борт, щоб зайняти свої почесні місця на кораблі.
В.1- А ми з вами зараз перевіримо, чи готові ви вболівати за них, підтримувати та співпереживати. Давайте, хто з вас дружніше і голосніше запросить оплесками екіпажі на борт.
В.2- Ось і перевіримо готовність наших вітрильників до відплиття. Пора починати вже нашу подорож.
В.1- Але яка ж подорож без екіпажів?
В.2- Отож, ми запрошуємо на палубу першу команду.
В.1- Під ваші бурхливі оплески запрошуємо другу команду.
В.2-І ми вітаємо третю команду.
В.1- Але оскільки наша подорож обіцяє бути дуже небезпечною, то нам знадобляться люди, які впродовж всього шляху будуть допомагати, підтримувати і вирішувати всі сумнівні питання. Так що, з нами, відправляється ще й наше вельмишановне компетентне журі. До складу якого входять:______________________
Назви екіпажів
Матеріали: картки з літерами. (Набори назв: МОРЯЧКА, ШТУРВАЛ, ВІТРИЛО).
В.2- Впереееед!
В.1- Зачекайте, як же ми відправимося в плавання, якщо у наших екіпажів немає назви?
В.2- Правильно, адже «як корабель назвеш, так він і попливе» - це всі знають.
В.1- Що ж подивимося, які назви виберуть собі екіпажі. Для цього вам пропонується скласти назви з набору букв, які зараз вам роздадуть. За командою, вам необхідно скласти назву ваших кораблів, і побудуватися таким чином, щоб глядачі і наше вельмишановне журі могли її прочитати. Всі екіпажі готові? Давайте разом дамо нашим екіпажам відлік: три, два, один. Старт !!!
Конкурс механіків
Матеріали: (6 одноразових стаканчиків, 3 чайні ложки.).
В.2- Ми вирушаємо в дорогу, і перед тим, як вийти з порту, маємо заповнити баки пальним. Цим на кораблі займаються, звісно ж, механіки! Наші помічники покажуть, як це робити. Ось з цих цистерн ви перекачувати пальне спеціальним пристроєм в баки. Завдання зрозуміло? А ми подивимося, хто буде найспритнішим і більше за інших накачає пального за хвилину. Увага - час!!!
В.1- Ну ось, баки заповнені і нам потрібно вирушати в дорогу якомога швидше, а для цього необхідно направити вітрила.
В.2- І ми запрошуємо на палубу тих, хто дійсно професіонал в цій справі - наших боцманів. Зараз ми перевіримо обсяг їх легенів.
Конкурс боцманів
Матеріали: (Повітряні кулі - 3 шт.)
В.1- Для цього вам необхідно якомога швидше надути кулі, котрі вам зараз роздадуть. Той, у кого куля лусне першою, - виграє цей конкурс.
В.2- Отож, три, два, один, старт!!!
В.1- Все готово, і ми можемо сміливо вирушати в дорогу по морях.
Конкурс радистів
Матеріали: Три телеграми (Додаток Е).
В.2- Посилюється качка, здається, шторм! Ми терпимо лихо! Покличте швидше радиста!!! Потрібно терміново передати сигнал SOS!!!
В.1- Зараз кожен радист отримає повідомлення, яке він повинен передати екіпажу іншого корабля, але... зверніть увагу, лише за допомогою жестів і міміки, не промовляючи жодного звуку. Чий екіпаж швидше прийме і розшифрує телеграму, той і стане переможцем.
Конкурс лоцманів – конкурс рифів
Матеріали: 6-7 одноразових стаканчиків, 3 пов’язки на очі.
В.2- Прямо по курсу наших кораблів знаходяться рифи!!!
В.1- Що ж нам робити?
В.2- Не хвилюйся, нам допоможуть їх обійти тільки наші досвідчені лоцмани. Запрошуємо на палубу лоцманів.
В.1- Перед вами розташовані рифи (склянки наповнені водою), вам необхідно обійти їх таким чином, як показують наші помічники. Спробуємо обійти рифи в умовах повної видимості (вдень). Будемо вважати, що це було тренування, спробуємо ще раз.
В.2- Аж ось раптом, настала ніч, опустився густий туман і нічого не видно. А ви повинні провести корабель і не зіткнутися з рифами (зав’язують очі лоцманів). Пов’язки ні в якому разі ніхто не знімає. А наших глядачів настійно просимо зберігати мовчання, що б не відбувалося на нашій палубі. Чи готові? (Рифи швидко прибирають). Даємо разом відлік: три, два, один, старт!!! (проходять, але пов’язки не знімають).
В.1- Хто ж провів корабель через рифи краще? Слово надається нашому журі.
Конкурс матросів
Опис: Відкачуємо воду присіданнями - хто більше присяде.
В.2- Ми подолали стільки морів, але наш корабель пошкоджений! У трюмі стільки води!!! Потрібно терміново вжити заходів. Потрібні насоси. Матроси - наступне завдання для вас.
В.1- Наші помічники продемонструють вам, як правильно відкачувати з трюму воду, щоб корабель не пішов на дно. Постарайтеся, відкачати якомога більше води за хвилину. Хто відкачає більше води, той і виграє в цьому змаганні.
Конкурс коків та юнг
Матеріали: 3 маленькі йогурти, 3 чайних ложки, нагрудні слинявчики - 3 шт., 3 пов’язки на очі.
В.2- Наші моряки вже зголодніли після важких випробувань, тому їх необхідно, як слід, нагодувати. А хто ж це робить? Звичайно ж, наші кухарі. Оголошується конкурс для Коків, які будуть годувати наших Юнг.
В.1- Запрошуємо на палубу Юнг та Коків (юнгам одягаються слинявчики). Юнги беруть в руки тарілку з смачним йогуртом, а Коки беруть в руки ложку (зав’язуються очі кокам). Зараз необхідно буде протягом однієї хвилини Кокам, із зав’язаними очима, нагодувати Юнг. Просимо не знімати пов’язки.
В.2- Всі Коки готові? Юнги готові? Три, два, один, старт!!!!!
Конкурс капітанів
В 1. А тепер ми перевіримо по яким морях поведуть свої екіпажі Капітани.
В 2. Для цього конкурсу запрошуються Капітани. Вам необхідно по черзі називати існуючі моря. А наше журі буде підраховувати кількість правильних відповідей.
Конкурс пісні
В.2- Екіпажі успішно подолали численні випробування. Лишилось лиш продемонструвати, як вони вміють співати.
В.1- Оголошується пісенний конкурс. Командам надається хвилина на підготовку, потім, по черзі, виконують один куплет або приспів будь-якої пісні, що стосується моря, води, річки.
В.2- Перемагає та команда, яка згадає найбільше пісень!
Конкурс танцю «Яблучко»
В.2- Поки наше журі підрахує бали, ми займатимемось важливою справою.
В.1- Ну ось, наша подорож підходить до кінця, ми сходимо на берег. Але як же обійтися без танцю? І зараз ми пропонуємо станцювати матроський танець «Яблучко».
В.2- Цей невигадливий танець зазвичай передає повсякденне життя моряків в морі.
(танець)
В.2- Ну що ж, наше подорож підійшла до кінця. Настав час підбити підсумки нашого конкурсу.
В.2- Отже, ми надаємо слово нашому компетентному журі.
В.1- На сцену запрошуються ...
(нагородження)
В.2- До зустрічей!
В.1- Зустрінемось у морі!
Вправи-криголами
1. Атоми-молекули. Коли ведучий говорить «атоми» - всі хаотично пересуваються по залу. Коли ведучий скаже «молекули по… (3, 5, 7 і т. д.)» - об’єднатися в групи по стільки осіб, скільки вказано молекул. На завершення, коли ведучий скаже: «молекули по 1» - утворити одну велику групу.
2. Мої руки добрі, та в сусіда кращі… Коли ведучий говорить «Мої руки добрі (піднімає показуючи свої руки – всі роблять так само) та в сусіда кращі (кожен учасник має доторкнутись до рук свого сусіда)».
«Мої плечі добрі, та в сусіда кращі; Моя спина добра, та в сусіда краща; Мої коліна добрі, та в сусіда кращі; Мій живіт добрий, та в сусіда кращий; Мої п’яти добрі, та в сусіда кращі…»
3. Стати в ряд. Стати в ряд залежно від кольору волосся, при цьому біля тренера має стояти людина з найбільш темним волоссям, замикати шеренгу — з білявим. Виконувати користуючись невербальними виразними засобами.
4. Ха-гу! Учасники розділяються па дві команди. Посеред кімнати проводиться лінія. Представники команд по черзі по одному підходять до лінії, уважно дивляться один одному у вічі, проголошують «Ха-гу!», повертаються один до одного спиною і йдуть на місця. Сміятися можна всім, крім безпосередніх учасників парних діалогів. Якщо хтось засміявся, його забирає інша команда. Виграє та команда, в котрій найбільша кількість «завойованих» учасників.
Маршрутні листи
Маршрутних листів повинно бути стільки, скільки команд. В кружечки записати номери послідовності станцій. Кожна команда розпочинає з іншої станції.
Картки для суджень конкурсу пар
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Роздруковується для кожного судді.
* Оцінювання відбувається за 5-ти бальною системою.
Картки для суджень ерудит шоу «Ми про Україну знаємо все»
Назви команд |
||
|
|
|
Візитка |
|
|
«Дай правильну відповідь» |
|
|
Пісні, котрі розпочинаються на «ОЙ» |
|
|
Конкурс капітанів «Хто більше?» |
|
|
«Вірю чи не вірю» |
|
|
«Карта України» |
|
|
«Поясни значення слова» |
|
|
Битва капітанів |
|
|
* Роздруковується для кожного судді.
Карта України
Картки для суджень гри «Рушаємо в подорож»
Назви команд |
|||
|
|
|
|
Назви екіпажів |
|
|
|
Конкурс механіків |
|
|
|
Конкурс боцманів |
|
|
|
Конкурс радистів |
|
|
|
Конкурс лоцманів |
|
|
|
Конкурс матросів |
|
|
|
Конкурс коків та юнг |
|
|
|
Конкурс капітанів |
|
|
|
Конкурс пісні |
|
|
|
* Роздруковується для кожного судді.
Телеграми для радистів
Капітан стоїть на палубі. |
Бачу острів у біноклі. |
Поклич механіка до каюти. |
1