Виховний позакласний захід. Безпека на дорозі

Про матеріал
Мета: поглибити знання учнів з правил дорожнього руху; продовжити формування уяви школярів про безпеку дорожнього руху під час пересування по вулицям та дорогам; закріпити навички виконання основних правил руху з метою попередження дитячого травматизму.
Перегляд файлу

Виховний позакласний захід

Безпека на дорозі

Мета:  поглибити знання учнів з правил дорожнього руху; продовжити формування уяви школярів про безпеку дорожнього руху під час пересування по вулицям та дорогам; закріпити навички виконання основних правил руху з метою попередження дитячого травматизму.

Хід заняття

І. Організаційний момент

Клас попередньо поділений на групи:

  •         «Пішоходи»;
  •         «Водії»;
  •         «Пасажири».

Кожна група готувала доповідь про основні права та обов’язки учасників дорожного руху.

ІІ. Повідомлення теми та мети заняття. Вступне слово вчителя:

За даними Звіту ВООЗ про стан безпеки дорожнього руху в світі 2018 р., щороку внаслідок дорожньо-транспортних пригод у світі гине 1 млн 350 тис. осіб та близько 50 млн травмуються.

Дорожньо-транспортний травматизм є восьмим у переліку причин смертності у світі, головною причиною смертності молоді у віці 15-29 років та другою – серед дітей у віці від 5 до 14 років.

 В Україні найбільшу кількість загиблих в ДТП складають пішоходи (42%), водії та пасажири 4-х колісних легкових транспортних засобів (18%), мотоциклісти (9%) та велосипедисти (7%).

За статистикою, приблизно три чверті всіх ДТП з участю дітей відбуваються як результат їх непродуманих дій. Найчастіше трапляються:

  1.   Перехід через дорогу в недозволеному місці – 35-40%.
  2.   Несподіваний вихід із-за транспорту, що стоїть або рухається. – 25-30%.
  3.   Недотримання сигналів світлофора – 10-15%.
  4.   Гра па дорозі або рух по ній при наявності тротуару – 5-10%.

Статистика аварійності на дорогах України

За 11 місяців 2018 року:

  •                 сталося 135 695 ДТП, що майже на 8% менше порівняно з минулим роком;
  •                 загинуло 3 024 особи, з них 165 дітей;
  •                 травмовано – 28 305 осіб, у т.ч. 3 777 дітей.

Як можна попередити непродумані дії учнів на дорогах?

Як не допустити ріст ДТП з участю дітей?

Для цього необхідно навчання правилам дорожнього руху розглядати як частину навчальної-виховної роботи школи. При цьому важливими умовами навчання повинні стати регулярність занять, їх безперервність, систематичність. Поряд з традиційними уроками необхідно проводити і позакласні заходи. Таким являється і цей.

Кожного дня ви йдете до школи, щоб отримати нові знання та з’ясувати для себе все більше нового та цікавого.

Сьогодні ми поговоримо про права та обов’язки усіх учасників дорожнього руху. Слід зауважити, що учасниками дорожнього руху є особи, які використовують автомобільні дороги, вулиці, залізничні переїзди або інші місця, призначені для пересування людей та перевезення вантажів за допомогою транспортних засобів. До учасників дорожнього руху належать водії та пасажири транспортних засобів, пішоходи, велосипедисти. Саме тому, сьогодні ми поділилися на 3 групи. Робота в групах:

Ведучий

ІІІ. Представлення груп

Виступ групи «Пішоходи»

Пішохід (також піший або (рідко) пішоходець) — особа, яка бере участь у дорожньому русі поза транспортними засобами і не виконує на дорозі будь-яку роботу.

До пішоходів прирівнюються також особи, які рухаються в інвалідних візках без двигуна, ведуть велосипед, мопед, мотоцикл, везуть санки або візок.

Як учасник дорожнього руху, пішохід має право:

  • на переважне перетинання проїзної частини по позначених пішохідних переходах;
  • при відсутності в зоні видимості переходу чи перехрестя переходити дорогу, вулицю, залізничний переїзд під прямим кутом до краю проїзної частини на дільниці, де вона добре проглядається в обидві сторони;
  •  вимагати від державних та місцевих органів влади, власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів створення необхідних умов для забезпечення безпеки руху.

Слід нагадати, що кожен громадянин крім прав має ще й обов'язки. До них можна віднести:

  • рухатися по тротуарах, пішохідних або велосипедних доріжках, узбіччях, а в разі їх відсутності - по краю проїзної частини автомобільної дороги чи вулиці;
  • перетинати проїзну частину автомобільної дороги, вулиці по пішохідних переходах, а в разі їх відсутності - на перехрестях по лінії тротуарів і узбіч;
  •  керуватися сигналами регулювальника та світлофора в місцях, де дорожній рух регулюється;
  • не затримуватися і не зупинятися без необхідності на проїзній частині автомобільної дороги, вулиці і залізничному переїзді;
  • не переходити проїзну частину автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів безпосередньо перед транспортними засобами, що наближаються, поза пішохідними переходами при наявності роздільної смуги, а також у місцях, де встановлені пішохідні чи дорожні огородження;
  •  стримуватися від переходу проїзної частини при наближенні транспортного засобу з включеними проблисковим маячком та спеціальним звуковим сигналом;
  •  не виходити на проїзну частину із-за нерухомого транспортного засобу або іншої перешкоди, що обмежує видимість, не переконавшись у відсутності транспортних засобів, що наближаються.

Ведучий

Виступ групи «Водії»

Водій – особа, яка керує транспортним засобом і має при собі посвідчення водія відповідної категорії. Вершник, візник, погонич тварин, який веде їх за повід, прирівнюється до водія. Водієм є також особа, яка навчає керуванню, знаходячись безпосередньо у транспортному засобі.

У законі України «Про дорожній рух» закріплені основні права та обов’язки водіїв. До основних прав водіїв відносяться:

  • керувати транспортним засобом і перевозити пасажирів або вантажі на дорогах, вулицях та в інших місцях, де рух транспорту не заборонено у встановленом у порядку;
  • довіряти у встановленому порядку право користування і розпорядження приватним транспортним засобом іншій особі, яка має відповідне право на керування;
  • знати причин у зупинки транспортного засобу посадовою особою державного органу, яка здійснює нагляд за дорожнім рухом, а також прізвище і посаду цієї особи;
  • відступати від вимог цього розділу Закону в умовах дії непереборної сили або коли іншими засобами неможливо запобігти власній загибелі чи каліцтву громадян;
  • на відшкодування витрат у разі надання транспортного засобу працівникам поліції та охорони здоров'я у випадках, передбачених цим Законом;
  • на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху;
  • одержувати необхідну допомогу від посадових осіб, організацій, що беруть участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху.

Водій зобов'язаний:

  • мати при собі та на вимогу працівників поліції, а водії військових трансп ортних засобів – на вимогу посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, пред'являти для перевірки посвідчення водія, реєстраційний документ на транспортний засіб, а у випадках, передбачених законодавством, – страховий поліс (сертифікат) про укладення договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, ліцензійну картку на автомобільний транспортний засіб у разі надання послуг з перевезення пасажирів і небезпечних вантажів;
  • виконувати розпорядження працівників поліції, а водії військових транспортних засобів – посадових осіб військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України, що даються в межах їх компетенції, передбаченої чинним законодавством. Правилами дорожнього руху та іншими нормативними актами;
  • вживати всіх можливих заходів до забезпечення безпечних умов для пересування найбільш уразливих учасників дорожнього руху – дітей, інвалідів, велосипедистів і людей похилого віку;
  • не допускати випадків керування транспортним засобом у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння, алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також не передавати керування транспортним засобом особі, яка перебуває в такому стані або під впливом таких препаратів;
  • перевірити перед вирушенням у дорогу технічний стан транспортного засобу та стежити за ним у дорозі;
  • своєчасно подавати транспортний засіб, що підлягає обов’язковому технічному контролю, на такий контроль;
  • під час руху на автомобілі, обладнаному ременями безпеки, бути пристебнутим, а на мотоциклі – в застебнутому мотошоломі;
  • надавати переважне право для проїзду транспортним засобам із включеними синіми або червоними проблисковими маячками та спеціальними звуковими сигналами;
  • сплатити збір за першу реєстрацію транспортного засобу згідно з Податковим кодексом України;
  • надавати переважне право руху пішоходу, який знаходиться на пішохідній доріжці (зебрі). У цьому разі водій зобов'язаний надати можливість пішоходу безпечно перейти дорогу, вулицю;
  • вживати заходів щодо збереження чистоти автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів та смуги відчуження, у тому числі з боку пасажирів.

Ведучий

Виступ «Пасажирів»

Пасажир – це особа, яка користується транспортним засобом, але не причетна до керування ним.

У поїзді, трамваї або автобусі необхідно пам’ятати про дотримання певних правил. Серед основних правил можна виділити:

  • заходити в транспорт не поспішаючи, дотримуючись черги, не випереджаючи всіх;
  • у транспорті не штовхатися, намагатися не ущільняти та заважати іншим пасажирам;
  • поступатися місцем старшим і дівчатам, вживаючи ввічливі слова;
  • не розмовляти в салоні голосно, не заважати пасажирам при вході та виході;
  • при необхідності придбати білет та пред’являти за вимогою;
  • стояти в проході з правого боку щоб не заважати тим, хто виходить;
  • у транспорті не вживати їжу та напої;
  • виходячи, пропускати старших, допомагати літнім людям, інвалідам або маленьким дітям;
  • не чіпати чужі речі та не заставляти прохід своїми;
  • бути ввічливим з водієм та іншими пасажирами.

Пасажир, тобто особа, яка користується транспортним засобом, але не причетна до керування ним. зобов'язаний:

  • здійснювати посадку в транспортний засіб лише із спеціального майданчика, а в разі його відсутності – з тротуару чи узбіччя;
  • здійснювати посадку і висадку лише після повного припинення руху транспортного засобу;
  • не відволікати увагу водія від керування транспортним засобом;
  • під час руху на автомобілі, обладнаному ременями безпеки, бути пристебнутим, а на мотоциклі – в застебнутому мотошоломі.

Пасажир при користуванні транспортним засобом має право на:

  • безпечне перевезення себе і багажу;
  • відшкодування заподіяних збитків;
  • своєчасну і точну інформацію про умови і порядок руху.

Ведучий

IV. «Розминка»

Група «Пішоходи»

1. Частина дороги, призначена для руху пішоходів через проїжджу частину… (пішохідний перехід).

2. Особа, яка керує транспортним засобом…(водій).

3. Написи та лінії на проїжджій частині…(дорожня розмітка).

4. Пристрій для регулювання руху в певних напрямках… (світлофор).

5. Дорожня розмітка може бути двох видів, а саме: горизонтальна та…(вертикальна).

6. Для введення обмежень в русі застосовують …(заборонні дорожні знаки).

Група «Водії»

  1. Пішохідний світлофор, на відміну від звичайного, має тільки …(два сигнали червоний та зелений).
  2. Загальною ознакою попереджувальних дорожніх знаків є …(трикутник з червоною облямівкою та білим фоном).
  3. Працівник поліції, який регулює дорожній рух…(регулювальник).
  4. Транспорт, який стоїть обходити тільки…(позаду).
  5. Нормативний документ, який встановлює порядок дорожнього руху на всій території України…(правила дорожнього руху).
  6. Учасниками дорожнього руху є: водій, пішохід та…(пасажир).

Група «Пасажирів»

  1. Чорні та білі лінії та смуги, нанесені на стовпи та огорожі …(вертикальна дорожня розмітка).
  2. Світлофор з символами людини…(пішохідний світлофор).
  3. Інформують про розміщення об’єктів сервісу…(знаки сервісу).
  4. Звичайний світлофор має три сигнали, а саме: червоний…(жовтий та зелений).
  5. Дорожня розмітка може бути двох видів, а саме вертикальна та …(горизонтальна).
  6. Загальною ознакою заборонних знаків є…(коло з червоною облямівкою та білим фоном).

Вчитель. Ви довели, що вмієте відповідати швидко і правильно.

А зараз завдання буде складнішим. Вам потрібно розв’язати задачі, але не такі, як на уроках математики. Задачі ситуативні.

V. Ведучий

Група «Пішоходи»

Ситуація 1. На свій день народження Денис отримав від батьків довгоочікуваний подарунок – мотоцикл. Хлопцеві здалося, що управлять ним дуже легко, і наступного дня він запропонував своїй однокласниці покататися. Дівчина відмовилася. Чи правильно вона вчинила?

Відповідь. Дівчинка повинна з’ясувати: чи обладнано мотоцикл сидінням, ручкою і підставкою для ніг; чи має водій права; чи є захисні шоломи для водія і пасажира; чи виповнилося пасажирам 12 років.

Ведучий

Група «Водії»

Ситуація 2.

Сталося це вранці, якраз у годину «пік», коли багато людей вирушають у своїх справах: діти – в школу, а дорослі – на роботу.

Хлопчик дуже поспішав, щоб не запізнитися на урок. Вистрибнув із автобуса, глянув ліворуч – і мерщій через дорогу. Але не помітив, що з-за рогу будинку виїхав легковий автомобіль. Водій побачив хлопчика, коли зупинити машину вчасно було вже не можливо. Заскрипіли гальма, та машина продовжувала рух. Водій спробував взяти ліворуч, але там – зустрічний потік транспорту… З важкими травмами хлопчика забрала «швидка», а от водія врятувати не вдалося. Хто винен у цій ситуації? Як потрібно обходити транспортні засоби?

Відповідь. У цій ситуації винен хлопчик, тому що він не переконався в безпеці на дорозі. Автобус, автомобіль, тролейбус потрібно обходити ззаду, а трамвай спереду, щоб бачити трамвай, який їде назустріч.

Ведучий

Група «Пасажирів»

Ситуація 3.

Дівчинці при поверненні зі школи додому, необхідно перейти дорогу. Побачивши знак «Діти», вона впевнено закрокувала через проїзну частину. Чи правильно зробила дівчинка? Якщо ні, то чому? Які знаки ви б запропонувати встановити на даному місці?

Відповідь: Знак «Діти» не дає переваги пішоходу при переході дороги. Дівчинці потрібно було зупинитися на тротуарі, глянути ліворуч і, лише переконавшись, що смуга руху вільна, дійти до середини дороги. Зупинитися на осьовій лінії, подивитися праворуч і закінчити перехід, якщо немає машин. На даному місці я б запропонував зробити підземний перехід, встановити кнопку для пішоходів.

. Ведучий "А чи знаєте ви...?"

Група «Пішоходи»

  1. Запитання: Яке явище в сучасних умовах називають "убивцею № 1" у світі?

 Відповідь. Дорожньо-транспортні пригоди називають "убивцею № 1" у світі.

  1. Запитання: Яке місце в Європі посідає Україна за рівнем смертності від дорожньо-транспортних пригод?

Відповідь. Прикро визнавати, але за рівнем смертності від дорожньо-транспортних пригод Україна посідає п'яте місце в Європі. За офіційною статистикою, торік в аваріях загинуло 4709, травмовано – 38917 осіб. Кожен третій загиблий – молода людина віком до 29 років.

  1. Запитання: Які частини тіла пішохода зазнають найбільших травм у випадку зіткнення з ним автомобіля?

 Відповідь. У дорослих цей удар припадає на нижні кінцівки, а в дітей – переважно на грудну клітину та голову. Це пов'язано з різницею у зрості між дорослими та дітьми. Саме тому діти зазнають більш важких ушкоджень.

Група «Водії»

  1. Запитання: Наскільки зменшується вірогідність смертельного результату при використанні ременів безпеки?

 Відповідь. Згідно розрахункам японських досліджень, застосування ременів безпеки допомагає уникнути смерті в 75 випадках зі 100. Американські дані ідентичні: 77 випадків зі 100, а при перекиданні – 91 зі 100.

Згідно статистиці вірогідність смертельного результату при фронтальному зіткненні для водіїв, що користуються ременями безпеки, зменшується в 2,3 рази, при бічному зіткненні – в 1,8 рази, а при перекиданні автомобіля – в 5 разів. По відношенню до пасажирів статистика дає ще більш обнадійливі  цифри – при лобовому зіткненні ступінь ризику для пасажирів, які користуються ременем безпеки в 9 разів менше, ніж для тих, які не користуються.

  1. Запитання: Що може трапитись, якщо подушка безпеки спрацює, коли людина не пристебнута ременем безпеки?

 Відповідь. Людина за інерцією рухається вперед й удар подушки безпеки буде рівноцінний удару на панель приборів. Таким чином, людина може сильно себе травмувати. Подушка безпеки без ременя безпеки може вбити людину, однак в поєднанні з ним – врятувати життя.

  1. Запитання: Яким чином можна убезпечити дітей, що є пасажирами автомобілю?

 Відповідь. Особливо серйозні травми під час зіткнень отримують діти, що сидять не в дитячих сидіннях і не пристебнуті ременями. Тримати дітей на руках теж небезпечно, оскільки при зіткненні, навіть при швидкості близько 40 км/год., дитина вагою 5,5 кг дає на руки того, хто її тримає, навантаження рівноцінне 110 кілограмам. Утримати таку вагу жінці навряд чи вдасться. Найменши дітей (малюків у віці до 18 місяців) краще всього перевозити в дитячому сидінні, встановленому ззаду спинкою вперед. При зіткненні забезпечується хороший захист потилиці і спини. Крім того, дитячі сидіння для дітей вагою 9-18 кг повинні обладнатися ременями з п'ятьма точками кріплення. Така схема дозволяє розподілити ударне навантаження при зіткненні по більшій поверхні тіла дитини, чим знижується вірогідність отримання важких травм.

Група «Пасажирів»

  1. Запитання: Який вид ДТП є найпоширенішим?

 Відповідь. Найпоширенішим видом ДТП є наїзд на пішохода. На цей вид припадає до 50% усіх ДТП.

  1. Запитання: Чому не можна розмовляти по телефону і слухати музику в навушниках, коли переходиш проїжджу частину?

 Відповідь. Часто діти потрапляють в ДТП із-за того, що під час переходу вулиці розмовляють по мобільному телефону або ж слухають в навушниках музику, оскільки у цей час розсіюється їхня увага та
вони не у змозі контролювати ситуацію на дорозі.

  1. Запитання: Як швидко спрацьовує подушка безпеки?

 Відповідь. Подушка безпеки повністю надувається за 25-50 мілісекунд. Для порівняння, моргання оком займає близько 100 мілісекунд.

Ведучий

Ну що ж закінчилася наша вікторина. Хочемо сказати велике дякую всім, хто приймав в ній участь. Ви молодці. Ви показали досить глибокі знання з правил дорожнього руху. Гадаю, що всі ці теоретичні знання ви зможете використати на практиці, у повсякденному житті. Дякуємо за увагу та співпрацю.

Ведучий (Оголошення результатів)

1

 

docx
Додано
1 листопада 2021
Переглядів
550
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку