Даний виховний захід націлений на те, щоб познайомити учнів з правилами безпечної роботи в Інтернеті і небезпекою, яка може виникнути під час роботи у мережі; сформувати навички правильного реагування на небезпеку мережі; сформувати культуру поведінки в Інтернеті; розвивати інформаційну культуру, здатності аналізувати, узагальнювати, робити висновки;
Плужнянська загальноосвітня санаторна школа Хмельницької обласної ради
Виховний захід
на тему:
«День Безпечного інтернету»
Розробила вчителька інформатики:
Артенюк Ганна Сергіївна
2019 рік
Мета:
ознайомлення з правилами безпечної роботи в Інтернеті і небезпекою, яка може виникнути під час роботи у мережі;
формування навичок правильного реагування на небезпеку мережі; формування культури поведінки в Інтернеті;
розвиток інформаційної культури, здатності аналізувати, узагальнювати, робити висновки;
виховувати бажання дотримуватися правил особистої безпеки
Обладнання: відео, комп'ютерна презентація, надписи зі словами Інтернет-термінів, тематична виставка.
ХІД ЗАХОДУ
5 лютого 2019 року у світі відзначається День безпечного Інтернету під гаслом «Разом для кращого Інтернету».
Ми живемо в епоху інформаційних технологій, які увійшли у життя кожного з нас. Ніхто не заперечуватиме, що тепер Інтернет відіграє важливу роль у житті людей. Просто вражає, скільки часу у нас забирає Інтернет.
Ще буквально 20 років тому комп'ютери та Мережа не були так важливі для людей, як зараз. Все поступово стало змінюватися з виникненням ігрових приставок. Багато хто пам'ятає гру «Маріо», «Контру», «Черепашок Ніндзя» і «Танки». Це і був перший тривожний дзвіночок – поступово технології стали прориватися в життя людини. Діти та підлітки могли годинами засиджуватися перед екраном телевізора, намагаючись пройти наступний рівень гри, а потім вони з жаром ділилися своїми перемогами з однокласниками. Поступово Інтернет у нашому житті ставав все більш значущим. Однак тоді до поголовної масовості було ще далеко.
Час летів зі швидкістю звуку. Вчорашні діти росли, працювали за підручниками, по ночах готувались до іспитів. Життя не завжди приносило приємні сюрпризи. Діти мінялися, мінялося саме життя. І ось вже стали з'являтися перші мобільні телефони, комп'ютер поступово замінив собою все, порожніють бібліотеки. Вже не зустрінеш на вулицях дітей, що грають з дерев'яними палицями в мушкетерів. Все це стало не модним. Інтернет у нашому житті став замінювати собою інші джерела інформації, способи розваг. Та й навіщо дітям грати в «дочки-матері» або уявляти себе мушкетерами, якщо з допомогою комп'ютера вони можуть стати володарями всесвіту або ж володіти власним віртуальним будинком?
Інтернет міцно увійшов у повсякденне життя сучасної людини. З його допомогою завжди можна відшукати потрібну інформацію, зробити відеодзвінок, сплатити різні послуги. Завдяки Інтернету з'явилися практично безмежні можливості у всіх сферах життя.
Але саме страшніше те, що Інтернет позбавляє нас живого спілкування, ми проміняли його на соціальні мережі. Все перевернулося з ніг на голову остаточно. Тепер ми перестали насолоджуватися справжнім спілкуванням – все відбувається у віртуальному світі. Емоції людина виражає допомогою круглих жовтих картинок, свої потаємні думки він постить в блозі, напружено стежачи за лайками та реакцією інших користувачів Інтернету. Звичайно, люди не перестали зустрічатися один з одним. Але це спілкування стало більш прісним, і все частіше воно замінюється віртуальним. На природне задоволення психоемоційних потреб практично не залишилося часу. Звичайно, можна сказати і про те, що у всі часи прогрес критикували, сумуючи за минулим. Однак у всього має бути розумна межа, баланс. Інтернет у нашому житті сьогодні призводить до виникнення залежностей у людей різного віку.
Авжеж, Інтернет не можна назвати добром або злом. В цьому відношенні можна метафорично порівняти Всесвітню мережу з кухонним ножем. З його допомогою можна приготувати смачний обід. А можна і вбити людину. І кожен робить свій вибір, несе відповідальність за його наслідки. Інтернет в житті людини є добром чи злом в залежності від самого індивіда. Адже якщо він вибирає для себе залежність або шкоду для здоров'я – йому в майбутньому доведеться самостійно «платити за рахунками». Той же, хто використовує Інтернет у благо, буде вбачати в ньому позитивні сторони.
Учень 1. Можна перерахувати чимало плюсів Інтернету:
Інтернет є відмінним сховищем інформації. Кожна людина може звернутися до його ресурсів і відшукати відповідь на своє питання. Енциклопедії та довідники залишилися в далекому минулому. Тепер по кожному питанню можна знайти відповідь в Мережі.
Практично безмежні можливості для спілкування. Людина може спілкуватися в соцмережах, месенджерах, знайти друзів за інтересами. Інтернет в житті підлітка став найважливішим способом поділитися своїм внутрішнім світом, з іншими.
У Мережі можна проконсультуватися з фахівцем, висловити свою думку, поспілкуватися.
Можна насолоджуватися прослуховуванням музики, переглядом картинок, іграми.
Також можна знайти роботу. Дизайнери, програмісти та багато інших мають можливість заробляти в Мережі.
У Мережі можна рекламувати свій товар. Інтернет є відмінним місцем, де бізнесмени просувають свою продукцію, знаходять нових клієнтів.
Учень 2 . А також можна перерахувати і слабкі сторони Інтернету:
Безконтрольне розміщення різної інформації призвело до того, що правдиві дані стали чергуватися з недостовірними. У молоді, яка тільки починає вбирати інформацію, це призводить до спотворених уявлень про світ.
У соцмережах поряд з нормальними людьми орудують шахраї, маніяки і інші люди з протизаконними намірами. Інтернет у нашому житті став справжнім джерелом небезпеки.
В умовах свободи розплодилися сайти асоціального характеру. Їх господарі – секти, екстремістські угруповання. Вони пропагують насильство і агресію. Примикають до цієї групи сайти порнографічного змісту, які негативно впливають на дитячу психіку.
Вільне розміщення коментарів у Мережі призвело до того, що повсюдно зустрічається нецензурна лексика. Уявна анонімність призвела до того, що лайка стала нормою.
Доступність ігор обернулася такою бідою, як залежність від комп'ютера. Ігроманія схожа на наркоманію. Можливість отримати «нове життя» обернулася для гравців стиранням межі між віртуальним життям і реальністю.
Розміщення фотографій в соціальних мережах стало одним з найбільш небезпечних видів інтернет-залежності. Підлітки, прагнучи зробити рідкісний кадр, по своїй дурості нерідко ризикують життям.
Сьогоднішнє наше заняття ми присвятимо темі «Безпечний Інтернет» для того, щоб дізнатись про небезпеки, які чатують на нас в Інтернеті. Ми почули з вами про плюси та мінуси Інтернету, тому спробуємо сформулювати та засвоїти правила безпечної роботи в Інтернеті.
Оголошую мозковий штурм «Як я використовую Інтернет» (учні розповідють в яких цілях вони використовують Інтернет)
Інтернет – дуже потужний ресурс, який значно полегшує життя людини та відкриває майже необмежені можливості для самореалізації та саморозвитку юної особистості, спілкування, навчання, дозвілля. Але разом з тим, в Інтернеті приховано досить багато небезпек як для дітей, так і для дорослих. Знання цих небезпек дозволить їх уникнути. Наші експерти підготували чималий список. Прислухайтесь і зробіть висновки.
Учень 1. Клавіатурний шпигун – програма, що відстежує введення користувачем паролів і пін-кодів.
Учень 2. Адваре – рекламні модулі. Ці програми, мабуть найменш небезпечні з усіх шкідливих програм. Задача рекламного модуля – показати вам рекламу.
Учень 3. Комп'ютерний вірус — комп'ютерна програма, яка має здатність до прихованого самопоширення. Одночасно зі створенням власних копій віруси можуть завдавати шкоди: знищувати, пошкоджувати, викрадати дані, знижувати або й зовсім унеможливлювати подальшу працездатність операційної системикомп'ютера.
Учень 4. Кібер-булінг. Одна із форм переслідування дітей та підлітків за допомогою інформаційних технологій. Для цього можуть створюватися сайти, на яких розміщуються матеріали, що компрометують дитину (фото, відеозйомки тощо). З метою кібер-булінгу використовуються сервіси миттєвих повідомлень, електронна пошта, соціальні мережі, ігрові та розважальні сайти, соціальні мережі, форуми та чати.
Учень 5. Кібер-грумінг – входження у довіру до дитини з метою використання її у сексуальних цілях. Шахраї дуже добре ознайомлені з особливостями вікової психології дитини і досить легко можуть встановлювати з нею контакт у соціальних мережах, форумах. Починаючи із віртуального спілкування та входячи у довіру до дитини, злочинці пропонують потоваришувати, а потім поступово переходять до розмов про зустріч у реальному житті та переводять тему спілкування у сексуальну площину.
Учень 6. Спам -це масова розсилка реклами або іншого виду повідомлень особам, які не висловлювали бажання їх отримувати. Метою розповсюдження підроблених повідомлень є отримання від споживачів таких особистих відомостей: власного імені та імені користувача; номера телефону й адреси; пароля або PIN-коду; номера банківського рахунку.
Учень 7. Шантаж. Виманювання інформації про дитину та її сім’ю з метою подальшого пограбування, шантажу. Це відбувається завдяки використанню шпигунського програмного забезпечення. Це комп’ютерні програми, які збирають інформацію без відома власника комп’ютера. Зібрана інформація може містити:
- список рекламних сайтів, на які переходить користувач;
- особисту інформацію: ім’я, адресу та номер телефону;
- перелік файлів, які завантажує користувач на свій комп’ютер.
Учень 8. Фішинг – технологія Інтернет-шахрайства, розроблена з метою крадіжки конфіденційної інформації. Різновидами її є поштовий фішинг (отримання листа від «державної установи» або «банку» із вимогою повідомити особисті дані) та он-лайн-фішинг (створення ідентичної копії відомих сайтів Інтернет-магазинів з метою обманювання покупців).
Учень 9. Фармінг. Різновид шахрайства в Інтернеті, коли оманливим шляхом користувач потрапляє на ідентичну копію відомих сайтів. Потім відбувається зараження комп’ютера вірусами та шпигунським програмним забезпеченням.
Учень 10. Он-лайн-хижаки «Хижаки» встановлюють контакт із дітьми шляхом розмов у чат-кімнатах, обміну миттєвими повідомленнями, електронною поштою. Багато підлітків користуються он-лайн-форумами підтримки ровесників з метою вирішення власних проблем. Хижаки шукають вразливих жертв. Вони виявляють по відношенню до вас увагу та турботу, пропонують подарунки і таким чином намагаються поступово спокусити своїх жертв. Вони в курсі найостанніших музичних новинок і все знають про хобі, які найчастіше цікавлять дітей. Вони вислуховують дітей і «співчувають» їхнім проблемам. Вони намагаються позбавити комплексів молодих людей, поступово вводячи у свої розмови сексуальний контекст або показуючи відверто сексуальні матеріали. Хижаки також можуть спонукати дітей, з якими вони знайомляться в он-лайні, до контакту віч-на-віч.
Учень 11. Скімінг – це вид кіберзагроз, який не має відношення до програм, чи Інтернету. Мова йде про крадіжку даних з кредитних карт шляхом фізичного зняття інформації.
Учень 12. Недостовірна інформація. Вчителі загальноосвітніх навчальних закладів помітили, що якість шкільних рефератів протягом останніх років погіршилася: інформація, яка міститься у більшості рефератів, є недостовірною, неповною або застарілою. І це не дивно, адже учні завантажують вже готові повідомлення з Інтернету. Проте часто користувачі не замислюються над достовірністю отриманої інформації, не вміють аналізувати та узагальнювати її.
Педагог роздає кожному учню стікери та дає завдання учасникам вигадати собі прозвисько («нікнейми»), якими вони користуються при спілкуванні в Інтернет-просторі або хотіли б використовувати, та написати їх на стікерах.
Педагог збирає картки перемішує їх роздає учням і просить кожного написати позитивне побажання або просто комплімент на зворотній стороні стікеру. Кожен учень має написати побажання до чужого нікнейму так, щоб власники нікнеймів не бачили, хто надає їм побажання. Учасники зачитують побажання та називають нікнейм і намагаються вгадати, хто надіслав їм це «повідомлення».
У 99% учасники не можуть вгадати відправника повідомлення. Педагог робить висновок, що так само відбувається і зі спілкуванням в Інтернет просторі. Дуже складно перевірити, хто саме пише тобі листи, спілкується з тобою. Якщо учасники класу добре знайомі між собою, вони можуть вгадувати відправника за почерком. У такому випадку вчитель робить висновок, що в Інтернет просторі не існує почерків, тому ти ніколи не знаєш хто знаходиться по той бік комп'ютера або мобільного телефону.
https://www.youtube.com/watch?v=CmD5TzdTbF4
Гравцям на спину прикріплюються надписи зі словами Інтернет-термінів, тобто все, що пов’язано з Інтернетом: спам, хакер, вірус, сайт, пошта, смайлик. Учасник ставить глядачам питання, на яке вони повинні дати відповідь «так» або «ні». У кожного гравця є хвилина на те, щоб за допомогою відповідей на запитання з'ясувати, що ж зображено на його картці.
(Відео «Правила Інтернет-безпеки»)
Давайте ще раз повторимо правила безпечного користування Інтернетом:
Безпечний Інтернет
Не можу уявити
Життя без Інтернету,
Що всі куточки світу
Заплів в свої тенета.
Лиш кнопку я натисну –
Відкриються в вікні
Новин велика збірка
І правила, й статті.
Встають переді мною
Найвищі в світі гори.
Ліси стоять стіною,
Хлюпочуть хвилі моря.
Я побуваю в шахті
І в космос піднімуся.
З подругою в контакті
Я легко поділюся.
Та є у «павутині»
Картинки не хороші,
І сайти підозрілі,
Настроєні вороже.
А є й такі там сайти,
Мов вовк в овечій шкурі –
Поки їх розпізнаєш,
Вони тебе обдурять.
Учись добру в мережі,
Шукай знання й новини,
А сайти злі, що брешуть,
Обходить ми повинні.
АНЕКДОТИ
Планшет був винайдений, щоби люди нарешті припинили сидіти в Інтернеті й почали в ньому лежати.
Спосіб швидкого розмороження холодильника: відмикаєш холодильник, заходиш до Інтернету трохи посидіти… і та-дам! — холодильник не лише розморозився, але й цілком висох.
Заступник міністра приїздить із інспекцією в тюрму й бачить: ворота відчинені, охорони немає, камери настіж; при цьому всі засуджені присутні!
Приголомшений побаченим, він викликає директора тюрми й каже:
— Послухайте, з інших тюрем ув’язнені тікають попри кайданики, ґрати, зачинені двері, попри наявність собак і охоронців! Що ви зробили?!
— Провів їм Інтернет…
Три фрази, що спричиняють паніку:
1. Це буде не боляче.
2. Я маю серйозно з тобою поговорити.
3. Неправильний логін чи пароль.
— Алло, МНС?
— Так.
— Допоможіть мені звідси вилізти.
— А де ви?
— У Фейсбуці
Друг говорить другу:
— Інтернет — це зло!
— Та годі тобі, я через Інтернет одружився.
— О! а я тобі про що кажу?
Раніше я читав анекдоти безплатно, а тепер нам на роботі поставили Інтернет і я почав отримувати за це зарплату!
За народною прикметою, в новий будинок першим потрібно впускати інтернет-кабель. І де він ляже - там ставте ліжко. І стіл. І комп’ютер.
Wikipedia: Я знаю все
Google: Я знайду все
Фейсбук: Я знаю всіх
Internet: Без мене ви ніщо
Електрика: Ну-ну
***
Інтернет, інтернет відпусти в туалет, півгодини вже чекаю ноги хрестиком тримаю.
***
Хлопець вчить дівчину в чаті як користуватися фотошопом:
– Відкрий 1-е вікно, потім 2-е, потім закрий 1-е. Вийшло?
– Вийшло.
– Що стало?
– Холодно...
***
Два мужики розмовляють:
- Чому твій син так швидко росте, за вуха тягнеш, чи що?
- Ні, я просто монітор кожен місяць на 5 см піднімаю!
На уроці української мови. Вчителька:
- Не з дієсловами пишеться разом чи окремо?
- Через пробіл!
Після довгого сидіння в «Фейбуці» вчителька в школі автоматично малювала сердечка у щоденнику.
-Яку відповідь Ви дасте на такі листи. Обґрунтуйте вашу відповідь:
Лист 1.
Привіт мене звати Сашко. Мені 15 років. Я живу в Києві. Шукаю друзів по переписці. Я полюбляю комп’ютерні ігри, читати книги, дивитися телевізор. Я мрію подорожувати. Хочу побувати в Лондоні ....
Лист 2.
Привіт мене звати С. Я хочу з тобою познайомитися Мені 30 років. Я живу в Сполучених Штатах Америки. Я маю власну фірму. У мене свій двохповерховий будинок. Я збираюся відвідати Україну. Може ми зустрінемося? Пришли мені свою фотокартку та адресу.
Лист 3.
Всім!!!
Наша організація займається збиранням коштів для потерпілих від повені в N. Ми купуємо їду, теплі речі для тих, хто втратив домівки. Не будьте байдужими до чужого горя! Хто скільки може. Наш рахунок № 123456789.
Вдячні діти Вас ніколи не забудуть. Дякуємо
Інтернет може бути прекрасним і корисним засобом для навчання, відпочинку і спілкування з друзями. Але, як і реальний світ, він теж може бути небезпечним!
А оскільки Інтернет поступово стає чимось культовим. Особливо для вас - молодого покоління. Назвати його просто мережею, як переплетення кабелів у банку або установі, означало б відібрати в Інтернету містичну чарівність чогось, що об'єднує незалежно від будь-яких розділень. Та все ж привчайтеся не «проводити час» в Інтернеті, а бути активними користувачами його можливостей.
І на завершення хотілося б сказати словами одного з великих сучасників: "Інтернет, він не зближує. Це скупчення самотності. Ми начебто разом, але кожен один. Ілюзія спілкування, ілюзія дружби, ілюзія життя"
Тож поки маєте можливість не промінюйте реальне спілкування з близькими і друзями на віртуал. Колись цього може так не вистачати. І жодна мережа ніколи вам не компенсує цього спілкування.