Виховний захід для здобувачів освіти 5-8 класи
Тема: "Зупинимо булінг разом!"
Виховний захід для здобувачів освіти 5-8 класи
Тема: "Зупинимо булінг разом!"
Мета:
1. Ознайомити учнів з поняттям булінгу, його формами та наслідками.
2. Виховати у дітей толерантність, взаємоповагу та готовність допомогти один одному.
3. Сформувати навички конструктивного вирішення конфліктів та запобігання агресивній поведінці.
Хід заходу
1. Вступна частина (5-10 хвилин)
- Привітання. Коротке пояснення мети заходу.
- Мотиваційна бесіда з учнями: запитати, чи стикалися вони з прикладами булінгу в школі або поза її межами, як вони до цього ставляться.
- Вправа "Асоціації": попросити дітей назвати слова, які у них асоціюються зі словом "булінг".
2. Основна частина (25-30 хвилин)
1. Інформаційний блок:
- Пояснення, що таке булінг: коротко та доступно розкрити поняття булінгу, його основні форми (фізичний, психологічний, соціальний, кібербулінг).
- Обговорення наслідків булінгу для жертви, агресора та спостерігачів. Пояснити, як це може вплинути на психологічний стан та навчання учнів.
2. Обговорення ролей у булінгу:
- Вправа "Хто я?": обговорити ролі, які можуть бути у процесі булінгу — жертва, агресор, спостерігач, захисник.
- Попросити учнів назвати, хто з цих ролей вони вважають найбільш позитивною, а яка є найбільш негативною.
3. Відео або мультфільм (якщо можливо):
- Показ короткого відео чи мультфільму на тему булінгу (до 5 хвилин).
- Обговорення побаченого. Що учням сподобалося/не сподобалося? Як можна було б змінити ситуацію?
4. Практична вправа: "Як я можу допомогти?"
- Розподілити учнів на невеликі групи й попросити обговорити, що вони могли б зробити, щоб допомогти постраждалій дитині.
- Кожна група презентує свої ідеї (коротко, по 1-2 речення).
3. Заключна частина (5-10 хвилин)
- Вправа "Скринька безпеки": учні пишуть на папірцях, що для них означає безпека в школі та чого вони очікують від оточуючих. Папірці складають у "скриньку безпеки".
- Підсумок заходу. Заклик до учнів не мовчати, якщо вони стикаються з булінгом або бачать його. Повідомити про можливість звернутися до соціального педагога або вчителя.
- Подяка за участь.
Декілька інтерактивних вправ, які допоможуть учням краще зрозуміти, що таке булінг, і як йому можна запобігти:
1. Вправа "Рука допомоги"
Мета: Показати, що кожен може підтримати іншого в складній ситуації.
- Процес:
- Кожному учню видається листок паперу, на якому зображена долоня (або вони можуть обвести свою руку).
- На кожному пальці учні пишуть одне слово чи коротке речення, яке символізує підтримку або допомогу тим, хто став жертвою булінгу (наприклад, "Я поряд", "Ти не один", "Я готовий допомогти").
- Після виконання вправи учні обговорюють, як ці слова можуть допомогти жертві та змінити ситуацію на краще.
2. Рольова гра "Пошук рішення"
- Мета: Навчити дітей співчуттю та знаходити способи мирного вирішення конфліктів.
- Процес:
- Соціальний педагог пропонує учням кілька ситуацій булінгу (наприклад, "Новенького постійно ображають за зовнішній вигляд" або "У груповому чаті обговорюють і принижують одну дівчинку").
- Учні розподіляються на ролі: агресор, жертва, спостерігач, захисник.
- Діти розігрують сцену, а потім разом обговорюють, як можна було б зупинити конфлікт і як правильно діяти в такій ситуації. Важливо заохочувати обговорення з акцентом на мирне вирішення.
3. Вправа "Червоний та зелений картки"
- Мета: Визначити, що є булінгом, а що – простою суперечкою чи непорозумінням.
- Процес:
- Учням роздаються дві картки: червона (булінг) та зелена (не булінг).
- Соціальний педагог зачитує різні ситуації (наприклад, "Хтось сміється з друга, коли той впав", "Старшокласники ображають учня на перерві", "Хтось виключає іншого учня з гри").
- Учні піднімають червону або зелену картку залежно від того, вважають вони ситуацію булінгом чи ні.
- Обговорення кожної ситуації, де учні пояснюють свій вибір. Це допоможе їм краще розрізняти булінг і навчитися реагувати.
4. Вправа "Вузлик доброти"
- Мета: Заохотити доброзичливе ставлення та підтримку між однокласниками.
- Процес:
- Кожному учню дають стрічку або нитку.
- Учні зав’язують на ній вузлик і при цьому говорять щось хороше або доброзичливе однокласнику поруч (наприклад, "Я тебе ціную", "Ти завжди допомагаєш").
- Наприкінці заняття кожен учень отримує нитку з "вузликами доброти", яка символізує дружні стосунки та підтримку.
5. Вправа "Коло підтримки"
- Мета: Створити середовище довіри та взаємодопомоги.
- Процес:
- Учні стають у коло.
- По черзі кожен говорить, як би він міг допомогти іншим, якщо побачить, що хтось зазнає булінгу.
- Інші учні можуть доповнювати або давати свої поради, щоб усі відчували підтримку одне одного.
- Закінчити можна словами подяки один одному, що допоможе створити атмосферу єдності.
6. Вправа "Мої кордони"
- Мета: Допомогти учням зрозуміти, як відчувати і захищати власні кордони, а також поважати кордони інших.
- Процес:
- На листках паперу кожен пише свої особисті кордони, наприклад: "Мені неприємно, коли хтось говорить про мене за спиною", "Я не люблю, коли мене штовхають".
- Учні можуть обговорити, як вони почуваються, коли їхні кордони порушують.
- Обговорення того, як можна спілкуватися з іншими, щоб уникати порушень кордонів.
Ці вправи спрямовані на розвиток в учнів емпатії, взаємопідтримки та вміння знаходити вихід із конфліктних ситуацій. Вони допоможуть дітям зрозуміти, як важливо не лише уникати булінгу, але й захищати себе та інших.
Методичні рекомендації для соціального педагога:
1. Створення довірливої атмосфери: учні мають почуватися вільно, висловлюючи свою думку, тому краще уникати суворих формулювань і критики.
2. Залучення до активної участі: важливо, щоб учні активно обговорювали ситуації та пропонували шляхи вирішення конфліктів.
3. Підтримка позитивних прикладів: показати дітям, як важливо підтримувати одне одного та бути небайдужими.
4. Інтерактивність: використовуйте різні форми подачі інформації (відео, обговорення, практичні вправи), щоб підтримувати інтерес та увагу учнів.
Цей план допоможе ефективно провести захід і донести важливість теми булінгу до учнів, сформувавши в них навички запобігання конфліктам та толерантного ставлення.